Inloggen op xterminal linux server

Pagina: 1
Acties:

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 15:34
Bij ons op de uni hebben we verschillende ruimtes met xterminals die inloggen op de main server. Als je op zo'n terminal zit kan je bepaalde dingen doen en heb je bepaalde rechten die je op een andere computer niet hebt.

Nu vroeg ik mij af of je vanaf je huiscomputer grafisch kan inloggen op zo'n server, netzoals die xterminal.

Het lukt wel gewoon via telnet/ssh, maar ik zou niet weten hoe dat grafisch kan.

Ik heb linux/windows computers hier thuis, dus als iemand suggesties heeft, graag!

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 17:15 schreef maartenvdv het volgende:
Nu vroeg ik mij af of je vanaf je huiscomputer grafisch kan inloggen op zo'n server, netzoals die xterminal.
Als XDMCP openstaat voor de hele wereld zou dat wel moeten kunnen. Alleen is dat vrijwel zeker niet het geval. :)

• ewasx
  • Laatst online: 16-11-2025
Met ssh onder linux moet je zorgen dat ForwardX11 aan staat in je ssh_config file. Als je dan inlogt op je server op de uni wordt de uitvoer van een X programma op die server automatich naar jou eigen computer gepiped. Moet werken, als X11 forwarding tenminste ook aan staat in de sshd_config file op de server. En dat is standaard wel het geval.

Onder windows moet het ook wel kunnen met exceed ofzo, maar ik weet niet zo direct hoe je dat aan de praat moet krijgen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er zijn ook X Servers voor windows.. ik gebruik zelf winaXe, werkt goed en heet veel mogelijkheden. Gewoon complete desktop laten zien, of alleen de vensters (gemanaged door de windows GDI of hoe dat ding of heet) of de vensters met de borders erom van de window manager.
En hij kan dus ook dingen over SSH verbindingen laten zien (mits je SSH client dat ondersteunt, bv. SecureCRT).

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Met X-forwarding onder ssh kun je wel de uitvoer van individuele programma's naar jouw X-server laten gaan (die moet je dan dus wel hebben draaien, b.v. X-win) maar niet een hele X-sessie zoals je die krijgt wanneer je lokaal inlogt vanaf een X-terminal.

• maartenvdv737
Het enige wat ik op dit moment nodig heb is netscape geforward vanuit die server.

Hoe gebruik ik dat X-forwarding?

• maartenvdv737
Ik heb net winaXe geprobeerd, maar als ik dan SSH met forwarding doe, dan zegt ie dat het programma het server protocol niet begrijpt....

• maartenvdv737
Hmm, ssh lijkt toch niet te werken.

Ik zie dat op de server SSH2 geinstalleerd is, maar is er dan meteen een server?

Als die server geen SSH server heeft geinstalleerd, hoe kunnen die terminals dan met die server connecten?

Zijn er nog andere protocollen?

• Onno
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 18:41 schreef maartenvdv het volgende:
Als die server geen SSH server heeft geinstalleerd, hoe kunnen die terminals dan met die server connecten?
Met XDMCP... (waarna de server met X naar de terminals connect)

ssh is voor shell-access, dat hebben X-terminals helemaal niet nodig.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 19 december 2001 20:14 schreef Onno het volgende:
Met XDMCP... (waarna de server met X naar de terminals connect)

ssh is voor shell-access, dat hebben X-terminals helemaal niet nodig.
Nee, maar over ssh kun je X forwarding doen, zodat het kan zonder XDMCP te gebruiken. En dat kan wel eens nodig zijn, aangezien XDMCP meestal niet voor de hele wereld wordt opengezet.

Kun je met ssh vanaf een GNU/Linux bak inloggen?
Zo ja, lukt het dan ook met ssh -X ? (vanuit een console in X)
Zo ja, kun je een grafisch programma starten door in die ssh (met -X) sessie de naam van zo'n programma te typen?

• Onno
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 22:53 schreef deadinspace het volgende:
Nee, maar over ssh kun je X forwarding doen, zodat het kan zonder XDMCP te gebruiken.
Daarmee kun je niet hetzelfde doen. En daarnaast vroeg maartenvdv zich in de reactie waar ik op reageerde af hoe het kan dat de X-terminals kunnen inloggen zonder dat ssh openstaat. In die context is wat je nu schrijft als reactie op mij niet erg relevant. :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Probeer je dit op een eigen server ?
Welke distro/OS draai je op deze server ?

Misschien is dit wat voor je:
[topic=310426]
Daar bescrijf ik de juiste implementatie van het XDMCP protocol.
gr
CJ

• Nite
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03-2013

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Je kunt inderdaad gebruik maken van de automatische X-forwarding van SSH, als dat tenminste aanstaat. Dat kun je zien als je vanaf je client ssh -X login@remoteserver typt. Daarmee request je vanaf de client X-forwarding; mocht de server het niet toestaan dan zul je bij login een boodschap krijgen in de trant van "server denied X-forwarding" of iets in die slinger.

Als login wel lukt met X-forwarding (geen boodschap) kun je eens kijken in je DISPLAY environment variabele. (echo $DISPLAY). Als het goed is staat daarin de display die ssh automatisch voor je emuleert. X-programma's kunnen dus op dat display connecten, en ssh zorgt er dan voor dat X automatisch geforward wordt over jouw ssh connectie. Als jij dan zorgt dat er een werkende X-server op je peecee draait (ik kan je nog steeds X-win erg aanraden) dan zal b.v. netscape netjes op jouw scherm verschijnen (maar waarschijnlijk wel erg traag, Netscape is een zware applicate wat grafische "events" betreft).
Pagina: 1