PA versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 07:08
Ik ben op zoek naar een goede "PA-versterker" en een set mooie boxen, liefst hoge druk. Ik heb helaas geen id wat goed is en wat het kost.. Iemand advies?

Ik ga deze versterker aansluiten op m'n mengpaneel, vandaar dat ik hoge druk spreakers zocht. Gaat lekker hard!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Is het voor je kamer, of voor een hele grote zaal.
Wat is je budget?

• Philip_Janssen
is voor feesten in het algemeen. Op sport verenigingen, scholen enz. Budget: onbekend. Ben me een beetje aan het oriënteren.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik denk dat het makkelijker is als je een budget aangeeft en minimale eisen stelt,

Misschien dat er dan makkelijker een antwoord gegeven kan worden.

• Philip_Janssen
binnen een budget van 3500 pieken, is daar iets leuks voor te krijgen? Of toch maar ff doorsparen?

Enneh, er moet gewoon een hoop herrie uitkomen. ik dacht aan 250W per stuk. En dan 2 speakers. Als dat genoeg is.. De versterker moet iig bridgeble zijn, voor het geval ik nog 2 speakers extra wil.

• Big-Foot
Ik denk dat je het beste kan beginnen met 2 de hands materiaal,

want voor 3500 kan je wel een versterker krijgen zonder problemen zelfs maar jij wil daar ook graag nog wat luidsprekerkasten bij dan wordt het krap en ga je automatisch voor de goedkopere speakers waar je gegarandeerd spijt van zal krijgen.

Verwijderd

Je zou ook kunnen huren tot de zaken een beetje gaan draaien en je geoeg cash hebt om een goeie set te kopen. Heb van de zomer een feest gegeven: 8 kW voor rond de 1200 pieken (ok, iets meer dan jij zei, maar als voorbeeld...)

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:25
leuk voor huis-partijen

no comment

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Twee goede, gebruikte JBL Eons en een subkast moet je voor die prijs kunnen vinden.

Lijkt me een prima setje om daar mee te gaan beginnen. Mooie actieve handzame boxen hoor. :)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op donderdag 20 december 2001 10:05 schreef mweert het volgende:
Ik denk dat je het beste kan beginnen met 2 de hands materiaal,

want voor 3500 kan je wel een versterker krijgen zonder problemen zelfs maar jij wil daar ook graag nog wat luidsprekerkasten bij dan wordt het krap en ga je automatisch voor de goedkopere speakers waar je gegarandeerd spijt van zal krijgen.
Je moet ergens beginnen. Voor F3000,- heb je een 2x 200WAtt @ 8Ohm amp met 2 speakers van een rug per stuk. Dat begint op enorm volume al redelijk acceptabel te klinken (dus geen schelle treble etc.) met F3500,- kun je iig zeker genoeg herrie produceren, laat dat duidelijk zijn.
luidsprekerkasten
Mja iedereen zo zijn benamingen :)

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Dat noemt hij zo om duidelijk het onderscheid te maken tussen luidspreker units (ik noem dat drivers) en complete speakers. Zelbouwers he :)?

Ik zou trouwens gewoon voor 3.5K 2e hands gaan shoppen en dan twee topkasten kopen plus een versterker. En dan later een crossover en een versterker erbij.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:29

FFF

Is zelfbouw geen goede optie?

Hoeveel m2 denk je te moeten voorzien van geluid?

Ik denk dat je beter eerst een goede versterker kan kopen, speakers huren, daarna als je geld hebt speakers kopen, je moet niet vergeten dat je ook bekabeling etc erbij moet rekenen.

• FFF

FFF

denk btw dat als je echt op scholen wilt gaan draaien, 2x250 watt erg weinig is. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik dnek dat dit wel goed is voor een middelgrote zaal, maar ikw eet niet of je echt een hele aula kunt voorzien van geluid, op discotheek niveau. je kunt het ook niet makne, om te weinig vermogen te hebben, als je voor een avondje wordt gevraagt en de ruimte valt groot uit. Verder is wat extra energie reserve nooit verkeer, en je hoeft niet constand het maximale eruit te halen.

Zelf zou ik zeker voor zelfbouw gaan, kun je zelf bepalen wat je er in stopt, en dan heb ik het dus over de kwaliteit, of je moet gewoon wat duurdere speakers kopen, niet van die dingen van 500 p/st ofzo, maar echt de wat betere kwaliteit.

• Jag

Jag

Ligt er maar helemaal aan wat voor speakers je er aan hangt. Je kan ook beter niet versterkervermogen als maat nemen, maar max continue spl op een meter. 130 dBspl zal je in de meeste gevallen wel genoeg aan hebben.

• Big-Foot
Maar toch is ook het versterker vermogen wel van belang,
Je kan beter een zwaardere versterker hebben dan een te lichte die herhaaldelijk uitvalt omdat ie de gehele avond al in de clip staat.

Er zijn zat interessante merken op de markt die het segment tussen de top merken en slaapkamer PA opvullen, gewoon goed oriënteren.

• FFF

FFF

Op vrijdag 21 december 2001 14:49 schreef Jag het volgende:
Ligt er maar helemaal aan wat voor speakers je er aan hangt. Je kan ook beter niet versterkervermogen als maat nemen, maar max continue spl op een meter. 130 dBspl zal je in de meeste gevallen wel genoeg aan hebben.
jah, als je er speakers aan hangt met een hoog genoeg redement lukt het altijd, maar ik dnek meer richting de conclusie die naar jouw post is gekomen. Een wat lichtere versterker, zal hele tijd vol open moeten staan, als je dan niet ehct een goede hebt wordt hij misshcien te warm, of heeft als hij volledig open staat minder controle over de speakers, zodat hij bijvoorbeeld het laag niet goed meer aan kan sturen, en het hoog gaat overeersen ofzo.

Verwijderd

Voor hoeveel personen moet het zijn ... en moet het achtergrond muziek of gewoon een vette party zijn ...
2 x 250 watt is goed voor een kleine 100 personen ...

• Jag

Jag

Op vrijdag 21 december 2001 16:02 schreef FFF het volgende:

[..]

jah, als je er speakers aan hangt met een hoog genoeg redement lukt het altijd, maar ik dnek meer richting de conclusie die naar jouw post is gekomen. Een wat lichtere versterker, zal hele tijd vol open moeten staan, als je dan niet ehct een goede hebt wordt hij misshcien te warm, of heeft als hij volledig open staat minder controle over de speakers, zodat hij bijvoorbeeld het laag niet goed meer aan kan sturen, en het hoog gaat overeersen ofzo.
Huh? Het gaat mij om het feit dat er altijd versterkervermogen als maat wordt genomen. Mijn punt is dus dat een zware versterker met laag rendabele speakers hetzelfde presteert als een licht versterker met hoog rendabele speakers. Zowel de zware als lichte versterker zet je maximaal, dat is het uitgangspunt. En als die lichte versterker dan ineens te warm zou worden, dan heb je gewoon een slechte versterker of een te lage impedantie aan speakers. Maar datzelfde probleem kan je met zware versterkers ook hebben.

• FFF

FFF

Op vrijdag 21 december 2001 16:17 schreef Jag het volgende:

[..]

Huh? Het gaat mij om het feit dat er altijd versterkervermogen als maat wordt genomen. Mijn punt is dus dat een zware versterker met laag rendabele speakers hetzelfde presteert als een licht versterker met hoog rendabele speakers. Zowel de zware als lichte versterker zet je maximaal, dat is het uitgangspunt. En als die lichte versterker dan ineens te warm zou worden, dan heb je gewoon een slechte versterker of een te lage impedantie aan speakers. Maar datzelfde probleem kan je met zware versterkers ook hebben.
jah, jij bedoelde het anders als ik, ik ging uit van de zelfde kwaliteit speakers en versterker, dan heeft de zwaardere versterken misshcien wat meer controle, en hoeft niet vol open te staan om toch hetzelfdem volume te behalen als de minder zware versterker die op de top moet draaien.

Natuurlijk is het zo dat de speakers een hele hoop uitmaken. En een goede versterker heeft geen problemen met warmte etc, maar we praten wel over een redelijk beperkt budget.

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 09:46 schreef FFF het volgende:
denk btw dat als je echt op scholen wilt gaan draaien, 2x250 watt erg weinig is. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik dnek dat dit wel goed is voor een middelgrote zaal, maar ikw eet niet of je echt een hele aula kunt voorzien van geluid, op discotheek niveau. je kunt het ook niet makne, om te weinig vermogen te hebben, als je voor een avondje wordt gevraagt en de ruimte valt groot uit. Verder is wat extra energie reserve nooit verkeer, en je hoeft niet constand het maximale eruit te halen.

Zelf zou ik zeker voor zelfbouw gaan, kun je zelf bepalen wat je er in stopt, en dan heb ik het dus over de kwaliteit, of je moet gewoon wat duurdere speakers kopen, niet van die dingen van 500 p/st ofzo, maar echt de wat betere kwaliteit.
!!?? vind je 250 watt dan niet genoeg?? vind het nl nogal wat... we hebben het immers over een pa, niet over een gewone versterker....

• Jag

Jag

Op vrijdag 21 december 2001 16:34 schreef FFF het volgende:

[..]

jah, jij bedoelde het anders als ik, ik ging uit van de zelfde kwaliteit speakers en versterker, dan heeft de zwaardere versterken misshcien wat meer controle, en hoeft niet vol open te staan om toch hetzelfdem volume te behalen als de minder zware versterker die op de top moet draaien.

Natuurlijk is het zo dat de speakers een hele hoop uitmaken. En een goede versterker heeft geen problemen met warmte etc, maar we praten wel over een redelijk beperkt budget.
Ja, maar als je een goedkope zware koopt dan zal je daar ook last van kunnen krijgen. Goedkope versterkers kunnen trouwens meestal geen 2 Ohm hebben, maar dikke kans dat ze met 4 Ohm ook wel eens in de beveiliging schieten bij flink gebruik.
Op vrijdag 21 december 2001 20:03 schreef PepsterPep het volgende:

[..]

!!?? vind je 250 watt dan niet genoeg?? vind het nl nogal wat... we hebben het immers over een pa, niet over een gewone versterker....
Uhhhh, 250 Watt is ongeveer waar PA ongeveer mee begint (tenminste de PA's waar het hier over gaat, ik bedoel geen omroep installaties ofzo).

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 00:07 schreef Jag het volgende:

[..]

Ja, maar als je een goedkope zware koopt dan zal je daar ook last van kunnen krijgen. Goedkope versterkers kunnen trouwens meestal geen 2 Ohm hebben, maar dikke kans dat ze met 4 Ohm ook wel eens in de beveiliging schieten bij flink gebruik.
[..]

Uhhhh, 250 Watt is ongeveer waar PA ongeveer mee begint (tenminste de PA's waar het hier over gaat, ik bedoel geen omroep installaties ofzo).
er zijn ook al pa versterkers van 75 watt hoor... en ik moet zeggen... daar komt ook aardig wat herrie uit... het rendement van die dingen ligt gewoon veel hoger.

Verwijderd

Koop 2 dap speakers a 300 piek (200 watt, 350 watt peak)
koop een 2x300 watt amp ofzoow, 700 piek, zo ben je al klaar want mengpaneel heb je al... de dap boxen zijn enorm groot komt ook enorm veel geluid aan, uiteraard zijn boxen van 100 piek de stuk beter.. maarjah als je met een tight budget zit is dat wel aan te raden

Boxjes

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/speakers/dap-mc15.jpg
Dap MC 15
Met DAP haal je voor weinig geld veel geluid in huis; geluid met een verrassende kwaliteit. De MC 15 (200 watt RMS/ 350 watt Peak) heeft een 15" lage-tonenspeaker en een 1" hoge-tonendriver.
Prijs € 135,- / f.297,50

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/speakers/hkaudio-pr115.jpg
HK Audio PR 115
Deze opvolger van de zeer populaire Classic Pro-lijn is ideaal voor zang en instrumenten. De PR 115 is de beste allround speaker uit de range. Met een vermogen van 300 watt en de fraaie afwerking, die we van HK Audio gewend zijn, is dit een echte topper in zijn prijsklasse.
PR 115: Prijs € 450,- / f.991,67

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/speakers/wharfdale-evp15-18sb.jpg
Warfedale EVP 15/EVP 18 SB
De nieuwe EVP-serie van Wharfedale oogt niet alleen erg professioneel, dankzij de met stof beklede kast en stoere grill, maar hij klinkt ook te gek. De 15"-uitvoering (200 watt) met hoorn is uitgevoerd met een speakon- en jack-aansluiting. Voor diegenen die wat meer body in het laag willen hebben, is er nu de EVP 18 sub: 400 watt, 18" subwoofer met ingebouwd filter.
EVP 15: € 199,- / f.438,54
EVP 18 SB: € 385,71 / f.850,-

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/speakers/behringer-b1220_1520+b1800.jpg
Behringer B 1520/B 1800
Behringer weet telkens iedereen te verbazen met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, bijvoorbeeld de B 1520, een 15" + 1" 2-wegluidspreker, en de B1800, een 18" subwoofer. Deze set kost ongeveer de helft van wat je denkt dat hij zou moeten kosten!
B 1520: € 271,81 / f.599,-
B 1800: € 271,81 / f.599,-

Amps

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/versterkers/dap-club500.jpg
DAP Club 500
Goedkope speakers, zoals de DAP MC 15, vragen om een goedkope versterker, maar dat het zo goedkoop kon wisten wij ook niet. Twee maal 200 watt aan 4ohm, 19", 2 eenheden hoog en inclusief ingebouwde koeling (fan).
Prijs € 199,- / f.438,54

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/versterkers/dap-radon900.jpg

DAP Radon 900
2x400 watt (aan 4ohm) voor nog geen 700 gulden? Dat kan niet veel zijn! O nee, kom dan maar eens kijken en luisteren bij Feedback, want het kan, het is goed en inderdaad zo goedkoop. En, o ja, hij ziet er ook nog flitsend uit met zijn zilveren voorkant!
Prijs € 299,- / f.658,91

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/versterkers/Yamaha-P1600.jpg
Yamaha P 1600
Hij klinkt oké, is slechts 2 eenheden hoog, is goed beveiligd en geeft een flink vermogen af (2x230 watt). Wat wil je nog meer? Een jaar garantie? Nou die krijg je ook. Hij gaat toch niet stuk!
Prijs € 453,33 / f.999,-

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/versterkers/dynacord-s1200.jpg
Dynacord S 900 / S 1200
Als je op zoek bent naar een echt goede versterker, kom dan kijken en luisteren naar de S 900 (2x450 watt) of de zwaardere S 1200 (2x600 watt). Beide versterkers bieden veel vermogen, klinken als een dijk, zijn superstabiel (ook tot 2 Ohm) en de zeer geavanceerde beveiliging zorgt ervoor dat er nooit iets mis zal gaan.
S 900: € 680,- / f.1.498,52
S 1200: € 769,- / f.1.694,65

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pa/versterkers/qsc-plx3002.jpg
QSC PLX 2402/PLX 3002
Door de Powerwave-techniek leveren de PLX-versterkers van QSC een zeer dynamisch en gedetailleerd geluidsbeeld, een hoog rendement en een lage warmteontwikkeling. Prettig is het bijzonder lage gewicht (91/2 kg).
PLX 2402 = 2x825 Watt: € 1.525,- / f.3.360,66
PLX 3002 = 2x1050 Watt: € 1.587,78 / f.3.499,-

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 08:54 schreef MMS_El_Guapo het volgende:

De versterker moet iig bridgeble zijn, voor het geval ik nog 2 speakers extra wil.
uh..da's dus voor als je nog een extra VERSTERKER wil....

• Jag

Jag

Op zaterdag 22 december 2001 01:12 schreef PepsterPep het volgende:

[..]

er zijn ook al pa versterkers van 75 watt hoor... en ik moet zeggen... daar komt ook aardig wat herrie uit... het rendement van die dingen ligt gewoon veel hoger.
Dat daar ook veel herrie uitkomt, komt doordat je te maken hebt met een logaritmische schaal. 75 Watt is maar 10 dB verschil met 750 Watt. Dat is wel een flink hoorbaar verschil, maar niet zoveel als je zou verwachten met factor tien verschil.
En wat bedoel je met dat het rendment hoger ligt :?
Op zaterdag 22 december 2001 10:08 copy/paste voxell een stuk uit de feedback folder
Je kan zoveel mooiers kopen dan die goedkope rommel. Dat is echt kinderspeelgoed.
Ik heb laatst nog een Crest versterker gekocht voor 750,- (ex btw en 2e hands). Zo is er 2e hands echt veel moois in omloop. Ik zag zelfs een complete Axys source set (de pa die wij in de stadsschouwburg van Utrecht gebruiken) te koop staan voor iets van 9 of 10 duizend gulden ex. 2e hands kan je echt aan zoveel beter spul komen dan die dingen die gecopy paste werden uit die feedback folder.

• Big-Foot
He Jag kijk uit wat je zegt he :( er staat bij die copy/paste wel een goede versterker hoor!! :9

• Jag

Jag

Op zondag 23 december 2001 02:12 schreef mweert het volgende:
He Jag kijk uit wat je zegt he :( er staat bij die copy/paste wel een goede versterker hoor!! :9
O ja, was ik ff vergeten te vermelden: die QSC spullen zijn natuurlijk geen prul :).
Pagina: 1