[Linux] Een programma a'la Norton Ghost

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Hiya,

Is er een programma onder Linux waarmee je dus de image van een HD van 15Gb kan plaatsen op een van bijvoorbeeld 20Gb, dit met ondersteuning van diverse bestandsformaten (van ext3 weet ik een proggie om de partitie aan te passen, nu nog met o.a FAT32/NTFS)

Ik heb ook al bij sourceforge.com gekeken, maar niets kunnen vinden.

My weblog

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Ik gebruik altijd een Norton Ghost bootdisk....

Dus ook voor me FAT32/NTFS en EXT partities.
Nog nooit problemen gehad.

Verwijderd

Foutje....

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dd

Is een progje wat prima kan imagen.

dd if=/dev/hda of=/home/piet/bestandje

Komt bij elke fatsoenlijke distro (zelfs ook bij de stinkende distro's denk ik)

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 05:02
Let bij het imagen wel op dat je er na altijd lilo handmatig moet uitvoeren om hem weer weg te schrijven, er is voor zover ik getest heb geen 1 image progsel die dit op een fatsoenlijke wijze doet

Verwijderd

Er is ook zoiets als:

www.partimage.org

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Op woensdag 19 december 2001 15:51 schreef blaataaps het volgende:
dd

Is een progje wat prima kan imagen.

dd if=/dev/hda of=/home/piet/bestandje

Komt bij elke fatsoenlijke distro (zelfs ook bij de stinkende distro's denk ik)
Die ken ik... maar ik heb niet voor elkaar om een partitie te resizen... en daar gaat het mij primair om! :Y)

My weblog

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 19 december 2001 18:48 schreef capedro het volgende:
Die ken ik... maar ik heb niet voor elkaar om een partitie te resizen... en daar gaat het mij primair om! :Y)
'man ext2resize' ;) . Werkt wel minder prettig dan PM of Norton Ghost, maar volgems mij moet je het daarmee kunnen doen...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met dd kun je ook best een backup van een 15G hdd op een 20G partitie zetten hoor, je krijgt dan een file van 15G op je partitie van 20G (wat ext2 volgens mij niet zo goed aankan).

Maar op zich kan het wel

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 20 december 2001 01:07 schreef blaataaps het volgende:
je krijgt dan een file van 15G op je partitie van 20G (wat ext2 volgens mij niet zo goed aankan).
Ext2 kan dat best aan, volgens mij zelfs tot 2TB, maar oudere kernels kunnen soms niet groter dan 2GB.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

voor resizen gebruik ik ranish partman ( http://www.ranish.com/part ),
klein proggie wat overzichtelijk MBR weergeeft en makkelijk dingen laat aanpassen,
1 nadeel, NTFS word niet goed ondersteund

P.S. kijk ook naar http://www.xosl.org bootloader het heeft erg veel functies (ook resizen en hide-on-boot) maar is wel ingewikkeld.

Verwijderd

Ik probeer met Norton Ghost 6 een linux harddisk te kopieren naar een andere harddisk. Harde schijven kiezen gaat prima en daarna de boel starten. Onderin beeld verschijnt de melding: "Checking directory structures" en daarna hangt de boel. Caps Lock lampje reageert niet meer. Wie kan mij aan een image van een bootfloppy met een programma helpen waarmee ik wil doen wat ik wil: een linux harddisk kopieren naar een andere. Emailen kan naar j.taverne@pijnenburg.nl. Alvast bedankt.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Met een "find -mount -print | tar -zf image.tgz" Heb je een "image" van je partitie gemaakt.

Met "parted" maak je een partitie aan (resizen van ext2, fat e.d. mogelijk. en met tar -xzf /bla/image.tar pak je je image weer uit. Klaar is klara.

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Maak voor je probleem maar eens een eigen topic aan.. dit topic is een beetje erg oud :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.