digitale fanbus doet het niet

Pagina: 1
Acties:

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 10:52
weet iemand wat ik verkeert heb geaan bij deze scakeling van de digitale fan bus ik bijna alles geprobeerde en ik heb alles al een keer na gekeken en hij doet het niet weet iemand wat ik nog kan doen
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/ict.raalte4/PowerBus.gif

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 09:28
een fan trekt toch ongeveer 1A.. 500mA is de helft, kan het daaraan liggen?

Branden de 4 leds wel gewoon?

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 15:23 schreef MMS_El_Guapo het volgende:
een fan trekt toch ongeveer 1A.. 500mA is de helft, kan het daaraan liggen?

Branden de 4 leds wel gewoon?
1A :? , wat voor een fan heb jij ? dat is 12W man, moet wel een grote fan zijn :9~

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 09:28
sorry, vergis me.. is idd 1W, niet 1A
Maar ik weet nog steeds niet of die leds wel of niet branden. Als die niet branden, zit er waarschijnlijk iets los. Als die wel branden, probeer eens een andere fan..

Enneh, testen met een ATX voeding. AT voedingen en fanbussen gaan moeilijk/niet met elkaar samen

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 14:49
12 W is nix, ik heb 220 V fans die zijn 19 watts... lol, ik heb zelfs fans van 120 Watts...:)

Verwijderd

mmh als ik het goed zie heeft de regeling 4 standen, 3 snelheden en uit. led 1 gaat branded als de fan uit staat, 2-3-4 als de fan hets snelst draait en 2-3 in de middelste stand en alleen 2 op de laagste stand.

volgens mij moet de rechter helft zo werken alleen weet ik niet zo veel van die 555 en wat ie in dit schema doet.

leuk schema btw. ik denk dat ik die ook eens ga proberen
Op woensdag 19 december 2001 15:37 schreef MR_WAZOO het volgende:
12 W is nix, ik heb 220 V fans die zijn 19 watts... lol, ik heb zelfs fans van 120 Watts...:)
lol, ik ook maar die hangt aan m`n dak

• gerhald
nee de ledje doen het niet allen branden de ledjes als er allen 5v op staat

• gerhald
Op woensdag 19 december 2001 15:33 schreef MMS_El_Guapo het volgende:
Maar ik weet nog steeds niet of die leds wel of niet branden. Als die niet branden, zit er waarschijnlijk iets los. Als die wel branden, probeer eens een andere fan..

Enneh, testen met een ATX voeding. AT voedingen en fanbussen gaan moeilijk/niet met elkaar samen
en ik heb hem aan een at en aan een atx voeding gehad maar bij bijde niets de fan draait wel

Verwijderd

Jah, maar aangezien jij darop een hogere spanning zet, en het wattage is evenredig aan de spanning of de stroom, is dat toch weer anders....

12W/12V=1A
12W/220V=0.054545454545A
en dat scheelt nogal >:)

• gerhald
weet niemand wat het kan wezen

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Op woensdag 19 december 2001 15:33 schreef MMS_El_Guapo het volgende:

hoezo zou een fan/baybus niet samengaan met een AT voeding??

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
Op woensdag 19 december 2001 17:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Jah, maar aangezien jij darop een hogere spanning zet, en het wattage is evenredig aan de spanning of de stroom, is dat toch weer anders....

12W/12V=1A
12W/220V=0.054545454545A
en dat scheelt nogal >:)
Ik geloof dat je nu een fout maakt, wattage bij 12v is gelijk aan wattage bij 230v. Amperage veranderd wel zoals je achter was gekomen.(I=P/U) Maar het wattage geeft aan wat het VERMOGEN van zo'n fan is.
Kortom een 12v/12w fan heeft ongeveer evenveel vermogen dan een 230v/12w fan...

Bestuh!!

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 15:59 schreef gerhald het volgende:
nee de ledje doen het niet allen branden de ledjes als er allen 5v op staat
doen ze het nou wel of niet :?

• gerhald
nee de ledje doen het niet sorry dat ik zo onduidelijk was

Verwijderd

Meten is weten...
Wat doet het wel ??
1. Komen er pulsen op de uitgang van de 555 als je de toets indrukt ??
2. telt de 4017 ??
3. schakelen de transistoren als ze aangestuurd worden??
4. etc.. etc..

Verwijderd

Ik zie in het schema geen voeding voor de 4017 (pen 16 = +12V, pen 8 = nul (dacht ik)).

Verwijderd

goh ... na een half jaar .. vind iemand mijn schema ook nog eens :P

jaja .. dit is mijn schema maar goed ... idd de pinnetjes die de stroom leveren voor het IC zijn niet verwerkt ... waarom vraag je > nou dat is zo dat dit een screencapture is van een programma welke dit niet weergeeft :(

OPLOSSING
helaas ben ik de specificaties van het ic'tje kwijt evenals het originele getekende schema :( maar zo zou het moeten zijn:
pen 16 moet idd 5 volt krijgen en pen 8 & 13 moeten beide aan de nul (massa)
code:
1
2
3
4
5
  ___
-| O |- pen 16
-|   |-
-|   |-
-|___|-

en waarom de NE555 erin zit ... das heel simpel namelijk: de 4017 vraagt een hoog signaal en tevens een laag signaal en niet iets wat daar tussen in zit !!! door gebruik van de NE555 kan je een enkel polig drukschakelaartje gebruiken en wordt de schakeling tevens onderdenderd :)

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 17:06 schreef mad_maxz het volgende:
en waarom de NE555 erin zit ... das heel simpel namelijk: de 4017 vraagt een hoog signaal en tevens een laag signaal en niet iets wat daar tussen in zit !!! door gebruik van de NE555 kan je een enkel polig drukschakelaartje gebruiken en wordt de schakeling tevens onderdenderd :)
daar kun je toch ook pull-down of pull-up weerstanden voor gebruiken :?

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 23:29 schreef Silenzer_nl het volgende:

[..]

daar kun je toch ook pull-down of pull-up weerstanden voor gebruiken :?
nee dat kan niet ... tenminste als je wilt dat het goed werkt.

Verwijderd

en zelfs het vermogen zegt weinig, 220~230v fan's zijn behoorlijk minder efficient met energie dan 12v fans. Ik vermoed dat dat komt vanwege dat de 230v wisselspanning is en de 12v gelijkspanning.

Ik heb hier een 25Watt 230v~ papst en een 5 Watt 24v= papst, volgens papst verplaatsen ze evenveel lucht, en dat klopt ook wel zo ongeveer. ( met je hand is dat wat lastig meten )

• gerhald
Op donderdag 20 december 2001 17:06 schreef mad_maxz het volgende:
goh ... na een half jaar .. vind iemand mijn schema ook nog eens :P

jaja .. dit is mijn schema maar goed ... idd de pinnetjes die de stroom leveren voor het IC zijn niet verwerkt ... waarom vraag je > nou dat is zo dat dit een screencapture is van een programma welke dit niet weergeeft :(

OPLOSSING
helaas ben ik de specificaties van het ic'tje kwijt evenals het originele getekende schema :( maar zo zou het moeten zijn:
pen 16 moet idd 5 volt krijgen en pen 8 & 13 moeten beide aan de nul (massa)
code:
1
2
3
4
5
  ___
-| O |- pen 16
-|   |-
-|   |-
-|___|-

ik zal dat ding wel ff een voedig gevenen ik vond het ook al zo raar dat dat ding geen stroom nodig was en dan zal ik het wel ff zeggen als hij het doet

• gerhald
hij doet het nog niet hij schakeld wel dat is aan de ledjes te zien maa de fan gaat niet langzamer lopen
wat kan er mis wezen
please help

Verwijderd

kom kom ;) de fan loopt al dan is het nog maar een kleinigheidje :)

de weerstanden die vanaf de 4017 lopen naar de het transitor schakelingtje (BC548 -> TIP41) bepalen de aanstuur stroom van de transistors. Dit is nog (iets) bij te regelen met de potmeter, werkt dit niet naar behoren dan zul je ff met een potmeter (waarde 10 a 20 kOhm) ff de weerstanden die de stroom vanuit het IC doorgeven moeten vervangen en proberen welke waarde je wel moet nemen en dan met een multimeter ff de uitgangsspanning meten.

suc6 met je fanbus :)

• gerhald
ik zal dat wel ff proberen alvast bedankt
Pagina: 1