Toon posts:

Video capturen, Full-PAL resolutie -- welke kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het iemand gelukt om op full-PAL resolutie (768x576, interlaced) te capturen met een TV-kaart?

Ik heb er enkele geprobeerd; een Sutdio PCTV Rave, een TerraTValue en (op het systeem van mijn vriend) een oudere WinTV (mono audio, is niet meer in de handel dus het preciese model weet ik niet).
Ik draai Windows XP, hij draaide Win2K.

Het grootste succes dat ik heb geboekt tot dusver is dat ik met de TerraTValue 640x480 kon capturen, maar daar heb ik nog niets aan, omdat ik mijn materialen naar SVCD en mogelijk later ook DVD wil wegschrijven. Daarom heb ik echt, echt die vertikale resolutie van 576 nodig, interlaced. Ik had aanvankelijk begrepen dat de TerraTValue van Terratec deze resolutie ondersteunde, maar niet, dus.

Als ik de bijgeleverde software van deze paketten negeer en vanuit Virtualdub probeer te capturen, krijg ik steevast de melding 'unsupported resolution' als ik een resolutie hoger dan 320x240 prik.

Software-compressie is geen probleem. Dat ging al op mijn Celeron 466 op 704x576 (met mijn oude G400 Marvel, die ik ondertussen heb weggedaan) en nu ik een Athlon XP 1600 heb zou ik zelfs met PowerVCR II real-time naar MPEG-2 moeten kunnen cappen. Maar het is nog niet gelukt.

Is er hoop? Is het iemand gelukt om op zo'n hoge resolutie te cappen? Zo ja:

- Welke kaart?
- Welke software?

Alvast ontzettend bedankt. Ze zullen me wel aan zien komen bij de computerwinkel straks... ik heb al tweemaal een tv-kaart gekocht en meteen weer teruggebracht :)

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 23:47

mvz

muziek verslaafde

* PCTV rave
* driver 4.0 win2k ( ik draai em op windows XP dus )
* virtualdub 1.4c

hoogst behaalde resolutie 768x576 ( uncompressed )

( in virtualdub in het video menu moet je em op PREVIEW mode zetten, niet op overlay, als je dat doet en dan gewoon gaat capturen werkt het dus wel )

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Verwijderd

Topicstarter
Bizar, man.

Dank je voor je snelle reply -- ik heb je in mijn enthusiasme ook een mail gestuurd over ditzelfde onderwerp, laat die maar zitten :)

Dat is wat ik heb geprobeerd, hoewel ik het met versie 1.4.7 van VirtualDub deed... hoe kreeg je 'm op die hoge resolutie? Als ik'bij Video -> Format Options uit het drop-down menuutje selecteerde 768x576 en op OK klikte kreeg ik steevast 'unsupported/invalid resolution', zelfde verhaal als ik het via Custom Resolution probeerde... Ook als ik 'overlay' uitzette.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat blijft nou eenmaal lastig, tv-kaarten zijn daar niet echt voor gemaakt, ik bedoel mijn polo'tje kan ook geen 250 rijden. Neem een echte capturekaart.

Verwijderd

Topicstarter
*knikt*

Heb ik ondertussen ook begrepen en ik heb er *enorm* spijt van dat ik niet een paar tientjes meer had uitgegeven aan een videokaart met zowel tv-in als -uit, toen ik die upgradde...

Maar ik heb op de forums toch af en toe succesverhalen gelezen van lui die *wel* konden cappen op 768x576, 25fps, met een TV-kaartje.

En hoewel mijn technische hersenhelft van de onmogelijkheid overtuigd is kan ik het niet laten om te denken: die kaartjes gaven wel alles in hoge resolutie, interlaced weer... als het op het *beeldscherm* kan worden geprojecteerd, kan die data dan niet worden doorgesluisd naar software die er iets mee kan?

Naïef misschien, maar ik blijf hoopvol. Als ik voor de prijs van een TV-kaartje dit klaar kan spelen ben ik *waanzinnig* gelukkig.

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Osfer wat voor chip zit er op jou kaartje dan ? de mijne beschikt over een Brooktree 878 chip.

en welk format doe je? niet alle formaten werken namelijk met die resolutie, ik gebruik zelf 24 bit RGB

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat ik dat niet meer weet... heb de kaart meteen teruggebracht toen ik hem niet werkende kreeg, om tenminste zeker te zijn van mijn geld.

Ging om een Pinnacle (voorheen Miro) Studio PCTV Rave. En ik heb het ook onder 24-bits kleuren geprobeerd...

• mvz

mvz

muziek verslaafde

je draait onder XP? probeer de 4.0 eng drivers es voor die pinnacle , want hij kan het zeker weten wel. :D

ik heb het getest op 2 kaarten, eentje met BT 848 en met 878 en dat werkte. weet je zeker dat je preview uit had? als je die uit doet dan gaat het een beetje schokken in virtualdub maar zodra je dan f6 ragt, dan neemt ie vloeiend op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het nog eens proberen, dan. Bedankt voor de info, ik laat weten of het lukt!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

De klantvriendelijke lui bij de Mycom op de Ceintuurbaan in Amsterdam hebben me gezegd dat het geen probleem is om mijn Asus V7100-T met tv-out om te ruilen (tegen bijbetaling van de meerwaarde) voor een V7100 Deluxe Combo met tv-in en -uit.

Dit lijkt me een mooie oplossing, want ik heb vernomen dat deze kaart wel full-PAL kan capturen.
Aleen heb ik gemerkt dat verschillende mensen verschillende ideeën hebben over wat full-PAL betekent.

Full-PAL: 768x576.
DV/DVD: 720x576.
Capture-res van Matrox Marvel kaart: 704x576.

Aangezien ik mijn kaart ga gebruiken om op DV-resolutie te werken is 720x576 het meest wenselijk, hoewel ik niet zal klagen over 768x576.

Heeft iemand ervaring met het capturen met deze kaart? Wat kan hij aan?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Mijn ASUS v8200Ti200 Deluxe kan dit ook perfect. Zelfs met de DIVX codec. 752x576

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Nog een rare resolutie, 752 :)

Ik zal zelf eerder huffyuv gebruiken om lossless te cappen; ik heb een lekker snelle hard disk, dus dat zal goed werken. Gezien delage kwaliteit van de meeste vhs-banden waar ik mee moet werken ben ik soms weken kwijt aan het oppoetsen van een kwartiertje videomateriaal, en bij dat proces wil het nog eens voorkomen dat voorheen onzichtbare compressie-artefacten (blockiness, smearing) heel smerig het beeld verpesten.
In ieder geval bedankt, ik laat weten of ik succes boek!

Verwijderd

Topicstarter
Zo. Weer een tripje naar de Mycom achter de rug.

En nu ben ik de trotse eigenaar van een Asus V7100 Deluxe Combo. Echter, nog niet helemaal tevreden...

Ik heb de Digital VCR 2.0 beta software van Asus' site gedowload, omdat de WDM driver daarvan *wel* zou werken onder XP, iets dat de standaardsoftware niet of nauwelijks deed toen ik het installeerde.
Iets vreemds is dat de resoluties die ik tot mijn beschikking heb in VirtualDub vrij arbitrair zijn. Ze schijnen af te hangen van wat ik in de Asus Digital VCR software heb gedaan, of iets dergelijks: meestal kan ik kiezen uit resoluties tot 720x480, soms ook 704x576, heel vreemd.
En het allervreemdste is dat ik nooit een framerate van meer dan 17 fps krijg.

Heeft iemand anders ervaring met deze kaart? Komt dit gewoon doordat XP support nog in de kinderschoenen staat, en dat ik dus beter terug kan gaan naar Win2K?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Ik gebruik ook DIGITAL VCR 2.0 beta, en dat werkt gewoon perfect onder Windows XP.
Ook alle versies van de WDM capture drivers doen het gewoon goed onder XP.
Capturen op 720x480 gaat gewoon goed met 25 beelden de seconde. (Die 752x576 is met andere software en is de officieele FULL PAL resolutie.)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 09:45 schreef Osfer het volgende:
meestal kan ik kiezen uit resoluties tot 720x480, soms ook 704x576, heel vreemd.
720x480 klinkt als NTSC, je zit in Nederland en moet dus voor PAL kiezen... 704x576 klinkt overigens ook vrij vreemd, de "normale" fullsized PAL resolutie is 720x576 of 768x576...
En het allervreemdste is dat ik nooit een framerate van meer dan 17 fps krijg.
Kijk eens naar je CPU usage, misschien kan de CPU het encoden gewoon niet aan :? IDE-controller die de datastream niet aankan :?

Probeer eens enkele andere codecs...
Heeft iemand anders ervaring met deze kaart? Komt dit gewoon doordat XP support nog in de kinderschoenen staat, en dat ik dus beter terug kan gaan naar Win2K?
:X windows :X

Neem een echt OS

;)

Verwijderd

Topicstarter
Voor een *echt* OS ben ik te lui. Serieus, ik heb er gewoon de puf niet voor.

Het zou heel misschien mijn IDE controller kunnen zijn, hoewel ik me dat niet voor kan stellen. Die is een splinternieuwe UDMA-100 kaart, met een 7200 RPM harde schijf. En mijn Athlon XP 1600 moet het ook aankunnen. Bij het cappen gaat hij ook niet over de twintig procent processor use.

Iets dat ik heb gemerkt is dat hij zelfs op 352 x 288 niet boven de 17 fps uitkomt in VirtualDub. (Digital VCR kan bij mij alleen naar MPEG-1 of -2 capturen en dat is te lossy voor mijn doeleinden).

Duidelijk is er *iets* mis. Ik heb alleen geen idee wat het is...

Verwijderd

Lijkt mij de drivers, eerlijk gezegd. Als het op 352x288 ook niet beter is dan ligt het dus niet aan de datastream. Het lag ook niet aan de CPU. Dat het aan je mobo (PCI latency) ligt lijkt me ook onwaarschijnlijk (voor dit soort goedkope TV kaartjes mag dat nauwelijks uitmaken), dus dan blijft de driver over.

Oftewel, ga eens win2k uitproberen of ga puf krijgen en neem een serieus OS :)

[edit]
overigens, om zeker te zijn dat het je IDE controller niet is: capture eens in MPEG of whatever hoge-compressie CODEC en kijk of dat wat uitmaakt. huffyuv is erg leuk maar heeft geen erg hoge compressie ;) Als dat niks uitmaakt en je krijgt nog steeds 17fps dan ligt het alsnog aan je drivers...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:37
Hauppauge winTV PCI / bt878 chipset

met de oude NIET wdm driver. de wdm driver kan het niet mee
onder 2000 en ME ging het prima met de oudere driver gebruik makende van vdub naar Mjpeg op een athlon 900

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Ik heb een miro PCTV (zelfde als pinnacle) en kan uncompressed 25 fps capturen in 768x576. Met een snellere processor zou hij realtime in divx kunnen capturen.

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Op zondag 23 december 2001 13:47 schreef trinity het volgende:
Ik heb een miro PCTV (zelfde als pinnacle) en kan uncompressed 25 fps capturen in 768x576. Met een snellere processor zou hij realtime in divx kunnen capturen.
dat zei ik ook al couple of replies terug, maar hij schijnt et niet te kenne vinde, tough luck :D

topicstarter, PCTV kope?! 2 geeltjes >:)

Verwijderd

Topicstarter
- Beelzebubu: Ik heb het inderdaad met een hoge-compressiecodec geprobeerd, en ook met lage resolutie, maar in VirtualDub blijf ik tegen die 40% frameloss aanzitten. Als ik de meegeleverde DigitalVCR van Asus gebruik kan ik alleen naar MPEG-1 of -2 cappen. Full-res MPEG-2 gaat weer beter, maar de kwaliteit daarvan is niet voldoende voor mijn doeleinden. Het is blocky, het wordt vantevoren de-interlaced en is ronduit klote :)

- NiteNite: Dat klinkt zeer bemoedigend! Zijn die oude drivers nog beschikbaar ergens? En zou dit ook onder XP werken?

- Trinity: Ik kreeg het zelf niet aan de gang toen ik een Pinnacle PCTV Rave in handen had. Telkens als ik in virtualDub een hogere resolutie dan 384x288 instelde kreeg ik de error message 'unsupported format' of iets dergelijks en bleef hij op 384x288 staan. :(

- xMvZx: Zelfde verhaal... misschien probeer ik het nog eens, deze week... O, maar gebruik je in VirtualDub WDM drivers of VFP? Of heeft die kaart maar een driver? En hoe is de kwaliteit? Blijft de interlacing van het bronmateriaal zuiver?

---------------
Nieuwste update:

*grom*

Ik heb zojuist mijn partitie geformatteerd om een schone install te maken van Win2K, om te kijken of de problemen daarin zouden zijn opgelost. Niet dus. Mijn V7100 dropt nog steeds in VirtualDub zo'n 40 % van de gecapturede frames.

Ik begin dan ook een beetje desperate te worden. De lui bij Mycom zijn zeer vriendelijk maar duidelijk niet bepaald experts in videocapture-hardware. En als ik zo hoor welke successen sommigen op dit forum boeken (met name diegenen die lopen te pronken met hun PCTV of WinTV's) word ik toch behoorlijk jaloers.

Ik zou dan ook graag het fijne van jullie successen willen weten.

- Welk OS gebruiken je om te cappen?
- Wat is de maximale resolutie waarin het daadwerkelijk is gelukt om in VirtualDub met 25 fps ongecomprimeerd of met huffyuv of high-quality MJPEG te capturen?
- Als je geen VirtualDub gebruikt, welke software dan?
- Hoe ziet het resulterende gecapturede videobeeld er uit? Het is voor mijn doeleinden heel belangrijk dat de interlacing van de frames zuiver wordt behouden.
- Wat is precies het model van je capturekaart?
- Exact welke versie van de drivers gebruik je?

• mvz

mvz

muziek verslaafde

- Windows XP 5.1.2600
- 768x576x25fps @ MJPEG max quality, en uncompressed ook
- Virtualdub 1.4c nu
- resultaat is goed, zit in videocapture groep * musicvideoz*
- PCTV Rave (129,-) mono kaartje, maar we synce toch alles met mp3/cd audio dus boeieh
- PCTV engels win2k 4.0 drivers

Verwijderd

Ik heb dit:

AMD duron 750@750, ECS elitegroup K7VZA 3.0, 384 MB SDRAM, 20GB 5400 maxtor harddisk, asus V7100 geforce2MX TV-out, miro PCTV (zelfde als pinnacle PCTV), onboard sound (ac97)/soundblaster 128 PCI, firewirekaart, PCI ethernetkaart

Windows 98 eerste editie
Ik gebruik virtualdub niet om te capturen want die loopt altijd vast bij mij. Vidcon en Vidcap werken goed, maar lopen af en toe vast. Het gecapturede beeld ziet er heel goed uit. Ik weet niet wat je bedoeld met dat de interlacing zuiver moet worden gehouden, maar er worden 25 frames per seconde gecaptured dus één beeldje bestaat uit 2 subframes. Wat voor drivers er op m'n computer zitten weet ik allemaal niet.

Ik heb slechte ervaringen met virtualdub als capturesoftware, je kunt beter een ander programma gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik zal morgen weer de trip naar Mycom maken om een PCTV Rave aan te schaffen, en het nog eens te proberen...

MvZ: ik krijg hoop van jouw resultaten. Ik hoop echt dat het me lukt om die ook te bereiken. Voor het geval dat (want ik dacht dat ik het goed had gedaan, vorige keer) kun je misschien vertellen waar je de resolutie instelt? Bij Video Format, of bij Custom Format?

Trinity: Dat met die sub-frames is inderdaad wat ik bedoel: die worden samen ge-interlaced to een heel frame. Sommige kaarten doen namelijk *eerst* de-interlacen, waardoor je een frame krijgt met halve vertikale beeld-informatie. Erger nog is dat sommige kaarten maar tot 352x288 kunnen cappen en hogere resoluties alleen bereiken door 352x288-frames te resizen.
Downgraden naar Win98 is voor mij echt geen oplossing, ik heb de stabiliteit van Win2K nodig -- bovendien draaien sommige programma's die ik bezit niet onder 95/98/ME...

Anyway, nieuwe updates morgen. Nogmaals, mijn uitgebreide dank voor iedereen die geduldig antwoord heeft gegeven op mijn panische hulproepen! :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:37
ik heb de oude driver nog, maar daar zul je wel weinig aan hebben als je geen hauppauge koopt ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Mycom was gesloten vandaag, om wat voor reden dan ook, maar niettemin heb ik een PCTV Rave kunnen bemachtigen.

De grap? Zodra ik de drivers installeer krijg ik een STOP error, een BSOD, en hij boot niet verder. Zal wel een funky compatibility issue zijn met de V7100 Deluxe Combo.

Maar ach. Misschien probeer ik na de kerst de WinTV wel, kijken hoe die het doet.

Ik wens iedereen een hele fijne kerst toe!
Pagina: 1