Toon posts:

Aantal IRQ's ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen waarom de huide CPU's nog steeds
maar 16 hardware IRQ's ondersteunen in plaats van b.v. 32
of 64? 9~

Ik (en waarschijnlijk velen met mij) lopen steeds tegen IRQ problemen aan. Te weinig IRQ's voor al die insteek plankjes.
Vaak is er nog wel wat te bereiken met reshufflen of chainen dan wel delen, maar het blijft behelpen.|:(

De oude kolengestookte 4,77 MHz 8086 XT ondersteunde al 16 IRQ's. Dat was toen ruim voldoende, maar heden ten dage gebruikt een geluidskaart soms al 4 IRQ's. En niet te vergeten dat de helft van de IRQ's eigenlijk al in gebruik is door het moederboard zelf.

Wie o wie kan mij dit uitleggen? :?

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Ik niet, en ik vraag het mij eigenlijk ook al een ruime tijd af, waarom dat niet is aangepast.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:52
Er is wel een betere manier om interrupts af te handelen, APIC genaamd, alleen dat wordt nog niet veel toegepast (als het uberhaupt al toegepast wordt). Microsoft heeft er een verhaaltje over op deze pagina.

edit:
Zag net dat de Asus P4T-E (Pentium 4 bordje met Intel 850 chipset, APIC ondersteunt. Je kunt 't aan en uit zetten in het BIOS, en het heeft alleen zin als je Win2000 of XP hebt.

Verwijderd

2e processor er in douwen ;) heb je gelijk 2* zoveel irq's.

Verwijderd

Je vraag is an sich redelijk (heb er geen antwoord op) maar je redenatie imo niet.

Als je normaal een systeem samenstelt kun je hiermee nl. rekening houden en kan echt alles binnen die paar IRQ's geregeld worden, zeker als je bedenkt dat er voor veel dingen ook andere aansluitmogelijkheden (bv. USB) zijn en je IRQ's kunt sharen.

Wat ik in mijn systeem heb (op het beperkte aantal IRQ's):

1x SB live
1x on-board sound
2x serieel (worden beide ook gebruikt)
4x USB
2x IDE
2x IDE (Raid)
2x NIC
1x WinTV PCI
1x Modem
1x SCSI kaart
1x parralel

en de normale shit.

Met bovenstaande lijst heb ik nog 2 IRQ's volledig vrij. Als ik de SB live en een NIC eruit haal zijn dat er 4.

Er zijn echt genoeg IRQ's, vaak ontstaan conflicten doordat een bep. kaart slechts een beperkt aantal instelbare IRQ's heeft.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:47
De XT had er maar 8, vanaf de AT werd er nog maar en interruptcontroller toegepast.

Al zou je ook 100 IRQs hebben, Windows en ACPI zetten ze toch allemaal op 1 IRQ |:(

* _JGC_ baalt ervan dat z'n videokaart en USB controllerS op hetzelfde IRQ zitten terwijl er nog 4 vrij zijn |:(

• Theswitch
  • Laatst online: 09:33
dit heeft volgens mij te maken met die ABCD lijntjes van je moederbord. in het mamaboekje staat uitgelegd welke slot welke interrupts kan krijgen. Shuffelen met de kaarten helpt dus vrijwel altijd

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 15:19 schreef TS_Garp het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom de huide CPU's nog steeds
maar 16 hardware IRQ's ondersteunen in plaats van b.v. 32
of 64? 9~

Ik (en waarschijnlijk velen met mij) lopen steeds tegen IRQ problemen aan. Te weinig IRQ's voor al die insteek plankjes.
Vaak is er nog wel wat te bereiken met reshufflen of chainen dan wel delen, maar het blijft behelpen.|:(

De oude kolengestookte 4,77 MHz 8086 XT ondersteunde al 16 IRQ's. Dat was toen ruim voldoende, maar heden ten dage gebruikt een geluidskaart soms al 4 IRQ's. En niet te vergeten dat de helft van de IRQ's eigenlijk al in gebruik is door het moederboard zelf.

Wie o wie kan mij dit uitleggen? :?
De CPUs ondersteunen 256 interrupts. Hiervan worden er 16 gebruikt voor IRQs. Meer IRQs toevoegen is gewoon niet eenvoudig. PCI heeft volgens mij bijvoorbeeld maar 4 IRQ lijnen.

Een veel betere oplossing is het delen van IRQs.

• _JGC_
  • Laatst online: 12:47
Op woensdag 19 december 2001 16:44 schreef Theswitch het volgende:
dit heeft volgens mij te maken met die ABCD lijntjes van je moederbord. in het mamaboekje staat uitgelegd welke slot welke interrupts kan krijgen. Shuffelen met de kaarten helpt dus vrijwel altijd
Leuk als je de locatie van je southbridge op je bord niet kunt veranderen, en een AGP kaart niet in een PCI slot kunt steken...

Ik kan dus 2 dingen doen:
Of een PCI kaart kopen, of USB uitzetten en een losse kaart kopen mocht ik USB nodig hebben.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Deelt USB het IRQ met AGP dan?
Je kunt natuurlijk ook een AGP kaart kopen die IRQs kan delen (aangenomen dat de USB controller het kan).
Leuk als je de locatie van je southbridge op je bord niet kunt veranderen.
Is dat geen leuk soldeerklusje?

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 15:48 schreef Spectral het volgende:
2e processor er in douwen ;) heb je gelijk 2* zoveel irq's.
Never.

• Sine
  • Laatst online: 12:34
Op woensdag 19 december 2001 15:28 schreef JungleJim het volgende:
Er is wel een betere manier om interrupts af te handelen, APIC genaamd, alleen dat wordt nog niet veel toegepast (als het uberhaupt al toegepast wordt). Microsoft heeft er een verhaaltje over op deze pagina.

edit:
Zag net dat de Asus P4T-E (Pentium 4 bordje met Intel 850 chipset, APIC ondersteunt. Je kunt 't aan en uit zetten in het BIOS, en het heeft alleen zin als je Win2000 of XP hebt.
Of linux ....

op het werk draai ik op een dual p200 mandrake 8.0

en dat ding loopt als er wat veel gelezen wordt van z'n schijven constant te blaaten over apic errors

>APIC error on CPU0

Repareren doe je zo.

• Access
  • Laatst online: 06-08 19:54
Op woensdag 19 december 2001 15:28 schreef JungleJim het volgende:

edit:
Precies, dat heb ik ook al gezien. En het werkt perfect (en als een trein). Zie ook dit plaatje hier. In eerste instantie vondt ik het ook vaag :)
Pagina: 1