Toon posts:

Ras genetisch zichtbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag mij af hoeveel persoonskenmerken bij de huidige stand der wetenschap kunnen worden afgeleid uit iemand's genetische materiaal...

Is het bijvoorbeeld mogelijk vast te stellen dat iemand 99% zeker een eskimo/afrikaan/aziaat/west-europeaan is??

Maw is iemands ras zichtbaar? of kom je niet verder dan losstaande kenmerken als haarkleur, kleur ogen, etc??

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik weet niet wat ze allemaal kunnen zien. Maar volgens mij best wel veel. Het ligt er wel sterk aan hoe "vervuild" de gemeenschap is. West europeanen zijn heel moeilijk te onderschijden, omdat wij al tijden over de grens paren >:) . Echter mensen van Ijsland zijn zeer "zuiver" daarom is er een enorme belangstelling van genetische georienteerde bedrijven (ja wist niks anders) voor Ijsland.

Verwijderd

Ook haarkleur en ogen lukken absoluut niet. Men kan aan het DNA uitsluitend vaststellen wat de identiteit is door de sequentie van het onbekende DNA (eigenlijk de lengte van restrictie-fragmenten) te vergelijken met dat van verdachten. Het is nog niet mogelijk om daar dan ook eigenschappen van die verdachte uit te halen...

"ras" is een heel vaag begrip. Door een paar statistische grappen is de kans dat de sequentie van jouw dna overeenkomt met die van de gemiddelde afrikaan bijvoorbeeld groter dan de kans dat die overeenkomt met de sequentie van de gemiddelde (niet-verwante) nederlander. Je kan dus aan de sequentie niet zien van welk ras iemand is.

Je kan, door voor een paar loci te kijken welk allel er voorkomt, wel de kans voorspellen dat iemand bij een bepaald "ras" hoort, maar zeker weet je het nooit, aangezien alle allelen in elk "ras" voorkomen. Alleen de verhouding is soms wat anders.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Je hebt het genotype en het fenotype. Het genotype is zoals het in het DNA vastligt en het fenotype is zoals het uiteindelijk wordt. Het fenotype wordt beinvloed door de buitenwereld zoals licht, geluid, etc.

In principe licht je uiterlijk (huidskleur e.d.) volstrekt genetisch vast. Dat is ook logisch. Het is dus feitelijk vastgelegd dat je nederlander bent. Althans qua uiterlijk. Nederlanders hebben meestal een aanleg om langer te worden en hebben relatief vaker blond haar. Voor noren, zweden enzo is blond haar nog veel vaker aanwezig in het geno- en uiteindelijk ook fenotype.

Kleur ogen, etc, ligt ook allemaal in de genen vast.

Verwijderd

Je hebt het genotype en het fenotype. Het genotype is zoals het in het DNA vastligt en het
fenotype is zoals het uiteindelijk wordt. Het fenotype wordt beinvloed door de buitenwereld
zoals licht, geluid, etc.

In principe licht je uiterlijk (huidskleur e.d.) volstrekt genetisch vast. Dat is ook logisch. Het
is dus feitelijk vastgelegd dat je nederlander bent. Althans qua uiterlijk. Nederlanders
hebben meestal een aanleg om langer te worden en hebben relatief vaker blond haar. Voor
noren, zweden enzo is blond haar nog veel vaker aanwezig in het geno- en uiteindelijk ook
fenotype.

Kleur ogen, etc, ligt ook allemaal in de genen vast.
Dat wel, maar voor haarkleur alleen al zijn er tientallen genen, en waarschijnlijk ook nog een aantal onontdekte. Hetzelfde geldt voor oogkleur en vele andere eigenschappen. Ook spelen milieufactoren (zonlicht bij huidskleur) een belangrijke rol. Dit is de reden dat we niet zomaar kunnen zien wat het uiterlijk van iemand is, aan de hand van het DNA

• Arshia
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07-2025
Op woensdag 19 december 2001 13:27 schreef TrailBlazer het volgende:
Ik weet niet wat ze allemaal kunnen zien. Maar volgens mij best wel veel. Het ligt er wel sterk aan hoe "vervuild" de gemeenschap is. West europeanen zijn heel moeilijk te onderschijden, omdat wij al tijden over de grens paren >:) . Echter mensen van Ijsland zijn zeer "zuiver" daarom is er een enorme belangstelling van genetische georienteerde bedrijven (ja wist niks anders) voor Ijsland.
hmjah dat had ik op tv gezien. Veel van die bedrijven die dat onderzoeken zitten ook op IJsland. Want daar houden mensen ook nog steeds die stambomen bij van iedereen.

Is de tv toch nog ergens goed voor :)

\o/

Pagina: 1