Defragmenteren na het installeren? [win2k]

Pagina: 1
Acties:

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ok.. ik zit hier met een probleem. Ik zit namelijk in een discussie met 2 eigenwijze mensen die de reputatie hebben er meer verstand van te hebben dan ik.

Ik zit aan de verliezende kant dus :(

Ik heb vroeger gezien dat je je harde schijf niet hoefde te defragmenteren als je klaar was met de installatie van win98 en de rest van je programma's. Als je je harde schijf formatteerde zette windows alle bestanden netjes na elkaar zonder de hele rommel er gefragmenteerd op te zetten.

Nu bij win2k lijkt dit verandert.. thuis heb ik nooit last van een gefragmenteerde HD na een schone installatie van win2k. Maar op mijn stage plek.. waar ik nu ook de discussie voer.. gebruiken we ris (Remote Installation Service) een soort image die je erop knalt.. maar wel gewoon met het win2k setup proces en alle instellingen.

Na het RISsen van een pc en de rest van de prog's moeten we defragmenteren want je treft één grote ravage aan op de schijf.

Ligt het nou aan mij en is win2k gewoon altijd gefragmenteerd na de installatie? De goede collegae beweren ook dat ze na het installeren van win2k van cd (zonder ris) gewoon moeten defraggen.. en dat heb ik met eigen ogen gezien.

Waarom doet win2k dit :r?? zijn ze niet goed bezig.. win9x hoefde dit nooit. Het is totaal niet logisch dat de bestanden gefragmenteerd op een geformatteerde schijf worden gesmeten!?!? Waar is formatteren anders goed voor... het is en blijft gewoon het leeg gooien en op die manier dus ook defragmenteren van de HD.

Kan iemand mij hier meer over vertellen.. ik vind het niet erg om mijn ongelijk te bekennen maar ik wil eigenlijk wel wat bewijzen zien ofzo. En kan iemand me bijstaan dat win98 niet gedefragmenteerd hoefde te worden na schone installatie.. ze geloven me gewoon niet, en staan niet open voor mijn verhalen omdat ik de helft zelf ook niet exact weet.

/me loopt stage op systeembeheer.

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 21:42

fv

-------------------> hiero

Mij ervaring is dat nadat een lege geformateerde schijf wordt geinstalleerd met een Windows OS er na de installatie altijd als beste gedeframenteerd mag gaan worden.

Windows gebruikt tijdens de installatie altijd veel temp files die op het einde allemaal verwijdert worden waardoor er 'gaten' ontstaan in de data layout van je schijf.

In ieder geval zal je er niet zoveel van merken (na installatie) van defragmentatie indien:

- je een snelle HD hebt
- een snelle PC
- je NTFS (bij NT4/Win2000/WinXP) gebruikt ipv. FAT32

Ik kan me wel vaag herinneren dat Win98 qua datalayout slechter installeerde dan 2000 of XP. Het kan er ook mee te maken hebben dat ik 2000 en XP altijd met NTFS gebruik, wat niet mogelijk is met 98(SE). Na installaties met 98 met FAT32 was de schijf altijd zwaar gefragmenteerd en met 2000/XP met NTFS valt dat heel erg mee.

(Misschien is het een beetje een wazig verhaal :z )

PS: Als de (RIS) image file slecht is gemaakt zal je steeds na herinstallatie op alle PC op je werk deze file moeten defragmenteren; ze hadden dit beter kunnen doen voordat ze er een image file van hadden gemaakt. Het overzetten van deze file op een PC heeft hier geen invloed op...

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.