Linux webserver opzetten voor N00b's - Voorzet

Pagina: 1
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Okeej, met de search al wel wat topics hierover gevonden, maar ik wil dit wat 'grover' gaan aanpakken. Daarom willik bij voorbaat vragen (ook aan de moderator) om alles hier zo veel mogelijk on-topic te laten. Dus geen afdwalende discussies maar ideeen en oplossing over het onderwerp.

Ik wil dit als volgt gaan aanpakken. Ik ben een complete Linux n00b en ik wil een linux webserver gaan opzetten. Ik heb hiervoor wat specifieke eisen en die willik in deze topic gaan behandelen. Daarna willik in nieuwe topics alle stappen doorlopen. Om uiteindelijk er een "definitieve" guide van te maken die ook leken begrijpen. Wellicht kan die dan weer op t.net komen....

Okee, voor degenen die nu nog geinteresseerd zijn:

Ik woon op een studentenhuis waar we momenteel internet (mxstream fast) delen dmv een Vigor 2200E router naar 12 gebruikers. Deze internet verbinding wil ik gaan upgraden naar de Cistron MAXX variant om zodoende alle 20 bewoners te voorzien van internet, via dezelfde setup.
Deze setup willik zo houden omdat deze erg makkelijk is te onderhouden, aangezien ik daar niet meer zo heel lang woon.

Met deze cistron verbinding hebben we in mijn ogen genoeg bandbreedte om onze eigen site te hosten. Daarvoor willik dus een Linux server neerzetten. Ik wil linux omdat de hardware die we hebben niet echt denderend is.
Deze hardware is:
- Pentium 150
- 64 Mb EDO Ram
- 2 HDD's (1 van 1 gieg en 1 van 2)in totaal dus 3 Gb
- ASUS Mobo (specs heb ik even niet bij me)
- 8x CD-Rom speler van Samsung

De server die hierop komt te draaien moet de volgende dingen kunnen doen.
We krijgen bij Cistron een statisch IP adres, ik neem aan dat het dan mogelijk is om daaraan een domeinnaam te hangen door deze aan te vragen bij bijv. ASHosting.
Is het dan ook mogelijk dat ik zelf een e-mailserver opzet die van buitenaf bereikbaar is?
Dus is registreer: www.domein.nl
Daarna kannik zelf jantje@domein.nl ; pietje@domein.nl etc. aanmaken en beheren....
Verder moet hij onze site kunnen draaien. Dit is voornamelijk PHP en MySQL maar we hebben ook een adressenlijst die in Access draait. Is het mogelijk om op Linux ODBC of iig Access koppelingen te verwezenlijken. Dit is geen kritieke vereistte maar het zou het adressen beheer wel makkelijk houden.
Verder zou het perfect zijn als deze server beheerbaar is vanaf het netwerk (mits goed beveiligt voor het internet).

Resume; de server moet voldoen aan:
- Linux ( zo goedkoop mogelijk)
- Webserver (bij voorkeur Apache)
- PHP
- ODBC oid
- MySQL
- Mailserver
- SMTP
- IMAP
- Extern beheerbaar (telnet of zo)
- Liefst ook gedeelde schijven op MS netwerk.

Dat was het! Dus voor degene die nog steeds geinteresseerd zijn om mij hierbij te helpen willik in deze topic deze eisen even doorlopen. Daarna zal ik nieuwe topics openen waarin die definitieve lijst punt voor punt wordt behandelt!

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Nog even als toevoeging:
Ik zou het liefst een hoop links krijgen naar makkelijk doe het zelf guides op internet zodat iedereen die mij wil helpen zich niet helemaal de pleuris tiept.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

jep

Wat je precies wil weten is me niet duidelijk, maar:

- Het kan allemaal
- Het kan gratis
- Je hardware is snel genoeg
- Gaat prima werken

Is dat wat je wou weten? ;)

Als je overal antwoord op wil moet je even wachten, dat lukt niet waar ik nu ben ;)

• wizza
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-07 11:03

wizza

/dev/null

Hey, ik heb zelf ooit mn 1e linux-server opgezet met
de Nederlandstalige/stap-voor-stap HowTo's op:

http://www.linux-nl.cx

De basics voor het opzetten van een linux-bak / een webserver
het modificeren van MX-tables (ivm Mail) het aanmaken van
mailaliassen enz. enz.

dus checkout die site en je zal i.i.g een stuk verder komen!

♛ ᴜs͟͟ᴜs͟͟ ᴍᴀɢɪs͟͟ᴛᴇʀ ᴇs͟͟ᴛ ᴏᴘᴛɪᴍᴜs͟͟! ♛

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat kan vor zover ik weet allemaal met linux, en dat stappaneplan... die zijn ooit al uitgevonden.
Noemen ze how-to's

Verder is Linux in jou ogen misschien Advanced , maar het topic in mijn ogen niet.
Dus ik zet 'm door naar Nelske (wel liev doen tegen topicstarter he ;) ).

Move [forum=24] --> [forum=23]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die howto's op linux-nl.cx zijn wel heel erg oud. Site van een kennis die er al tijden niks/weinig aan heeft gedaan.

Wil je beslist Linux? FreeBSD is ook te overwegen. Persoonlijk vind ik dit OS stukken gemakkelijker als Linux voor een server. Met de ports collection allemaal zo simpel als wat.

Wat telnet betreft: Gebruik SSH, en laat telnet links liggen (uitschakelen dus)

imap is een lastig onderwerp, er is weinig goede documentatie over. Ik heb echter een prachtige I-map server, met Courier imap, fetchmail en maildrop aan de praat. Ik kan daar alle informatie over geven, maar ik draai wel FreeBSD, dus er zullen vast wel wat (kleine) verschilletjes zijn met Linux.

Ik neem aan dat je ook een ftp-server wilt hebben.
Ik raad dan ProFTPd aan. Kan veel, is goed, en heeft niet de security problemen die wuftpd wel heeft.

Verwijderd

in het kort:
download debian woody root disk, opstart disk en base disk 1 t/m 4
documentatie is te vinden op www.debian.org

installeer debian
en het base system

ga naar http://www.linux.org/docs/ldp/howto/Firewall-HOWTO.html

en stel de firewall in
of ga naar
http://www.linux.org/docs/ldp/howto/IP-Masquerade-HOWTO/index.html
en doe het met masquereding

of ga naar:
http://www.linux.org/docs/ldp/howto/IPCHAINS-HOWTO.html

en doe het met ipchains

type in
apt-get install apache-server

ga naar www.apache.org

en kijk daar in de documentatie om alles in te stellen

doe hetzelfde voor php en mysql

kijk even rond op packages.debian.org voor de juiste packages en in welke volgorde je ze moet installeren

zoek op packages.debian.org op mailserver staat er vast wel een in.
of kijk in dit topic voor de beste mailserver
[topic=355292/1/25]

klaar suc6

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Wow, okay!
Dit gaat ergens op lijken! Al komt er nu al teveel info over de implementatie binnen ;)
Ik wil voorlopig alleen ff uitstippelen welke onderdelen ik wil 'behandelen'.

Momenteel is er dus de optie om Linux te droppen van FreeBSD. Ik weet van FreeBSD helemaal niets (van linux ook niet, maar daar is wat meer over vinden lijkt me).
Ook is het redelijk van belang dat het zoveel als mogelijk door een n00b (niet ikzelf) wordt beheert.
Dus wat lijkt 'men' beter Linux (en ook welke versie) of FreeBSD.
Dan wil ik voor de komende topics de volgende stappen doen (voorlopig):
1. OS installeren
2. Webserver installeren (inc. DBase en PHP)
3. Mailserver opzetten (POP mag ook, maar IMAP lijkt me wel lachen)
4. Overigen (FTP, Access koppeling etc.)

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Debian is voor deze configuratie het beste!

Samba draait perfect en het is zeker even de moeite waard om op www.linux-nl.cx te gaan kijken.

Webserver draait bij mij ook onder apache met mysql met php4 draait heel erg goed. (ik heb zelf een dual p133)

Verder mailserver heb ik niet draaien maar als debian al op een 386 als DNS en Proxy server kan draaien waarom dan niet op die hardware die jij net gegeven hebt :)

En veel succes met je server!!! :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Op woensdag 19 december 2001 14:07 schreef Deddiekoel het volgende:
Wow, okay!
Dit gaat ergens op lijken! Al komt er nu al teveel info over de implementatie binnen ;)
Ik wil voorlopig alleen ff uitstippelen welke onderdelen ik wil 'behandelen'.

Momenteel is er dus de optie om Linux te droppen van FreeBSD. Ik weet van FreeBSD helemaal niets (van linux ook niet, maar daar is wat meer over vinden lijkt me).
Ook is het redelijk van belang dat het zoveel als mogelijk door een n00b (niet ikzelf) wordt beheert.
Dus wat lijkt 'men' beter Linux (en ook welke versie) of FreeBSD.
Dan wil ik voor de komende topics de volgende stappen doen (voorlopig):
1. OS installeren
2. Webserver installeren (inc. DBase en PHP)
3. Mailserver opzetten (POP mag ook, maar IMAP lijkt me wel lachen)
4. Overigen (FTP, Access koppeling etc.)
Wat je allemaal wilt doen is zogezegd 'pretty basic'.
Onder debian een paar goed gerichte apt-get install commandos, en je hebt de boel draaiend..configuratie is een ander verhaal, maar daar is al *zat* over geschreven.
http://www.devshed.com; http://www.php.net; http://www.mysql.org; http://www.apache.org, etc

Ik zou nog eens goed nadenken over die ODBC koppeling naar Access...persoonlijk zou ik de zooi naar mysql of postgresql exporteren, en vanuit access een ODBC koppeling daarnaar toe leggen...veel eenvoudiger, en oneindig veel schaalbaarder.
In short; Access sucks.

Je vaste IP adres kan inderdaad een domein naam hosten, maar ik zou wel even bij je provider informeren of dat allemaal mag.
Wanneer je die naam hebt, en je hebt de DNS ergens onder gebracht (inclusief MX records), dan kun je je mailserver configureren om mail voor dat domein te accepteren (/usr/share/doc/exim/*), wederom pretty basic stuff.
Heb je dat gedaan, dan heeft elke gebruiker op je doos automagisch een email adres in de vorm user@domain.tld...simpel, eh?
Om die email inderdaad te distribueren over het netwerk, zou ik nog steeds voor IMAP kiezen, in de vorm van courier-imap ofzo.

Ik zou zeggen, kijk eens op de sites van de software die je gaat gebruiken, daar staan meestal uitgebreide howtos en andere zooi...en de meest belangrijke: http://www.linuxdoc.org!

Erg flauw om te zeggen maar de meeste van je vragen worden geantwoord door een RTFM, en ik zou nu alvast beginnen om te leren hoe je zelf die documentatie boven water krijgt (http://www.google.com).

HTH, HAND

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
PolarWolf,

Bedankt voor je reactie, maar ik wil dus een complete n00b guide opzetten. Want de kreten die langs laat komen en meteen als "pretty basic" afdoet, zijn termen die voor mij compleet nieuw zijn.
Maar ik begrijp wel dat Debian the way to go is.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Als je op die bak een server wilt hebben, dan heb je IMHO de volgende opties:
- Debian: super package manager, setup is wat lastiger, stable tree is goed!
- Slackware: oerdegelijk, wat eenvoudiger, zonder package manager, maar doe het zelven.
- FreeBSD: solid systeem, is geen Linux, heeft de ports collectie, minder documentatie.

Alledrie zijn goed denk ik. Omdat je denk ik niet zoveel zin hebt om alles zelf te bakken als newbie, blijft Debian eigenlijk over. Dus ga je voor Debian.

Wat je als complete noob sowieso moet doen is beginnen met wat basisdoc doorlezen (http://www.nedlinux.nl/linux bijvoorbeeld) en natuurlijk de FAQ van dit forum. Dan Debian gaan installeren. Via een cd-rom zou ik doen, dus gewoon de eerste cd van de stable tree (aka potato) downloaden. Dan heb je nog een stel bootfloppies nodig, maar hoe dta zit kun je allemaal wel vinden in de Debian handleiding op hun website.
Dan is het verstandig dat je de dselect en apt documentatie goed doorleest en jezelf dit systeem helemaal eigen maakt. In het begin zal het vaag zijn, maar na verloop van tijd is het allemaal vrij simpel.
Dan kun je beginnen met al je software installeren. Begin maar met het netwerk zelf goed te fixen, dus dat al je netwerkkaarten goed draaien enzo en dat je firewall draait. Het ligt aan de kernel welke firewall je moet gebruiken. 2.2 gebruikt IP-Chains en 2.4 gebruikt IP-Tables. Dit is een goede howto voor IP-Tables:
http://hakkefest.linux-site.net/?page=3
alleen het probleem is dus dat je waarschijnlijk liever kernel 2.2 wilt op je server.

Voor de rest kun je dan een voor een alle software installeren. Begin met BIND volledig te laten werken voor je DNS. Dit is misschien wel het lastigste deel in het begin.
Daarna kun je met Samba aan de slag, zodat je harde schijven met Windows kan delen enzo. Daarna de databaseserver, webserver, mailserver etc configureren. Houdt ondertussen je firewall up2date en test alles...

HOWTO's zat trouwens...

[deze advertentieruimte is te koop]

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tussen alle Linux distributies door die hier genoemd worden ga ik het nog ff over FreeBSD hebben.
Voor de duidelijkheid: Ik wil geen flamewar uitlokken, maar ik geef wel ff mijn mening

FreeBSD is gemakkelijker dan welke Linux ook. De basis installatie is heel compact. Kernel bakken gaat - in tegenstelling tot wat men vaak denkt - nog simpeler als bij Linux. Zeker als je zowel Linux als FreeBSD newbie bent, is FreeBSD de moeite waard. Ik ben redelijk gevorderd op beide fronten, maar heb het met FreeBSD geleerd.
FreeBSD heeft een zeer uitgebreid online handboek, waar zo'n beetje alles in staat. Beter dan welk Linux handboek ook. Ook goede mailinglists, waar ze wel willen helpen.
Systeem is duidelijk gestructureerd. Scripts zijn duidelijk, plaats van bestanden in het filesystem duidelijk en logisch.

Dat er meer Linux documentatie is, is wel waar, maar dat valt te relativeren. Veel Linux howto's gelden ook voor FreeBSD. Het zijn immers beide Unix-varianten, en ze draaien zo'n beetje dezelfde programma's. Webserver documentatie bijvoorbeeld is heel universeel. Alleen in de basis zijn ze echt verschillend, zoals de routing, firewall en kernel config.
met Linux heb je vele distro's. Geen enkele distro is echt super, maar een echte server distro is uiteraard Slackware en volgens velen hier ook Debian. Slackware is gewoon lastig, en niet newbie vriendelijk. Veel zelf doen. Met FreeBSD net zo, maar FreeBSD heeft er veel handigheidjes voor, zoals de port collection.
Wat Debian betreft: volgens velen super, maar ik vind het een vage, onduidelijke en rommelige distro. Om nog maar te zwijgen van hun onduidelijke versie beleid en gebruik van beta-versies van bepaalde stukken software.

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Okeeeeeej,

Even wat dingen recht zetten. Ik heb geen firewall nodig volgens mij omdat ik achter een hardware router zit.
Verder weet ik niet of ik een DNS etc. nodig heb. Ik krijg dus een vast IP adres en ik stel de router zo in dattie poort 80 doorstuurt naar de Linux bak.

Verder denk ik dat ik ga beginnen met Debian. Die naam hoor ik meeste terug komen. Ik vind FreeBSD interessant klinken maar ik wil zoveel mogelijk 'backup-kennis' proberen te krijgen. Daarom ga ik voor de meerderheid.

Dus mijn planning wordt:

- Debian installeren
- Netwerk op orde krijgen (Samba en BIND zoals RG© zei)
- Webserver (vinnik belangrijker)
- Database-server
- Mailserver (en eventuele DNS server)

Ik begin er zin in te krijgen :D
Ik ga trouwens een nieuwe topic openen met mijn ervaringen over de installatie van Debian.
==> Linux webserver voor N00b's - 1 - Linux

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 19 december 2001 18:46 schreef svdmeer het volgende:
Om nog maar te zwijgen van hun onduidelijke versie beleid
en gebruik van beta-versies van bepaalde stukken software.
Mja, onduidelijk versie-beleid...
Je hebt 'Stable', 'Testing' en 'Unstable'.
Stable zijn releases, dus deze komen uit, en veranderen daarna weinig (er komen revisies van uit voor security updates enzo).
Testing en Unstable zijn constant in beweging. Ze zijn niet gereleased, en er kan meer dan 100 MB per dag aan updates zijn (in Unstable iig). Zij zijn de testing grounds voor programma's die later in Stable terecht moeten komen zeg maar.

Lijkt mij op zich een vrij duidelijk en vooral praktisch beleid. Het enige niet-praktische is dat de release-cycle nogal lang is op het moment... De huidige Stable (Debian 2.2, aka Debian Potato) is nu 2 jaar oud.
en gebruik van beta-versies van bepaalde stukken software.
Niet in de Stable releases hoor.
Pagina: 1