Toon posts:

[OC] Luchtdichte kast ipv isolatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk vast even vooruit, en ik ga er vanuit dat mijn phase-change project lukt. In dat geval moet ik toch zelf een nieuwe kast bouwen (zal wel Trespa worden) om alles netjes in weg te werken. Nu heb ik een idee, en ik wil jullie mening:

Als ik nou eens mijn mobo + insteekkaarten in een zo luchtdicht mogelijk compartiment zet (de connectoren achterop de insteekkaarten zijn nooit 100% af te sluiten), en ik monteer een watervanger in dat compartiment (bijv. silicagel, calciumchloride of geconcentreerd zwavelzuur), zou ik dan zonder isolatie kunnen? Door wat kopersulfaat op een zichtbare plaats te plaatsen kan ik ook mooi zien of de watervanger uitgewerkt is (waterloos CuSO4 is wit, CuSO4.6H2O is blauw)

Het bouwen van een luchtdicht compartiment en het zoveel mogelijk afdichten van de connectoren op de insteekkaarten is een stuk eenvoudiger dan de de koelen onderdelen goed isoleren. De proc en chipset gaat nog wel, maar de videokaart en RAM worden lastiger.

Harddisken, 5.25" devices en voeding komen uiteraard buiten dat compartiment.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 12:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Eh... :?
Het toppunt van die-hardness is wederom wat hoger gelegd... :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Als je het luchtdicht maakt, kun je hem dan niet gewoon vullen met stikstof o.i.d.?

Dan heb je natuurlijk nog wel een mogelijk probleem dat de temperatuur binnen oploopt en bijv. je RAM ontregelt, omdat je geen luchtcirculatie meer hebt

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In theorie zou het kunnen werken. Er is vast een manier om te becijferen wat de condities zijn waarop je geen last heb van condens (luchtvochtigheid en temperatuurverschil)..ik kan het zo snel niet vinden. Luchtvochtigheidsmeter plaatsen in het compartiment?

I reject your reality, and substitute my own.

• snars
  • Niet online
Manieren om lucht te drogen:
- Calciumchloride is een sterk hygroscopisch zout (kan per mol zout 6 mol water opnemen). Is te krijgen bij de drogist en de reactie is onomkeerbaar
- Silicagel, kan door verhitting het water weer afstaan
- KCl (werking minder sterk dan CaCl2)...

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 12:24 schreef _sNaRs_ het volgende:
In theorie zou het kunnen werken. Er is vast een manier om te becijferen wat de condities zijn waarop je geen last heb van condens (luchtvochtigheid en temperatuurverschil)..ik kan het zo snel niet vinden. Luchtvochtigheidsmeter plaatsen in het compartiment?
Zoiets zat ik ook te denken. Zet er een pomp aan zodat je verlaagde druk hebt en zodoende nooit het condensatiepunt bereikt. Dan kun je de pomp zetten daar waar je lastig kon isoleren (bij de kaarten dus). Wat zitten googlen, maar al die 'slimme' sites hebben het alleen over temperatuurafhankelijkheid (en ik dacht dat het ook drukafhankelijk is - lagere druk, hogere lagere condensatietemp).

• snars
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 12:49 schreef slierp het volgende:

[..]

Zoiets zat ik ook te denken. Zet er een pomp aan zodat je verlaagde druk hebt en zodoende nooit het condensatiepunt bereikt. Dan kun je de pomp zetten daar waar je lastig kon isoleren (bij de kaarten dus). Wat zitten googlen, maar al die 'slimme' sites hebben het alleen over temperatuurafhankelijkheid (en ik dacht dat het ook drukafhankelijk is - lagere druk, hogere condensatietemp).
Uhm nou ben ik niet echt een expert op dit gebied maar m'n boerenverstand zegt dat je de druk in een afgesloten ruimte moet verhogen om de relatieve luchtvochtigheid omlaag te krijgen

Verwijderd

Ja, ik ben een beetje vaag bezig. Komt doordat die sites het zo graag met woorden willen uitleggen. Ik zoek het wel even op. Het idee is wel duidelijk hoop ik: met de luchtdruk spelen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 19 december 2001 12:56 schreef _sNaRs_ het volgende:
Uhm nou ben ik niet echt een expert op dit gebied maar m'n boerenverstand zegt dat je de druk in een afgesloten ruimte moet verhogen om de relatieve luchtvochtigheid omlaag te krijgen
Kan je me dan ook uitleggen waarom het dan droger zou worden? De hoeveelheid water en de hoeveelheid lucht blijven gelijk. Maar dan in een kleinere ruimte. Of, als je de ruimte gelijk wilt houden en lucht van buiten de kast aanzuigt en die er in perst, dan pers je er tegelijk weer waterdamp bij. Netto resultaat dus niets. Je krijgt de relatieve vochtigheid alleen omlaag als je er een droog gas bij perst. Maar ja, dan is het eenvoudiger om een Bison Vochtvreter in die kast te zetten en de waterdamp weg te vangen.

Een andere methode is trouwens ook heel aardig: Verhit de lucht in de kast, dan wordt hij ook droger :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Je hebt gelijk Ortep. Als er wordt gewerkt met kopersulfaat om te drogen wordt wel vaak de druk verlaagd, maar dat zal zijn om de absolute hoeveelheid water te verlagen en de kopersulfaat efficienter te gebruiken.

Kast temp opstoken lijkt mij een fantastisch idee :D.

• snars
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 13:02 schreef Ortep het volgende:

[..]

Kan je me dan ook uitleggen waarom het dan droger zou worden?
Hmm zit iets in :)

Ik bedacht me net iets:
Normaal gesproken koel je je computer met lucht. Lucht wordt de kast ingezogen, neemt warmte op en wordt de kast weer uitgeblazen. Zo maak je gebruik van de warmtecapaciteit van alle lucht die zich bevindt in de kamer waar de computer staat. En die warmtecapaciteit is, vergeleken met het totale vermogen van de warmteproducerende delen, enorm groot. Als je nou een kast hebt die luchtdicht is afgesloten gebruik je alleen de warmtecapaciteit van de lucht die zich IN de kast bevindt. Ik denk dat je dus, naast het koelen van de cpu met phase-change, de andere belangrijke componenten moet koelen (met water bijv.). Om de temperatuur constant te houden zal de som van de geproduceerde warmte en de afgevoerde warmte toch nul moeten zijn.

Radicaal idee: installeer een grote heatsink met peltier aan de binnenkant, en voer de warmte aan de buitenkant af. Deze pelt heeft dan twee functies: de warmte in de kast afvoeren, EN vocht vangen. Deze methode wordt wel eens gebruikt bij experimentele opstellingen met lage temperaturen waarbij absoluut geen condens mag ontstaan op bepaalde delen.

edit: sorrie voor m'n onduidelijk semi-wetenschappelijke gepraat..maar ik heb haast!

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac:

Dacht je echt dat je zo'n compressor met bijbehorende bende in een gewone computerkast weggewerkt krijgt? En dan ook nog eens de vloeistofkringloop met pomp, warmtewisselaar, etc? Neu, dat word te krap. Dan haal ik liever de slijptol door m'n HX08, en bouw ik zelf een kast met ruimte op de plekken die ik nodig heb. Als je het moboframepje en hdd/5.25" bays gewoon hergebruikt, dan is de rest ook peanuts. Wat nou case-modden? Case-bouwen >:)

AcouSE:
Ik zal toch wel een langzaamdraaiende 120mm fan de lucht in het compartiment rond laten blazen. Al is het alleen maar omdat ik graag al het vocht uit de lucht wil hebben in dat compartiment, en daarvoor kun je beter actief de lucht kangs de watervanger leiden. Eventueel gebruik je de -20 vloeistofstroom om de temperatuur in dat compartiment binnen de perken te houden. Veel vermogen zal dat niet vreten, want de grootste hitteproducenten, namelijk de videokaart en processor, krijgen hun eigen waterblokje met koude vloeistof. En erg koud hoef ik het daar ook niet te hebben: omgevingstemperatuur of iets erboven is voldoende.

Vullen met stikstof is onnodig en bijna ondoenbaar. Ik wil toch zo af en toe in m'n kast kunnen rommelen, en helemaal luchtdicht krijg je het toch niet. Tenminste niet op een manier die ook nog praktisch is. Ik vind het wel prettig als ik gewoon een UTP-tje in m'n netwerkkaart kan steken.

_sNaRs_:

Hoe droog kun je lucht krijgen met de genoemde drogers? En dan heeft voornamelijk calciumchloride m'n interesse.

Iedereen:

Het moet natuurlijk niet te ingewikkeld worden. Een vrijwel luchtdicht compartiment (zoals ik al zei: helemaal luchtdicht word moeilijk. Zie de pluggen op je SB Live maar eens af te dichten, bijvoorbeeld) op atmosferische druk en een watervanger zou toch wel moeten werken. Op een gegeven moment zal de watervanger wel aan vervanging toe zijn. Als dat een paar maanden duurt, who cares? En natuurlijk wil ik gewoon een deksel los kunnen schroeven en bij m'n componenten kunnen komen. 't moet wel praktisch blijven.

• snars
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 13:55 schreef DaBit het volgende:
_sNaRs_:

Hoe droog kun je lucht krijgen met de genoemde drogers? En dan heeft voornamelijk calciumchloride m'n interesse.
Die Bison Vochtvreter van Ortep (ook een hygroscopisch zout)lijkt me een goeie kandidaat: houdt de luchtvochtigheid tussen 40 en 60%...
Dit is niet spectaculair: dat komt neer op een dauwpunttemperatuur van 13 graden. Maarrr, dat is als je de vochtvreter in een grote ruimte gebruikt. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je in jouw opstelling (dus een kleine, gesloten kast waarin de lucht circuleert langs de vochtvreter) een lagere luchtvochtigheid kunt halen.

Pagina: 1