Water + pelt koeling, een paar vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Dudes, ;)

Ik wil beginnen met water koeling + pelt,

Ik ga ZELF een water blok maken, de plaatjes post ik als ze klaar zijn. Nu zit ik alleen met een aantal dingen... namelijk de volgende:

:? Ik kan bij DangerDen.com 2 peltiers bestellen,
namelijk deze 'DRIFT 0.8 Potted!!' van $32 of 'TB-127-2.0-1.15 / 48 Potted!!' van $38 welke moet ik nemen? en waarom?

:? Ik heb een voeding uit een Compaq Prolaint server (375 Watt) kan ik daar de Pelt mee voeden, en waarom wel/niet ?

:? Ik wil ook isoleren, daar heb ik een aantal dingen over gevonden, maar is Tempex een goedde isolator, en waar moet ik er op letten?

Tenslotte, ik heb de search gebruikt en ik heb wat antwoorden gevonden, maar ik wil duidelijkere info :D

Alvast bedankt! :)

Verwijderd

:? Ik kan bij DangerDen.com 2 peltiers bestellen,
namelijk deze 'DRIFT 0.8 Potted!!' van $32 of 'TB-127-2.0-1.15 / 48 Potted!!' van $38 welke moet ik nemen? en waarom?
Die TB-127-blaat ken ik niet. De Drift 0.8 is de peltier die ik momenteel gebruik. Dat is een 172W peltier die graag 24V wil zien bij 11Amp
:? Ik heb een voeding uit een Compaq Prolaint server (375 Watt) kan ik daar de Pelt mee voeden, en waarom wel/niet ?
De Drift-0.8 in ieder geval niet, want die wil graag 24V. Die andere peltier misschien net wel. Kijk naar de spanning en de stroomopname van het beest. Als de peltier een werkspanning heeft van 16V, dan doet-ie het op 12V prima. Dan moet je alleen nog kijken of de voeding voldoende stroom kan leveren.
:? Ik wil ook isoleren, daar heb ik een aantal dingen over gevonden, maar is Tempex een goedde isolator, en waar moet ik er op letten?
Tempex is een goede isolator, maar ik vind het vrij lastig om dat spul netjes te verwerken. Zelf gebruik ik neopreen.

Je moet erop letten dat je de hele area rondom de socket isoleert, dus ook onder je socket. Verder meot het luchtdicht afgesloten zijn. Met neopreen en wat vaseline is dat vrij makkelijk. Ik heb bijvoorbeeld in het socket de randen afgespoten met vaseline, en er een plakje neopreen ingestopt. Tip: met een injectienaald kun je prima een rupsje vaseline leggen. Neem wel zuurvrije. En gebruik geen siliconenkit.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een van de mogelijkheden is zelf een voeding bouwen. Dabit heeft een prima site hierover gemaakt: dabit.trybit.com

edit: iets te laat :)
edit2: ik maakte een denkfout hier geloof ik

I reject your reality, and substitute my own.

• MaNDaRK
  • Nu online
DaBit de COOL master 8-)

Super bedankt voor je info...

Ik ga vanaaf de pelt bestellen van dangerden.com

Ik post vanaaf ook wel ff het waterblokje wat ik ga maken :)

• MaNDaRK
  • Nu online
Je moet erop letten dat je de hele area rondom de socket isoleert, dus ook onder je socket. Verder meot het luchtdicht afgesloten zijn. Met neopreen en wat vaseline is dat vrij makkelijk. Ik heb bijvoorbeeld in het socket de randen afgespoten met vaseline, en er een plakje neopreen ingestopt. Tip: met een injectienaald kun je prima een rupsje vaseline leggen. Neem wel zuurvrije. En gebruik geen siliconenkit.
Even een vraagje, heb je misschien een foto er van?

Ik heb trouwens nu een p566, maar die ga ik soon upgraden naar een XPtje
Maar ik gebruik nu een slot convertor, dus me proc staat nu recht op mijn mobo...
Zo iets:
code:
1
2
    |  <<---- processor
______|________ <---- mobo

Tussen me processor en me mobo zit nu ruimte... dus ik moet daar iets van een Neopreen / Tempex tussen gooien?

En de achterkant van dat converter kaartje ook maar isoleren... Hoe *plak* je dat vast ? of kan je het niet plakken?

En jah ik wil echt alles weten :D

Verwijderd

M_DaRK:

Kijk ook even bij TE Distribution (tedist.com). Die leveren ook peltiers. Daar komt mijn Drift-0.8 vandaan. Via een gezamelijke inkoopactie, dat wel.

Ik heb geen foto van mijn huisige isolatie. Die moet ik nog steeds ooit maken, maar elke keer heb ik de proc al gemonteerd als ik bedenk dat ik nog een pic moet schieten.

Over het isoleren van Celerons/P3's op slot-converters is genoeg info te vinden op het inet. Zie overclockers.com ofzo. Meestal sandwichen ze de slotconverter tussen 2 platen isolatiemateriaal.

Maar wil je echt 2x door die isolatiellende heen? Pak toch gewoon iets aan isolatie voor je celly 566, en doe het voor de TBird goed.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik denk dat je beter eerst nog een hoop meer informatie moet gaan bestuderen voordat je hieraan gaat beginnen. Het is niet als flame bedoelt ofzo, maar je komt over als een newbie (op dit gebied bedoel ik). Een peltier is niet iets wat je zomaar ff inelkaar knutselt met ff een water koeling setje erop. Denk ook maar eens aan het feit dat je pc 2 x zoveel (lees ongeveer 60 gulden per maand) stroom verbruikt.

Verder veel suc6 toegewenst met je water/peltier koeling.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• MaNDaRK
  • Nu online
Ik vat het niet op als een Flame hoor :)

Maar ik wil goed zeker van me zaak zijn. Een newbie op waterkoeling ben wel een beetje... maar newbies moeten ook ergens beginnen anders blijf je een newbie ;)

DaBit, heel erg bedankt! Ik ga gewoon proberen om dat celly geval eerst te waterkoelen en later met pelt... maar de pelt ga ik wel alvast bestellen.

De constructie voor mijn Alu. waterblok is ook begonnen :) HOERA :) de volgende specs heeft het blokkie:
Hoogte 3 CM (Zonder deksel)
9.5 cm lang en 6.5 cm breed.

Aardig groot blokkie dus...
Vanaaf ga ik de pic's posten, van het ontwerp wel teverstaan! :P

Verwijderd

Voor die fijne 150-172W peltiers raad ik je een koperen blokje aan. Het aluminium dat meestal gebruikt word voor het maken van een waterblokje is geen zuiver aluminium, maar constructiealuminium. En dat geleid voor geen meter warmte. Het koper dat wij gebruiken is ook niet helemaal puur, maar wel relatief puurder dan het alu.

't is maar een waarschuwing..

• MaNDaRK
  • Nu online
DaBit, dankje wel voor de waarschuwing...

Als dit blokje lekker werkt en als ik besluit mijn toekomstige TBird te water + pelt koelen dan ga ik ook meteen een kant en klaar blokje kopen...

:)
Pagina: 1