Over het algemeen reageer ik niet op dit soort threads, maar nu toch even:
Op Internet wordt alles gejat, layouts, scripts, software, muziek etc. Het is de kunst aan een gejatte layout een eigen gezicht te geven.
Verder moet ik zeggen dat bepaalde indelingen niet echt onder jatwerk te scharen zijn. Om nu te zeggen dat een menuutje links, boven of links en boven te beschermen zijn: Nee.
Als ik alle sites moest aanklagen die ongeveer hetzelfde design hebben als mijn site, dan was ik nog wel even bezig. Bovendien is het "design" (ahum) van mijn site niet door mij verzonnen, dus ik houd mijn kop.
Dat bepaalde delen van sites door scripts worden gegenereerd (PHP/JS of wat dan ook) is ook niet nieuw, dit is juist de bedoeling van deze scripts.
Dat er ideeen van andere sites geleend worden, is logisch. Je ziet een site met een bepaald goed idee, en wilt dat ook inelkaar zetten. Goed, moet kunnen in mijn ogen. Overigens zijn de meeste ideeen niet specifiek voor 1 site.
Ik heb de sites van T.Net en Nielsonline bekeken, er zijn zeker overeenkomsten, maar ook verschillen. Er is wel degelijk een behoorlijke eigen input geweest. Over de overeenkomstige afgeronde hoeken: Ook die zie je niet alleen op T.net, maar op diverse sites. Dat daardoor het design overeen gaat komen, is niet te vermijden. Idem met auto's: Zien er ook alleen eender uit.
Er zijn inderdaad wel behoorlijke rip-offs geweest van T.Net, ik kan me er nog 1 herinneren van iemand, die werkelijk alles letterlijk had overgenomen, exclusief de naam Tweakers.net Dit was letterlijk copy-paste werk. Enkel de rode kleur was vervangen door geel. Dat zijn dingen die dus weer NIET kunnen.
Dit is dus mijn stukje input. Persoonlijk zou ik mij niet druk maken om vermeende rip-offs, tenzij het overduidelijk is.
Herman
www.waterkoeling.nl (nee, ik ben geen webdesigner)