Op donderdag 27 december 2001 12:30 schreef RickN het volgende:
[..]
Als jij een analyse vak volgt van een prof (op een uni lijkt me dus) zou je beter moeten weten dan dit. n/0 is niet oneindig n/0 is gewoon NIET gedefineerd. De functie n/x heeft een dicontinuïteit in x=0. Dat we wel de limit voor x->0 kunnen uitrekenen is iets TOTAAL anders. Dat maakt n/0 nog niet gelijk aan oneindig. Daarnaast slaat de vergelijking oneindig = oneindig nergens op. Als dat zo was zou oneindig - oneindig gewoon 0 zijn en oneindig/oneindig zou 1 zijn. Beide zijn NIET waar.
Zei ik toch dat oneindig - oneindig nergens opslaat, en oneindig is geen getal.
Als ge een getal deelt door 0- (nul langs waarden te klein) dan krijg je -oneidig, als ge een getal deelt door 0+ (nul langs waarden te groot) krijg je +oneindig.
Je ziet dit ook op de grafiek, je moet mijn interptretatie van oneindig dus niet verkeerd verstaan. Ik definieerde oneindig dus niet als plus noch als -oneindig. Als je een getal deelt door nul krijgde dus in feite zoals je zegt iets dat niet gedefinieerd is.
Ik weet ook wel dat je een getal niet kan delen door nul maar als je het eenvoudig stelt (want ik denk dat al een aantal hier nog niet veel van limieten weten enzo) is dat aanneembaar.
M.a.w. wat ik bedoel is dat het in het 4e middelbaar (hoe heet dat in NL) aanneembaar is dat een getal gedeeld door 0 oneindig geeft en dat een getal gedeeld door oneindig nul geeft. Dat wordt toch zo ongeveer aangeleerd. En bij hen is die discussie gestart want als ik kijk op page 3 naar de leeftijd van degenen die begonnen zijn over delen door nul geeft oneindig enzo dan ligt die rond de 15.
Toen ik die leeftijd had zei de leeraar ons dat delen door nul oneindig geeft net zoals die gast zegt.
In het 5e en 6e wanneer men dan wat meer analyse heeft en dus functies bespreekt zie je dat dit eigenlijk nul+ en nul- moet zijn.
Vandaar ook mijn getallenvoorbeeld: deel es 1 door 0,000001 dat geeft een groot getal, maar 0,000001 is dan ook langs waarden te groot genomen, doe je dit idd met
-0,0000001 dan krijg je een klein getal (negatief) dus dat streeft naar min oneindig.
en zoals ik ook zei, oneindig is geen getal, maar een begrip.
Verder kan je het bewijs dan ook stellen als volgt:
delen door (a-a + delta) waar delta een zeer klein positief getal is, zodat beide leden +oneindig geven
of (a-a-delta) waar delta een zeer klein positief getal is wat in beide leden -oneindig geeft.
Wat ge krijgt indien je deling zou uitvoeren zonder te veronderstellen dat a-a > of < dan 0.
Maar ik denk dat de verklaring al veel langer gegeven is, de fout zit em in het delen door nul. Dus dit topic is af