| Life is a game (and games are fun) | homepage |
Verwijderd
Je kan natuurlijk ook gewoon de query een beetje anders schrijven zodat je iets krijgt als dit:
SELECT * FROM TBL_Teams
WHERE TeamStrId LIKE 'A%'
AND TeamStrId NOT LIKE 'BA%'
Dan ben je van het probleem af.
Je voorbeeld is misschien wat ongelukkig gekozen omdat TeamStrId LIKE 'A%' en TeamStrId LIKE 'BA%' sowieso al mutual exclusive zijn
Je wilt alles ophalen wat met A begint, en dan alles eraf halen wat met BA begint?Op woensdag 19 december 2001 08:36 schreef akakiwi het volgende:
SELECT * FROM TBL_Teams WHERE TeamStrId LIKE 'A%'
MINUS
SELECT * FROM TBL_Teams WHERE TeamStrId LIKE 'BA%'
Alles wat met BA begint, begint toch niet met een A, dus wordt toch sowieso niet geselecteerd?
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Verwijderd
Daarom, hier wat ik eigenlijk wil doen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| SELECT C1.Id AS CategoryId, CL1.Name AS CategoryName, 0
FROM TBL_Teams
INNER JOIN TBL_TeamsRights
INNER JOIN TBL_Categories C1
INNER JOIN TBL_CategoriesLanguages CL1
ON CL1.CategoryId = C1.Id
ON C1.Id = TBL_TeamsRights.RightId
ON TBL_TeamsRights.TeamStrId = TBL_Teams.StrId
WHERE TBL_Teams.StrId = @TeamStrId
AND CL1.LanguageId = @LanguageId
MINUS
SELECT C1.Id AS CategoryId, CL1.Name AS CategoryName, 1
FROM TBL_Teams
INNER JOIN TBL_TeamsUsers
INNER JOIN TBL_Categories C1
INNER JOIN TBL_CategoriesLanguages CL1
ON CL1.CategoryId = C1.Id
ON C1.Id = TBL_TeamsUsers.RightId
ON TBL_TeamsUsers.TeamStrId = TBL_Teams.StrId
WHERE TBL_Teams.StrId = @TeamStrId
AND CL1.LanguageId = @LanguageId
ORDER BY CL1.Name |
Iets in deze richting moet het worden.
Uitleg:
Teams hebben rechten op categorieen, maar als gebruikers binnen het team ook eigen rechten hebben, zijn de rechten voor de gebruiker overrulend aan die van het team. Dus, teamrechten - not(rechten - userrechten)
Dan krijg je de effectieve rechten die toegepast moeten worden.
Ik weet het, klinkt een beetje boel kriptisch, maar ik weet even niet hoe ik het anders in weinig woorden moet omschrijven.
Ik ben het nu aan het proberen om binnen de Stored Procedure de NULL (NULL = teamrechten && NOT(NULL) = userrechten) waarden af te vangen, en aan de hand van deze waarde de uitkomst te berekenen.
Verwijderd
SELECT * FROM TABLE WHERE bla=foo AND NOT bar=reutel
de bar=foo is zeg maar de clause voor je teams en de AND NOT bar=reutel is de clause voor overrulende rights voor users.
http://www.emeritor.com/dp/werkt.txt
Bedankt voor eventuele hulp en suggesties
Verwijderd
Ik denk niet dat dat zo makkelijk is omdat de selects uit verschillende tabellen komt. De eerste select komt uit TBL_Teams, TBL_TeamsRights en TBL_Categories terwijl het 2e deel uit TBL_Teams, TBL_TeamsUsers en TBL_Categories komt...Op woensdag 19 december 2001 10:20 schreef Otis het volgende:
Je MINUS clause kun je altijd als AND NOT clause aan je 1e where clause toevoegen. Je hoeft dus niet 2 selects te gebruiken, maar slechts 1, waarbij je een where clause hebt gelijkend op:
SELECT * FROM TABLE WHERE bla=foo AND NOT bar=reutel
Oh, je hebt al iets dat werkt...
Verwijderd
Bv:
SELECT [velden]
FROM tabellen
WHERE a LIKE "%B"
AND uID NOT IN
(
SELECT uID
FROM tabellen
WHERE a LIKE "%A"
)
Netjes ANSI SQL
Voor performance zijn stored procs toch niet echt het einde hoor, SQL kan SQL Server veel makkelijker optimizen, vooral bij een dergelijk simpele query..
1
| SELECT * FROM TBL_Teams WHERE TeamStrId LIKE 'A%' |
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR
De tabel Team is trouwens helemaal niet nodig. Ik heb 'm dus ook weggelaten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| SELECT C1.Id AS CategoryId
,CL1.Name AS CategoryName
FROM TBL_Categories C1
INNER JOIN TBL_CategoriesLanguages CL1 ON CL1.CategoryId = C1.Id
WHERE CL1.LanguageId = @LanguageId
AND T.StrId = @TeamStrId
AND C1.ID IN
(SELECT T1.RightId
FROM TBL_TeamsRights T1
WHERE T1.TeamStrId=@TeamStrId
)
AND C1.ID NOT IN
(SELECT T2.RightId
FROM TBL_TeamsUsers T2
WHERE T2.TeamStrId=@TeamStrId
)
ORDER BY CL1.Name |
Jouw statement zou trouwens nooit de minus uitvoeren, omdat je aan de records uit de eerste select een '0' toevoegt en aan de tweede een '1'.
Doet deze wat je wilt?
Even off-topic; Een not like gebruik ik niet graag, want dat vertraagt uw query redelijk. Het DBMS kan dan nl. geen gebruik maken van de indexen die je gedefinieerd hebt, met als gevolg dat er een sequential scan moet gebeuren op de table. Lekker traag, kan je ondertussenOp woensdag 19 december 2001 09:40 schreef rmk het volgende:
Misschien is MINUS inderdaad wel typisch iets voor het Oracle dialect en kent MS SQL server het niet. Dit weet ik echter niet zeker, ik heb hier alleen maar een Oracle SQL boek.
Je kan natuurlijk ook gewoon de query een beetje anders schrijven zodat je iets krijgt als dit:
SELECT * FROM TBL_Teams
WHERE TeamStrId LIKE 'A%'
AND TeamStrId NOT LIKE 'BA%'
Dan ben je van het probleem af.
Je voorbeeld is misschien wat ongelukkig gekozen omdat TeamStrId LIKE 'A%' en TeamStrId LIKE 'BA%' sowieso al mutual exclusive zijn
https://fgheysels.github.io/
Nope, niet altijd.Op woensdag 19 december 2001 10:20 schreef Otis het volgende:
Je MINUS clause kun je altijd als AND NOT clause aan je 1e where clause toevoegen. [...]
Back In Black!
Nope,Op woensdag 19 december 2001 18:39 schreef whoami het volgende:
[..]
Even off-topic; Een not like gebruik ik niet graag, want dat vertraagt uw query redelijk. Het DBMS kan dan nl. geen gebruik maken van de indexen die je gedefinieerd hebt, met als gevolg dat er een sequential scan moet gebeuren op de table. Lekker traag, kan je ondertussen
Dan zou je ook geen where X=5 moeten kunnen gebruiken want dan zou jouw DBMS ook geen index ervoor kunnen gebruiken. Of het wordt tijd dat je een betere DBMS gaat gebruiken.
Back In Black!
Heb je een tegenvoorbeeld?Op donderdag 20 december 2001 08:50 schreef dusty het volgende:
[..]
Nope, niet altijd.
Ik zou zeggen dat ...
1
2
3
4
5
6
7
8
| select veld1, veld2, veld3,
from tabel1, ....
where veld5 like '%bla%'
and (veld1, veld2, veld3) NOT IN
select veld1, veld2, veld3,
from tabel2, ....
where ......
) |
... behoorlijk een MINUS na doet
OK, ik was misschien niet volledig.Op donderdag 20 december 2001 08:53 schreef dusty het volgende:
[..]
Nope,
Dan zou je ook geen where X=5 moeten kunnen gebruiken want dan zou jouw DBMS ook geen index ervoor kunnen gebruiken. Of het wordt tijd dat je een betere DBMS gaat gebruiken.
Een NOT LIKE (evenals een IS NULL, <>, NOT EXISTS en een LIKE '%abc') kunnen ervoor zorgen dat er een table scan uitgevoerd wordt ipv een index te gebruiken.
http://www.sql-server-performance.com/transact_sql.asp
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
Jazeker wel, want de MINUS filtert results uit de al bestaande tijdelijke resultset op basis van de clause die je aan de select NA de minus toevoegt. maw: je kunt die clause van die select ook middels een AND NOT ( je clause ) toevoegen aan de query die de tijdelijke resultset oplevert VOOR je minus.Op donderdag 20 december 2001 08:50 schreef dusty het volgende:
[..]
Nope, niet altijd.
Jouw oplossing werkt alleen als de eerste select en tweede (na de minus) dezelfde tabellen hebben en de conditie ook nog hetzelfde record betreft.Op donderdag 20 december 2001 20:25 schreef Otis het volgende:
[..]
Jazeker wel, want de MINUS filtert results uit de al bestaande tijdelijke resultset op basis van de clause die je aan de select NA de minus toevoegt. maw: je kunt die clause van die select ook middels een AND NOT ( je clause ) toevoegen aan de query die de tijdelijke resultset oplevert VOOR je minus.
1
2
3
4
5
| select achternaam from persoon minus select naam from woonplaatsen |
Dit gaat je niet lukken met een AND NOT constructie.
Mijn constructie met
1
2
3
| AND naam NOT IN
(select...
) |
zal wel werken (zie boven voor uitgebreidere uitwerking ihkv dit topic).
Verwijderd
Helaas geld dat ook voor een Oracle dbms. Tevens trunc (datumveld) zorgt ervoor dat je indexes niet gebruikt worden. (basis performance en tuning van sql scripten).Op donderdag 20 december 2001 18:50 schreef whoami het volgende:
[..]
OK, ik was misschien niet volledig.
Een NOT LIKE (evenals een IS NULL, <>, NOT EXISTS en een LIKE '%abc') kunnen ervoor zorgen dat er een table scan uitgevoerd wordt ipv een index te gebruiken.
http://www.sql-server-performance.com/transact_sql.asp
Uiteraard heb je het dan nog niet of optimize routes (rule, danwel cost based), tablevolgordes etc.
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Toch niet helemaal.Op donderdag 20 december 2001 20:25 schreef Otis het volgende:
[..]
Jazeker wel, want de MINUS filtert results uit de al bestaande tijdelijke resultset op basis van de clause die je aan de select NA de minus toevoegt. maw: je kunt die clause van die select ook middels een AND NOT ( je clause ) toevoegen aan de query die de tijdelijke resultset oplevert VOOR je minus.
Minus doet automatisch een distinct, and not niet.
Who is John Galt?
Trunc (datumveld) kan wel een function based index gebruiken.Op vrijdag 21 december 2001 14:54 schreef DrFrankenstoner het volgende:
[..]
Helaas geld dat ook voor een Oracle dbms. Tevens trunc (datumveld) zorgt ervoor dat je indexes niet gebruikt worden. (basis performance en tuning van sql scripten).
Uiteraard heb je het dan nog niet of optimize routes (rule, danwel cost based), tablevolgordes etc.
Who is John Galt?
Op vrijdag 21 december 2001 15:04 schreef justmental het volgende:
[..]
Toch niet helemaal.
[..]
Back In Black!
Verwijderd
Je krijgt een ander resultaat.Op vrijdag 21 december 2001 15:46 schreef Otis het volgende:
dat boeit toch niet of er wel of niet een distinct gedaan wordt? Of je nu 3 keer filtert op A=1 of 1 keer, allebei de keren komen records met A=1 er niet door.
Niet door de records die eruit gefilterd worden, maar door de distinct op de rest.
als je bijvoorbeeld:
1
2
3
| select kolom from tabel where kolom not in (1) |
hebt en je hebt 2 records met kolom=1 en 3 records met kolom=2 dan krijg je met de minus variant 1 record terug en met deze 3.
Who is John Galt?
Verwijderd
Nee dit klopt niet.Op vrijdag 21 december 2001 15:53 schreef justmental het volgende:
Je krijgt een ander resultaat.
Niet door de records die eruit gefilterd worden, maar door de distinct op de rest.
als je bijvoorbeeld:
code:
1 2 3 select kolom from tabel where kolom not in (1)
hebt en je hebt 2 records met kolom=1 en 3 records met kolom=2 dan krijg je met de minus variant 1 record terug en met deze 3.
tabel:
[id*][kolom]
records:
1
2
3
4
5
6
7
| id | kolom ----------- 1 | 1 2 | 1 3 | 2 4 | 2 5 | 2 |
dan krijg je bij
SELECT * FROM table
MINUS
SELECT * FROM table where kolom in (1)
3 records, want ze zijn niet gelijk, distinct werkt dus niet.
Idem bij de query
SELECT * FROM table where kolom not in (1)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| SQL> create table temp (kolom number);
Tabel is gecreëerd.
SQL> insert into temp values (1);
1 rij is gecreëerd.
SQL> /
1 rij is gecreëerd.
SQL> /
1 rij is gecreëerd.
SQL> insert into temp values (2);
1 rij is gecreëerd.
SQL> insert into temp values (2);
1 rij is gecreëerd.
SQL> select * from temp where kolom not in (1);
KOLOM
----------
2
2
SQL> select * from temp
2 minus
3 select * from temp where kolom=1;
KOLOM
----------
2 |
niet?
De combinatie van kolommen was gewoon uniek in jouw geval.
Who is John Galt?
Verwijderd
Op zich is die distinct wel te verklaren uit optimalizatie oogpunt maar logischerwijs absoluut niet. Als je een distinct wilt, dan plaats je dat er toch bij in de select clause! raar dat dat een feature is van die minus clause.
btw: We praten hier over MySQL of oracle?
Speelgoed-databases hebben deze functionaliteit niet.Op vrijdag 21 december 2001 16:29 schreef Otis het volgende:
btw: We praten hier over MySQL of oracle?
Who is John Galt?
Ik heb het ook niet bedacht, maar het is gewoon zo.Op vrijdag 21 december 2001 16:29 schreef Otis het volgende:
Op zich is die distinct wel te verklaren uit optimalizatie oogpunt maar logischerwijs absoluut niet.
Dus is het iets om rekening mee te houden.
Who is John Galt?
Verwijderd
Mja, SQLserver heeft het niet, maar met DISTINCT ROW en een AND NOT lukt het dus wel. ach.