Partities. Hoe groot?

Pagina: 1
Acties:

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:59
Ik ga (weer eens) een nieuw (Debian) systeem opzetten, vanaf de grond af aan.
Voorheen deed ik alles in 1 partitie, met een 100 MB swap partitie.
Het nieuwe systeem moet echter een veel moderne computer draaien (ipv die 486 en pentiumpjes).

De totale schijf (/dev/sd0) kan iets meer dan 180000000000 bytes bevatten >:)

Er zit 256 MB in en de server gaat van alles en nog wat serveren aan 2-3 gebruikers (erg zwaar, dus :) )

Ik zat te denken aan:
Partitie 1: / (1 GB)Partitie 2: /usr (1 GB)
Partitie 3: /tmp (1 GB)
Partitie 4: /home (de rest +/- 177 GB)

Geen swap-partitie. Mocht het systeem dusdanig zwaar belast worden dat deze een swap nodig heeft, dan prik ik er wel een bankje bij. Zou ik evt tch swap nodig hebben, dan lijkt me 100 MB vrij weinig zin, aangezien dit minder dan 1 promille van de harddisk capaciteit is. (ik heb in een of andere handleiding gelezen dat je swap iets van 1,5x je geheugen moet zijn, met een max van 100 MB)
Het idee van de meerdere partities is puur om het feit dat, mocht een programma raar doen en veel ruimte opslurpen, dan kan het systeem gewoon doordraaien, omdat systeem kritieke applicaties op een andere paritie staan.
(Heeft het uberhaupt zin om 1 GB toe te wijzen aan /usr, /tmp en / ?? ))

Het systeem gaat o.a. de volgende services verlenen:
- samba (file en printer)
- backup
- internet/firewall
- X

Dit wordt tevens mijn eerste Debian X-systeem. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GeniusDex
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 13:24

GeniusDex

Thumbs up for insanity!

ik doe gewoon 1 / en 1 swap. Maar ik begrijp al de reden waarom jij meerder partities wil. Als je veel software en servers enzo erop wilt zetten, moet je een grote /usr hebben. Simpel :) / als 1 GB is opzich ook goed, of doe dat dan 2 GB en neem de /tmp erbij in. Is misschien iets makkelijker. En dan de rest dus /home. (ben niet echte een partities-freak, maar ik probeer iets zinnigs te zeggen :))

Please guys, I'm trying to troll here.
If I failed to offend you in this post, please leave a message. I will address you in next post.

• GarBaGe
Op woensdag 19 december 2001 08:29 schreef GeniusDex het volgende:
ik doe gewoon 1 / en 1 swap. Maar ik begrijp al de reden waarom jij meerder partities wil. Als je veel software en servers enzo erop wilt zetten, moet je een grote /usr hebben. Simpel :) / als 1 GB is opzich ook goed, of doe dat dan 2 GB en neem de /tmp erbij in. Is misschien iets makkelijker. En dan de rest dus /home. (ben niet echte een partities-freak, maar ik probeer iets zinnigs te zeggen :))
OK. Maar je raadt dus aan om WEL een swap te nemen ??
Hoe groot moet ik die swap nemen dan ??

• GarBaGe
Op woensdag 19 december 2001 08:29 schreef GeniusDex het volgende:
...
Als je veel software en servers enzo erop wilt zetten, moet je een grote /usr hebben.
...
Ik wist niet dat bij grotere systemen, de meeste ruimte in /usr ging zitten...
Ik dacht altijd dat de meeste ruimte in / ging zitten (o.a. /bin etc)

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 11:01
neem er 1 van 1 gig je hebt toch genoeg ruimte en het is wel handig als je nog eens gaat uitbrijden

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Een /usr van 1gb is per definitie te klein.
Ik had er laatst 1 van 2Gb, en ik had daar na de installatie van een nieuwe kernel source nog maar 160Mb vrij.
Mijn idee:
/home 10Gb (Kunnen je gebruikers niet te veel er op knallen. Tenzij je dat juist wilt.)
/tmp 1gb (loopt je root niet vol)
/usr 5Gb (Ruimte zat voor logjes e.d.)
/ de rest

Maar je kan zelf de boel het beste indelen, jij weet wat je wel en niet wilt.
CJ

• buum
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 15:17

buum

Wie? Ik?

Op zich is de indeling hierboven redelijk goed, vergeet echter niet: je syslog logt naar /var/log. Deze dir kan dus vollopen als DOS. Dit is al een aparte partitie dus.

Wat verder boven gezegd wordt over die swap-partitie: een swap-partitie heeft wel degelijk zin! Sommige dingen wil je namelijk helemaal niet in je geheugen hebben, hoe groot dat ook is. Dan kun je namelijk beter dingen cachen, daar is die ruimte veel beter voor te gebruiken. 100 mb is in dit geval dus mooi.

Wat ik zelf in het algemeen gebruik voor een 20 Gb schijf:
/boot 15 Mb
<swap> 127Mb
/usr/local 5Gb
/tmp 1Gb
/var 1Gb
/ 5Gb
/home rest

Kanttekening: dit soort dingen is natuurlijk redelijk subjectief. Wat je in de gaten moet blijven houden is wat je ermee gaat doen. Een fileserver bijvoorbeeld met storage in /usr/local/storage (zoals het bij mij op een andere server is) zal in die partitie de meeste ruimte nodig hebben. Een workstation juist weer niet. Houd in elk geval de waarden voor /boot, <swap>, /tmp en /var een beetje redelijk, met de rest kun je rommelen.

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

|:( dom dom, je hebt gelijk, logjes staan in /var/log
Dus de /var kan je ook nog een maximale ruimte geven.
En natuurlijk de swap, helemaal vergeten.
Ze zeggen wel eens 2x de ruimte van je MEM. Met een maximum van 256Mb. Nou heb ik 640Mb RAM in mijn systeem, en die heb ik zelfs gisteren. (Compilatie van qt-3.0.1, compilatie van licq 1.0.4, draaiende onde X (KDE 2.2.1), en met diverse andere progjes open ) nog niet vol gekregen. Dus i heb maar een 50Mb Swap ruimte. Lijkt mij dus voldoende.

CJ

• GarBaGe
OK, dan moet ik nog maar wat meer partities aanmaken.

/boot 15 MB
/ 5 GB
/var 1 GB
/tmp 1 GB
/usr 5 GB
swap 256 MB
/home (rest = 167 GB)

(in deze volgorde)

De home wordt namelijk de opslag/fileserver ruimte.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19
ik zou / minder groot maken. mijn / partitie bevat 550 MB. Hiervan is /var 500 MB (staan veel debjes in). (ik heb /home en /usr ook appart). zonde van de ruimte als je / zo groot maakt :)

Verwijderd

ik zou die home in twee of drie stukken hakken, een kleine voor home, zeg 7G, dan kunnen je usertjes niet teveel rommel maken. Dan nog een /d2 van 80 en een /d3 van 80 (of een andere naam... (/opt kan ook nooit kwaad voor optionele installs, etc.)

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Een aparte partitie voor /boot lijkt me onzinnig, die zou ik gewoon bij / houden. Verder komen de meeste programma's onder /usr te staat, dus zorg dat die flink groot is.

Ik zou het als volgt verdelen:

swap 256MB ()
/ 1 GB (homedir van root en vitale binaries)
/usr 10 GB(niet systeem vitale binaries, zoals X)
/var 1 GB (komen ook de database, apt cache en logfiles in)
/home rest (ftp, http en homedirs)
/tmp 1 GB (junk zooi)

Geen beurs, geen tempo

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Bij veel mensen vind ik / onnodig groot... En op swap zou ik niet te veel besparen, als je het nodig hebt ben je blij dat het er is.

Maar je 'wilt zorgen dat progjes niet de hele HD kunnen volgooien'... Is quota's geen beter idee dan?

Mocht je toch met veel partities willen gaan werken:
code:
1
2
3
4
5
6
swap    512 M
/    256 M
/tmp    1 G
/var    1 G
/usr    4 G (kun je beter te ruim nemen, zeker als je ook X gaat draaien)
/home   de rest

• GarBaGe
OK, bedankt voor alle reacties.

Ik ga nu deze partitie structuur aanhouden:

/ 0,5 GB
/var 1 GB
/tmp 1 GB
/usr 5 GB
swap 0,5 GB
/home (rest = 172 GB)