Ik ga (weer eens) een nieuw (Debian) systeem opzetten, vanaf de grond af aan.
Voorheen deed ik alles in 1 partitie, met een 100 MB swap partitie.
Het nieuwe systeem moet echter een veel moderne computer draaien (ipv die 486 en pentiumpjes).
De totale schijf (/dev/sd0) kan iets meer dan 180000000000 bytes bevatten
Er zit 256 MB in en de server gaat van alles en nog wat serveren aan 2-3 gebruikers (erg zwaar, dus
)
Ik zat te denken aan:
Partitie 1: / (1 GB)Partitie 2: /usr (1 GB)
Partitie 3: /tmp (1 GB)
Partitie 4: /home (de rest +/- 177 GB)
Geen swap-partitie. Mocht het systeem dusdanig zwaar belast worden dat deze een swap nodig heeft, dan prik ik er wel een bankje bij. Zou ik evt tch swap nodig hebben, dan lijkt me 100 MB vrij weinig zin, aangezien dit minder dan 1 promille van de harddisk capaciteit is. (ik heb in een of andere handleiding gelezen dat je swap iets van 1,5x je geheugen moet zijn, met een max van 100 MB)
Het idee van de meerdere partities is puur om het feit dat, mocht een programma raar doen en veel ruimte opslurpen, dan kan het systeem gewoon doordraaien, omdat systeem kritieke applicaties op een andere paritie staan.
(Heeft het uberhaupt zin om 1 GB toe te wijzen aan /usr, /tmp en / ?? ))
Het systeem gaat o.a. de volgende services verlenen:
- samba (file en printer)
- backup
- internet/firewall
- X
Dit wordt tevens mijn eerste Debian X-systeem.
Voorheen deed ik alles in 1 partitie, met een 100 MB swap partitie.
Het nieuwe systeem moet echter een veel moderne computer draaien (ipv die 486 en pentiumpjes).
De totale schijf (/dev/sd0) kan iets meer dan 180000000000 bytes bevatten
Er zit 256 MB in en de server gaat van alles en nog wat serveren aan 2-3 gebruikers (erg zwaar, dus
Ik zat te denken aan:
Partitie 1: / (1 GB)Partitie 2: /usr (1 GB)
Partitie 3: /tmp (1 GB)
Partitie 4: /home (de rest +/- 177 GB)
Geen swap-partitie. Mocht het systeem dusdanig zwaar belast worden dat deze een swap nodig heeft, dan prik ik er wel een bankje bij. Zou ik evt tch swap nodig hebben, dan lijkt me 100 MB vrij weinig zin, aangezien dit minder dan 1 promille van de harddisk capaciteit is. (ik heb in een of andere handleiding gelezen dat je swap iets van 1,5x je geheugen moet zijn, met een max van 100 MB)
Het idee van de meerdere partities is puur om het feit dat, mocht een programma raar doen en veel ruimte opslurpen, dan kan het systeem gewoon doordraaien, omdat systeem kritieke applicaties op een andere paritie staan.
(Heeft het uberhaupt zin om 1 GB toe te wijzen aan /usr, /tmp en / ?? ))
Het systeem gaat o.a. de volgende services verlenen:
- samba (file en printer)
- backup
- internet/firewall
- X
Dit wordt tevens mijn eerste Debian X-systeem.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD