Geen koelpasta gebruikt!

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij meldde mij trots zijn aankoop van een Athlon 1800XP samen met een Epox moederboardje, dezelfde configuratie dus die ikzelf ook heb.
"Ik heb 'm helemaal zelf in elkaar gezet en hij loopt als een tiet", zei ie glunderend door de telefoon.

Aangezien 't zijn eerste zelfbouwsel was vroeg ik 'm wat voor koelpasta hij gebruikt had en hoe hij dat had aangebracht.
"Koelpasta?", vroeg ie verbaasd. Ik schrok en schreeuwde tegen 'm dat ie NU DIRECT de stekker er uit moest rukken en zei tegen 'm dat ik er direct aan zo komen.
Bij hem thuis aangekomen was ik uiteraard erg benieuwd of de XP het benauwd zou krijgen onder stroom. Opstarten dus en vlug het bios in. Sigaretje opsteken en wachten maar. Mijn verbazing werd met de minuut groter en zag dat na 10 minuten de proc op 37 graden zat. Hmmm, niet slecht. Nou vooruit, Windows opstarten en een beetje internetten en filmpjes kijken terwijl MBProbe op de achtergrond draait....
Na een half uurtje lees ik 39 graden af. Thuis, met koelpasta, zit ik aan een graad of 43/44 in Windows!

Nou, voor de gein thuis m'n koelpasta verwijderd en ja hoor... 38 graden terwijl ik internet! Zeker 5 a 6 graden lager als met koelpasta.

Voor mij dus geen koelpasta meer. :)
(Voor de critici: het was DUN aangebracht, met een bankpasje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 22:32
Toen ik er Artic Silver tussen smeerde ipv, dat standaard roze spul op de koeler, scheelde het zeker zo'n 6 graden, dus met koelpasta scheelde het... Zonder weet ik niet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat had je gebruikt als koelpasta? Mosterd :?

Een heeeeeeeeeeeel dun laagje is genoeg. Gewoon dun is namelijk al te veel. Een klein druppeltje in het midden van de core en dan de heatsink het duur het klemmen laten spreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Koelpasta is niet alleen voor de warmte geleiding... het beschermt ook een beetje je core tegen afbrokkelen.

Koelpasta moet je heel dun aanbrengen. Te veel pasta betekend hogere temperatuur... Dun laagje betekend lagere temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm, kheb vandaag een nieuwe koeler op mijn vidkaart gezet en daar zit best veel pasta tussen :+

nahja, de kaart wordt niet echt warm en al helemaal niet warmer dan de tijd dattie zonder koeler stond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat had je gebruikt als koelpasta? Mosterd?
Smeer jij koelpasta op je broodje kroket dan? :)
Gewoon dun is namelijk al te veel.
Inderdaad. Theoretisch gezien zou de ideale situatie zijn dat de pasta zich alleen in de miniscule oneffenheden bevindt. Dit is onmogelijk. Er zal zich ook altijd een laag vormen tussen de volmaakt rechte oppervlakken in. Ideaal zou dan zijn dat deze laag een dikte heeft van 1 molecuul, en de moleculen onderling strak tegen elkaar. Ruimte hiertussen bevat immers lucht en lucht betekent een verminderd contactoppervlak. Ik ben er echter van overtuigd dat je dit niet kunt bereiken met de kracht van de aandrukveer. Je zal eerder de kracht nodig moeten hebben van een overrijdende trein ofzo, zonder gekheid. :)
De praktijk zal dus in 99 van de 100 gevallen dusdanig zijn dat de egalisatie van een pastalaag varieert van 1 tot pak 'm beet 30 moleculen dik. De plekken in de laag die minder als 30 moleculen dik zijn zullen dus lucht bevatten en het resultaat is dus minder contactoppervlakte tussen de core en heatsink.

Een goede heatsink en core zijn vrijwel volmaakt vlak. Ik ben er 100% van overtuigd dat er zich minder lucht bevindt tussen de heatsink en core zonder dan met koelpasta.

Wat mij wel ideaal lijkt is een laagje bladgoud ofzo. :P

(Nu ik er nog eens goed over nadenk is koelpasta wel een optie, maar je moet het er wel helemaal afvegen. Tenminste, dusdanig afvegen dat er alleen pasta in de minuscule oneffenheidjes achterblijft. Iedere molecuul die op de rechte vlakken overblijft is er 1 te veel.)
Pagina: 1