netwerkomgeving

Pagina: 1
Acties:

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb een vreemd probleem dat misschien al wel eerder is voorgekomen maar kan het als dat zo is niet vinden met de search.
Situatie:
1x internetserver die RedHat draait
6x windowsclients
1x RedHat 7.2 client

Inet draait op iedere compu prima, maar in de netwerkomgeving is een klein probleempje. Op de Redhat client (mijn bakkie dus :P ) kan ik prima over dit netwerkje surfen. Echter op de Windows clients kom je alleen maar op een share door \\clientnaam in te voeren. Je kunt dus niet meer met een paar klikken een share van een huisgenoot benaderen. Gekke is dat dit tijden wel goed heeft gewerkt maar sinds kort niet meer. Het is echter op alle Windowsclients zo. Iemand enig idee? (ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer zo heel erg into Windows ben de laatste tijd, maar mijn huisgenoten willen dit erg graag opgelost zien en ik ben nou eenmaal de netwerkbeheerder ;) )

• x-wolf
Geef nog maar ff wat extra info, misschien dat iemand het dan wel weet ;)
Alle clients hebben een vast ip-adres uit de reeks 192.168.0.x en een subnetmask van 255.255.255.0. Ze zitten ook allemaal in dezelfde werkgroep. Ook als je klikt op 'volledig netwerk' bij de Windowsclients zie je alleen maar je eigen client staan. Als je dan \\clientnaam invoert kom je dus wel op een share van een andere compu terecht :? Blijf dit vaag vinden omdat dit probleem zich dus niet voordoet op mijn eigen RH client. Daarmee kan ik wel andere shares door lokaal over het netwerk te browsen.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Druk een in NW omgeving in de windows bakken een paar keer op F5.. Denk wel dat het helpt.. gezien het feit dat je dus waarschijnlijk geen DNS of WINS server op je LAN draait, moeten alle namen bekend worden d.m.v. broadcasting.. dat kan af en toe wel ff duren, ligt aan je netwerk belasting en -grootte

• theborgnl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 14:48

theborgnl

De mededeling begint hier:

weet uit ervaring dat soms bij netwerken alle logica afwezig is... hoop voor je dat het toch nog op te lossen is.

het enige waar ik aan kan denken is: hoe oud is je hub?

heb zelf ook een (te) oude hub gehad en dan zagen sommige clients elkaar opeens nie meer...

*ding* Einde bericht *dong*

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 04:40

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

werkgroep goed als je verkeerde werk groep hebt kan je elkaar niet zien (windows dan teminste)

waar redhat geen problemen mee heeft !!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:22
ik had dat probleem ook, ik zag een client pc niet. had dus ook \\computernaam moeten invullen, dat werkte en hij bleef het gelukkig onthouden

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ten eerste: F5 werkt waarschijnlijk niet, en zowel dan zou ik nog maar even je kabels nakijken want het zou niet mogen.

Ten tweede draai je waarschijnlijk geen WINS server, omdat je Redhat als server hebt en WINS een eigenwijze DNS interpretatie is van MS. Ik zeg niet dat het slecht is, tis alleen eigenwijs. Een client doet altijd eerst een DNS request voordat hij WINS doet.

DNS != broadcast!!

Dns is gaat gewoon op ip-adres die je hebt ingevuld. Wat zou kunnen helpen op de clients is het Netbeui protocol installeren. Als je neit met een Windows domein werkt vindt Windows het erg fijn als je dat gebruikt. In principe kun je daarmee namenlijk over je netwerk browsen. Als hij het nu nog niet doet geef ik maar de schuld aan de slecht netwerk functionaliteit van Win9x....

In windows NT/2000/XP nog niet echt vage problemen gezien, maar met 9x de meest uiteenlopende vage dingen.

Ik neem aan dat je DHCP gebruikt en dat je DNS meegeeft? Draai je op de Redhat server DNS? en staan alle statics erin? dat helpt iig al met het opzoeken.....

Mah goed, ik denk dat je met netbeui een heel eind komt....

:)

• x-wolf
OK, ik ga dan eerst maar eens netbuie installeren op de windowsclients. Overigens heb ik statische ip-adressen in de reeks 192.168.0.x en idd geen WINS server. Mijn hub is ongeveer 2 jaar oud. Is dat oud? :)
Maakt overigens niet uit hoe lang de pc's al aanstaan,het werkt gewoon nooit. En verder, het is niet alleen bij de Win 98 clients, ook de clients die win2k draaien hebben dit vage probleem. Overigens is de RH server alleen voor inet delen en doet hij niet mee in de netwerkomgeving. Mijn eigen RH client (om hem dan maar ff zo te noemen) heeft wel samba draaien, die shares zijn ook benaderbaar (echter dus alleen via \\clientnaam) en vanaf die bak kan ik dus met Konqueror wel over het LAN surfen. Blijf dit vreemd vinden maar ga dan maaar eens overal NETBUIE installeren en bij mijn eigen RHclient maar niks want die werkt al :9
Bedankt voor alle replies.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 15:35
ook een oplossing:

eerst met de hand alle pcs opzoeken (dus naampje invoeren zoals je al zei)
En daar maak je shortcuts van die je bij mekaar propt.

Verwijderd

Netbeui rules!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 13:51

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 19 december 2001 22:41 schreef x-wolf het volgende:
Mijn hub is ongeveer 2 jaar oud. Is dat oud? :)
Als je op die winbakken gewoon kunt internetten en alle bakken op je netwerk kunnen elkaar gewoon pingen, dan zie ik niet in waarom het aan je hub zou liggen.
Op donderdag 20 december 2001 10:46 schreef alo het volgende:
Netbeui rules!
Neuh.

• x-wolf
Op donderdag 20 december 2001 14:12 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Als je op die winbakken gewoon kunt internetten en alle bakken op je netwerk kunnen elkaar gewoon pingen, dan zie ik niet in waarom het aan je hub zou liggen.
[..]

Neuh.
Helaas kan ik vanavond pas aan het prutsen gaan met Netbeui dus dan weet ik pas of dat idd helpt. En heb zelf ook niet zo het idee dat Netbeui rulezzz.... Vandaar dat ik het nooit geinstalleerd had, TCP/IP moet eigenlijk genoeg zijn.
En over die te oude hub, uiteraard kunnen ze alleen inetten en pingen dus leek mij ook niet de oplossing. Vanaf mijn RH client kan ik ook alle shares benaderen op het netwerkje met LAN Browsing, het is alleen Windows die moeilijk doet. :)
ook een oplossing:

eerst met de hand alle pcs opzoeken (dus naampje invoeren zoals je al zei)
En daar maak je shortcuts van die je bij mekaar propt.
Heb ikzelf ook over nagedacht alleen staat (bijna) geen enkele client 24/7 (kan ook niet als sommige mensen Win98 draaien ;) ) aan en dan krijg je dus steeds foutmeldingen bij het opstarten dattie bepaalde clients niet kan vinden.
Pagina: 1