Toon posts:

Modder eten op T.net????

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeden avond,

Licht het aan mij of wordt er de laatste tijd steeds minder gemodereerd op tweakers.net. Ik zie de laatste tijd regelmatig gebeuren dat er complete topic'smet 20-40 reacties gewoon een dag later uit de lijst verdwijnen zonder door een moderator bekeken te zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat best jammer vind. Ik had m'n twijfels toen het nieuwe systeem ingevoerd werd met de verschillende niveau's. Ondertussen ben ik overtuigd dat het een erg mooi systeem is, maar het staat of valt door de moderators.

Ligt het aan mij dat er de laatste tijd idd minder gemodereerd wordt?? En zo nee, wat is er de reden voor??

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

vanDaal

-ismeereentje

Hier staan wat verklaringen hiervoor....

trouwens, mochten er nog meer moderators nodig zijn, ik wil hier en daar ook wel wat tijd vrijmaken.

BravOman is de naam :)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx vanDaal,
het is me nu wat duidelijker. Maar wat ik niet snap is dat als er een tekort aan moderators is waarom er dan niet op bijv. frontpage geinformeerd wordt naar wie het zou willen doen.

Ik zou het ook best willen doen, maar ik dacht het slechts voor een paar uitverkorenen was weggelegd.

Bij deze dus een open sollicitatie. Ik heet ook elefino op T.net

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Elefino is nu moddereter.

Het probleem met de moddereters is dat ze of niet goed beoordelen (meestal: te weinig punten geven) of dat ze er na 3 dagen mee stoppen.

Ik krijg regelmatig mensen via ICQ die zeggen dat ze de hele dag niks te doen hebben en dat ze dus wel moddereter willen worden, maar las ze dat eenmaal zijn zie ik vaak weinig van die mensen terug (terwijl het toch echt niet zo'n moeilijk tijdrovend werk is).

Verwijderd

Mmmm... dat van die weinige punten ligt naar mijn mening aan het niveau van de posts en niet aan de moderator. Er worden nu eenmaal weinig extreem goede of slechte replies gedaan hier op tweakers, en 't meeste nieuws komt altijd van andere sites dus 't is ook maar wat je goed "nieuws" noemt. Waar zijn de originele, unieke tweakers-uitvindingen? Ik ben bang dat er feitelijk nauwelijks echte tweakers in nederland zijn :( , de meeste bezoekers vinden het al heel wat in hun bios de bus-frequentie en het voltage aan te passen...

Ik heb inderdaad heel zelden iets op +2 gezet, maar dat ga je toch ook niet vaker doen omdat er te weinig echt goede posts zijn?

En -2 is toch ook alleen bestemd voor de heel akelige posts.

Misschien moet de default naar -1, dan hou je drie mogelijkheden voor interesantere posts over:
0=het lezen misschien waard,
1=erg interessant, 2=superinteressant/nieuw/kan heersende mening sterk beinvloeden
ofzo iets.

Als een artikel +2 krijgt, moet er ook wel echt wat goeds instaan (iets nieuws dat nog niet algemeen bekend was, bv iemand heeft de multiplier van een socketA processor aangepast ofzo), of niet dan?

Zelf heb ik het level altijd op -2 staan (ik bepaal zelf wel wat ik interessant vind en wat onzin is), maar toch kijk je vaak even naar wat de moderators voor score aan een artikel heeft gegeven.

Ik denk dat bijna niemand alleen artikelen van +1 of +2 bekijkt, en dat lijkt me eerlijk gezegd ook niet haalbaar gezien het feit dat inderdaad lang niet alles altijd gemodereerd wordt.
En zelfs al zou alles gemodereerd worden, dan nog werkt het niet, want er wordt gewoon te variabel gemodereerd:
je ziet heel veel van de mening van de moderators terug in de scores,en de een vindt iets nu eenmaal interessanter dan de ander, en wat voor de een nog nieuws is heeft de ander al een week terug op een andere site gelezen.

Nee, ik denk dat het een leuke hulp is voor veel lezers om te kijken hoe een moderator iets beoordeeld heeft, maar om het als een compleet filter te laten werken lijkt me echt een veel te hoge verwachting.

Sorry als ik hiermee mensen teleurstel, maar dit is de realiteit.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mmmm... dat van die weinige punten ligt naar mijn mening aan het niveau van de posts en niet aan de moderator. Er worden nu eenmaal weinig extreem goede of slechte replies gedaan hier op tweakers, en 't meeste nieuws komt altijd van andere sites dus 't is ook maar wat je goed "nieuws" noemt.
Als je er zo over denkt moet je idd geen moddereter willen zijn (daarom heb ik je vanmorgen ook gedisabled). Er is best wel een groot verschil in niveau merkbaar tussen de postings (er is onzinnig gelul en zinnig gelul). Als je niet bereid bent om daar punten voor te geven (wat bleek uit de beoordelingen die ik van jou heb gezien) dan heeft 't geen zin om te modereren (ik zag van jou beoordelingen waarbij je wel opmerkingen geeft zoals 'inzichtvol', maar geen punten. Dat snap ik dus niet).

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik reageer zelf op T.net niet echt vaak, heb meestal niets te melden, maar lees wel een heel hoop reacties, en zou die reactie's best wel willen beoordelen, het lijkt me best leuk om te doen, lezen doe ik ze toch wel.

Mijn naam op t.net is ook 'gewoon' le mol mocht je vinden dat ik zou mogen modder-eten

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Verwijderd

Femme:
Ja, ik weet dat je graag een wat grotere spreiding wilt zien, maar ik vond de replies het dat gewoon niet waard... sorry. Maar misschien is dit onduidelijkheid over de "waarde" van de niveau- en puntentoekenning?

Tja, ik kan natuurlijk alles een puntje hoger geven dan ik het eigenlijk waard vind, maar de vraag is of iedereen dat dan ongeveer vergelijkbaar doet.
P.S. Femme, heb jij stats van de beoordelingen die moderators hebben gegeven? hoe ligt de verhouding tussen niveau -2, -1, 0, 1, 2 en unmodderd eigenlijk? En hoe verhouden zich de punten tot het niveau?
-2 zien we bijvoorbeeld nu al bijna nooit, en als de moderators hogr gaan beoordelen natuurlijk helemaal niet meer.

Feit is, dat ik niet de enige moderator ben die maar weinig replies +2 (of -2) punten waard vind.

Door de vele verschillende en wisselende moderators krijg je ook nooit een stabiel systeem, laat alle moderators bijvoorbeeld maar eens dezelfde reply beoordelen: wedden dat er erg verschillende beoordelingen tussen zitten? En dan krijgen we ook nog de verschillen tussen het niveau en de punten, en de omschrijving...

Trouwens even over mijn beoordeling waar ik wel "Inzichtvol" gaf maar geen punten?
Tja da's mijn manier van "Een beetje inzichtvol" aangeven.
Als je vind dat "inzichtvol" bv altijd 1 punt moet krijgen, waarom kun je ze dan apart instellen?
Maar eh, nu we het daar toch over hebben, ja, waarom eigenlijk? Alleen een lijstje met beoordelingstermen, waaraan alleen intern (dus niet meer instelbaar door de moderator) een punten-waarde aan zit is misschien wel een oplossing om het allemaal wat eenduidiger te krijgen:
Zoals bijvoorbeeld:

Grove belediging (punten -2)
Flamebait (punten -1)
Bullshit (punten -1)
Gemodderd (punten 0)
Dubbele post (punten 0)
Interessant (punten +1)
Errug interessant (punten +2)
Behulpzaam (punten +1)
Briljant (punten +2)
Grappig (punten +1)
Erg grappig (punten +2)
Niet grappig (punten 0)
Irritant (punten -2)
etc etc

Dit lijkt me voor de moderators ook een stuk makkelijker worden, omdat iedereen nu ongeveer gedwongen wordt eenzelfde betekenis en waarde aan een term te geven (waar het nu inderdaad nog wel eens aan schort, daar heb je denk ik wel gelijk in).
We verliezen wel iets van de mogelijkheden, maar zolang het niveau nog maar apart kan worden ingesteld zal de topic consistentie er niet onder lijden en kunnen moderators sneller en beter hun werk doen.
De bovengenoemde beoordelingen zullen bijvoorbeeld een niveau krijgen als:

Grove belediging (niv -2)
Flamebait (niv -1)
Bullshit (niv -2)
Gemodderd (niv 0)
Dubbele post (niv -2) (wil niemand zien)
Interessant (niv +1)
Errug interessant (niv +2)
Behulpzaam (niv +1)
Briljant (niv +2)
Grappig (niv +1)
Erg grappig (niv +1)
Niet grappig (niv -1)
Irritant (niv -2)
etc etc

maar daar moet i.v.m. topic-consistentie denk ik toch van kunnen worden afgeweken, dus het niveau kan niet zomaar aan een beoordelingsterm worden gekoppeld denk ik.

Maar goed, misschien draaf ik wat door om gelijk het hele moderating punten-systeem op de helling te zetten; kunnen we hier niet eens met alle moderators over gaan threaden?

Eh, shit, ik ben moderator-af :'(
Please please, kun je me weer moderator-rechten geven, please please please? :9 :9 :9

P.S. Mijn opmerking over wat "nieuws" is, staat er wat anders dan ik bedoeld had.
Met "het meeste nieuws komt altijd van andere sites dus het is maar wat je goed nieuws noemt" bedoel ik niet dat overgenomen nieuws geen hoge waardering zou kunnen krijgen (bijna alle info komt immers van het internet dus dat zou wat vreemd zijn), maar meer dat de meeste replies gewoon napraterij is van wat er ergens anders op het net te lezen is, zonder dat de poster dus zelf beargumenteert/zelf ervaren heeft/verwijst naar de bron (kortom, iets toevoegt i.p.v. als een schaap een mening nablaat).
zoiets als het eeuwige Intel/AMD-zuigt-of-is-goed, nvidea-3dfx , Plextor-is-altijd-goed-maar HP-sucks-syndroom, of dat iedereen nu al weer loopt te brullen dat de Duron langzamer is dan de Athlon, puur omdat er ergens al een paar benchmarks waren gepost. Als ik diezelfde benchmarks uitvoer op twee verschillende Athlon-systemen (bv K7M, 7KXA) heb ik bv al grotere verschillen, dus ik zou ook kunnen gaan roepen dat de Athlon langzamer is dan de Athlon...
Dus dan geef ik iemand alleen punten als bijvoorbeeld die benchmarks nog geen oud nieuws waren en er een link is gegeven, of als de poster beargumenteert waarom die benchmarks wel/niet representatief zouden zijn, of als de poster ZELF de benchmarks heeft uitgevoerd (spreekt uit eigen ervaring; vind ik erg belangrijk op een TWEAKERS site).

Maar goed, m'n post wordt wat lang en Bunny moet ook nog even wat slapen, dus

goodnight

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11-2025

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

Femme: als je moderators zoekt, bied ik mij ook aan, bij deze.

Verwijderd

Kijk, het wordt nu wel gezegt dat moderaten niet veel tijd kost, en over het algemeen kost het dat ook niet. Maar als er op een dag zo heeeeeeeel veel threads zijn, kan je natuurlijk niet verwachten dat die allemaal worden beoordeeld. Om een thread te moderaten moet je:
1) iets van het onderwerp afweten (ook niet altijd)
2) er de tijd voor nemen, ALLE reacties te lezen
Nou als jullie je die thread over "I love you virus" herinneren; dat was een wel erug lange. En dan denk je zo nu en dan, pff moet ik dat nou allemaal gaan doen. En, dus doe je dat niet. Maar, een korte thread wordt meestal wel gemoderated (muv de DPC threads ;) om een of andere vage reden.)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Die DPC treads moeten ook niet gemoderate worden. Daar staan soms wel grappige posts, maar verder is daar natuurlijk niets aan toe te voegen. Meeste reacties zijn puur enthousiasme, en het lijkt me dat daar niets aan te beoordelen valt.

En die lange topics moeten nou juist WEL beoordeeld worden. De meeste reacties daar zijn overbodig en herhalingen. (ze worden niet voor niets zo lang)

BTW ik post bijna nooit, maar lees wel erg veel, dus als je nog moderaters zoekt femme... Ik hou me beschikbaar. Ik ben Martin Sturm op tweakers... :)

Verwijderd

Ja, natuurlijk is het de bedoeling dat JUIST die lange threads worden beoordeeld, maar juist omdat daar zoals jij zegt:
De meeste reacties daar zijn overbodig en herhalingen. (ze worden niet voor niets zo lang)
denk je wel eens bij jezelf: "goh, nou moet ik al die mensen met die overbodige reacties weer omlaag gaan zeten" maar, het blijft een feit, dat je ze alsnog allemaal moet lezen

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik vind een systeem waar waarderingen automatisch gegeven worden niet zo zinvol.

Waar ik heb wel met Bunny eens ben is dat er soms niet erg consistent gemodereert wordt. Ik heb ook weleens bij een thread waar al een deel van de reacties gemodereert was deze reacties opnieuw gedaan en daarbij 3/4 verandert van niveau of score. Dus modereren is idd nogal subjectief. Daarom vind ik ook dat er eigenlijk een moderater forum zou moeten komen, zodat je zou kunnen overleggen over dit soort dingen. Dat zou denk ik de consistentie ten goede komen, als je kunt zien hoe anderen erover denken enzo.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:40
Femme, ik bied me ook aan. Ik ben nu namelijk klaar met m'n eindexamen, dus tijd heb wel effe genoeg... :)

Verwijderd

Topicstarter
Heren (dames??) mederators,
Ik heb net de eervolle taak gekregen om ook wat modder te eten op T.net. Nou ben ik daar mee bezig en zie ik dat sommige reacties al op niveau 1 staan, maar ook al op score 1. Terwijl er aangegeven wordt dat er nog niet gemodereerd is.
Ik zou me kunnen voorstellen dat een tweakeroid die optie krijgt, maar ik zie het ook bij trainee's.
Hoe zit dat?? En wat gebeurt er als ik zo'n post terug zet naar 0? Krijgt die persoon dat min-punten, of gewoon 0??.

edit:

Ik zie het trouwens ook met niveau/punten op -1.

Verwijderd

Als je genoeg punten hebt kun je standaard op 1 posten (je hebt overigens gewoon de keuze tussen 0 en 1), en als je teveel minpunten hebt komt al je spul standaard op -1. Deze punten worden pas meeberekend als de betreffende post ook daadwerkelijk gemodderd is...

Wordt dit trouwens een open sollicitatie thread?!? Donder er eerst maar eens wat modderers uit die hun werk niet, of erger, bar klote doen...

Verwijderd

Femme :
(zoals ik al vaker gezegd heb..)

Ik wil best modder-eter worden, maar dan niet op tweakers.net, maar op een van de fora...

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Hoeveel van de moderaters zijn er eigenlijk? 10 of 50 of 100???

Verwijderd

Waarom huidige moderators er snel mee nokken:

-gebrek aan feedback
-geen uitgewerkte regels
-geen apart intern forum

Mijn eigen lot is een leuk voorbeeld: zomaar ineens Mod geworden en zomaar ook ineens afgepakt.

Waarom? Geen idee, kan je naar gissen. Schijnbaar geen 'regels' gebroken, en geen uitleg of weerwoord.

Jammer dat't hier niet boven liefdewerk-oudpapier niveau uitkomt.

Realiseer je dat mod's gratis *ARBEID* voor je verichten, een beetje moeite om die mensen aan je te binden is geen overbodige luxe.

Verwijderd

ExTec:
Ik ben het grotendeels met je eens.
Ik denk dat de enige "regels" die je kunt breken zijn, dat Femme het niet eens is met je beoordelingen, of dat je nauwelijks modereerd.

Ik kreeg trouwens wel een "uitleg" waarom ik geen moderator meer ben:
"wazig modereren" :+

Mmmm, ik begin een beetje af te kicken van m'n moderator-verslaving. Heb ineens veel meer tijd over om op andere sites te browsen, is ook wel weer eens leuk ;)
Dat moderaten nauwelijks tijd kost is dus onzin, ik denk dat het mij toch wel 1.5 a 2 uur per dag kostte. Nu ben ik in ieder geval binnen een paar minuten door Tweakers.net heen omdat ik alleen de interessante artikelen en replies lees, als moderator las je ook minder interessante artikelen, alle gerefereerde artikelen, en alle replies (en geloof me, da's af en toe errug vermoeiend).

Maar nogmaals, of het allemaal echt beter kan dan nu weet ik niet. Duidelijker regels zouden kunnen helpen, maar zoveel moderators, zoveel meningen...

Femme:
Een apart moderator-forum lijkt me in ieder geval wel erg zinvol en ook gewenst door veel moderators, dus...

Verwijderd

Ja, ik kreeg wel een uitleg: "verkeerd gemodereerd"

kan je ook lekker veel mee :D

• The Ghost
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-07-2024
Ach ik had me ook aangemeld en ik kreeg zelfs een meeltje van Femme dat hij mijn profiel zou aanpassen, alleen is er nog niks van gekomen.
Ik begrijp dat Femme het erg druk heeft, maar ik kan hem dus ook een hoop werk uit handen nemen, hoeft zelf weer minder te modderen. :)

The Ghost

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 11:24
Kan je eigenlijk ook modder eter worden op GoT of wat moet je daar voor done, want dat vind ik veel interesanter.
Pagina: 1