Linux From Scratch

Pagina: 1
Acties:

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 17:05

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
Linux From Scratch

Dit lijkt me opzich wel een hele uitdaging om te doen alleen nu heb ik alleen nog maar het idee om zo'n project op te starten dus een klein beetje vooronderzoek kan geen kwaad.
wat ik graag zou weten is mensen die dit eerder hebben gedaan:
hoe is het bevallen
is het af (tussen haakjes want af is het nooit)
hoe lang ben je er mee bezig geweest
hoeveel personen hebben er aan meegewerkt
wat voor kennis heb je nodig om zoiets te doen
wat voor kennis had/heb je
en wat heb je gemaakt router/gateway/desktop
waar draait dit al op (in de zin van 386 / 486 / pentium)
hoe groot is het (in MB)

die laatste vragen zijn misschien niet echt van toepassing omdat het toch je "eigen" distro word maar ik ben toch een beetje nieuwschierig.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
laten we met zijn alleen heel hard JEP roepen ;)

PSN: Houtvlot

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

tja, ik ken ook iemand die lfs op z'n laptop had draaien,

je cpu kan best minimum een pentium zijn, trager kan ook ... maar dat wil je niet
voor zover ik gezien heb draaide het erg goed, alhoewel ik hem er enkel mee heb zien chatten via x-chat met het enige meisje in de zaal & ssh'en naar de serverbakken :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Kogelvis

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
tis in de eerste instantie de bedoeling dat het op m'n laptop komt zodat als ik op school nix te doen heb dat ik ff met lfs bezig kan en dit is een
toshiba 1800-100
celeron 800 Mhz
256 Mb Ram
8 Mb video shared
15 gig Hd
win2k (voor school :( ) en Redhat 7.2 :) geinstalleerd

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 22:51 schreef Kogelvis het volgende:
Linux From Scratch

hoe is het bevallen
Goed, i guess... heb het eens geinstalleerd, maar redelijk snel weer verwijderd.. ("Oops... dat was de verkeerde partitie...")

Zie boven, nog niet op nieuw geinstalleerd, was wel een bruikbaar systeem geworden

hoe lang ben je er mee bezig geweest
avondje

just me, myself and I

Goed kunnen lezen, toetsenbord bedienen, enigszins logisch na kunnen denken. Je kunt LFS installeren zonder eigenlijk te begrijpen wat je aan het doen bent, door gewoon stap voor stap alles af te werken volgens het boekje, alleen dan lijkt het me nogal saai en langdradig

tsja... paar jaartjes linux ervaring

een GNU/Linux systeem... heeft nooit een bestemming gekregen (zie vraag 1 :) )

386 (maar daarop compilen duurt lang. let wel op dat je al een linux systeem moet hebben draaien voor compilen van het eerste deel

hoe groot is het (in MB)
Wat je zelf wil, reken wel op een paar honderd mb, omdat je van alles ook de source code hebt staan, en zodra je X wil gaan draaien heb je alleen daar al 100 meg sourcecode aan of iets in die richting :)

• Kogelvis

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
386 (maar daarop compilen duurt lang. let wel op dat je al een linux systeem moet hebben draaien voor compilen van het eerste deel
ok maar ik bedoelde eigenlijk iets van ik maak het op mn celly 800 maar als het gecompiled is en het word een router o.i.d. je kunt het denk wel voor een 386 geschiktmaken of niet??

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Wat je zelf wil, reken wel op een paar honderd mb, omdat je van alles ook de source code hebt staan, en zodra je X wil gaan draaien heb je alleen daar al 100 meg sourcecode aan of iets in die richting <http://gathering.tweakers.net/global/smileys/smile.gif>
Maar na het compilen kun je die source code toch weggooien?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

jep

Linux From Scratch

Dit lijkt me opzich wel een hele uitdaging om te doen alleen nu heb ik alleen nog maar het idee om zo'n project op te starten dus een klein beetje vooronderzoek kan geen kwaad.
wat ik graag zou weten is mensen die dit eerder hebben gedaan:
hoe is het bevallen
Geweldig! Zit er elke keer weer zwaar op te kicken.. heel mooi..
hoe lang ben je er mee bezig geweest.
Een lang weekend met de basis en internet op mn laptop met pcmcia, geluid, goed beeld.. dat soort dingen. Nu nog met een hoop grafische troep :)
Ik heb het alleen gedaan.
Wat voor kennis? Linux kennis ;). Nou.. een beetje gevorderde linux kennis is natuurlijk handig. Verder moet ik zeggen dat er een steengoed boek bij zit.

Wat voor een kennis had ik? Ehm.. Allerlei distro's, allerlei services.. gewoon 2 jaar Linux ervaring :)

Ik heb een desktop systeem gemaakt op mijn laptop ;).

http://stuff.servicez.org/lfs.jpg geeft je misschien een indicatie. Ik kan mijn stroom aflezen, browse in een windows netwerk, internet en chat heerlijk met IRC/ICQ/msn, luister muziekjes.. het is echt schitterend!
hoe groot is het (in MB)
Je moet het natuurlijk allemaal compilen he, en ik weet niet of jij glibc op een 486 of lager wilt compileren ;). Als het draait is het sneller dan wat dan ook ;). Zwaar geoptimaliseerd.
die laatste vragen zijn misschien niet echt van toepassing omdat het toch je "eigen" distro word maar ik ben toch een beetje nieuwschierig.
Veel ruimte heb je wel nodig :) Ik kwam met 2 gig in de problemen omdat je de packages toch wel eens vaker nodig hebt en alles moet gaan lopen compilen. Alles verwijderen na het compilen is ook niet echt relaxed.

Je zou wel veel via NFS kunnen doen.. :z

Tip: Ga er voor, je krijgt er geen spijt van :)

• Kogelvis

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
de meeste berichten die ik tot nu toe gehoord heb zijn zeer positief dus ik ga maar eens een plan enz. opstellen en het ook daadwerkelijk tot uitvoering brengen.

Verwijderd

Linux From Scratch

Wat ik graag zou weten is mensen die dit eerder hebben gedaan:
hoe is het bevallen ---> dom commando's overtypen, niks aan
is het af (tussen haakjes want af is het nooit) --> ik heb Slackware een boel beter leren waarderen, pfft wat een hoeveelheid werk komt er nog na dat je al die commando's hebt overgetypt
hoe lang ben je er mee bezig geweest --> compileren etc max 6 uur, in totaal 3 dagen
hoeveel personen hebben er aan meegewerkt --> jan jan en jansen >:)
wat voor kennis heb je nodig om zoiets te doen --> basiskennis en lezen om het te kunnen tot einde boekje
wat voor kennis had/heb je ---> ik weet veel van bedrijfseconomie
en wat heb je gemaakt router/gateway/desktop --> niks mee gedaan, want einde LFS boek is begin van het werk
waar draait dit al op (in de zin van 386 / 486 / pentium) --> ik heb mm op een p3 1000 gehad
hoe groot is het (in MB) klein, maar met alle sources best wel redelijk wat ruimte nodig, zonder sources niet uiteraard
Ben dus paar keer met succes bezig geweest met LFS , maar ik vind het teveel werk en de toegevoegde waarde tov een goede distro is negatief.

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:36

FTL

Yupz.. draai het hier al een poos op m'n server...
Echt geweldig gewoon.. nix van dat overbodige zooi uit een distro (neem redhat e.d.).

Voor info kijk ff naar
http://WeNuS.cjb.net

Ik ben er een weektje me bezig geweest (zo af en toe ff op compileren zetten). (op een p90 btw)
En kost me hier tegen de 600 mb.

Zou het wel doen!

edit:

Server doet:
Routeren (NAT), SSH2, HTTP, (Anon)FTP, Samba, NAT and E-Mail en nog meer.

En inderdaad, nadat je het LFS boek uit heb begint het (leuke werk) pas.

• Kogelvis

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
Veel ruimte heb je wel nodig Ik kwam met 2 gig in de problemen omdat je de packages toch wel eens vaker nodig hebt en alles moet gaan lopen compilen. Alles verwijderen na het compilen is ook niet echt relaxed
dit was met X zekers?? maar dus 3 a 4 gig is geen overbodige luxe??

zoals het nu trouwens staat gaat het project door om zelf een distro te maken een site ga ik hier ook omheen bouwen over het project enz. zal binnenkort allemaal wel te zien zijn enne als je mn url wilt weten zie mn profiel.

maar zo te horen is het een leuke / leerzame / enz. wat ik niet kan bedenken uitdaging die toch een enorme kick zal geven lijkt me trouwens wel wat Kogelvis Linux o.i.d.

ps boek heb ik al gedowned :9 nu nog een plaats zoeken om uit te printen :( is wel zo makkelijk vinnik voor aantekeningen enz.

• jep

jep

Het installen met het boek e.d steld geen ruk voor hoor. Het moeilijke komt op het moment dat het boek stopt. :)

Libs goed installeren, dat kan nog een heel gezeik zijn. Niet moeilijk.. maar wel veel werk.

• Kogelvis

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
Ik ben bereid er veel werk in te stoppen gewoon al omdat ik het een gigantische uitdaging vind als ik strax een server of zo heb gecreeerd en aangezien ik al een stuk of 3 mede compagnons heb om het maar lux te zeggen moet het altijd lukken.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:21
Ik heb vanmiddag perongelukt de /lib/ld-2.2.4.so verwijderd.... $%$#&
Dus ik ben nu weer wat pakketjes statisch aan het compilen zodat het weer werkt.....
Alleen dat duurt zow lang......... (P120)

Verder is LFS natuurlijk hét.....

[edit]
Op woensdag 19 december 2001 00:07 schreef j3p het volgende:
Het moeilijke komt op het moment dat het boek stopt. :)
Idd, gelukkig staat er redelijk wat in de hints....

• jep

jep

Op woensdag 19 december 2001 00:11 schreef MikeN het volgende:
Ik heb vanmiddag perongelukt de /lib/ld-2.2.4.so verwijderd.... $%$#&
Dus ik ben nu weer wat pakketjes statisch aan het compilen zodat het weer werkt.....
Alleen dat duurt zow lang......... (P120)

Verder is LFS natuurlijk hét.....

[edit]
[..]

Idd, gelukkig staat er redelijk wat in de hints....
Hints :? Hints? Welke hints? :o

Kom je wel laat mee >:)

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Linux servertje hiero!

Op een lapdoos! >:)

i486, 1,2 gb hdd, 24mb RAM en een 10mbit PCMCIA NIC'je! >:)

Met rode hoed 6.0 erop, met Apache 1.13 en Wu_FTP versie :?

Hij draait goed, check maar in mijn sig, op kijk hier

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 13:57
Onzin, sorry. Sloeg nergens op. Volgende keer eerst goed lezen en dan posten.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik heb LFS op mijn desktop, niet op mijn server. Ik heb al het compileren gescript, is wel aan te raden, want als je dan een keer iets verneukt, hoef je alleen maar je script te starten en heel lang te wachten tot je weer bij je het punt waar je gebleven was terug bent.

Het voordeel van LFS is dat je overal het allernieuwste van kan hebben, maar dat is meteen een hele hoop werk. Verwacht niet dat alles zomaar werkt, ik heb best een hoop paketten zelf moeten patchen. Of op zijn minst configure aan moeten passen of opnieuw autoconf/automake moeten draaien. (natuurlijk niet de dingen die ze op de lfs homepage uitleggen, die werken wel. Het echte probleem begint pas daarna).

De uitdaging begint pas echt als je gcc-3.0.2 wil gebruiken. Dan moet je eerst de c-library met gcc-2.95.x compileren en daarna de rest met 3.0.2. Dan werken de lfs standaard regeltjes ook niet altijd meer. Voordeel is dan natuurlijk dant je -march=athlon mee kan geven bij het compileren waardoor alles speciaal voor je athlon gecompileerd wordt. En dat gcc-3.0.2 zowieso betere en snellere code genereert dan 2.95.x.

Ik gebruik ook gnome op mijn lfs bak, en als ik het met goed herinner duurt het compileren van gnome inclusief mozilla (nodig voor galeon en nautilus) ongeveer 4 of 5 uur op mijn athlon 1400. Al met al heb ik zo'n 500 Mb aan ge-bzip2e sourcefiles (alles met bzip2 ingepakt, is het weer ietsje kleiner), en als ik de source dirs niet meteen verwijder nadat een pakketje gecompileerd en geinstalleerd is wordt de build dir zo'n 3.5 Gb groot.

Maar het is wel leuk, en je weet als je het gedaan hebt ook echt ALLES over je eigen systeem. Als je het gaat doen raad ik je aan om bijvoorbeeld gnome in een aparte prefix te installeren. Als je dan een nieuwe gnome wil installeren kan je simpelweg je hele gnome dir wegdonderen (of renamen) en opnieuw beginnen. Zelfde geldt natuurlijk voor X, kde, etc.

Succes

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:45

frapex

got r00t

tja... werkt prima :) owja, ga geen gcc3.0 installen of gcc2.95.x samen met glibc2.2.[3->] (zonder de patch) dan krijg je gezeik.. dat had ik dus een paar keer gedaan :(

Maar het werkt hier perfect en SNEL :9

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• GeniusDex
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 13:24

GeniusDex

Thumbs up for insanity!

Heb wel 's het boek half oppervlakkig doorgelezen. Je moet er wel ff de tijd voor hebben. En ik draai zelf linux op 66 MHz (daar komt dan ook LFS op), en daar duurt compilen beetje lang, dus ga ik met wat truucjes zorgen dat ik op de AMD Athlon XP 1700+ van mijn broer kan compilen.
Tenminste, dat is ALS ik er aan ga beginnen, want ik ben erg onzeker als ik iets nog nie heb gedaan. Dus ook hiermee.

Please guys, I'm trying to troll here.
If I failed to offend you in this post, please leave a message. I will address you in next post.

• Kogelvis

Kogelvis

Nu ook met gitaar

Topicstarter
we zullen zien we proberen het gewoon lukt het niet gaan we net zo lang door tot het wel werkt en als ik al ergens niet uitkom weet ik waar ik moet zijn. >:)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

ik ben nog niet met lfs bezig geweest maar slackware is ook vrij basic. Dus ik heb veelal al m'n prog's zelf gecompiled maar dan op een AMD athlon 900Mhz. Als ik lfs op iets minder als een p2 zou zetten dan zou ik er snel mee ophouden denk ik want zoveel geduld heb ik niet om te wachten op compilen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Pagina: 1