Toon posts:

Opblazen luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik hoor iedereen over 'het opblazen van luidsprekers' klagen

de een zegt zus de ander zo

nou heb ik zelf een verstekertje van 90 watt (staat erachterop)

een een paar dikke CAT® luidsprekers van de conrad met geloof ik 350watt

ook zitten er in de box een 50watt (dubbele conus speaker)
en een simpel ovaal papieren luidsprekertje in deze 2 gaan kraken bij hard geluid (deze noem ik even de 2 goedkope)

de CAT®'s houden zit netjes en mooi diepe bas (geen hoge tonen daar zijn die goedkope dingen voor) nou wil ik gewoon mooi geluid (want nou is het kut) wat moet ik doen

*andere versterker (erg duur liever niet)
* 2 andere goedkope luidsprekers kopen(hoeveel watt)
* de CAT®'s eruithalen ( :'( zonde)
*of tweeters en middentoners kopen om de goedkope 2 te vervangen (moet ik weer scheidingsfilters hebbe |:( ) (als het dit antwoord is vraag ik later wel wat meer voer de filters :+ )

HEB DEZE KEER WEL HET FAQ BEKEKEN MAR KON NIX FATSOENLIJKS VINDEN

AIGHT PEACE

Verwijderd

't zal wel niet veel beter kunnen klinken met de luidsprekers die je nu hebt, maar...

Als je de Cat's wilt houden, kun je overwegen 2- of 3-weg filters te kopen, woofertjes van oude (kleine) boxjes als middentoners te gebruiken en 2 tweeters allen in een CAT box te bouwen.

Of gewoon een fatsoendelijke speaker kopen natuurlijk...

Versterker upgraden heeft niet zoveel zin met de kwaliteit luidsprekers die je hebt, tenzij het een héle cheape is...

Verwijderd

Topicstarter
de hele zooi zit in 2 kasten (1 cat i dubbelconus prutding en een papieren ovaal prutding) en ik dacht dus om die prutzooi te vervangen maar moet ik dan gewoon een middentonertje en een tweetertje kopen (hoeveel watt) en moet ik dan ook een filter kopen (3-weg lijkt me) die daar ongeveer bij past??

(BEN 15 VERDIEN BIJNA NIX DUS T MOET GOEDKOOP ZIJN (PAR TIENTJES HET LIEFST))

(i KNOW I'M A NEWBIE)

Verwijderd

Als je het echt goedkoop wilt houden kun je die dubbelconus breedbandluidsprekers als middentonenluidsprekers gebruiken. Die worden dan ontlast van de lage tonen, zodat ze bij een hoger vermogen bruikbaar zijn.
Tweetertjes kun je los kopen (kost zo'n f25,- pstuk voor de hele goedkope), of sloop 2 dezelfde papieren tweeters uit een of andere boxen. Hoe hoger de scheidingsfrequentie voor de tweeters, hoe meer vermogen ze aankunnen (zit wel een limiet aan).

3-weg filter zelf bouwen is het goedkoopst, maar gaat je toch nog wel zo'n f 25,- per stuk kosten denk ik. Scheidingsfrequentie rond 1500 en bij 6000 Hz is vrij goedkoop te maken.

Ik garandeer geen beter geluid, om dat te verzekeren moet je echt duurder spul hebben...

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Je moet ook je capslockknopje ff nakijken trouwens. :)

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik een mooi (van da stevig spul (da zwarte)) middentoners koop (heb ik dan wel een tientje of 5 per stuk voor over) en ik koop 2 fatsoenlijke tweeters (3 tientjes de stuk) en 2 scheidingsfilters 3 weg (ik kan da zelf bouwen denk niet) ben ik dus 160 piek kwijt aan luidsprekers en dan nog die filters zeg 250 pieken maar dan heb ik wel mooi geluid ook etm een versterker van mar 90 watt (moet ik trouwens ook oppassen op het Watt aantal op de tweeters enz enz en moet het scheidingsfilter hier wel op afgestemd zijn)

bartbose (of zoiets) kunnen wij dit over mail verderzetten om topic te ontlasten en is makkelijker en directer aangezien jij mij wel een beetje expert lijkt)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

voor 30 gulden een "goede" tweeter kopen, kweenie ;)
wat is goed, moet het mooi of hard klinken, ik denk dat het hier vooral om het laatste gaat ;)
owja, aantal watts zegt heeel weinig....

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
dus gewoon bij de lokale elektro-verkoper 2 goedkope tweeters en 2 middentoners halen die er een beetje stevig uitzien en 2 3weg filters (moet met die filters nog iets speciaals zijn)

EN DAN KACHELEN MANNEN.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik hoop niet dat je bij mij in de buurt woont :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 22:11 schreef PlaceR het volgende:
dus gewoon bij de lokale elektro-verkoper 2 goedkope tweeters en 2 middentoners halen die er een beetje stevig uitzien en 2 3weg filters (moet met die filters nog iets speciaals zijn)

EN DAN KACHELEN MANNEN.
Hoezo kachelen? Goedkope dingen zullen echt niet altijd goed geluid geven hoor. En ik zou liever 300 gulden aan goed spul uitgeven dan 175 gulden aan brak spul, dus misschien dat je wat meer moet investeren :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op dinsdag 18 december 2001 22:02 schreef PlaceR het volgende:
ik wel mooi geluid ook etm een versterker van mar 90 watt (moet ik trouwens ook oppassen op het Watt aantal op de tweeters enz enz en moet het scheidingsfilter hier wel op afgestemd zijn)
Sorry maar als je FAQ hebt gelezen (je zegt dat je dat gedaan hebt, dan zou je niet gaan zeveren over wattages etc.)
Ik denk dat het totale geld verspilling is om geld uit te geven aan de luidsprekers die je nu hebt. Gewoon het geld apart zetten en sparen voor fatsoenlijke luidsprekers.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Wat eventueel nog een goedkope oplossing zou zijn voor het hoog, zijn PIEZO hoorns. Gaan hard, bijna niet te slopen, kosten geen drol en hebben GEEN scheidingfilter nodig.

't is maar een idee ;)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

ja, maar ze klinken kut...(die piezo hoorns dus)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
haal wel 2 middentoners en 2 tweeters en 2 scheidingsfilters (wordt dus veel overwerken)
maar nou zit er een kraak in me versterker als ik aan de knop draai

gewoon ding openslopen en schoonmaken met WD40 of andere kontaktspray

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
tja , ehm je wilt weinig geld uitgeven, en goeie speakers hebben, dat wordt heel heel moeilijk, je kan beter nog ff naar dat kut geluid luisteren en flink doorsparen (ik had het zelfde probleem met een gitaar+versterker) en daarna iets goeds kopen (iets redelijks begint pas bij ± 50 piek per tweeter/speaker)

One World Concepts

Pagina: 1