PA vraagje...

Pagina: 1
Acties:
  • 565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Funk414
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Het gaat hier om precies te zijn om een setje Peavey speakers, nl. de Eurosys 500XT en de Eurosys 500XT Sub. Ik ben geinteresseerd in een setje bestaande uit 2x de 500XT en 2x de sub. In de sub bevindt een crossover dus de 500XT kan op de sub aangesloten worden. Ik vraag me nu af wat voor een versterker ik het best kan aanschaffen. Hoeveel vermogen moet de versterker hebben om het beste uit de speakers te halen en op hoeveel Ohm moet de versterker werken (verschilt dit nu er 2 speakers i.p.v. 1 aangesloten worden op een kanaal)?

500 XT = 500 Watt (max. denk ik?) en 4 Ohm
500 XT Sub = 500 Watt (ook max.) en 4 Ohm

Links:
Eurosys 500XT
Eurosys 500XT Sub

Alvast bedankt voor jullie advies.

• B_FORCE
  • Niet online
ehhm, ik weet niet wat voor speakers het zijn (peavey klinkt voor gitaren), maar als het gewone audio speakers zijn (niet voor (bas) gitaar), dat is dit denk piek vermogen.
moest ff gezegt worden

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
eeh, sorry, was de link vergeten, laat maar..., weet al wat het zijn (foutje..be..d....)

One World Concepts

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op dinsdag 18 december 2001 21:15 schreef B_FORCE het volgende:
ehhm, ik weet niet wat voor speakers het zijn (peavey klinkt voor gitaren), maar als het gewone audio speakers zijn (niet voor (bas) gitaar), dat is dit denk piek vermogen.
moest ff gezegt worden
vind ik zelf persoonlijk niet.. ik haat peavy voor gitaar (te schel enzo)

ehmz.. ik denk niet dat je aan een 500 watt versterker voldoende heb, aangezien je er 4 hebt..

je kan et beste 2 versterkers nemen van 2x 3a-400 watt

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• B_FORCE
  • Niet online
ach ja, ik vind peavey ook niet alles, ik heb zelf marshall, maar ja, meningen he

One World Concepts

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18

Illusion

(the art of)

Ja het verschilt enorm of je 1 of 2 speakers per kanaal wil aansturen. als je een speaker per kanaal aanstuurt draait je versterker op 4 ohm, dit is vrij standaard. als je echter 2 speakers op 1 kanaal wil aansluiten, dan is de impedantie 4/2 = 2 ohm..... en dit kunnen veel goedkope versterkers absoluut NIET aan
als je dus deze vier speakers op 1 versterker aan wil sturen moet je in ieder geval zeer goed opletten dat die op 2 ohm kan draaien, en dat is vrij zeldzaam onder de niet al te dure versterkers.

wat ik dus aanraad is idd dat wat gitaarwerk ook al zij, om 2 versterkers van elk ca 2*300/400watt @ 4 ohm te kopen. merken enzo ben ik eigenlijk niet zo goed in, maar ik weet wel dat labgruppen erg goed is, maar ook duur.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Funk414
Bedankt Illusion, ik had al zo'n vermoeden

• Illusion

Illusion

(the art of)

graag gedaan hoor.
nog een paar tips:
I. peavey heeft zelf ook versterkers, bij sommige zaken krijg je wel wat korting als je een complete set in 1 keer koopt
II. onderschat de kosten van goede kabels niet. bij deze vermogens is 2,5mm^2 toch wel het minimum, en bij kabels van meer dan 10a20 meter, zal je toch wel richting 4mm^2 moeten gaan. Deze kabels zijn gewoon echt duur (zeker als je OFC-kabels neemt en dat is wel aan te raden)
III. als je tijd geld en zin hebt, moet je die jackpluggen op de speakers zo snel mogelijk vervangen door XLR of liever Speakon connectors. Waarom?? zal je vragen.. nou omdat als iemand een Jackplug uit een speaker trekt terwijl die aanstaat je een grote kans op tijdelijke kortsluiting hebt, wat je versterker dus echt niet leuk vind!!!!
IV. veel PA versterkers zijn ook tweedehands te verkrijgen, kijk eens op www.marktplaats.nl of www.heuff.nl

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op dinsdag 18 december 2001 21:12 schreef Funk het volgende:
Het gaat hier om precies te zijn om een setje Peavey speakers, nl. de Eurosys 500XT en de Eurosys 500XT Sub. Ik ben geinteresseerd in een setje bestaande uit 2x de 500XT en 2x de sub. In de sub bevindt een crossover dus de 500XT kan op de sub aangesloten worden. Ik vraag me nu af wat voor een versterker ik het best kan aanschaffen. Hoeveel vermogen moet de versterker hebben om het beste uit de speakers te halen en op hoeveel Ohm moet de versterker werken (verschilt dit nu er 2 speakers i.p.v. 1 aangesloten worden op een kanaal)?

500 XT = 500 Watt (max. denk ik?) en 4 Ohm
500 XT Sub = 500 Watt (ook max.) en 4 Ohm

Links:
Eurosys 500XT
Eurosys 500XT Sub

Alvast bedankt voor jullie advies.
Denk dat je het vermogen redelijk mag verwaarlozen hier. De speakers hebben een mooie gevoeligheid. Tevens als je zegt dat je het crossover gaat gebruiken uit de sub. Dit lijkt me meer geschikt voor kleinere sateliet systemen. Aangezien de lage tonen speakers in je monitoren overeenkomen met je speakers in je subs zou ik niet de crossover van de sub gebruiken, kan je beter doen met een equalizer als je meer over wilt houden voor mid en hoog bij je satelieten.
Verder zou ik toch met 2 losse eindtrappen gaan werken voor je subs en je satelieten. Dan houd je meer vermogen over voor het laag van je subs. En krijg je ook nooit impendantie problemen. Dus 2 goede stereo eindversterkers lijken me hier wel op zijn plaats.
Op dinsdag 18 december 2001 22:19 schreef Illusion het volgende:
Ja het verschilt enorm of je 1 of 2 speakers per kanaal wil aansturen. als je een speaker per kanaal aanstuurt draait je versterker op 4 ohm, dit is vrij standaard. als je echter 2 speakers op 1 kanaal wil aansluiten, dan is de impedantie 4/2 = 2 ohm..... en dit kunnen veel goedkope versterkers absoluut NIET aan
als je dus deze vier speakers op 1 versterker aan wil sturen moet je in ieder geval zeer goed opletten dat die op 2 ohm kan draaien, en dat is vrij zeldzaam onder de niet al te dure versterkers.

wat ik dus aanraad is idd dat wat gitaarwerk ook al zij, om 2 versterkers van elk ca 2*300/400watt @ 4 ohm te kopen. merken enzo ben ik eigenlijk niet zo goed in, maar ik weet wel dat labgruppen erg goed is, maar ook duur.
Dat ligt eraan, of je ze parallel of in serie aansluit.
Beide vind ik af te raden. Bij een parallele schakeling zou je idd op 2 ohm nominale impendantie uitkomen. Anders wordt het 8 ohm. Toch vind ik dit niet aan te raden. Omdat het vermogen ook gelijk over de luidsprekers verdeeld zal gaan worden. Voor het beste resultaat neem je idd toch 2 versterkers. De bovengenoemde vermogens lijkt mij wat overdreven, en eigenlijk ook niet helemaal relevant. Helemaal om dat de gevoeligheid van de speakers al behoorlijk goed is. Kijk vooral naar een stabiele versterker vooral voor je subs, aangezien deze behoorlijk wat vermogen prettig zullen vinden. En je dus zo meer druk op kunt bouwen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
Op dinsdag 18 december 2001 22:55 schreef Illusion het volgende:
II. onderschat de kosten van goede kabels niet. bij deze vermogens is 2,5mm^2 toch wel het minimum, en bij kabels van meer dan 10a20 meter, zal je toch wel richting 4mm^2 moeten gaan. Deze kabels zijn gewoon echt duur (zeker als je OFC-kabels neemt en dat is wel aan te raden)
III. als je tijd geld en zin hebt, moet je die jackpluggen op de speakers zo snel mogelijk vervangen door XLR of liever Speakon connectors. Waarom?? zal je vragen.. nou omdat als iemand een Jackplug uit een speaker trekt terwijl die aanstaat je een grote kans op tijdelijke kortsluiting hebt, wat je versterker dus echt niet leuk vind!!!!
IV. veel PA versterkers zijn ook tweedehands te verkrijgen, kijk eens op www.marktplaats.nl of www.heuff.nl
Het kabel verhaal is niet waar, tuurlijk je moet een normale goede dikte nemen, maar meer omdat dit stevig is, en je zo minder signaal verlies krijgt. Maar 2,5mm^2 is gewoon meer dan genoeg.

Verder over pluggen, als iemand over je kabels struikelt (wat niet zo snel gebeurd als je ze netjes wegwerkt.) Dan heb ik liever een jackplug erin zitten (mag je uitleggen hoe je dan sluiting wilt krijgen) die er zo uitfloept. Dan een mooie speakon connector die zo goed vastzit, waardoor iemand je hele luidspreker of je versterker omtrekt. Versterkers zijn gewoon goed beveiligd tegen sluiting.
Dus het argument om speakon of XLR te gebruiken omdat je anders sluiting zou kunnen krijgen is natuurlijk niet helemaal juist. Wat wel zo is dat het goede stevige connectors zijn.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Illusion

Illusion

(the art of)

aan tbusquet.
ten eerste zie ik het nut er niet van in om de volledige vraag van de topicstarter te quoten. het lijkt me duidelijk dat je daar op antwoord.
Een equaliser is hier niet zo hard nodig als jij beweert (ook al raad ik bij deze wel aan om ze te gebruiken), de (weliswaar passieve)filters in de topkasten zijn al hoger ingesteld dan die in de subkasten (65 resp 50hz) deze 65hz is natuurlijk nog steeds vrij laag, maar om nou met een EQ al het laag eruit te halen is vrij nutteloos, dan kan je bijna net zo goed die sub weglaten en gewoon het volle vermogen door je topkasten draaien. Het principe van die twee dezelfde speakers is juist de versterking van het diepe laag.
Op dinsdag 18 december 2001 22:56 schreef tbusquet het volgende:
Dat ligt eraan, of je ze parallel of in serie aansluit.
hmmm het in serie aansluiten van 2 losse speakers (dus niet 2speakers in 1 kast, dat is een ander verhaal) wordt in de praktijk eigenlijk nooit gedaan (in dit geval zeker niet, het is best moeilijk om een goede goedkope versterker te vinden die 500Watt op 8ohm levert) terwijl het parallel aansluiten van meerdere speakers de normaalste zaak van de wereld is.

ow. en hier spreek je jezelf nog tegen:
denk dat je het vermogenen redelijk mag verwaarlozen hier
kijk vooral naar een stabiel versterker vooral voor je subs, aangezien deze behoorlijk wat vermogen prettig zullen vinden
Nu het kabelverhaal.
4 ohm voor een speaker is op zich een normale waarde, maar bij de hogere vermogens is 8ohm toch meer gebruikelijk, waarom dit is??? nou om het verlies in je kabels te minimaliseren. Als je te dunne kabels hebt, zal er vrij veel vermogen in je kabels gaan zitten. stel een kabelweerstand van 1 ohm, dan zit bij de resonantiefrequenties van je speaker 1/(1+4)=20% van je vermogen in je kabels. dus dikke kabels zijn wel degelijk noodzakelijk.
ok 4mm^2 is dan misschien wel overdreven maar 2,5m^2 is toch wel het minimum bij kabels van 5 meter en meer

en als laatste de Jack-pluggen
Je wil niet weten hoeveel versterkers ik op de technische dienst heb zien langskomen omdat mensen de boxen aansloten terwijl de versterker nog/al aanstond, en ze ineens een flinke vonk zagen 8-), hoe je zo'n sluiting maakt?? ik wil het niet weten, maar het gebeurt (te vaak). We zijn niet voor niets overgestapt op Speakon en XLR

edit:

typevouten en verduidelijkingetje

• tbusquet
Op dinsdag 18 december 2001 23:27 schreef Illusion het volgende:
..... dan die in de subkasten (65 resp 50hz) deze 65hz is natuurlijk nog steeds vrij laag, maar om nou met een EQ al het laag eruit te halen is vrij nutteloos, dan kan je bijna net zo goed die sub weglaten en gewoon het volle vermogen door je topkasten draaien. Het principe van die twee dezelfde speakers is juist de versterking van het diepe laag.
[..]
Sorry maar hoe kom je erbij dat ik aanraad al het laag uit de topkasten te filteren ? Zou het juist aanraden om wel een gedeelte laag door de topkasten weer te laten geven om zo meer laag te krijgen. Maar als je het volledige specturm door 1 versterker gaat weergeven door de sub en de topkasten verlies je weer meer door je topkasten het volledige freq. bereik te laten weergeven. Maar als je verder gelezen had, raad ik dus ook aan om 2 versterkers te gebruiken, 1 voor de topkasten en 1 voor de subs.
hmmm het in serie aansluiten van 2 losse speakers (dus niet 2speakers in 1 kast, dat is een ander verhaal) wordt in de praktijk eigenlijk nooit gedaan (in dit geval zeker niet, het is best moeilijk om een goede goedkope versterker te vinden die 500Watt op 8ohm levert) terwijl het parallel aansluiten van meerdere speakers de normaalste zaak van de wereld is.
Ik snap niet helemaal wat je hier probeert duidelijk te maken. Ik geef alleen aan dat bij aansluiting in serie je een impendantie van 8 ohm gaat krijgen. Bovendien lijkt 2x 500 watt RMS mij wat overdreven.
ow. en hier spreek je jezelf nog tegen:
[..]

[..]
Jammer dat je mijn hele verhaal uit elkaar gerukt hebt en 1 zinnetje gequote. Als je goed leest begrijp je misschien wat ik probeer uit te leggen. nl. dat er TE veel gekeken wordt naar vermogens. En dat een stabiele voeding belangrijker is dan een enorm vermogen van een paar KW.
Nu het kabelverhaal.
4 ohm voor een speaker is op zich een normale waarde, maar bij de hogere vermogens is 8ohm toch meer gebruikelijk, waarom dit is??? nou om het verlies in je kabels te minimaliseren. Als je te dunne kabels hebt, zal er vrij veel vermogen in je kabels gaan zitten. stel een kabelweerstand van 1 ohm, dan zit bij de resonantiefrequenties van je speaker 1/(1+4)=20% van je vermogen in je kabels. dus dikke kabels zijn wel degelijk noodzakelijk.
ok 4mm^2 is dan misschien wel overdreven maar 2,5m^2 is toch wel het minimum bij kabels van 5 meter en meer
Je verwart weerstand hier met impendantie.
en als laatste de Jack-pluggen
Je wil niet weten hoeveel versterkers ik op de technische dienst heb zien langskomen omdat mensen de boxen aansloten terwijl de versterker nog/al aanstond, en ze ineens een flinke vonk zagen 8-), hoe je zo'n sluiting maakt?? ik wil het niet weten, maar het gebeurt (te vaak). We zijn niet voor niets overgestapt op Speakon en XLR
Het is een onwaarschijnlijk verhaal, maar ik ga daar niet over in discussie met je, jij werkt daar en je meent dat dat soort problemen door de jackpluggen ontstaat. Ik vind het persoonlijk geen sterk verhaal maar goed.

Zoals ik ook al gezegd heb zou ik ook speakon of XLR willen gebruiken (liefst nog speakon) aangezien dit veel degelijker pluggen zijn, die goed vast zitten. Maar jij gaf als argument dat als er iemand achter blijft hangen dat je dan je versterker niet molt. Toen zei ik, ik vind dat een loos argument, want als je een speakon connector gebruikt zit deze zo vast dat die gene waarschijnlijk je hele luidspreker mee trekt.

Dus lees a.j.b. eerst eens even goed voordat je allerlei op/aanmerkingen hebt. Scheelt een hoop verklaar werk.

• Illusion

Illusion

(the art of)

aan tbusquet
(nog even en we krijgen en slotje vanwege een war)

Om het equaliser verhaal even iets te verduidelijk en om te voorkomen dat ik hier lange verhalen ga houden, terwijl jij wat anders bedoelt, lijkt het me handig als je even vertelt hoeveel EQ,s je waarop wil aansluiten met welke instellingen. Misschien heb ik je ietwat verkeerd begrepen, laten we dat dan maar zsm oplossen. Dan heeft de topicstarter er ook nog wat aan ;)

Het enige wat ik aan wil geven, is dat in serie-schakelen van speaker-kasten per definitie niet gedaan word, terwijl parallel schakelijk vrij normaal is. Waardoor deze quote van jou
Dat ligt eraan, of je ze parallel of in serie aansluit
volkomen overbodig en ook enigszins misleidend is. Je laat het lijken alsof er een keuze is tussen serie en parallel, terwijl serie in dit geval gewoon "not done" is.

500W RMS is voor een 15" speaker helemaal zo gek nog niet hoor, ik kom ze wel van meer tegen (beetje loos argument weet ik) ik raad ook geen 500W versterkers aan, maar 300-400, vond ik wel een mooie waarde van gitaarwerk

en nee, ik verwar weerstand niet met impedantie, ik weet precies het verschil tussen de twee, waarom denk je dat ik de term "resonantiefrequenties" er nog even bij zet, juist op die punten kan je de door mij gegeven berekeningen namelijk gewoon gebruiken, en dan kloppen ze ook nog :)

Ik zei niet dat het beter is als er iemand achter blijft h angen, dat zei je zelf maar dan andersom. Wat ik zeg is dat het bij het aansluiten (voornamelijk door amateurs) redelijk vaak mis gaat. Je moet er trouwens gewoon voor zorgen dat niemand over je kabels kan struikelen, gewoon rubbermatten eroverheen gooien, dat doet iedereen en dat is niet voor niets. Het is veiliger en mooier, dus waarom zou je het niet doen? :?

ik vind het een beetje vreemd dat je mij gelijk verwijt dat ik niet goed lees, omdat ik het op een gegeven moment niet met je eens ben. Ik lees een post 3 keer door voor ik reageer en lees mijn eigen nog 2 keer door voordat ik hem opstuur. Verder weet ik echt wel waar ik over praat dus zo'n betuttelende opmerking als
Dus lees a.j.b. eerst eens even goed voordat je allerlei op/aanmerkingen hebt. Scheelt een hoop verklaar werk.
vind ik hier niet op zijn plaats

• JvS
  • Laatst online: 22:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

mensjes, een slotje lijkt me niet nodig. Als kritiek onderbouwd is, gewoon pakken en accepteren :o. Anders lekker gaan mailen ;).

Niet op de man gaan spelen :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Heb je die speakers al wel eens gehoord? En ik zou zoiezo geen twee topkasten kopen. Je kan veel beter twee keer zoveel geld steken in één topkast. En als je 2e hands kijkt kan je dan ook nog echte spullen kopen.

Over het versterker verhaal. Ik zou een goedkope 2-way stereo crossover kopen en gaan biampen. Qua merken, ik denk niet echt dat je veel keus hebt. Ik gok dat je budget wel niet al te hoog zal zijn. Ik zou zoiezo 2e hands kopen, scheelt een heleboel.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 13:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ja wat ik over peavy kan zeggen is dat ik het niet zo daverend vind, bij mij komen ook gitaren boven als ik de naam hoor. ik heb wel een paar keer een setje gehoord maar ik denk niet dat het geschikt is voor zeg maar all round trance/dance/ zeg maar hardere muziek. Mijn maat werkt al tijden in de PA buisiness heeft vele merken gehoord en vind het piewie (zoals hij dat noemt :) ) maar bagger. tjah ieder zijn mening natuurlijk :D

• tbusquet
Op woensdag 19 december 2001 13:22 schreef Illusion het volgende:
aan tbusquet
(nog even en we krijgen en slotje vanwege een war)

Om het equaliser verhaal even iets te verduidelijk en om te voorkomen dat ik hier lange verhalen ga houden, terwijl jij wat anders bedoelt, lijkt het me handig als je even vertelt hoeveel EQ,s je waarop wil aansluiten met welke instellingen. Misschien heb ik je ietwat verkeerd begrepen, laten we dat dan maar zsm oplossen. Dan heeft de topicstarter er ook nog wat aan ;)

Het enige wat ik aan wil geven, is dat in serie-schakelen van speaker-kasten per definitie niet gedaan word, terwijl parallel schakelijk vrij normaal is. Waardoor deze quote van jou
[..]

volkomen overbodig en ook enigszins misleidend is. Je laat het lijken alsof er een keuze is tussen serie en parallel, terwijl serie in dit geval gewoon "not done" is.

500W RMS is voor een 15" speaker helemaal zo gek nog niet hoor, ik kom ze wel van meer tegen (beetje loos argument weet ik) ik raad ook geen 500W versterkers aan, maar 300-400, vond ik wel een mooie waarde van gitaarwerk

en nee, ik verwar weerstand niet met impedantie, ik weet precies het verschil tussen de twee, waarom denk je dat ik de term "resonantiefrequenties" er nog even bij zet, juist op die punten kan je de door mij gegeven berekeningen namelijk gewoon gebruiken, en dan kloppen ze ook nog :)

Ik zei niet dat het beter is als er iemand achter blijft h angen, dat zei je zelf maar dan andersom. Wat ik zeg is dat het bij het aansluiten (voornamelijk door amateurs) redelijk vaak mis gaat. Je moet er trouwens gewoon voor zorgen dat niemand over je kabels kan struikelen, gewoon rubbermatten eroverheen gooien, dat doet iedereen en dat is niet voor niets. Het is veiliger en mooier, dus waarom zou je het niet doen? :?

ik vind het een beetje vreemd dat je mij gelijk verwijt dat ik niet goed lees, omdat ik het op een gegeven moment niet met je eens ben. Ik lees een post 3 keer door voor ik reageer en lees mijn eigen nog 2 keer door voordat ik hem opstuur. Verder weet ik echt wel waar ik over praat dus zo'n betuttelende opmerking als
[..]

vind ik hier niet op zijn plaats
Ik ga verder geen discussies houden, is hier ook helemaal niet nodig, we bedoelde gewoon allebei iets anders. En dus worden we allebei misschien een heel klein beetje fel als we denken dat de ander het over een andere zaak heeft (phewww.. wat een zin.)

• Illusion

Illusion

(the art of)

denk dat we allebei inderdaad de verstandigste zullen moeten zijn (en jij bent denk ik toch net even eerder :) ) en het gewoon laten bij wat het is.
verder vind ik het overigens vreemd dat de topicstarter nog geen een keer is teruggekomen met verdere vragen maarja......

• Funk414
Ik heb nog een beetje rondgekeken en ga denk ik voor andere speakers, ik wil wel graag 2 subkasten (18" het liefst) en 2 "topkasten" (voorzover je een 15" conus in combinatie met een 1" hoorn een topkast kan noemen). Daarbij had ik inderdaad 2 versterkers in gedachten (bijvoorbeeld Dynacords van 600 Watt @ 4 Ohm). Ik denk dat ik dan ook wel een equalizer nodig heb om misschien wat minder laag naar de tops te sturen, ik ga ervan uit dat de sub al een ingebouwde filter heeft.

Jag, waarom eigenlijk maar 1 topkast? Ik wil toch stereogeluid of begrijp ik het verkeerd.

Is het trouwens verstandiger om 8 Ohm speakers te nemen op +/- 350 Watt of 4 Ohm speakers op +/- 600 Watt?

Trouwens, Illusion en tbusquet, op de man of niet, ik vind jullie discussie ontzettend leerzaam.

Overige adviezen zijn welkom, want ik ben echt een PA n00b.

• Illusion

Illusion

(the art of)

Wij voelen ons vereerd (ik in ieder geval wel :) )
hm 18" speakers gaan echt erg laag (I love them), maar vergeet niet dat je dan ook flinke kasten krijgt hou daar rekening mee voor vervoer e.d.
Is het trouwens verstandiger om 8 Ohm speakers te nemen op +/- 350 Watt of 4 Ohm speakers op +/- 600 Watt?
Hmmm.. eerlijk gezegd weet ik dat niet helemaal zeker. 600 Watt is natuurlijk gewoon meer, en de impedantie van de speaker is op zich niet zo heel erg belangrijk. Je moet je alleen niet te veel verkijken op vermogens, kwaliteit is ook erg belangrijk. Ik heb bijvoorbeeld veel liever een 500W EV dan een 1000W conrad.
Voordeel van 8ohm is overigens wel dat als je wilt uitbreiden je er wel twee van parallel kan schakelen want de meeste versterkers kunnen met gemak op 4ohm draaien

Als je een goede subkast hebt, mag je topkast ook best een speaker van 12,10 of zelfs 8 inch hebben. Dit zorgt er in het mid-bereik gewoon voor dat het wat beter klinkt, en je belast je tweeter/hoorn iets minder.

i.p.v. twee EQs (1 is zowiezo niet voldoende) kan je zoals Jag al zei ook heel goed een goedkope crossover kopen en die op bijvoorbeeld 100 tot 300 hz zetten. Je moet overigens niet je sub-versterker (zeker geen 18") zonder meer aansluiten, een EQ of crossover is echt noodzakelijk wil je een fatsoenlijk rendement halen

1 topkast lijkt me in ieder geval geen optie, want je wil stereo, wat je wel kan doen is 1 hele-zware baskast kopen, i.p.v. twee iets lichtere. Onder de 300Hz kan een mens toch niet horen waar geluid vandaan komt, en bastonen komen echt overal. Een extra voordeel van 1 baskast is dat je geen buiken en knopen (natuurkunde)in het geluid krijgt, omdat je nu slechts 1 bron hebt.

Noob-info: een crossover is een apparaat wat 2 ingangen heeft (L en R) en 3 of 4 uitgangen heeft, ((L-lo, L-hi, R-lo, R-hi)OF(mono-lo, mono-mid, mono-hi)in dit geval heb je voor stereo 2 crossovers nodig) op de crossover zit meestal een knop waarmee je kan instellen bij welke frequentie een geluid Lo(=laag) of Hi(hoog) is. op de uitgang "hi" komt dus alleen geluid wat qua frequentie hoger is dan de ingestelde frequentie (de Kantelfrequentie)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Kleine comminucatiefout, ik ging er automatisch vanuit dat je twee topkasten per kant bedoelde.

En mijn advies: ga eens bij Heuff langs of een vergelijkbare zaak. En luister eens naar wat verschillende speakers. Je zal merken dat de verschillen enorm zijn. En dan snap je meteen dat het geen zin heeft om via i-net een setje uit te zoeken.
Pagina: 1