Dillema... :/

Pagina: 1
Acties:

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 14:18

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Ik heb Redhat 7.1 met een kut-LILO-versie die niet kan booten na de 1024e cilinder.

Ik heb Windows 98SE of Windows2000.

Ik heb een Maxtor 40 (39080mb) gig 7200rpm

Ik wil
[C:\] 9770 MB
[D:\] 9770 MB
[E:\] 9770 MB

/boot 32 MB
<swap> 256 MB
/home 2000 MB
/ 7482 MB

Ik heb er echt lang over na gedacht, maar ik kom er niet uit. Als ik eerst linux installeer gaat het mis met windows-partities aanmaken, en als ik eerst windows installeer kan ik linux niet installeren omdat LILO protesteert.. ;(

What should I do?

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 21:11 schreef Rancor1984 het volgende:
Ik heb Redhat 7.1 met een kut-LILO-versie die niet kan booten na de 1024e cilinder.

Ik heb Windows 98SE of Windows2000.

Ik heb een Maxtor 40 (39080mb) gig 7200rpm

Ik wil
[C:\] 9770 MB
[D:\] 9770 MB
[E:\] 9770 MB

/boot 32 MB
<swap> 256 MB
/home 2000 MB
/ 7482 MB

Ik heb er echt lang over na gedacht, maar ik kom er niet uit. Als ik eerst linux installeer gaat het mis met windows-partities aanmaken, en als ik eerst windows installeer kan ik linux niet installeren omdat LILO protesteert.. ;(

What should I do?
Lilo op een diskette zetten tijdens de installatie, en daarna alsnog een nieuwe versie van Lilo installeren en dan in de MBR installeren ?

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 21:13 schreef Sprits het volgende:

[..]

Lilo op een diskette zetten tijdens de installatie, en daarna alsnog een nieuwe versie van Lilo installeren en dan in de MBR installeren ?
Joh, kan dat? :D Krijg ik dan geen fatale 'errors/waarschuwingen' in de installatie? Super, bedankt, heb je misschien ook wat documentatie daarover of is dat niet nodig? Blah... gewgle ;) Thnx man

Verwijderd

Misschien heb je er wat aan. Als windows bij mij de bootsector heeft overschreden doe ik altijd het volgende.
Ik boot met mijn debian cd mount het filesystem en install lilo in de mbr. Daarna start en pas handmatig mijn lilo.conf aan voor alle andere besturingssystemen

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 13:46
Uhm, die 1024 grens kun je aanzetten met een optie in lilo. Ik geloof iets met LBA
Maaruh, je kunt ook loadlin gebruiken.
Of met de bootloader van Windows 2k/xp moet het ook gaan. Kweet alleen niet meer hoe. Zul je ff moeten zoeken. (Google of GoT Search)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

De Windows bootloader kan de verschillende Windows os-en doen, LILO doet dan Windows/Linux.

Als je eerst Windows installeerd en dan Linux gaat t prima.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Grub kan waarschijnlijk wel gewoon al je OSsen booten.

• x-wolf
  • Laatst online: 01-05-2024
Is daar niet gewoon de optie 'lba32' voor die je in je lilo.conf moet opnemen?

* x-wolf weet het ff niet zeker......

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
/sorry voor de kick, ben een tijdje weggeweest/

Het wil niet lukken. Als ik in de install partities aanmaak voor linux, geeft ie een error, omdat deze partities beginnen na de 1024e cilinder. Ik kan dan ook niet die error negeren (om later LILO te updaten) en verder gaan door op next te klikken.. ;(

Toch maar Redhat 7.2 bestellen dan? Of heeft deze hetzelfde probleem?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat ik zou doen: eerst linux + lilo installeren (dat moet geen probleem zijn), vervolgens met de fdisk in linux windows-partities aanmaken, die je dan met mformat formatteert. Vervolgens start je de windowsinstallatie, die als het goed is de goede partities vindt. Dan is het gewoon een kwestie van windows installeren, die waarschijnlijk ook je MBR weer zal overschrijven. Zorg daarom dat je een bootdisk hebt om weer in linux te komen, waarna je gewoon lilo weer draait, die ook windows op kan starten.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Probeer het volgende eens (in linux, na de installatie die je dus ff opstart met een bootdisk):
code:
1
 mcedit /etc/lilo.conf

En zet dan ergens in het bestand op een nieuwe regel 'lba32', dus op deze manier:

code:
1
2
3
#turn on >1024 cylinder boot support
lba32
#end

Draai dan als root lilo (gewoon 'lilo' <enter> doen), als dit zonder foutmeldingen gaat werkt het waarschijnlijk allemaal wel gewoon...

Rookworst zonder R is ook worst.

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 20:15 schreef BezurK het volgende:
Probeer het volgende eens (in linux, na de installatie die je dus ff opstart met een bootdisk):
code:
1
 mcedit /etc/lilo.conf

En zet dan ergens in het bestand op een nieuwe regel 'lba32', dus op deze manier:
code:
1
2
3
#turn on >1024 cylinder boot support
lba32
#end

Draai dan als root lilo (gewoon 'lilo' <enter> doen), als dit zonder foutmeldingen gaat werkt het waarschijnlijk allemaal wel gewoon...
Ik kan Linux niet installeren, omdat ie die error geeft :{ ;(

Verwijderd

Op woensdag 26 december 2001 20:21 schreef Rancor1984 het volgende:

[..]

Ik kan Linux niet installeren, omdat ie die error geeft :{ ;(
Wat voor error?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:30

Ankh

.Howdy

je kan toch wel booten met de cdrom er in.. volgens mij wel
kan het wel bij suse namelijk, en dan gewoon ff instellen :)

Verwijderd

als je scheldwoorden gaat gebruiken, weinig uitleg geeft of slechte topic namen bedenkt, de search (waarschijnljk) niet gebruikt hebt, de FAQ (waarschijnljk) niet gelezen, niet met google bent wezen zoeken.....heb je minder kans op hulp.

/me bedoelt dit als tip....

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 21:30 schreef compukid het volgende:
als je scheldwoorden gaat gebruiken, weinig uitleg geeft of slechte topic namen bedenkt, de search (waarschijnljk) niet gebruikt hebt, de FAQ (waarschijnljk) niet gelezen, niet met google bent wezen zoeken.....heb je minder kans op hulp.

/me bedoelt dit als tip....
* R4NCOR vat het op als gezeik.

Ik heb wel search en google gebruikt, wel de FAQ gelezen, wel genoeg uitleg gegeven.. Alleen m'n topictitel is wat wasigh, daswaar... Scheld ik trouwens?

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Op woensdag 26 december 2001 21:20 schreef Liquidus het volgende:

[..]

Wat voor error?
Dat de partitie niet kan worden aangemaakt omdat ie begint na de 1024e cylinder. ;(

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 04:38 schreef Rancor1984 het volgende:

[..]

Dat de partitie niet kan worden aangemaakt omdat ie begint na de 1024e cylinder. ;(
Moet je de linux partities eens met partition magic helemaal naar voren slepen op je hd. Dus de linuxpartities voor je windows partitie gooien en Lilo in de MBR

Verwijderd

Vaag... ik heb thuis ook een 40gb hd, met 4 Windows 2000 partities van 8GB en nog eens enkele partities voor Linux (Slackware 8.0).

Het werkte gewoon in 1 keer *D

Ik heb eerst Windows geinstalleerd en daarna Linux. Boot beide systemen gewoon met LILO. Heb ik nu gewoon mazzel gehad of is RedHat gewoon schuld aan jouw probleem :?

Verwijderd

Als je zorgt dat er een linux install als 1e op de bootschijf staat, maakt het verder niet uit wat je er achter zet, dan werkt het prima, maar houd wel ff die lba32 regel in de gaten...
suc6&have fun! :)

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 04:37 schreef Rancor1984 het volgende:

/me vat het op als gezeik.
/me bedoelde het als tip
Ik heb wel search en google gebruikt, wel de FAQ gelezen,
Stond er niet iets over topic titels in de FAQ?
wel genoeg uitleg gegeven..
een quote:
Ik kan Linux niet installeren, omdat ie die error geeft
Alleen m'n topictitel is wat wasigh, daswaar...
kan iedereen gebeuren...goede les voor de volgende keer
Scheld ik trouwens?
Ik vindt dat niet zo erg, maar iemand anders misschien wel.
een quote:
kut-LILO-versie
/me wenst Rancor1984 veer succes, en prettige feestdagen

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Als ik me niet vergis heeft RedHat 7.1 nog een oude lilo die geen bootpartities boven de 1024ste cilinder ondersteund. Op ftp.redhat.com is vast wel een update voor je probleem, anders zou ik overwegen een andere bootloader OF een nieuwere versie van Linux te downloaden.

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
compukid, mjah ok, ik snap je wel, maar ik vind het een beetje overdreven.. ach, laten we het gezellig houden ok? :)

linuxuser, idd, Ik heb ondertussen Mandrake 8.1, en nu zelfs geinstalleerd, staat er net 20 minuten op. Perfect, bevalt me prima. :)

Thnx voor jullie hulp, RH7.1 verdwijnt in de stofkast ;) Leve Mandrake :D
Pagina: 1