[VB] SQL antwoord weergeven in textvak

Pagina: 1
Acties:

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52
Ok, 3 opties;
optie 1; binnen 3 sec naar posten van dit topic krijg ik een slotje
Optie 2; Ik word voor de Noob van het jaar genomineerd
Optie 3; Ik word geholpen.

Ik hoop voor het laatste want na 3 uur kutten, lezen, msdn doorpluizen en heel wat haren trekken ben ik nog steeds niet van het volgende probleem af:

Ik heb heel simpel 1 database in access met 1 tabellen.
De eerste kolom heet Gebruikersnaam en bevat de gebruikersnaam (bv. dominic) de 2de kolom heet wachtwoord en bevat 't wachtwoord (bv. test)
Nu heb ik in VB de volgende code
code:
1
2
3
4
5
Private Sub cmdOk_Click()

txtUser2.Text = "SELECT Wachtwoord FROM Gebruikers WHERE Gebruikersnaam  = " & txtUser1.Text & ""

End Sub

Wat doet ie nou de hele tijd, Hij geeft in plaats van het antwoord op de sql query letterlijk de tekst weer. Waarschijnlijk zoals ik het getypt heb zal dat wel de correcte uitkomst zijn maar wat ik wil is dat het wachtwoord van de gebruiker in txtUser2.Text terecht komt zodat ik die kan vergelijken met het ingevoerde wachtwoord van de gebruiker...
Please Please help me. Als ik dit morgen niet af heb heb ik grote problemen.

edit:

na nog nog een keer de FAQ doorgelezen te hebben zal ik duidelijk vermelden dat het hier om Huiswerk gaat.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 20:48 schreef Red_Cell het volgende:
Wat doet ie nou de hele tijd, Hij geeft in plaats van het antwoord op de sql query letterlijk de tekst weer. Waarschijnlijk zoals ik het getypt heb zal dat wel de correcte uitkomst zijn maar wat ik wil is dat het wachtwoord van de gebruiker in txtUser2.Text terecht komt zodat ik die kan vergelijken met het ingevoerde wachtwoord van de gebruiker...
Ik ben niet zo thuis in VB-statements, maar zelfs ik kan zien dat je natuurlijk eerst een VB-script commando moet gebruiken om een SQL-query uit te voeren. Zoiets als:

sUitkomst = query("SELECT...");

De string sUitkomst bevat dan wat je wilt weten. Uiteraard is "query" op zich niet goed, maar kun je natuurlijk terugvinden in de Helpfile nietwaar...?

Verwijderd

Je zet nu gewoon een string in een textbox, zonder enige vorm van database koppeling.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:13

Crazy D

I think we should take a look.

Op dinsdag 18 december 2001 20:48 schreef Red_Cell het volgende:
Optie 2; Ik word voor de Noob van het jaar genomineerd
>:)

Ik zou maar eens even gauw in je boeken opzoeken hoe je een database moet benaderen. Of desnoods op je favoriete VB website een tutorialtje doorwerken.
Simpel gezegt moet je met een database object (connection en recordset als je adodb gebruikt...) een verbinding maken met je database, query uitvoeren, recordset bekijken en als je wat gevonden hebt, met hetzelfde record een waarde uitlezen.

VB World - Database development articles met links naar oa een beginners tutorial

n00b :P ;)

Exact expert nodig?

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:41

mulder

ik spuug op het trottoir

N00b van het jaar, hhmmmm misschien.

Zal je wat tips geven:
- je moet een connectie naar een database hebben
-- ADO, DAO, ODBC zijn hier je trefwoorden.
- je moet resultaat van je query in een recordset stoppen
- deze recordset moet je, mits niet leeg (Not EOF), langs fietsen (for..next, do..while)
- records uit recordset aan je textveld toevoegen (Text1.Text = HuideText & NieuweText totdat EOF = True

Denk nu dat je voorlopig genoeg informatie hebt om wat gerichter te zoeken naar info.

Edit: stukje duurde me +/- 21:27 - 21:23 minuten om te typen.

oogjes open, snaveltjes dicht