Toon posts:

[debian 2.2.19] NVIDIA drivers compileren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit weekend mn hoofd computer ook maar overgezet op Debian na de geslaagde conversie op een laptopje vorige week.

Ik heb het meeste nu wel zo ongeveer aan de praat alleen ben ik al sinds zondag middag bezig met de NVIDIA video drivers. Ik krijg het maar niet gecompileerd.

Volgens de README moet ik eerst de nvidia kernel driver compileren en daarna de glx. Dat doe ik dus netjes. Eerst kwam het probleem dat ie een compiler versie check doet in de Makefile maar hij pakt een rare waarde bij mij met grep voor de compiler versie en raakt dan in de war door '` tekens.

Dat heb ik opgelost door de check die de Makefile deed wat te veranderen. Nu loopt ie goed door en gaat compileren.

Daarma kwam het probleem tijdens het compileren kan hij modversions.h niet vinden. Dit heb ik kunnen oplossen door de kernelsource van 2.2.19 te downen en dan make config, make dep te doen waarbij (CONFIG_MODVERSIONS) op aan moet staan. Ok so far so good hij maakte nu modversions.h

Opnieuw compileren. Ditmaal had ik iets van 6 unresolved symbols. Ok maar weer de kernel source opnieuw configureren en weer een make dep gedaan. Daarna weer nvida kernel drivers proberen te compileren. Ditmaal 10 unresolved symbols. Het werd dus niet beter..

Sinds zondagmiddag heb ik de kernel source nu al 20 keer ofzo opnieuw gemaakt met make config, make dep en daarna weer de nvidia drivers proberen te compileren. Het werd steeds slechter. Gisteravond had ik ongeveer 20 unresolved symbols.

Vanavond weer opnieuw begonnen. Ik heb nu nog 9 unresolved symbols als ik de nvidia kernel source probeer te compileren. Naja ik weet gewoon niet wat ik nou nog aan / uit moet zetten in de kernel source tijdens make config.

Het laatste resultaat ziet er als volgt uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
unresolved symbols bij compileren van nvidia zijn:
unresolved symbol remove_proc_entry_Rf8083289
unresolved symbol register_chrdev_Ra1f6a91b
unresolved symbol create_proc_entry_Re10d327a
unresolved symbol __pollwait_R5e5ae68e
unresolved symbol printk_R1b7d4074
unresolved symbol proc_root_R723cb6a6
unresolved symbol mem_map_Rcbb7bb7b066
unresolved symbol init_mm_Rde03bbaa
unresolved symbol __wake_up_R440ac8f9
note: modules without a GPL compatible license cannot use GPLONLY symbols
insmod NVdriver failed.

Nou het punt. Wie heeft hier ook ervaring mee gehad m.b.t. de nvidia drivers? Heeft iemand tips? Ik heb dus geen flauw idee wat ik nou wel of niet precies moet aanzetten als ik in de linux kernel source make config draai. Een aantal vragen snap ik wel maar er zit ook spul tussen daar heb ik nog nooit van gehoord.

Zou het misschien baten om een andere kernel source te downloaden ?

Naja alle tips zijn welkom. Ondertussen ga ik nog maar weer s verder prutsen :)

Verwijderd

ok - dus je hebt een nieuwe kernel gebakken...

je zegt dat je alleen make config en make dep hebt gedaan...

Wat is er gebeurt met make modules en make modules_install?
en eventueel make bzImage?

ow - en een tip - doe voor je ook maar iets doet aan kernel bakken make mrproper - dat gooit een aantal lamme dependencies en .o files weg, die je toch niet nodig hebt

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 19:51 schreef drSinister het volgende:
ok - dus je hebt een nieuwe kernel gebakken...

Ik volg je niet helemaal... Wil je een nieuwe kernel bakken waar nvidia drivers inzitten, of wil je nvidia drivers compilen en heb je daar een nieuwe kernel voor nodig?
Nee ik wil alleen de nvidia drivers compileren maar de eerste de beste fout die ik kreeg was dat modversions.h niet bestaat. Daar is maar 1 goed oplossing voor en dat is de kernel source installeren dus apt-get install kernel-source-2.2.19 bijvoorbeeld make config draaien zorgen dat CONFIG_MODVERSIONS op JA staat dan make dep draaien en voila dan heb je modversions.h

Ok dus ik concludeer dat die kernel sources erg te maken hebben met het compileren van de bijvoorbeeld de nvida drivers. Klopt ook wel denk ik want in die kernel source staan ook include files die ik nodig heb schijnbaar.

Ok dus ben ik gewoon door blijven experimenteren met de linux kernel source, steeds weer "make config", "make dep" en steeds maar andere dingen proberen op JA of NEE te zetten. Wel ik zie dat dit directe invloed geeft op het compileren van de nvidia drivers. Het geeft meer of minder unresolved symbols.

Ik hoop dat ik het zo beter uitgelegd heb wat ik nu precies doe.. Ik probeer geen nieuwe kernel te installeren in principe. Ik wil eigenlijk alleen de nvidia drivers maar tja.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit toch verkeerd volgens mij.

Zojuist de kernel-source en kernel-headers weggegooid. Daarna vanuit de apt cache beide packages opnieuw geinstalleerd. "updatedb", "locate modversions.h" <== gevonden in /usr/include ergens.

Daarna zonder verder wat te doen door naar nvidia.

"cd /root/compile/NVIDIA-kernel-1.0.2314"
"make clean"
"make"

En als resultaat weer precies dezelfde unresolved symbols. Toch vreemd want gisteren waren het weer andere unresolved symbols de hele tijd.

Naja ik weet het niet meer zo langzamerhand :) Ik ga google er maar weer bijhalen misschien dat ik ergens nog iets vind. In de tussentijd houd ik me aanbevolen voor tips.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Zijn die nvidia drivers niet bestemd voor 2.4 kernels?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 20:31 schreef deadinspace het volgende:
Dat staat niet op de site aangegeven op de downloadpage.
http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=linux

Maar omdat je het zo opperde heb ik dat tooltje wat er op die page staat ook even gedownload die "NVChooser". Hij geeft als resultaat:
code:
1
2
3
NVIDIA does not provide a prebuilt binary driver for your distribution at this time. Please download:
NVIDIA-kernel-1.0-2313.tar.gz
NVIDIA-GLX-1.0.2313.tar.gz.

Nou moet ik zeggen ik heb niet NVIDIA-kernel-1.0.2313 maar NVIDIA-kernel-1.0.2314. Tikje hoger dus maar er is ook geen
NVIDIA-kernel-1.0.2313 op de site te vinden.

Verder staat er ook op de page:
"* 2314 files fix install issues and are fully compatible with the GLX 2313 files*".

Tja ik weet het even niet meer eigenlijk op dit moment. Ik heb nog maar 2 keuzes verder zoeken op google of een goede tip van iemand hier.

Trouwens er bestaan ook nvidia packages van Debian. Die heb ik ook gedownload via apt-get. Ze heten:

nvidia-glx-src - NVIDIA Binary XFree86 4.x driver
nvidia-kernel-src - NVIDIA binary kernel module.

Ze worden neergezet in /usr/src maar geen binary te vinden. Je moet er nog wat mee doen schijnbaar. In de changelog file staat een leuke opmerking/change "remove debconf note and see how many people can't figure out how to build these packages again. (closes: #108621).

Hehe wel humor. Helaas heb ik er geen moer aan :) tis me toch al vaag wat je moet doen met die packages en als ze het dan nog vager maken. Er is ook geen normale readme in die dir :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok laatste nieuws. k ben de hele history van van de nvidia maillinglist eens doorgeweest en het heeft toch te maken met de kernel source. Ik ga in die richting nog eens verder zoeken.

Verwijderd

Heb je wel gereboot al die tijd? Wat ik eigenlijk bedoel is: draai je ook de kernel die je compiled hebt? Anders zoekt de nvidia install tijdens het linken in kernel-headers die niet correct zijn.

btw: De nvidia drivers worden niet compiled maar slechts gelinked. Ze zijn al binair.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 22:49 schreef XKB het volgende:
Heb je wel gereboot al die tijd? Wat ik eigenlijk bedoel is: draai je ook de kernel die je compiled hebt? Anders zoekt de nvidia install tijdens het linken in kernel-headers die niet correct zijn.

btw: De nvidia drivers worden niet compiled maar slechts gelinked. Ze zijn al binair.
Nee ik draai niet de kernel die ik compile. Ik ben slechts aan het experimenteren in de kernel source "make config" "make dep" en meer niet eigenlijk. Dit heeft wel degelijk invloed op het compileren van de nvidia drivers..

Omdat ik nou dan toch bezig ben heb ik meteen maar een 2.4.x kernel source tree geinstalleerd en heb m net default geconfigureerd. Daarna nvidia drivers proberen te installeren. Gaf wel 30 unresolved symbols. Daarna heb ik echt de kernel geconfigureerd dus weer slechts "make config" "make dep", meer niet.. Nu geeft ie GEEN foutmeldingen meer bij het compileren van de nvidia kernel driver. Ik zit dus nu in de goede richting.

nvidia emmert alleen nog bij het compileren over dat de bijbehorende kernel modules niet kan vinden. Klopt want die heb ik nog niet geinstalleerd. In ieder geval nu geen unresolved symbols meer. k zit nu dicht bij de oplossing.

Ik heb nog wel wat fouten bij "make bzImage" die ik zojuist dan meteen ook maar heb gedraaid maar dat zie ik morgen wel.De oplossing voor de nvidia drivers is close.. 8-)

Verwijderd

Ik heb gister een 2.4.13 kerneltje gebakken om lmsensors 2.veel aan de praat te krijgen en daar zitten een aantal NVIDIA drivers ingebakken - mischien iets voor je?

(bekijk de temp. van mijn 1,2 thunderbird op: http://gandalf.europortmedia.com/graph.html - smul!)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 18 december 2001 20:31 schreef deadinspace het volgende:
Heb ik ook altijd gedacht, maar het volgende staat in de README op www.nvidia.com:
All official stable kernel releases from 2.2.12 and up are supported;
"prerelease" versions such as "2.4.3-pre2" are not supported, nor are
development series kernels such as 2.3.x or 2.5.x.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1