stelling: games waren vroeger leuker

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 596 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ik ben het met de stelling niet eens.

Ik zou graag van de stelling maken:

Vroeger vond ik games leuker

Ik heb zo'n idee dat ik games vroeger leuker vond. Dat ligt niet zo zeer aan de games (ook wel maar niet 100%) maar ook aan mij zelf. Ik ben nu ouder, heb vele games gespeeld en het is allemaal niet meer zo nieuw en spannend als vroeger.

Zo'n 10 tot 15 jaar geleden vond ik PC games stuk voor stuk boeiender dan nu. Ik was toen een stuk jonger (ben nu bijna 27) en tja.. er waren gewoon minder games dan nu. Het was ook nog niet zo'n mega industrie zoals nu geworden is en veel games werden gemaakt omdat men graag leuke games maakte, niet om de nieuwe Porsche 911 C4 Turbo van de baas te betalen.

Ik weet nog wel dat ik rond '88 op de fiets naar een goede vriend van me ging met twee dozen 5'25 floppies onder mijn snelbinder. Eetje met mijn nieuwe games (verkregen via diverse contacten over de post) en een doosje met lege floppies. Die vriend van me had toen ook zijn eigen contacten en zo wisselden we paar keer in de week games uit.

En toen waren al die games gewoon leuk en nieuw en ging ik snel naar huis om mijn 5 tot 10 nieuwe games te spelen enzo.

Hmm ik weet nogwel toen ik voor het eerste Wasteland ging spelen.. Wow wat een game :)

Anyway, toen vond ik games leuker - nu is het vaak 20 in een dozijn. Om eerlijk te zijn, ik vind RTCW geen barst aan, AlienVP2 is leuk maar kan me niet echt boeien .. de enige games van dit laatste jaar die mij echt boeien zijn FS 2002 Pro, IL-2, Max Payne en CiV III.

Vooral Max Payne vond ik een verademing - weet je wel hoe lang het geleden is dat ik ZO van een shooter genoten heb? De allerlaatste keer dat ik zo intensief een game gespeeld heb was Half Life en HL:Opposing Forces.

Als ik 10 games of game soortgenoten moet noemen die een blijvende indruk op mij hebben gemaakt dan zou ik zeggen:

(niet in specifieke volgorde)

1. Falcon 4.0, F-19 Stealth Fighter, Falcon 3.0
2. Unreal, Half Life
3. Wasteland, Fallout
4. Pirates! / Pirates Gold!
5. Dune II en later C&C
6. Larry I, Police Quest I, Space Quest I, II, III
7. Doom / Doom II
8. IK+
9. Grand Prix 1, Need for Speed 1SE
10. Xenon II

En er zijn er nog veel meer.. maar geen van deze games zijn echt nieuwe. Dit zijn gewoon games die bij mij te binnenschieten als ik even achterover zit in mijn stoel en denk... 'wat voor games gaven me nou dat 'wow - wat een goed spel' gevoel? '.. dan schieten dit soort namen bij mij naar binnen.

Die games waren nieuw voor hun tijd, anders of gewoon leuker.. Tja ik weet niet, maar tegenwoordig boeien me die moderne games niet echt meer. Maar waarom? Omdat ze slechter zijn? Geen idee.. ik vond Max Payne bv errrrug goed maar RTCW waar iedereen zo vol van is...? Ik vind het maar :Z :Z, zeker geen waardige opvolger van Wolfenstein 3D.

Misschien word ik wel gewoon oud :P

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Vinnienerd
  • Laatst online: 00:36
[off-topic]

HALF-LIFE FOREVER! :P :)

[/off-topic]

Dat moest er even uit :)

• SilverZeven
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 13:13
kan iemand mij de echte paratrooper mailen???
(frankenstijn35@hotmail.com)

Verwijderd

Maar goed een uitzondering: Peter Moulineux (schrijf je het zo ?), zijn nieuwe project schijnt ook veelbelovend te zijn (is nog wel in erg vroeg stadium, maar hij heeft ambitieuze
ideeen).
project ego heet het

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 18:46 schreef SilverZeven het volgende:
Hoevaak ga je dit nog vragen? nog 100x? Je weet dat dit niet mag, waarom vraag je het dan nog?

Verwijderd

Reden: INTERNET.

Vroeger toen ik Sierra adventures speelde, dan deed ik dat samen met kameraden, mekaar bellen enzo als we er niet uitkwamen. Fantastische speltijd was dat. Nu: www.google.com even titel intypen en hop de oplossing, resultaat spel uitgespeeld in 1 uurtje.

• Gaius
  • Niet online
ach ja, 't tegenwoordig allemaal meer van hetzelfde :Z
Vroeger heb ik weken zitten spelen met (voor nu) simpele spellen zoals Civilisation (Heilig!!), Simcity en Dune II, ze waren toen nieuw en geweldig. Ook Doom en Wolf3D, het was nieuw en goed uitgewerkt. Als ik nu weer Dune II ga spelen zal ik meer lol hebben als dat ik Emperor ga spelen.
Al die nieuwe strategiespellen kommen me neus uit :r
Vroeger konden ze gewoon geen supergraphics maken, de gameplay was toen ook gewoon geweldig.
Trouwens, Dune 1 is ook gewoon een superspel, vorig jaar nog een keertje gespeeld, gewoon heerlijk :)

Maar tegenwoordig... Mooiste voorbeeld vind ik toch Fifa2001, geweldige graphics, maar het heeft niets te maken met voetbal...

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 14:11

White Dust

PlaneScape: Torment

Op woensdag 19 december 2001 18:57 schreef Thufir_Hawat het volgende:
ach ja, 't tegenwoordig allemaal meer van hetzelfde :Z
Vroeger heb ik weken zitten spelen met (voor nu) simpele spellen zoals Civilisation (Heilig!!), Simcity en Dune II, ze waren toen nieuw en geweldig. Ook Doom en Wolf3D, het was nieuw en goed uitgewerkt. Als ik nu weer Dune II ga spelen zal ik meer lol hebben als dat ik Emperor ga spelen.
Al die nieuwe strategiespellen kommen me neus uit :r
Vroeger konden ze gewoon geen supergraphics maken, de gameplay was toen ook gewoon geweldig.
Trouwens, Dune 1 is ook gewoon een superspel, vorig jaar nog een keertje gespeeld, gewoon heerlijk :)

Maar tegenwoordig... Mooiste voorbeeld vind ik toch Fifa2001, geweldige graphics, maar het heeft niets te maken met voetbal...
Maar toch, deze voorbeelden zijn van begin jaren 90, daarvoor waren er ook al spellen

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 18:32 schreef Vinnienerd het volgende:
[off-topic]

HALF-LIFE FOREVER! :P :)

[/off-topic]

Dat moest er even uit :)
Lucht het op? :? |:(

Bedoel dat niet als flame of zo maar jezus.... we hebben het hier over het echte werk zoals een heilig werk als:

----> DISCS OF TRON <----

Andere toppers: Space Harrier , OutRun , Baby Pacman (in de gokhal, met flipperkast eraan gekoppeld)

Het gemis van nieuwe games is gewoon het gemis van de ouwe vertrouwde Arcade Gokhal.

De gokhal is echt een gemis in de moderne samenleving. Zelfs een HalfLife of Kweek of ander product kan het wat mij betreft met al zijn bitmaps, mipmaps, 3d shading super weetikveel en flares niet op tegen een klassieker als Frogger. Dat gevoel dat die games me gaven komt toch nooit meer terug.

Shit ben ik helemaal depri, ik ga SiDs draaien.

*D

• Frits Flits
  • Laatst online: 29-11 00:31

Frits Flits

SOUND! Designer

Op woensdag 19 december 2001 18:46 schreef SilverZeven het volgende:
Als ik mijn systeempje heb (zie signature) dan zal ik hem wel naar je mailen. Kan je een paar weken wachten? :)

Paratroopers ruleerde echt. Doom ruleerde. Omdat het toen orginele spellen waren. Nu krijg je alleen maar slechte kopiëen. :'(

specs

Verwijderd

Ik ben het zeker met de stelling eens.

Ik ben zelfs maandag weer begonnen met Settlers 2, echt super vet spel.

• Nappa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Ik weet nog wel van vroeger, m'n pa was de eerste in omstreken (lees: platteland :P) die een Commodore 64 kocht. Dat was GAAF! Zo'n mooie tapedrive er bij, prachtig!
En ergens 25 kilometer verderop was ook iemand met een commodore, dus dat was altijd cassetebandjes vol met spellen via de post uitwisselen.
Kent iemand bijvoorbeeld het spel Donald Duck's Playground? Twee weken terug was m'n neefje van vijf bij ons op bezoek, die heeft de hele middag achter de C64-emulator dat spelletje zitten doen! Da's pas gameplay!

En om nog even terug te komen op Cranky Cong (ofzo), die had inderdaad gelijk. Wat heb je nou aan die graphics als het toch een (vrouwelijk-geslachtsdeel)-spel is?
Helaas werd volgens mij vroeger de term 'gameplay' echter ook wel eens verward met 'moeilijkheidsgraad', zo van 'Als we het spel nou ultiem moeilijk maken dan zijn ze er in elk geval lang mee zoet' (ik denk dat er behoorlijk weinig mensen zijn die bv. Manic Miner hebben uitgespeeld zonder cheat)

Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community

• White Dust

White Dust

Op woensdag 19 december 2001 19:41 schreef Nappa het volgende:
Ik weet nog wel van vroeger, m'n pa was de eerste in omstreken (lees: platteland :P) die een Commodore 64 kocht. Dat was GAAF! Zo'n mooie tapedrive er bij, prachtig!
En ergens 25 kilometer verderop was ook iemand met een commodore, dus dat was altijd cassetebandjes vol met spellen via de post uitwisselen.
Kent iemand bijvoorbeeld het spel Donald Duck's Playground? Twee weken terug was m'n neefje van vijf bij ons op bezoek, die heeft de hele middag achter de C64-emulator dat spelletje zitten doen! Da's pas gameplay!

En om nog even terug te komen op Cranky Cong (ofzo), die had inderdaad gelijk. Wat heb je nou aan die graphics als het toch een (vrouwelijk-geslachtsdeel)-spel is?
Helaas werd volgens mij vroeger de term 'gameplay' echter ook wel eens verward met 'moeilijkheidsgraad', zo van 'Als we het spel nou ultiem moeilijk maken dan zijn ze er in elk geval lang mee zoet' (ik denk dat er behoorlijk weinig mensen zijn die bv. Manic Miner hebben uitgespeeld zonder cheat)
Wahooo, illegaal spellen uitwisellen :P

• Nappa
  • Laatst online: 22:17

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Shhhhhh!!!! Niet verder vertellen >:) :P

Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
commerciele spellenpoep economie heeft spellen zo brak gemaakt als nu :'( sequals is goedkoop en verkoopt goed want als een voorloper geslaagd was dan is kans op slaging sequal tig keer zo groot en daarnaast zijn kostenontwikkeling voor nieuw spel veel hoger + dat risico kunnen ze niet nemen ivm. enorme concurrentie op spellen markt dus er blijven sequals en opvolgers komen etc etc WEEEEEEEEE ik wil gewoon larry1 die door een paar enorme pc nerds die echt van spellen hielden in elkaar is geprutst, die weten de juiste sfeer te pakken te krijgen M0000000H :7

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:39
Op woensdag 19 december 2001 18:49 schreef mr.oncreatief het volgende:

[..]

project ego heet het
Owja, klopt idd nu je het zegt.
Ik had er wel wat over gelezen, maar was de naam vergeten.

Enne: Veldkoe: kan het wel gedeeljelijk in je betoog vinden (publishers durven het meestal niet meer aan)

Verwijderd

Dat rules idd, maar waarom niet even zo'n kabeltje in elkaar knutselen en een 64 voor een scheet en 3 knikkers op de markt halen? Kun je het echte werk weer horen en zien! Emuleren is toch altijd 2e rangs als je het mij vraagt.

Heb hier zo'n kabeltje en hang die altijd aan mn Amiga die in het netwerk staat en hupsa, pomp al die spellen zo over, gewoon lekker downloaden, converteren en wegschrijven op je 1541 en GAAN!

*D

edit:
Ken Donald Ducks playground trouwens wel heb ik vroeger ook vaak gespeeld. :P Ja, zelfs als puber.

• lak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-01-2022

lak

(jarig!)
Ik noem Leisure Suit Larry 1 (de originele dus zelf typen :9~), Kings Quest etc etc... waren pas spellen... zo heb ik mijn friggin' engels lopen leren toen ik een jaar of 10 was... :)

Hot Rod roeleerde ook echt zwaar... Vroeger waren spellen natuurlijk nie grafisch, maar er werd tenminste nog nagedacht over de gameplay etc. en niet zoveel tijd gespendeerd aan alle polygoontjes... *sigh*..

Good old times... ;(

Edit: Typo..

SysSpec

• White Dust

White Dust

Op woensdag 19 december 2001 20:58 schreef lak2k het volgende:
Ik noem Leisure Suit Larry 1 (de originele dus zelf typen :9~), Kings Quest etc etc... waren pas spellen... zo heb ik mijn friggin' engels lopen leren toen ik een jaar of 10 was... :)

Hot Rod roeleerde ook echt zwaar... Vroeger waren spellen natuurlijk nie grafisch, maar er werd tenminste nog nagedacht over de gameplay etc. en niet zoveel tijd gespendeerd aan alle polygoontjes... *sigh*..

Good old times... ;(

Edit: Typo..
Ik heb net Larry 1 weer opgesnord, weet iemand nog met welke code je door de vragen kon lopen.

(hij draait zelfs ietsje lanzaam op mijn peesee-tje :P )

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Op woensdag 19 december 2001 20:58 schreef lak2k het volgende:
Hehehe ja ik weet het.. zat er ergens paar dagen vast omdat ik een bepaald woord niet wist te spellen. Toen stonden er ineens een stapeltje engelse woordenboeken naast mijn PC en ging het allemaal prima!

Ken Sent Me 8-) 8-) 8-)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

De Larry 1 vragen overslaan was volgens mij een Ctrl-plus oplossing... (Ctrl X?C?Z? iets in die richting).

• lak

lak

(jarig!)
Op woensdag 19 december 2001 21:04 schreef tazzman het volgende:

[..]

Hehehe ja ik weet het.. zat er ergens paar dagen vast omdat ik een bepaald woord niet wist te spellen. Toen stonden er ineens een stapeltje engelse woordenboeken naast mijn PC en ging het allemaal prima!

Ken Sent Me 8-) 8-) 8-)
Kwam laatst toen ik uit was en behoorlijk zat ook nog es ook een Larry fan tegen.. heb daarna samen met hem het hele spel bij langs lopen gaan.. SUPERHUMOR... wist het gewoon nog allemaal... 'tie rope around waist', 'give whisky to man'...

Heb laatst ook nog het spel weer lopen downen alleen de enige versie die ik kon vinden was de laatste.. die grafische... no fun at all, want je kan dan alles met de muis doen... weet me nog te herinneren dat ik het spel es een x weer heb lopen spelen op mijn 386sx... en snel dat het liep... aarghh... je mot echt een 8086 hebben ofso wil het normaal draaien :)

SysSpec

• lak

lak

(jarig!)
Heb btw tegenwoordig weer de originele theme song van Larry 1 op mijn Ericsonnetje gezet... :9

SysSpec

• Reigner_Mortem
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04-2022
...
Kent iemand bijvoorbeeld het spel Donald Duck's Playground?
uuuhm is dat niet dat spel dat je verschillende jobs kan doen.. zoals:
- groente opvangen en in de juiste bak mikken
- een museum bewaken en als de trein langs komt alle beelden opvangen.
- op een vliegveld alle pakjes in het juiste wagentje mikken
-etc.
en met het verdiende geld richt je een speeltuin in :D

Dat spel hebbik zooooo vaak gespeeld.

maar ke ff ontopic:
Ik ben het voor mijzelf eens met de topic.
reden:
Alles wat nieuw is boeit.
Heeft verder niks te maken met dat ik nu aan alles kan komen. In het heilige c-64 tijdperk (poeh das vorige eeuw) kon men zelfs nog een programma via de radio copieeren.
(/me heeft nog steeds de c-64 staan, met bakken vol floppies en tapes).

En de eerste games die je gespeeld heb, zul je nooit meer vergeten en dus ook ingaan als het ultieme speelplezier.

zoals:
[c64]
bubble bobble
spy hunter
speed rally
wizard of wor
rambo II
Giana systers
Hyper circuit
A.C.E.
Donald Duck
en nog een x aantal

[snes]
Zelda a link to the past
secret of mana
street fighter II

[gameboy]
Mega man I/III
Zelda link's awakening
Mystic quest
Bomberman

[Pc]
keen
simcity
wolfenstein
Duke3d
half-life
Final Fantasy 7 / 8

Bovenstaande is meteen chronologisch in volgorde waarop ik de systemen/consoles gebruikt heb.
Elk nieuwe systeem bracht zijn eigen nieuwe soort van games met zich mee die weer opnieuw boeiend zijn.
Maar na de zoveelste keer een Zelda spel te hebben gespeeld heb je niet die ervaring zoals bij de eerste keer.

Verwijderd

Het probleem is dat de spelindustrie denkt dat we steeds betere graphics (3D ipv 2D) willen zodat men weinig tijd steekt in de gameplay. Ook heeft de overgang van 2D naar 3D een aantal genres absoluut geen goed gedaan: met name platform-games. 2D is op een andere manier uitdagend dan 3D - en geeft uiteindelijk veel meer voldoening. Vergelijk alle Castlevania's op de (S)NES/SEGA maar eens met die prut op de N64. En natuurlijk Mario... Mario 1, 2, 3, SMW waren een genot om te spelen, gecombineerd met de mooie muziek uit de (S)NES. Ook de muziek vind ik op de een of andere manier minder goed geworden in games: het is nu zo druk en overbombastisch terwijl het toen een simpel, sfeervol toontje was... *zucht*

Kortom, men denkt dat 3D mooier en sfeervoller is dan 2D, maar dat vnd ik juist niet. Het is altijd te "schoon" lijkt het wel...

/me hoopt dat jullie nog wat kunnen opmaken uit zijn nostalgische gebrabbel (8>

Verwijderd

tja daar ben ik het wel mee eens ik vind zelda op de snes nog steeds 10x leuker dan op de N64(heb ik een paar keer gespeeld maar vind 3d maar irri bij zelda.... Oh en trouwens mystic quest op de gameboy DAT was pas een spel heb ik echt verslonden als ik heel eerlijk ben vond ik hem leuker dan zelda links awakening...

• White Dust

White Dust

Op woensdag 19 december 2001 21:13 schreef lak2k het volgende:

[..]

Kwam laatst toen ik uit was en behoorlijk zat ook nog es ook een Larry fan tegen.. heb daarna samen met hem het hele spel bij langs lopen gaan.. SUPERHUMOR... wist het gewoon nog allemaal... 'tie rope around waist', 'give whisky to man'...

Heb laatst ook nog het spel weer lopen downen alleen de enige versie die ik kon vinden was de laatste.. die grafische... no fun at all, want je kan dan alles met de muis doen... weet me nog te herinneren dat ik het spel es een x weer heb lopen spelen op mijn 386sx... en snel dat het liep... aarghh... je mot echt een 8086 hebben ofso wil het normaal draaien :)
'scot me up, beamy' maar ik kan het orginele Larry 1 (CGA graphics) gewoon op mijn AMD K7 550Mhz draaien, onder Win Me, helemaal geen problemen.

(Buy lubbers) ;)

• lak

lak

(jarig!)
Op woensdag 19 december 2001 21:36 schreef Soccubus het volgende:

[..]

'scot me up, beamy' maar ik kan het orginele Larry 1 (CGA graphics) gewoon op mijn AMD K7 550Mhz draaien, onder Win Me, helemaal geen problemen.

(Buy lubbers) ;)
Wow... kan je die richting mij mailen??

SysSpec

• White Dust

White Dust

Op woensdag 19 december 2001 21:41 schreef lak2k het volgende:

[..]

Wow... kan je die richting mij mailen??
Kheb hem ergens van Morpheus gedownt (paar kb), zal toch tegenwoordig onder freeware vallen. Maar kwil hem ook wel mailen.

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 21:46 schreef Soccubus het volgende:

[..]

Kheb hem ergens van Morpheus gedownt (paar kb), zal toch tegenwoordig onder freeware vallen.
Larry 1 wordt nog steeds in een bundel verkocht door Sierra. Larry 1-7 voor 30 dollar ofzo. Of Larry 1 CGA versie freeware is zou ik zo niet durven zeggen. (Lijkt me haast niet hoor)

Verwijderd

/me was toch nog niet klaar ;)

Nog een zeer groot en doorslaggevend verschil tussen 2D en 3D is dat het lijkt dat 3D of te makkelijk is of frustrerend. Als je een cartridge in je NESje stopte wist je vantevoren al dat je geen camera in je smoel geduwd kreeg als je een moeilijke sprong moest maken: als je dood ging was het je eigen schuld en het spel hing compleet af van skill. Dit is vele malen leuker dan een gevecht met de camera.

3D is ook nog niet sfeervol genoeg: bij elk spel heb je nog een "fout": slowdown ofzo... daar had je vroeger nooit last van, het was gewoon 2D, snel, scherp.

Vergelijk verder nog:

Mario 1, 2, 3 of SMW met Mario 64
Donkey Kong Country met DK64 :r
Een willekeurige Castlevania met Castlevania 64

Maar ook Chrono Trigger of FF3 met FF7, 8 of 9...

/me zucht

Verwijderd

Ik heb 1 maand geleden van een kennis een oude laptop overgekocht (pentium 100 Mhz) en op die laptop staan alleen maar oude spellen op, zoals Police quest, king quest, skie or die, carmen, prins of persia en ga zo maar verder *D *D *D.

Ik ga vanavond weer verder spelen.
Echt cool dat soort spellen.

• White Dust

White Dust

Op woensdag 19 december 2001 21:47 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Larry 1 wordt nog steeds in een bundel verkocht door Sierra. Larry 1-7 voor 30 dollar ofzo. Of Larry 1 CGA versie freeware is zou ik zo niet durven zeggen. (Lijkt me haast niet hoor)
Kweet het niet, al je een ander spel van Sierra hebt, Betrayel at Krondor, dat is wel FreeWare, en de CGA versie van Larry1 is een stuk ouder (pin me er niet op vast maar kgeloof ergens in 85 :? )

• White Dust

White Dust

Wahoooo, ik heb de Al Lowe's Humor site gevonden.
www.allowe.com
:P :P :P :P :P :P

• lak

lak

(jarig!)
Op woensdag 19 december 2001 21:46 schreef Soccubus het volgende:

[..]

Kheb hem ergens van Morpheus gedownt (paar kb), zal toch tegenwoordig onder freeware vallen. Maar kwil hem ook wel mailen.
als je wilt graag... lak@chello.nl

SysSpec

• White Dust

White Dust

Daar was ie al ;)
O, en met [alt][x] kun je de vragen overslaan

• VeldKoe
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 21:25 schreef jdvanwijk het volgende:
Het probleem is dat de spelindustrie denkt dat we steeds betere graphics willen
niet echt, de spelindustrie 'maakt' expres steeds betere graphics ivm vooruitgang, anders namelijk geen winst te behalen voor hardware fabrikanten

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:39
Op woensdag 19 december 2001 21:09 schreef jmv24 het volgende:
De Larry 1 vragen overslaan was volgens mij een Ctrl-plus oplossing... (Ctrl X?C?Z? iets in die richting).
D'r bestaat idd een soort van 'debug'(cheat) mode voor het spel:
Ff de nuttigste dingen:
alt+D oproepen
alt+X vragen skippen

in het spel zelf intikken in opdr regel:
objectnumber: krijg je lijst met namen en nummers van objecten
get all: objecten krijgen (moet je wel het objectnummer intikken)

Maar goed dan krijg je natuurlijk wel minder punten....

* Sassie

Tip: check ff die Al Lowe site, staan oa. leuke downloads en muziekjes op :)

• White Dust

White Dust

op www.allowe.com cun je legaal Donald Duck's Playground downen (tja, wat moet ik zeggen, van de zelfde maker als de Leissure Suit Larry serie :P ), er zijn nog een aantal spellen van de beste man te downen

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 21:25 schreef jdvanwijk het volgende:
Het probleem is dat de spelindustrie denkt dat we steeds betere graphics (3D ipv 2D) willen zodat men weinig tijd steekt in de gameplay. Ook heeft de overgang van 2D naar 3D een aantal genres absoluut geen goed gedaan: met name platform-games. 2D is op een andere manier uitdagend dan 3D - en geeft uiteindelijk veel meer voldoening. Vergelijk alle Castlevania's op de (S)NES/SEGA maar eens met die prut op de N64. En natuurlijk Mario... Mario 1, 2, 3, SMW waren een genot om te spelen, gecombineerd met de mooie muziek uit de (S)NES. Ook de muziek vind ik op de een of andere manier minder goed geworden in games: het is nu zo druk en overbombastisch terwijl het toen een simpel, sfeervol toontje was... *zucht*

Kortom, men denkt dat 3D mooier en sfeervoller is dan 2D, maar dat vnd ik juist niet. Het is altijd te "schoon" lijkt het wel...

/me hoopt dat jullie nog wat kunnen opmaken uit zijn nostalgische gebrabbel (8>
Ik zeker wel, ik denk dat je je ook wel kunt vinden in die nieuwe game Probe.... die is compleet voor onze doelgroep gemaakt, komt ergens in januari/februari 2002 EINDELIJK uit. :Y)

Mega playability en super geluid. (Holy SiD-Remixen)

• Reigner_Mortem
  • Laatst online: 01-04-2022
Op woensdag 19 december 2001 21:32 schreef -WestPark- het volgende:
tja daar ben ik het wel mee eens ik vind zelda op de snes nog steeds 10x leuker dan op de N64(heb ik een paar keer gespeeld maar vind 3d maar irri bij zelda.... Oh en trouwens mystic quest op de gameboy DAT was pas een spel heb ik echt verslonden als ik heel eerlijk ben vond ik hem leuker dan zelda links awakening...
Helemaal mee eens.
Ik heb er toen 4 weken over gedaan om mystic quest echt kompleet voor de eerste keer uit te spelen.
Het is mijn meest favorite verhaal ook. (daarna ff7, zelda, etc)

Verwijderd

Puur 3D spellen heb ik nooit echt wat aangevonden tot nu toe. Het ziet er allemaal wat kaal, saai en standaard uit en dan heb ik het meestal na 2x spelen wel weer bekeken.

Omdat de meeste 3D games (bijna allemaal) gemaakt zijn met dezelfde programma's en technieken lijken ze gewoon teveel op elkaar. Een omgeving; goed of minder goed afgewerkt met een paar textures hier en daar.

Maar ik heb zo'n gevoel dat 3D eindelijk eens echt realistisch gaat worden met de komst van de Geforce 3. Want de nature-scene in 3DMark was wel erg :9~ en als er met die nieuwe technieken (pixelshading bijv.) nieuwe spellen worden gemaakt dan gaan 3D spellen 'eindelijk' eens echt volwassen worden.

Nu alleen nog hopen op goeie games voor de Geforce 3.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Die nature scene stelt nog niks voor. Wacht maar totdat je speelt met FF8 movie graphics :9~

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

ik denk dat je ze anders beleefd als je jonger bent.

GTA3 vind ik een VET strak spel uit deze tijd.

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 19:33
nou, ik miste het pretentieloos afslachten van veel kleine ventjes a la doom wel een beetje, al dat gedoe met slimme vijanden enzo gaat ook vervelen
maar toen kwam er Serious Sam, en dat is gewoon net doom alleen dan een stuk mooier om te zien, zelfs die fijne kettingzaag maakt een comeback in de 2nd encounter demo :)
nou alleen nog wachten op een waardige opvolger voor Worms

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• lak

lak

(jarig!)
Het vervelende van nieuwe spellen is even samengevat: Te grafisch met te veel opties, terwijl de spellen zelf gewoon te makkelijk zijn of gewoon zo'n afgrijselijke gameplay hebben dat het niet te spelen is. Ik zeg niet dat alle nieuwe spellen kl*te zijn (Unreal en wolf etc. roeleren!), maar de variatie is er een beetje uit.

Oudere spellen zoals bijvoorbeeld het eerder genoemde Hot Rod, daar zat tenminste variatie in. Eigenlijk heel simpel op gezet maar o zo goed te spelen!!! Wings of Fury.. supersimpel, super 2d maar o zo verslavend! Natuurlijk de spellen die ik al eerder noemde Larry 1 en Police Quest I niet te vergeten.. geweldig!! Ik mis dat soort spellen echt.

Typerend is natuurlijk wel dat als een spel als Return to Castle Wolfestein uit komt het gewoon een instant hit is gewoon dankzij de glorie van Wolf3D!! Bijna beetje hetzelfde als in de muziek van tegenwoordig: Alles wat vroeger een hit was, word tegenwoordig ook wel een hit :Z

SysSpec

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Och ik vind eerlijk gezegd het niveau hoger dan vroeger.
Door de graphics zit je echt in een game.

Als ik 's avonds begin met RTCW dan ga ik daar zo in op dat ik na een goeie "sessie" echt zoiets heb van Damn dat was heftig.

Het platform mario gebeuren zijn we gelukkig voorbij, dat hoeft voor mij niet meer.

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-11 22:40

Sebje

Makelaartje

Ik denk dat een van de meest schrijnende voorbeelden de Monkey Island reeks is. Ik bedoel, deel een en twee heb ik ondertussen wel 10 keer gespeeld en het blijft leuk, terwijl deel drie grafisch beter is, maar toch een stuk minder boeiend (de humor is ovg. wel goed hoor)
Het meest schrijnend vind ik echter deel 4. De complete sfeer van de Monkey Island serie wordt verneukt door die belachelijke 3d egine. Ik snap heus wel dat een spel met zijn tijd moet meegaan maar het resultaat is dat nieuwer niet altijd beter is.... ;(

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Eens.

Grafisch is het allemaal een stuk beter geworden, maar qua gameplay kunnen de 'moderne' spellen niet op tegen het oudere werk.

Wie heeft er niet tijden lang pac-man, zelda, tempel of doom, operation wolf, suplaplex, commander keen, larry ed gespeeld en was er maanden mee zoet :)

De enige meerwaarde die spellen nu hebben is de mogelijkheid online te spelen, maar als single player steld het eigenlijk niets meer voor.

De spellen die ik nu speel kunnen mij maar een paar dagen hooguit een paar weken boeien (single player)
Wel leuk is het om lekker online wat gasten af te knallen, maar ook dat heb ik intussen alweer gezien :)

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Zucht... nostalgie...

Dit is zeker waar voor het adventure genre, dat langzaam dood lijkt te bloeden. De oude adventures, eerst met het woordjes zoeken, later het pixel-hunten.... zucht....

Er wordt in dat genre nog wel es wat gemaakt, maar volgens mij, zonder uitzondering, met 3D elementen. Ik mis de tijd van de mooi getekende cartoonesque graphics. Een adventure speelt vaak veel leuker als een tekenfilm als als een 3D spel.

Ben ik nou zo vreemd om niet dol te zijn op 3D games?

Ook de strategy games zie ik liever 2d dan 3d, net als rpg's. Maar goed dat BG en Torment bestaan om 2d fanatici als ikke te bevredigen met goede spellen :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

3D heeft bij enkele games beslist een meerwaarde, maar de nostalgische 2D games zijn echie wel kwel om nu nog met een emulator te spelen (baal alleen dat ik mame niet onder XP werkende krijg :( )

Verwijderd

Ben k het mee eens... Keen Dreams ed. dat waren echt mega spellen! (jeugdsentiment enzow :D)

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Hmmm, herinner me dat er toch een koele adventure met 3d graphics gemaakt is, dat in de huidige tolkien rage weer actueel is:

Kingom O' Magic

Geniale Lord of the Rings parodie :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Ye Greate'96
  • Laatst online: 11-08-2021
iedere ve

• White Dust

White Dust

Op donderdag 20 december 2001 14:54 schreef DarkX het volgende:
Hmmm, herinner me dat er toch een koele adventure met 3d graphics gemaakt is, dat in de huidige tolkien rage weer actueel is:

Kingom O' Magic

Geniale Lord of the Rings parodie :)
Tja, een heel erg leuk en varieerend spel, maar flopte ook grandioos

• knarfyboy
  • Laatst online: 28-11 14:53
Nou vroeger waren de gfx mischien bagger, maar de gameplay was toen wel veel beter dan als de games van tegenwoordig.
Neem nou mario 1 op de NES, die speelde ik vaak 3 uur of meer achter mekaar. Het enigste wat mij nog langer dan 3 8ter 1 stuk boeit is CS'en of Wolfen. Oké CS heeft mischien k*tgraphics, maar de gameplay is verslavend. En begin nou niet te zeuren over die cheaters :r , want dat valt wel mee nu op de UK2.net servers. En neem de fifa reeks nou, fantastische graphics maar een bagger gameplay, dan vind ik ISS toch leuker om te spelen. Ja zelfs op de playstation 1!!! Misschien dat er ooit nog een PC versie van Gran Turismo uitkomt (deel 32 mischien :) )

Verwijderd

Tja, het enige wat ik al langer dan een maand op m'n PC heb staan en regelmatig speel zijn Champ.Manager 01-02, Counterstrike en Worms: Armageddon. De rest speel ik een week of 4 en dan gaat het er weer af en de cd's verstoffen snel... dit komt denkik idd door het (te?) grote aanbod van games. Ik kijk ook steeds minder TV terwijl het aanbod alleen maar groter wordt.

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 12:03 schreef Sebje het volgende:
Ik denk dat een van de meest schrijnende voorbeelden de Monkey Island reeks is.
volledig mee eens!! Monkey island hoort gewoon een 2dspel te zijn! Waarom moet nu alles 3d???!!! :(

• Bananenplant
  • Laatst online: 20:02
waarom alles 3d? vraag ik me ook af.

maar ik vraag me wel af wie de spellen van tegenwoordig bedenkt... het lijkt me wel handig als je zelf ook eens een spel speelt, wil je ze kunnen bedenken. of worden originele ideeën gewoon in de kiem gesmoord?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• White Dust

White Dust

Op donderdag 20 december 2001 20:01 schreef Major_Kusanagi het volgende:

maar ik vraag me wel af wie de spellen van tegenwoordig bedenkt... het lijkt me wel handig als je zelf ook eens een spel speelt, wil je ze kunnen bedenken. of worden originele ideeën gewoon in de kiem gesmoord?
Het zijn bedrijven, bedrijven willen winst maken, daarrom word een koe die allang gebraden, opgegeten en door het toilet gespoeld is, nog maar een keer uitgemolken, het is triest maar de bittere waarheid behalve dat stukkie vlees van daar boven :9 :P

• SG
  • Laatst online: 15-11 14:15

SG

SG surft naar info hardewaren

Op donderdag 20 december 2001 20:01 schreef Major_Kusanagi het volgende:

3D is nu 'n minimum eis van de consument die verwacht dat en wil niet minder.

bijvoorbeeld voor RTS heb je geen 3D nodig kan wel hoeft niet maar de gamers eisen dat

Het Jaw dropping gehalte van ohh Ahha die moet ik hebben reclame. Voor hoge start verkopen.

Developers die snel geld willen maken kiezen hiervoor.

Doet 'n develper hier niet aan mee dan moet ie goede balanced game play geven met voldoende diepgang.

De sleeperhits van gatver het ziet niet uit maar na 'n tijdje gamen ondekj de de onderliggende diepgang en game play. bijvoorbeeld starcraft.

Een echte Technoligy game is bijvoorbeeld incoming mooie effecten maar geen diepgang 'n paar keer gespeeld en dan heb je het wel gezien.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

vroeger waren spellen gewoon echt leuker, maar ja toen was je ook nog veel jonger en keek je veel meer naar spellen uit

Verwijderd

Ik denk dat een van de meest schrijnende voorbeelden de Monkey Island reeks is. Ik bedoel, deel een en twee heb ik ondertussen wel 10 keer gespeeld en het blijft leuk, terwijl deel drie grafisch beter is, maar toch een stuk minder boeiend (de humor is ovg. wel goed hoor)
Monkey Island 3 was wel aardig vernieuwend en leuk om te spelen, maar deel 4 vond ik een beetje kinderachtig. Die was gewoon helemaal gebouwd op de engine van Grim Fandango, en had niet helemaal dezelfde sfeer als deel 1,2 en 3. Ze zullen wel gedacht hebben 'Grim fandango was een hit, monkey island ook.. we bouwen 'm gewoon op dezelfde engine'.

Dat is snel en simpel, maar toch een beetje jammer

Monkey Island 5 mag van mij wel weer in de stijl van deel 3 (als die er ooit nog komt) :)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Ik heb na Monkey Island 1 de rest niet meer aangeraakt.
Zal 2 en 3 eens regelen maar 4 wou ik zowiezo al niet met die 3d stijl.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Onzin, spellen die nu uit komen zijn vaak net zo goed of beter als spellen 10 jaar geleden. Ga jij nu maar weer eens een paar weken alleen oude Dos spellen spelen, echt niet dat je dat leuk vindt. Spellen nu zijn gewoon goed, alleen niet meer vernieuwend, maar ja dat kan ook niet. Maar iemand die zegt dat GrandPrix 1 beter is dan 3, Wolf3d beter is dan RTWC, Dune 2 beter dan RA2, of Zelda voor GameCube slechter dan voor Snes liegt.

Verwijderd

Spellen zijn tegenwoordig gewoon meer van hetzelfde.
Bij bijna ieder pc spel wat ik speel heb ik het gevoel dat ik het al eerder heb gespeeld, alleen nu met verschillende graphics.
Vroeger had ik veel minder spellen gespeeld, en was ieder spel orogineel. Nu wordt je doodgegooit met clones , clones , clones.

• SmidsY
  • Laatst online: 30-11 11:41

SmidsY

hallo!?.............

Absoluut mee eens

[flash back]
Zelda op de GBA en SNES of Metroid
[/flash back]

retro rulez

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 10:42
Heeft ook niet gewoon te maken met het feit dat we ouder worden en minder tijd besteden achter onze computer?
Ik bedoel als ik 's avonds achter mijn peeceetje kruip dan icq/msn/irc/surf ik. Als ik nu een spel speel is het meer om 'even' te spelen. Omdat ik het ook leuk vindt om te ouewhoeren met mensen via internet. Daarom speel ik ook quake3 omdat het gewoon leuk is om in een clan te spelen en dan een war te spelen voor een uurtje.

Toen ik vroeger nog geen internet had zat ik altijd een spel te spelen. En kon dus helemaal opgaan in het spel en soms zo erg dat ik als ik bijvoorbeeld ging slapen en ik zat vast in het spel dat ik erover ging dromen en oplossing probeerde te vinden.

Het probleem om een goed origineel spel uit te brengen ligt ook meer aan het feit dat uitgevers niet bereid zijn om geld te investeren in een origineel spel omdat ze daarvan niet zeker weten of het wel zou verkopen ja/nee. Ze steken liever geld in spellen die al bewezen hebben dat ze geld opleveren.
Uitgevers zouden meer spellenmakers moeten vertrouwen zoals ze Peter Molyneux doen bijvoorbeeld.

En ik denk ook dat 3D een btje te overgehyped wordt. Ik vond het echt zonde dat ze Zelda voor de N64 in 3d gingen doen. Want zo'n spel moet juist in 2D blijven. Of als je kijkt naar dat C&C-achtige starwars spel (battle commander?), dat was eerst ook gewoon 2d (zoals C&C) maar omdat 3D beter was en dus beter zou verkopen hebben ze het overgezet naar 3D, met als resultaat dat het een flop geworden is.

Naja.. kan wel uren doorgaan over dit topic, maar dit waren tot nu ff mijn 2 cents :)

• Tom-Eric
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 09:11
Toch vond ik de stap van 2d naar 3d bij zelda een hele goede stap, vooral omdat je nu een veel betere sfeer hebt gekregen.
Ik vindt het ook niet goed om te zeggen dan games vroeger leuker waren, want naar mijn mening waren er vroeger gewoon meer leuke games en nu gewoon wat minder.
Daarbij komt er nu dat de next-gen consoles er heel snel aankomen weer spellen uit waar kwaliteit telt (Zelda GC, GTA3, GT3, Luigi's Mansion, enz.)
Vooral naar de zelda voor de GC kijk ik heel erg naar uit, omdat ze nu de graphics niet spetterend hebben gemaakt, maar toch nog steeds heel goed en de gameplay voorop hebben gesteld.

i76 | Webdesignersgids | Online Gitaarlessen & Muziekwinkels

• jelmo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-11 16:17

jelmo

A.K.A. jelmo

Ik denk dat we tegenwoordig echt overspoeld worden door spellen en dat we daardoor alleen nog maar de spellen spelen die er echt bovenuit steken, maar die zijn er weinig dus vergrijpen we onszelf ook aan de mindere spellen waar we snel op uitgekeken zijn.

En af en toe een leuk dos spelletje zoals paratrooper ... LEUK ;)

I don't ride fast, i fly low

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 23:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Monkey Island 3 was wel aardig vernieuwend en leuk om te spelen, maar deel 4 vond ik een beetje kinderachtig. Die was gewoon helemaal gebouwd op de engine van Grim Fandango, en had niet helemaal dezelfde sfeer als deel 1,2 en 3. Ze zullen wel gedacht hebben 'Grim fandango was een hit, monkey island ook.. we bouwen 'm gewoon op dezelfde engine'.

Dat is snel en simpel, maar toch een beetje jammer

Monkey Island 5 mag van mij wel weer in de stijl van deel 3 (als die er ooit nog komt) :)
Monkey Island is inderdaad ook een mooi voorbeeld voor mij voor deze post. Deel 1 was een van de eerste adventures die ik speelde (op LSL, PQ enz. na). Ik heb deel 1 en 2 dan ook helemaal grijsgespeeld. Deel drie was al wat minder en deel vier vond ik nog minder (nog steeds wel tof :)). Ik heb de laatste twee delen maar 1 keer gespeeld.
Dit komt denk ik doordat je vroeger alles veel intenser beleefde. Zoals hier al vaker gezegd is, je fantasiewereld was veel groter. Ik weet nog dat ik 24 uur achter elkaar Le Chuck's Revenge zat te spelen. Ik moest en zou verder komen. Ik zat helemaal in dat spel verdiept. Met die laatste twee delen was het af en toe is een uurtje of 2 spelen.
Ik moet er wel bij zeggen dat de humor de laatste tijd wel een belangrijkere rol is gaan spelen. Toen ik voor het eerst Larry speelde, :? ik de helft van de grappen niet.

Maar ik ben het helemaal met de stelling eens :)

• Bananenplant
  • Laatst online: 20:02
* Bananenplant gaat eens wat 2de-hands snes-cartridges kopen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• White Dust

White Dust

Op vrijdag 21 december 2001 09:16 schreef PWM het volgende:
Onzin, spellen die nu uit komen zijn vaak net zo goed of beter als spellen 10 jaar geleden. Ga jij nu maar weer eens een paar weken alleen oude Dos spellen spelen, echt niet dat je dat leuk vindt. Spellen nu zijn gewoon goed, alleen niet meer vernieuwend, maar ja dat kan ook niet. Maar iemand die zegt dat GrandPrix 1 beter is dan 3, Wolf3d beter is dan RTWC, Dune 2 beter dan RA2, of Zelda voor GameCube slechter dan voor Snes liegt.
Wolfstein3D en Return to castle Wolfstein zijn niet te vergelijken, ik bedoel in Wolfstein 3d speel je een ontsnapte gevangene (éh, Blake toch) die Hitler dood, met verder geen zombies of iets dergelijks, daar verknalt RtcW het (volgens mij) helemaal mee.

Ik heb laatst Larry 1 weer op mijn PC gezet (de orginele uit, éh, 87 geloof ik) en die is stukken beter dan de remake uit 91.
En over Zelda gesproken, wij weten nog niet hoe zelda er op de spellenkubbes zal zijn, of wel soms :)

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 22:02 schreef Soccubus het volgende:

[..]

Wolfstein3D en Return to castle Wolfstein zijn niet te vergelijken, ik bedoel in Wolfstein 3d speel je een ontsnapte gevangene (éh, Blake toch) die Hitler dood, met verder geen zombies of iets dergelijks, daar verknalt RtcW het (volgens mij) helemaal mee.

Ik heb laatst Larry 1 weer op mijn PC gezet (de orginele uit, éh, 87 geloof ik) en die is stukken beter dan de remake uit 91.
En over Zelda gesproken, wij weten nog niet hoe zelda er op de spellenkubbes zal zijn, of wel soms :)
Hmm, Blake. Die naam zegt me wel wat. Maar was dat niet een andere FPS?

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 19:14 schreef Lord_Mithril het volgende:
tuurlijk waren games vroeger "leuker"
toen waren ze nog orrigineel.
welke game momenteel op de markt is echt orrigineel?
ik kan er maar 1 verzinnen GTA3.
verder is alles al eens gedaan.
Mee eens, in den beginne zijn games ontwikkeld in de inmiddels overbekende genres (3D shooter, car racing, strategy).
Ik denk aan Wolfenstein, Carmageddon, Civilization, Dune etc. Deze genres kunnen tot een zekere hoogte worden opgedeeld in smallere.
Maar na verloop van tijd houdt het op en kan men zich alleen nog onderscheiden door het grafische aspect aan te pakken. Neem nu het nieuwe spel RtCW..... Het is een mooi spel geen verkeerd woord daarover, maar het is in feite simpelweg een vervolg op (het niet zo bekende) Mortyr. Het gevoel van Wolfenstein (er gaat een wereld voor je open) kan niet meer terug komen.
Grafische hoogstand valt in het niet bij originaliteit.

De tendens is om games steeds realistischer te maken. Dit is imo een grote fout. We spelen toch computergames om aan de realiteit te ontsnappen? Straks komt er een race simulatie spel dat zo realistisch is dat het is alsof je in een echte ford sierra rijdt op de echte ringweg van Amsterdam... En je rijdt al iedere dag met je ford sierra over die ringweg....

• Evilernie933
  • Laatst online: 14-06 16:12
idd...vroeger had ik gewoon een totaal andere "feeling" als ik een speel speelde. Dan denk ik aan de eerste keer dat ik Need for speed speelde. Toen was ik 8 of 9 en ik vond dat zoooo gaaf toen en heel mooi en realistisch. Wolfenstein 3d ik ook eindeloos gespeeld, maar RTCW was ik daarentegen snel op uitgekeken. Ik denk dat medal of honor beter wordt maar ook niet extreem vernieuwend. Sims daarentegen zijn wel steeds meer verbeterd. Denk maar eens aan bijv flight simulator enzo...

tampert, kriminalpolizei

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

je was vroeger jonger en dan lijkt alles leuker, keek je toen je 12 was een film dan vond je em retecool, kijk je dezelfde film nu weer dan denk je hoe heb ik dat ooit leuk kunnen vinden.

Zo is het vlgns mij ook met spellen nu :)

It seemed like a good idea at the time

Verwijderd

Op vrijdag 21 december 2001 09:16 schreef PWM het volgende:
Onzin, spellen die nu uit komen zijn vaak net zo goed of beter als spellen 10 jaar geleden
Hier ben ik het absoluut mee eens alleen het verschil met oude en nieuwe spellen is dat er nu nieuwe spellen die je bagger vind (of ze het nu zijn of niet) en die je cool vind.
Met de oude spellen is het zo je onthoudt alleen degene die je echt goed vind/vond (Elite,Monkey Island etc. etc.).

Tuurlijk waren er vroeger ook enorme bagger spellen maar waarom zou je er nu nog woorden over vuil maken.
Ik bedoel wie herinnert zich nog Baby voor de PC nog (GVD 1/2 uur nagedacht voor dat ik een oud kut spel kon herineren :()
Ik bedoel ze zijn/waren er wel maar dat zijn de dingen die je onthoud

Vergelijk het met een relatie (Gamegod O+ Games :P)als het voorbij is onthou je ook alleeen de leuke dingen (tenzij je echt een kut relatie hebt gehad :))

• Marv
  • Laatst online: 19-05-2021
Op dinsdag 18 december 2001 19:12 schreef BachW het volgende:
Mee eens, Zelda op de Nintendo 8-bit dat was nog eens een spel!
Zelda op de NES ownz :) (zelda op de gb is het beste spel op de gb ooit :))
En uiteraard Mario 1 t/m 3 :)

Verdere toppers: SC2000, Dune2

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Skeleton353
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Op vrijdag 21 december 2001 10:24 schreef Trashbash het volgende:
Spellen zijn tegenwoordig gewoon meer van hetzelfde.
Bij bijna ieder pc spel wat ik speel heb ik het gevoel dat ik het al eerder heb gespeeld, alleen nu met verschillende graphics.
Vroeger had ik veel minder spellen gespeeld, en was ieder spel orogineel. Nu wordt je doodgegooit met clones , clones , clones.
Ben ik volledig mee eens, maar vroeger was er nog zo geen groot aanbod aan genres.
Jij moet mij eens zeggen welk spel ze moeten 'uitvinden' zodat het geen 'kloon' is ?
Bijna elk spel dat nu uitkomt heeft wel 'iets' van een vroeger spel.
Toen indertijd "Ultima - Underworld" uitkwam was dit ook een 'origineel spel'. Maar games die nadien uitkwamen in dit genre, waren allemaal (volgens critici) klonen !

Het zal nog moeilijk worden denk ik om nog een echt nieuw concept uit te werken. Sommigen slagen daarin, maar nadien is er weer kritiek als er een kloon uitkomt. Zo is er ooit :) commandos geweest, en nadien desperados. Een typisch voorbeeld van een kloon (maar wel een goede kloon).

Ik geef toe dat ik vroeger ook meer plezier had aan bepaalde games dan nu, maar vroeger was het anders. De PC stond nog in zijn kinder(games)schoenen, dus ieder nieuw spel was boeiend !
Nu is het aanbod (te) groot, en weten we niet wat kiezen.

Een arm persoon heeft ook meer plezier aan kleinigheden dan iemand die alles heeft, want die laatste verveelt zich, en vindt niets boeiend omdat hij te veel heeft.

:)

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

• Marv
  • Laatst online: 19-05-2021
Op dinsdag 15 januari 2002 13:06 schreef skeletonman het volgende:
Het zal nog moeilijk worden denk ik om nog een echt nieuw concept uit te werken.
GTA3 is niet echt een nieuw concept na GTA1 en 2, maar ik vind dat wel het beste voorbeeld hoe het toch kan een nieuw concept te vinden.
Je hebt wel gelijk als je zegt dat het steeds moeilijker wordt (boeiende) nieuwe genres te vinden.

Jammer dat ik GTA3 zo'n beetje uitgespeeld heb :{
Begin binnekort misschien wel weer opnieuw :Y)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Zijn alle nieuwe spellen wel zo slecht als hier gemeld word ?
Ik heb net ff gekeken bij favoriete spellen oid en heb in de eerste 3 pagina's ff gekeken wat oude spellen en wat nieuwe spellen waren maar het was zo'n beetje 50% oud en 50 % nieuw.

Dan denk ik dat er wel een generatiekloof tussen zit maar de oudere gamers onder ons die hebben een hele andere belevingsvorm over games.
Zoals ergens hier al eerder vermeld staat de zgn fantasie (wie heeft het tegenwoordig nog?).

Ik kan me nog herineren dat ik Maniac Mansion helemaal te gek vond en het de mooiste graphics ooit vond en spel als Ikari Warriors (C64) zag ik mezelf als geweldige Rambo (ook een oude zak :))die iedereen kapot schoot.
Het bloed zat er nog niet bij geprogrammeerd maar toch zag ik het :) (of ben ik nou ziek :)).

Ook heeft te maken met verwenning.
Mensen kunnen niet meer zonder mooie graphics
Zou ik nu aan mijn broertje van 11 dezelfde spellen laten zien die ik toen speelde (Burgertime, Aztec challange)dan weet ik zeker dat hij er geen reet aan zou vinden en dat heeft nix te maken met de gameplay want die als die jaren (voor die spellen dan) hetzelfde gebleven.

Mijn conclusie/mening hierover is dat iedere leeftijdsgroep zijn eigen spellen/console heeft en dat iedereen (nou ja de meeste dan) daar dan tevreden mee ~zal zijn.

~~Vroeger in mijn tijd ......... ~~

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 09:08 schreef dune2000 het volgende:
De tendens is om games steeds realistischer te maken. Dit is imo een grote fout.
weet je wat het probleem is, vroeger zag je een vierkanjte over een scherm gaan wat je moest terug kaatsen(pong). en iedereen vond het leuk.

als je nu een spel speelt en je kan dat ene lampje niet kapot maken of iets anders kan jij niet doen als speler, en daar baal je van.

wij gamers zijn gewoon zwaar verwend in de tijd, en de games worden steeds mooier, maar wij verwachten elke keer meer dan (nu) kan. Zelf behoor ik ook tot de groep die eigenlijk nooit tevreden is over games, want het is niet "echt"

daarom heb ik ook zo'n zin in GTA3 voor de PC, volgens m'n collega is ie echt helemaal te gek, waar iedereen een "eigen leven" heeft

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 19:43 schreef Cm-fan het volgende:

[..]

Ik ben 17, heb me eigen comp in elkaar gezet en doe een ict opleiding >:)
Nou jij weer :P
wat heeft het er mee te maken dat je je eigen pc in elkaar hebt gezet en een ict opleiding doet?

oude games own
was het maar weer oude tijd,
monkey island 1, larry 1 en day of the tanticals
en natuurlijk DOOM

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:23
Niet mee eens. Er zijn wel classics die altijd leuk blijven, maar da's voor een groot deel nostalgie en niet de pure kwaliteit van een spel. Je kan wel zeggen dat spellen die vroeger uitkwamen origineler zijn, daar ben ik het mee eens. Maar dat wil niet zeggen dat ze leuker zijn. Ik vind Monkey Island echt niet leuker om te spelen dan Monkey Island 4. En ik speel tegenwoordig liever Half Life dan Doom, omdat de techniek zoveel heeft gedaan voor het geluid en het beeld van spellen dat ik de vergelijking gewoon niet meer in het voordeel van een tien jaar oud spel kan laten uitvallen.

Er zijn wat uitzonderingen: Civilization II vind ik beter dan III. En Final Fantasy VII is voor mij de beste van de serie. De elementen hier zijn gameplay en verhaal, beide aspecten die, wanneer ze goed zijn, de tand des tijds kunnen weerstaan. Maar deze spellen zijn zeldzaam.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

ja

• DeX
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Spellen waren origineler. Niet leuker..
Toen ik dune 2 installeerde en speelde wist ik niet wat ik moest doen.
Na dune 2 weet je iig het principe van een RTS spel. Dus de ideen waren vers. dat zie je niet zo snel meer tegenwoordig. dat mensen met een hele nieuwe genre aankomen.

jammer..

• Noedelsupke
  • Laatst online: 18-07-2023
Op dinsdag 18 december 2001 19:18 schreef MrRudi het volgende:
Ik ben het niet eens met de stelling. Spellen zijn ook nu nog steeds leuk. Ik kan me de gedachte wel indenken dat spellen nu minder leuk zijn, maar dat ligt meer aan het grote aanbod. Ga voor jezelf maar eens na hoeveel spellen per maand je vroeger had, hoeveel er daarvan leuk waren, en hoe lang je ze speelt.

Probleem nu is vaak dat er 1) veel spellen zijn (meer dan vroeger) 2) Er veel rotzooi tussenzit (vroeger ook) 3) je via het niet zo legale circuit over ALLE spellen makkelijk kan beschikken 4) je een gemiddeld spel nauwelijks speelt als het niet meteen boeit omdat er nog 10 andere spellen liggen die je wil bekijken. En dan met name het laatste is funest...de spellen die ik het leukst van allemaal heb gevonden, nu en vroeger, die moet je even spelen om ECHT te gaan waarderen. Er zijn nu zat spellen die goed zijn, ze dreigen alleen ondergesneeuwd te worden.
hier ben ik het mee eens, ik heb tijden terug Monkey Island 4 gekocht......en nog steeds niet aan begonnen......dan komt RTCW weer uit (wat je gedownload hebt voordat het in de winkel is) nu heb ik dat uitgespeeld en nu staat MOHAA op het punt uit te komen sterker nog als ik t wilde hebben had ik het allang gehad op een minder legale manier........ ik speel spellen nu echt om ze uit te spelen, omdat ik nog een hele berg heb af te werken, hierdoor gaat er wel wat van de waarde van een spel verloren omdat je je er minder in verdiept.....

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 17:13 schreef DeX het volgende:
Spellen waren origineler. Niet leuker..

jammer..
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, omdat het origineel was was het zo leuk, kijk als ze nu nog zo'n alleen maar fraggen FRS maken is dat minderleuk dan als ze iets heel origineels maken.

Verwijderd

Ik mis nog altijd de geniale adventures van Lucasarts en Sierra in de begindagen. Day of the Tentacle, Alle Quest series van Sierra enz enz enz.

• Noedelsupke
  • Laatst online: 18-07-2023
Op dinsdag 15 januari 2002 19:27 schreef William het volgende:
Ik mis nog altijd de geniale adventures van Lucasarts en Sierra in de begindagen. Day of the Tentacle, Alle Quest series van Sierra enz enz enz.
idd daarmee konden ze het niveau van games tegenwoordig weer eens op peil brengen door zo'n fantastisch spel als Day of the Tentacle of Sam&Max uit te brengen.........en dan vooral naar het speelplezier kijken en niet of het wel 3D genoeg is enzo............het liefste nog gewoon dezelfde stijl (2D dus)

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 19:51 schreef ViperGTS het volgende:

[..]

idd daarmee konden ze het niveau van games tegenwoordig weer eens op peil brengen door zo'n fantastisch spel als Day of the Tentacle of Sam&Max uit te brengen.........en dan vooral naar het speelplezier kijken en niet of het wel 3D genoeg is enzo............het liefste nog gewoon dezelfde stijl (2D dus)
Heel veel mensen hebben dat van dezelfde stijl aub (en ik eerlijk is eerlijk ik ook :) ) maar waarom ?
Ik bedoel kan het niet goed zijn in 3D ?
Is dat niet origineel ??
Waar het om gaat met spellen zoals Sam&Max of Maniac Mansion is niet zo zeer de graphics maar het verhaal (in mijn ogen) waarom kan dat niet goed zijn in 3d?

Tuurlijk we hebben allemaal onze herrinneringen aan de oude 2D adventures en die waren goed, maar laten we eerlijk zijn als er iemand komt met een adventure met een goed verhaal en het is toevallig 3D en het speelt ook nog lekker wie zijn wij dan om te klagen.

Ik heb Monkey Island 4 met veel plezier gespeeld.
O.K de besturing was in het begin ff wennen t.o.v deel 2 (deel 3 per ongeluk gemist :( )maar toch prima te doen.
Maar omdat het geen kassuc6 is geworden zal er waarschijnlijk nooit een deel 5 komen :'( maar zou ie er wel komen dan zou de besturing er wel beter op worden.

Vergelijk bijv. maar eens de besturing van Maniac Mansion & Zak Mc Kraken t.o.v Monkey Island 2 daar zat ook al verschil (verbetering) in.
en als je nu kijkt naar Broken Sword 2 is dat ook weer beter geregeld.

• Tusk
  • Laatst online: 25-11 12:56

Tusk

Sticky Bomb likes you!

mee eens

dos ownage

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• stduke
  • Laatst online: 28-11-2022

stduke

Hail to the king baby!

Op dinsdag 18 december 2001 19:12 schreef BachW het volgende:
Mee eens, Zelda op de Nintendo 8-bit dat was nog eens een spel!
ZEKER! Link roelt je kont eraf!
Ennuh games zoals SSF2... in 3 lettergrepen: GE-WEL-DIG!

[beetje_offtopic]
Echt blij dat ze zoiest hebbe al Capcom VS SNK 2 op de PS2
(alleen Sega controllers waren beter 8-))
[/beetje_offtopic]

Signatures are so subliminal...

• Vinnie
  • Niet online
Sja, wat kan ik er van zeggen.

Ik vindt oudere spellen soms idd veel leuker dan de nieuwe ook omdat het "idee" toendertijd heel erg origineel was.

De enige rede dat ik me zo kan indenken is dat ik toen best wel "klein" was en alles met mun kleine oogjes ( :P ) bekeek wat dus waanzinniger leek :)

Ik kan me nog goed herinneren dat ik Spyhunter zat te spelen op de kamer van mun neef. Commodore 64 incl powercardridge en originele bijhorerende groene monitor :D

Ook DooM staat zeer hoog in mijn interne klassement ;). Lekker met de plasmarifle door de donkere gangetjes lopen met die heerlijke muziek erbij, het was toen echt adembenemend. En nogsteeds speel ik het nog eens, het is gewoon een meestergame imho.

C:\>_

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:43
Mwoah, ik kan me er enigszins wel in vinden. Maar het heeft ook een andere reden gok ik. Ik ben nu 19 en speel niet zo veel spelletjes meer (ongeveer uurtje CS per dag - totdat Heroes 4 uitkomt waarschijnlijk ;) ).

Tot mijn pak-em-beet 15e heb ik non-stop spellen gespeeld; onze NES kregen we toen ik 6 was, PC kwam op mijn 8e. Als je jonger bent ben je VEEL intensiever bezig met spelletjes en geef je jezelf er helemaal aan. Spellen als Zelda 1 & 2, Voyages of Discovery, Civilization, Daggerfall, Settlers, Dune 2, Heroes of Might & Magic, Privateer 2, etc kon ik rustig van 's ochtends 7 tot 's avonds 9 non-stop spelen (met of zonder vriendjes ;) ).

Nú kan ik dat echt niet meer. Ik denk dat de spelen er niet slechter op worden, maar dat je beleving ervan gewoon totaal anders is. Je hebt natuurlijk wel een punt dat de originaliteit ver te zoeken is, maar echt belangrijk is dat m.i. niet... Een concept als Diablo 2 en Heroes 3 is tegenwoordig niet echt meer origineel ;) maar de gameplay ervan is geweldig en de storyline (die ik als ik zo'n spel speel ook echt volg) is ook zeer aardig.

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 12:58 schreef Knakker het volgende:

Tot mijn pak-em-beet 15e heb ik non-stop spellen gespeeld; onze NES kregen we toen ik 6 was, PC kwam op mijn 8e. Als je jonger bent ben je VEEL intensiever bezig met spelletjes en geef je jezelf er helemaal aan. Spellen als Zelda 1 & 2, Voyages of Discovery, Civilization, Daggerfall, Settlers, Dune 2, Heroes of Might & Magic, Privateer 2, etc kon ik rustig van 's ochtends 7 tot 's avonds 9 non-stop spelen (met of zonder vriendjes ;) ).

Nú kan ik dat echt niet meer. Ik denk dat de spelen er niet slechter op worden, maar dat je beleving ervan gewoon totaal anders is. Je hebt natuurlijk wel een punt dat de originaliteit ver te zoeken is, maar echt belangrijk is dat m.i. niet... Een concept als Diablo 2 en Heroes 3 is tegenwoordig niet echt meer origineel ;) maar de gameplay ervan is geweldig en de storyline (die ik als ik zo'n spel speel ook echt volg) is ook zeer aardig.
Ik heb nog eens overr de stelling nagedacht (het is een oude stelling dus ik had tijd :)) maar mijn broertje (die 11 jaar is) is net zo fanatiek als ik toen ik 11 was (laaaaaang geleden :)) dus daaruit zou je de conclusie trekken dat de spellen niet slechter worden maar dat het "nieuwe" publiek er wel tevreden mee is maar dat het de oude garde (degene die langer dan 10 jaar gamen :)) veel moeilijker te verrassen zijn en dat die daarom zoiets hebben van "vroeger was het leuker" en "in mijn tijd" m.a.w. wij zijn de nieuwe generatie opa's alleen dan op gamegebied :P

Waarom hoor je altijd je opa (OK dit is wel steriotype) zeggen van in mijn tijd etc dat is omdat ze bepaalde dingen vaak meegemaakt hebben.
Nou wij hebben dat ook maar omdat het echte leven veel gevarieerder is dan de computer wereld hoeven wij niet te w88 tot we 90 zijn om nostalgisch te worden

• Maximize
  • Niet online
Op dinsdag 18 december 2001 20:40 schreef Major_Kusanagi het volgende:

[..]

ik ook niet
* Maximize joins the club

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Games waren vroeger leuker, en juist omdát ze origineel waren. Toen ik voor het eerst Dune II op de PC (toen nog een 486je) speelde, was ik direct verslaafd aan het speltype dat later voor vele opvolgers heeft gezorgd: RTS. Het was echt compleet nieuw.
Hetzelfde met Wolfenstein 3D, maar dan voor het first person shooter genre.

Je moet toegeven dat vroeger meer nieuwe speltypen werden geïntroduceerd dan nu, domweg omdat de hele gametechnologie toen aan het beginnen was. Hoewel ik heel erg veel van RTS games houd, loop ik nu niet voor elke zoveelste RTS release warm.

Verder nog een tweede punt: Ik krijg een beetje de indruk dat game developers steeds meer aandacht schenken aan het uiterlijk en patserigheidsgehalte van het spel (graphics, geluid, effecten), die vooral je grafische kaart tot het uiterste moeten belasten.. en minder aan de gameplay (het plezier dat het spel met zich meebrengt tijdens het spelen).
Toen we nog allemaal achter de NES zaten, waren de graphics en geluid niet geweldig, maar dat was ook niet nodig om een spel te maken waar je weken, zoniet maanden mee zoet was. Al is het alleen amar omdat ik de huidige PC games wat te kort vind qua speel-uren, en t spel daarna in de kast verdwijnt, terwijl de herspeelbaarheid van een NES-cartridge veel en veel groter was, en de spellen soms akelig lang en moeilijk waren (Solstice en Snake's Revenge als goede voorbeelden, de kenners van deze spellen zullen er vast even mee gezeten hebben zonder cheats...).

• udenjpg
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

ik denk dat er onder de games van tegenwoordig net zulke juweeltjes zitten als er onder oude games zaten.

Ik vind het alleen jammer dat er bepaalde typen games niet meer gemaakt worden. shooter-Games zoals Aleste, Nemesis, R-Type en de goede oude platform-games zoals Mario, Metroid, Castlevania.

Ook is de game markt voorzichtig geworden met het uitbrengen van vernieuwende ideeen. Games zoals Galapagos, B&W, Star Trek Bridge Commander zijn toch echt wel vernieuwend op game-gebied maar behoren tot een minderheid. 90% wat uitkomt is of FPS, of RTS.

Ook is de complexiteit van de games meestal te hoog, als ik een game wil spelen waarbij ik lekker onderuitgezakt op de bank met een pilsje wat knoppen wil rammen val ik automatisch terug op Emu's.
Ik heb vaak geen zin om eerst een uren durende tutorial door te lopen, ik wil gewoon vermaakt worden. Dat hadden de ontwikkelaars van vroeger beter door. Games zoals Ik+, Bomberman, Moonstone zijn van die voorbeelden van games die je van zeer fanatiek tot 'lekker een beetje heendoen' kon spelen. Dit mis ik nu.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Pagina: 1 2 Laatste