Toon posts:

[Linux] E-mail client .... Welke ?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nou de beste e-mail client voor onder X ?
Ik zelf heb goede dingen gehoord over K-mail, en Pine en Mutt met de terminal, maar wat vinden we er hier nou van en waarom :?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je vraagt om X clients en begint over pine en mutt? Grappig : )

ik gebruik altijd pine, werkt prima. Als je van grafische dingetjes houd, schijnt evolution een soort outlook kloon te zijn. Als je een tamelijk basic client wil, kun je mailx gebruiken : )

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Mijn favoriete mailclient is Balsa, lekker snel en erg functioneel. Evolution is erg mooi, maar nogal sloom en log.
Voor in de console vind ik pine het beste.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Mutt in een XTERM!!!

Rete snel, bij mij nog nooit gecrashed (en dat kan je van de meeste GUI clients niet zeggen...)

Macro's - eenvoudige keystrokes - fantastische regex ondersteuning voor tagging, limiting, deleting, replying, forwarding, etc... - kleur codering voor verschillende statussen - &nog veel meer...

(ow ja - als je X kapot is werkt het ook op de console...) >:)

edit:

Had ik al gezegd dat het extreem configureerbaar (?) is en dat mutt heel slim met de aliasses omgaat...

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:00

Robert

You have your answer..

evolution werkt echt perfect als je tenminste een beetje goed draaiend systeem hebt.

Veel opties en een grafisch hoogstandje :)

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Verwijderd

Pine ! (in een xterm of via PuTTY met SSH)

- Snel
- Safe
- Simpel

Maar zonder gekkigheid: 't Ziet er een beetje basic uit maar werkt uitstekend, het kan zo'n beetje alles wat ik zou willen, zodat ik Pine zelfs als newsreader gebruik.
Flexible configuratie, en heerlijk om via SSH vanaf je werk je eigen mailclient te gebruiken :)

edit:
Typo (weer te snel getikt)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ja ik weet het, dat ik ff wat zei over pine en mutt komt doordat ik een keer een antwoord van iemand kreeg op deze vraag in de trend van : "X heb je toch niet nodig voor je e-mail ?"

Vandaar dus, voor de rest nog geen voorstellen ?

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 19:06 schreef Sprits het volgende:
Pine !
- Safe
De laatste security bug die ik in een mailclient zag zat toevallig in pine (de portscollectie in openBSD 2.8)....

Ik stem voor evolution, prachtig grafisch hoogstandje en zeer makkelijk en snel :) het oog wil ook wat 8-)

Pine en mutt zijn leuk maar niet meer dan dat :)

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 19:21 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

De laatste security bug die ik in een mailclient zag zat toevallig in pine (de portscollectie in openBSD 2.8)....

Ik stem voor evolution, prachtig grafisch hoogstandje en zeer makkelijk en snel :) het oog wil ook wat 8-)

Pine en mutt zijn leuk maar niet meer dan dat :)
/me moet tegen even tegensputteren.

mutt en pine zijn meer dan leuk... Omdat ze op een console rusten en niet op X zijn ze een stuk stabieler. Daarnaast heb ik nog geen GUI client gevonden die kan wat mutt en pine kunnen - ik zal vanavond eens kijken naar dat 'evolutie' ding - tenzij die op GNOME of KDE specifieke dingen moeten rusten, kan het natuurlijk best een leuk freubeltje zijn...

/me blijft er trouwens bij dat e-mail en een muis niet voor elkaar bestemd zijn...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Leuk maar niet meer dan dat? Ik vind evolution "leuk maar niet meer dan dat". Voor grafische hoogstandjes gebruik mijn browser wel, die wens ik niet in mijn mailbox. Ik heb een hekel aan bloated software eigenlijk. En je kan idd gewoon overal fatsoenlijk je mail lezen.

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Op dinsdag 18 december 2001 19:25 schreef blaataaps het volgende:
Ik heb een hekel aan bloated software eigenlijk.
Dan heb je vast ook een hekel aan Gnome en KDE? :) Just like me. Anywayz, ik use Pine nu meer dan een jaar, en het werkt erg fijn moet ik zeggen, plus je kan overal je mail benaderen via een SSH sessie :)

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik gebruik alweer een tijd Kmail en ben daar zeer over te spreken. Moet je natuurlijk wel KDE gebruiken...... :)
Het is een beetje een Outlook kloon en tot noch toe kan ik er alles mee wat ik van een mailclient verwacht zoals filteren, verschillende mailboxen bedienen, iedere 5 minuten mijn mailbox checken en natuurlijk e-mail lezen! ;)

[edit]
oh ja, 1 nadeeltje, ik kon mijn Outlook (dat ik hiervoor gebruike op een OS dat ik nauwelijk durf te noemen in NOS ;) ) niet converteren! :(

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Mutt.

Ik heb geen behoefte aan een grafische client om text te lezen, dus in dat opzicht voldoet mutt prima.
Hij is
• Stabiel (nog nooit gecrashed)
• Veilig (hij laat de text van een mailtje zien, en je kunt attachments opslaan of viewen met het default eraan geassocieerde prog)
• Snel (tsja.. text he)

Verder kan hij vrij veel dingen automatiseren (zoals sendhooks enzo), maar dat is lastiger in te stellen dan met wijs-en-klik (je moet manpages lezen he :) ).

Als je een grafische client wilt, moet je eens kijken naar sylpheed... Bij mijn weten een behoorlijk aardige mailclient. Niet retetraag of met 1000 features die je niet gebruikt, maar hij kan wel zo'n beetje alles wat 'normale' gebruikers nodig hebben.

Mozilla's mail schijnt ook vrij goed te zijn, maar ik heb mailclient en browser liever gescheiden, bovendien gebruik ik geen Mozilla.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
Forte Agent in een met Wine :+

Ik ben nou eenmaal gewend aan dit programma en volgens Forte zou het perfect moeten draaien met Wine.

Op dit moment Windows op mn desktop en Linux op de server, ben over beide tevreden

* _JGC_ hoeft dus geen mailclient op Linux (als ik het wel gebruik: telnet localhost pop3)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Op dinsdag 18 december 2001 19:21 schreef beelzebubu het volgende:

Ik stem voor evolution, prachtig grafisch hoogstandje en zeer makkelijk en snel :)
Snel? Evolution ziet er goed uit, maar snel is het zeker niet. Ik gebruik Sylpheed, dat is een stuk lichter dan Evolution. Het lijkt wat op Balsa (ook GTK based iig), maar is stabieler - Ik heb zo'n ruzie met onze IMAP server dat Balsa segfault, en Sylpheed me alleen geen mailtjes laat verwijderen (lezen kan wel).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Ik gebruik zowel Pine als Sylpheed en ben over beide redelijk tevreden. Pine heeft toch wat kleine onhebbelijkheden als je het gaat gebruiken in combinatie met IMAP. Sylpheed heeft daar echter weer een aantal andere onhebbelijkheidjes mee, dus de client waar ik 100% tevreden over ben heb ik nog niet gevonden.

Verwijderd

Voor de console: pine
Voor X: Mozilla 0.9.6 (is nogal zwaar, maar aangezien ik die ook als browser gebruikt....)

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:38
Evolution werkt bij mij erg goed. Ben ik zeer over te spreken. En snel? Tja, misschien niet zo snel als mutt, maar traag is het in ieder geval niet. Gewoon, goed werkbaar zo te zeggen. Maar misschien ligt het eraan dat ik ook een hele basic X draai (alleen enlightenment, zonder dat session gedoe). In ieder geval: een aanrader wat mij betreft.

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 19:25 schreef blaataaps het volgende:

Leuk maar niet meer dan dat? Ik vind evolution "leuk maar niet meer dan dat". Voor grafische hoogstandjes gebruik mijn browser wel, die wens ik niet in mijn mailbox. Ik heb een hekel aan bloated software eigenlijk. En je kan idd gewoon overal fatsoenlijk je mail lezen.
Evolution is meer dan een email client, net zoals dat Outlook (veel) meer is dan een email client.

Evolution is een Email client en een Personal Information Manager en nee, er is geen Evolution-express. Nou ja, nog niet. Je weet maar nooit:)

Evolution zal binnen kort met exchange servers kunnen
praten dmv Ximian Connector: zie Ximian.com.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik ff genoeg weet, ik ga de volgende 3 testen :

1) Kmail (verwacht ik niet veel van)
2) Evolution (Als het maar verder komt als de 44p :))
3) Sylpheed (De screenshots op de site waren erg intressant)

Zal d'r nog eens een "verslagje" over maken (8>

Verwijderd

Ik heb kmail werkt goed en je kunt gewoon je outlook email overzetten je moet ze in windows met een programma overzetten in een ander formaat en vervolgens kun je dat formaat weer inlezen in kmail, even zoeken en je komt er wel uit
Pagina: 1