[OC][CM] Hoeveel fans/koeling nodig bij simpel ocn

Pagina: 1
Acties:

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 10:53
Oke hier mijn verhaal,

Ik heb hier een Pentium II 400 Mhz @ 400 Mhz.. er is dus nog compleet nix mee gedaan. Het systeem is alweer aardig veroudert.. maar verder kan ik er nog leuk mee werken.
Ik wilde nu een aantal aanpassingen gaan maken aan mijn systeem:

Ik wilde hem proberen te overclocken: Dit kan alleen door het verhogen van de bussnelheid. Waarom:? -> Intressant en leerzaam, ik kan beter een oude computer verneuken dan straks als we een nieuwe krijgen die stuk. En toch stel dat ik em op 500 Mhz zul je het toch wel een beetje merken.

Nu mijn probleem: Warmte. Ik zou niet weten hoe warm mijn proc e.d. nu is.. en hoe veel warmer gaat dit zootje worden.. er moet dus extra koeling in:

Op dit moment zit er alleen die geintregeerde heatsink/fannetje die bij de box van de processor kwam, en een "ventilator" die blaast lucht onder de voeding uit die boven de proc hangt (ook blaast de voeding aan de achterkant van de kast zijn warmte eruit). -> deze is van Intel

Verder zitten er geen fannetjes of iets dergelijks in.. behalve; op de voeding en op de proc.

Ik heb een skytower.. ruimte zat voor meer spul..

TO THE POINT
1 Hoeveel extra koeling etc. heb ik nodig ongeveer.. wat is normaal -> ik heb verder al een beetje verdiept in de luchtstroom.. maar wil niet teveel overbodig doen.

2 Een fanbus lijkt me dan ookwel relaxed.. dat ik 's nacht bv mijn computer iets minder veel lawaai laat maken.. (12 -> 5v fans).
Kan ik in de nacht mijn fans zomaar zonder gevaar naar 5 volt zetten als de computer "in rust" is?

Greetz to all ya people.. en graag een beetje hulp hier

EDIT

Mijn specs zijn misschien ookwel wat handig:

http://members1.chello.nl/~r.lageveen1

Verwijderd

Ehhm, ten eerste is het niet echt verstandig om je cpu te oc'en als je niet weet hoe warm hij is, maar dat ter zijde. Zorg in ieder geval dat de airflow door je kast goed is. Ergens onderin een fan die naar binnen blaast en bovenin eentje die naar buiten blaast. De beste plaats om er onderin je kast 1 te zetten is naast je cpu-koeler, zodat daar "verse" lucht van buiten overheen blaast. Zorg verder voor een degelijke cpu-koeler en dan loopt het wel los allemaal.
succes

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:28
ik denk dattie niet zo warm word..
en anders als hij toch te warm word, loopt hij gewoon vast..
ik had me celeron 400 ook op 500 lopen 39 graden idle ofzo..

edit : met 1 extra 486voeding fannetje :)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
p-2-400 word wel aardig warm hoor.

Als je het zeker wilt weten gewoon 2 80mm fans bijplaatsen

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03 12:45

Jan Laros

Aerschtuner

Gewoon aan beginnen en kijken hoe warm dattie wordt met een programma als mbm (Motherboard Monitor) of iets dergelijks. Ik ben pas begonnen en mijn TB 1200 loopt nu op 1330 MHZ. Dit is wel op 65 graden stressed, dus eerst wat nieuwe cooling halen voordat ik verder ga overklokken.
VEEL SUCCES!

• Wizzing
Newbie mode (zoals misschien deze hele topic):

En maakt het ook nog uit wat voor fans je koopt? Ik wil natuurlijk niet teveel geld uitgeven, maar ik wil ook niet teveel herrie.

Zijn fans die zuigen, of blazen ook nog verschillent..of ligt het er maar net aan hoe je ze aansluit?

Edit: en mijn voeding van 235 Watt.. wordt dat ook een probleem.. of boeit dat verder niet als alles nu ook prima draait

• Wizzing
Even omhoog :Z

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 13:55 schreef Wizzing het volgende:
Even omhoog :Z
specs:
waarom stop jij je proc in een floppy connector?

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 14:03 schreef jadjong het volgende:

[..]

specs:
LOL :D

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:28
hehehe

• Wizzing
Op woensdag 19 december 2001 14:03 schreef jadjong het volgende:
specs:
hehe.. oww ja ;).. foutje...
ach boeie.. je snapt wat ik bedoel ;)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:32

breinonline

Are you afraid to be known?

1. Een a twee extra fans is in jouw geval wel voldoende denk ik.
2. Ja, dat zal wel lukken, maar je moet niet 's nachts gaan renderen ofzo :+ Gewoon niksend moet het geen probleem zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

hoogstens 1 xtra fan ofzo :)

/me heeft hier een amd k6-2 350@400 lopen zonder xtra koeling :D

deze worden heter dan een PIII maar wordt nog niet echt heel heet en red het gwoon met de standaard fan :)

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 14:39

Nohead

PSN ID: Nohead

Newbie mode (zoals misschien deze hele topic):

En maakt het ook nog uit wat voor fans je koopt? Ik wil natuurlijk niet teveel geld uitgeven, maar ik wil ook niet teveel herrie.

Zijn fans die zuigen, of blazen ook nog verschillent..of ligt het er maar net aan hoe je ze aansluit?

Edit: en mijn voeding van 235 Watt.. wordt dat ook een probleem.. of boeit dat verder niet als alles nu ook prima draait
fans zuigen en blazen slimmerd, als de ene kant blaast dan zal ie wel de lucht van de andere kant in zuigen he? ohh jaa?
80mm fans zijn niet zo duur kan van 10 tot 25 gulden zijn.
heb je een temp. sensor op je mobo zitten? is wel zo handig
koop anders zo'n temp. meter bij de halfords voor 25 piek
stop em vlak bij je CPU en dan weet je ook ongeveer hoe warm ie word.
lees de FAQ staan veel nuttige dingen in.
als je fans in je kast gaat zetten hou er wel rekening mee dat je maybe een blowhole moet maken want anders blaas je niet koude lucht in maar heb je alleen warme lucht circulatie van je kast niet zo handig.
je voeding is goed genoeg ik heb ook een 235W voeding voor brander cdrom 2HD's en 3*80mm fans 2*40mm fans + regelbare fanbus.
Pagina: 1