Toon posts:

ac aansluiting werkt dat ook met dc?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een setje speakers gesloopt om er een koptelefoon versterkertje van te maken, nu zit er een trafo in van 220v ac -> 12v ac op de printplaat wordt dit gelijk gericht dmv diodes zo te zien, hij komt in me pc en daar zit 12v dc kan ik er dan ook gewoon gelijkstroom op zetten, zodat de diodes gewoon geen nut hebben maar wel alles door laten??

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 13:18

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je kan natuurlijk ook de aansluiting NA de gelijkrichtbrug kunnen maken. Dan heb je zowieso geen probleem met de gelijkrichter. Je moet er wel rekening meer houden dat de gelijkgerichte spanning hoger is dan die van de trafo. Dit scheelt ongeveer een facto 1,4 als ik mij niet vergis, maar dat valt verder nog wel te vinden met de search.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik begin te twijfelen, want volgens mij is het niet alleen +12Vdc, maar ook nog -12Vdc.

Een tijdje terug las ik zelfs een topic van iemand die een desktop-systeem in het dashboardkastje van zijn auto had gebouwd.

Máár op de voedingsaansluiting op je moederbord zit naast gnd +5V en +12V ook -5V en -12V. Dat kun je alleen krijgen uit een 220Vac trafo met secundair 24Vac wikkeling met middenaftakking.

Mijn vermoeden is dus, dat die gast een 12Vdc - 220Vac omvormer in zijn auto had.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2