pplz, ik heb ff hulp nodig.
Ik heb een aantal programma's gedownload, en deze heb ik uitgepakt met tar -xzf bla.tar.gz.
Er wordt keurig een directory aangemaakt. In de readme lees ik dat ik dan moet typen:
./configure
daarna make
daarna su root
make install
nou, ik type keurig in ./configure. Ik krijg dan het volgende te zien:
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH
wat moet ik nu doen zodat ik dit programma kan gebruiken? Ik snap er helemaal geen reet van (geeft niet, leer je weer wat van). Ik ben dus nog een echte n00b, als begint er wel een stukje te dagen hoe ik met Linux moet werken.
tnx
Ik heb een aantal programma's gedownload, en deze heb ik uitgepakt met tar -xzf bla.tar.gz.
Er wordt keurig een directory aangemaakt. In de readme lees ik dat ik dan moet typen:
./configure
daarna make
daarna su root
make install
nou, ik type keurig in ./configure. Ik krijg dan het volgende te zien:
checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH
wat moet ik nu doen zodat ik dit programma kan gebruiken? Ik snap er helemaal geen reet van (geeft niet, leer je weer wat van). Ik ben dus nog een echte n00b, als begint er wel een stukje te dagen hoe ik met Linux moet werken.
tnx
edit:
even erbij zetten: Dit krijg ik als ik ./configure wil uitvoeren als gewone gebruiker, en als root.
even erbij zetten: Dit krijg ik als ik ./configure wil uitvoeren als gewone gebruiker, en als root.