[RH 7.2 newbie] -> problemen bij ./configure

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

sus

is druk :+

Topicstarter
pplz, ik heb ff hulp nodig.

Ik heb een aantal programma's gedownload, en deze heb ik uitgepakt met tar -xzf bla.tar.gz.

Er wordt keurig een directory aangemaakt. In de readme lees ik dat ik dan moet typen:

./configure
daarna make
daarna su root
make install

nou, ik type keurig in ./configure. Ik krijg dan het volgende te zien:

checking for working aclocal... missing
checking for working autoconf... missing
checking for working automake... missing
checking for working autoheader... missing
checking for working makeinfo... missing
checking for gcc... no
checking for cc... no
configure: error: no acceptable cc found in $PATH

wat moet ik nu doen zodat ik dit programma kan gebruiken? Ik snap er helemaal geen reet van (geeft niet, leer je weer wat van). Ik ben dus nog een echte n00b, als begint er wel een stukje te dagen hoe ik met Linux moet werken.

tnx

edit:

even erbij zetten: Dit krijg ik als ik ./configure wil uitvoeren als gewone gebruiker, en als root.

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je bij de Install de development overgeslagen... Nu mis je dus zowat alle tools om te kunnen compilen. In dat geval kun je beter gebruik maken van RPM of alsnog development installeren... (En dat zijn er nogal wat ;)).

Suc6!

• sus

sus

Topicstarter
hehe, volgens mij heb ik dat niet uitgezet tijdens de install... Maar goed, hoe kan ik dat alsnog installeren?

Ik heb nl. geen zin om (weer) heel mijn systeem opnieuw te installeren. Heb het net draaiend :)

Ik bedoel dus, is er een (grafische) manier om dit dmv een menu alsnog te installeren? Zo ja, hoe dan? En kan dat ook vanuit de KDE?

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 16:23 schreef suspicious het volgende:
hehe, volgens mij heb ik dat niet uitgezet tijdens de install... Maar goed, hoe kan ik dat alsnog installeren?

Ik heb nl. geen zin om (weer) heel mijn systeem opnieuw te installeren. Heb het net draaiend :)

Ik bedoel dus, is er een (grafische) manier om dit dmv een menu alsnog te installeren? Zo ja, hoe dan? En kan dat ook vanuit de KDE?
Dat zal wel kunnen denk ik... Probeer anders eens Red Carpet van Ximian... (http://www.ximian.com).

Verwijderd

Ik weet niet welke distributie je bebruikt?

Onder kde en gnome heb je standaard programma's als kpackage of gnorpm.
Mandrake heeft rpmdrake, wat automatisch dependencies regelt.
Ik geloof dat RedHat met up2date komt, maar dat ken ik verder niet.

Met compileren zal je genoeg problemen tegen komen.
En je zal ze niet allemaal in 5 minuten oplossen.
Weet dus waar je aan begint.
Documentatie is bijv. op:
http://www.linuxnewbie.org/nhf/intel/compiling/index.html

Verwijderd

Onder KDE staat er onder je systeem-menu wel iets als pakketbeheerder.
[edit] ark heet deze onder KDE 2.2.2

• sus

sus

Topicstarter
Ik werk dus met RH 7.2

Wat heb ik dan allemaal nodig? Want er staat dus wel wat geinstalleerd van Development.

Dit staat er bij languages:
perl
pygnome
pygnome-libglade
pygtk
pygtk-libglade
python
tcl
tix
tk
tkinter

Libraries:
rpm-python
python-xmlrpc
popt
libxslt
libxml2
libpcap
lesstif
PyXML
4Suite

Tools:
make

Die staan geinstalleerd, en ik kan niet aangeven dat ik nog meer wil installeren...

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Up2date is alleen te gebruiken om nieuwe updates binnen te sleuren voor progs die je al hebt geinstalleerd. Onder Systeem-->Pakketbeheerder staat het progje waar je naar zoekt. Het werkt niet echt fantastisch maar dat is een kwestie van smaak. Ikzelf installeer progs liever via de console. Zoek in die Pakketbeheerder maar eens bij development,waarschijnlijk moet je daar dus ff wat pakketjes van selecteren :)

* x-wolf ziet dat hij weer eens te traag was. Hij moet ook niet andere dingen doen tijdens een stukje typen op GOT :)

Verwijderd

In ieder geval:
gcc
make
autoconf
automake
en het kan zijn dat er meer bij moet.

• sus

sus

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 16:40 schreef x-wolf het volgende:
Up2date is alleen te gebruiken om nieuwe updates binnen te sleuren voor progs die je al hebt geinstalleerd. Onder Systeem-->Pakketbeheerder staat het progje waar je naar zoekt. Het werkt niet echt fantastisch maar dat is een kwestie van smaak. Ikzelf installeer progs liever via de console. Zoek in die Pakketbeheerder maar eens bij development,waarschijnlijk moet je daar dus ff wat pakketjes van selecteren :)

* x-wolf ziet dat hij weer eens te traag was. Hij moet ook niet andere dingen doen tijdens een stukje typen op GOT :)
Hoe doe je dat dan, installeren via de console?

• sus

sus

Topicstarter
en toen was het stil..

ik wil dus weten hoe ik de missende onderdelen (via de console) kan toevoegen aan mijn huidige systeem

Verwijderd

rpm -i packagename.rpm

als optie kan je --nodeps of --force gebruiken of check rpm --help

• sus

sus

Topicstarter
ik moet dus alleen uitzoeken welke rpm's iknodig heb, en die met rpm -i <filenaam> installen?

Verwijderd

yes

probeer automake, autoconf, gcc etc.. te installeren

als je volgende keer weer linux gaat installeren is het wel handig om de development packages aan te vinken ofzo, scheelt weer

Verwijderd

Met RH is het vrij simpel, je reboot gewoon machine en doet een "update" met de development tools. Oops daar gaat je uptime, maar scheelt je veel werk.;)

• sus

sus

Topicstarter
nou ja, ik install hem nog wel een keertje. heb nu ook CD2, dus kan ik meer installeren vanuit de setup.

iig, toch bedankt, zal niet meer vergeten om de dev.-tools erbij te zetten :)
Pagina: 1