nieuwe computer bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• beat
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hallo ik heb een paar onderdelen gekocht die ik wil inbouwen

- epox 8kha+
- athlon xp 1600+
- 256 DDR SDRAM apacer
- Voeding Inwin P4 300 WATT
- Coolermaster DP5-6I31C

kan iemand mij uitleggen hoe ik mezelf het beste van statische energie kan ontdoen

en zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Verwijderd

Ik zou zeggen pak een ongeverfd gedeelte van de verwarming vast, of steek je vingers in een geaard stopcontact (je weet wel de 2 uitstaande pinnetjes)
dan is alle statische electrischiteit (ofzoiets) wel weg.

edit:

hmmz, is het nu geaard of toch wat anders

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

Een tip die ik ook een keer kreeg: Trek geen wollen trui of sokken aan. (sterker nog, volgens die persoon kon ik het best naakt te werk gaan, vond ik wat overdreven)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Op dinsdag 18 december 2001 15:28 schreef biet het volgende:
hallo ik heb een paar onderdelen gekocht die ik wil inbouwen

- epox 8kha+
- athlon xp 1600+
- 256 DDR SDRAM apacer
- Voeding Inwin P4 300 WATT
- Coolermaster DP5-6I31C

kan iemand mij uitleggen hoe ik mezelf het beste van statische energie kan ontdoen

en zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Let een beetje op met het plaatsen van de koeler, moet je best wel wat kracht voor zetten, je kunt het besten een schroevendraaier op de koeler zetten (wijst zich vanzelf) dan klik je hem er zo op.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Haaguit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 13:29

Haaguit

HBZNPLT!

pak een dun kabeltje en tape een deel aan je hand en het andere gedeelte aan een leiding. Wel ff de core blootleggen ;)

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

Verwijderd

Als alles nog in zo'n antistatisch zakje zit, ga dn als volgt tewerk:
- pak met een hand een ongeverrfd deel van de kast beet, met een andere hand de binnenkant en buitenkant van het zakje aanraken, en dan het onderdeel eruithalen
- zorg ervoor dat je in contact met de kast blijft, en plaats voorzichtig het onderdeel in je kast.
- laat de kast weer los, en klaar ben je.

let er nog even op dat je niet de contactpunten beetpakt, en het liefste ook niet teveel chips aanraakt.

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 13:58
nou dat elektrische gedeelte zou wel meevallen :)

-neem de tijd ervoor
-niet lomp doen
-wees liev voor de onderdelen

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Ik trek me nooit zoveel aan van Statische elektriciteit, maar als je het zeker wilt weten kan je bij de lokale computerboer vast wel een anti-statisch polsbandje krijgen (gebruiken we op m'n werk ook).
De bovenstaande tips zijn ook al meer dan genoeg.

Specs

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
k' heb pas nog zo'n vergelijkbaar systeem in elkaar gezet, en k'heb tegen de Statische elektriciteit ff de verwarwingspijp aangeraakt.

Ver moet je inderdaad oppassen met de cooler, en een beetje aardig zijn voor de onderdelen vooral voor de CPU pinntjes ;)

Verwijderd

Je kan ook gewoon een antistatisch polsbandje kopen :+

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb het inderdaad ook via een draadje aan m'n pols wat naar de verwarmingspijp liep en daar ook aanvast zat met een plakbandje(uiteraard een blanke pijp).

Verder de tip van wollen kleding was een hele goede. Had ikzelf nog nooit aan gedacht maar het is waar dat je met wollen kleding veel sneller last hebt van statische electrisiteit.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Sluit je pc aan op het lichtnet (geaard stopkontakt). Raak je kast aan. Doe dit regelmatig. Draag geen schoenen. Geen wollen truien.

Ei-tje.

Verwijderd

ik heb al honderden keren men PC open gelegd en ik heb nog nooit om statische elektriciteit gekeken en hij doet het nog steeds
>:)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
steek de stekker van je voeding in een geaard stopcontact en pak een metalen deel van je kast vast. dat helpt goed.

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 13:58
Op dinsdag 18 december 2001 16:41 schreef carnman het volgende:
ik heb al honderden keren men PC open gelegd en ik heb nog nooit om statische elektriciteit gekeken en hij doet het nog steeds
idd :) heb ik nog nooit rekening me gehouden

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het een beetje simpel te doen verder dat zelfbouwen?

Ik heb nu een nieuwe computer besteld, maar de levertijd is 3 weken......baal ik een beetje van. Dus ik twijfel er over of ik hem niet beter zelf in elkaar kan zetten.

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 15:33 schreef steveman het volgende:
Een tip die ik ook een keer kreeg: Trek geen wollen trui of sokken aan. (sterker nog, volgens die persoon kon ik het best naakt te werk gaan, vond ik wat overdreven)
Niet zo'n slecht idee. Als er iets omhoog gaat weet je dat je geladen bent.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:17
Op dinsdag 18 december 2001 16:58 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Niet zo'n slecht idee. Als er iets omhoog gaat weet je dat je geladen bent.
Rolfmao :D:D:D

Maare inderdaad gewoon af en toe je kast vastpakken geen wollen trui aan en dan valt ut wel mee.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-08 15:12

Tassadar

l33t h4x0r :)

en als het niet past: dan gewoon wat meer kracht zetten >:)

doe ik ook altijd :P

Verwijderd

Wat een ongein :?
Ik hep daar nog nooit wat van aangetrokken... ik bedoel.. als je aan je computer werkt.. dan trek je alle stroom uit..
En ik zit vaak genoeg met magnetische schroevendraaiertjes in m'n kast te klooien.

Hep er nog nooit wat van gemerkt..
Wat is het ergste dat dan kan gebeuren door statische elektrischiteit? }:O

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Op dinsdag 18 december 2001 20:54 schreef Immo het volgende:
Hep er nog nooit wat van gemerkt..
Wat is het ergste dat dan kan gebeuren door statische elektrischiteit? }:O
Computer Kaputt :P :?

Statische electriciteit is makkelijk iets tegen te doen. Regelmatig kast aanraken, Paarkeer POWER-knop indrukken als je computer uit de stekker hebt getrokken wil ook helpen (schijnt). Gewoon voorzichtig omgaan met je computer en alles ik okee :)

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

wikkel alle in de omgeving staande apperatuur in met aluminiumfolie, trek de stekker van de magnetron en koffiezetapperaat uit het stopcontact.
Denk er verder ff aan ok ff zo'n antistralingspak aan te doen. En de temperatuur in de kamer waar je de operatie uitvoert moet het minstens 35 graden zijn en moet er muziek van Briitney Spears op staan..

:+ :+ :+

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 21:00 schreef Bart B het volgende:

[..]

Computer Kaputt :P
of nog erger een wisselend wel/niet werkend systeem (stabiliteitsprobleempjes) waar je de oorzaak niet van kan ontdekken...

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

Op dinsdag 18 december 2001 16:41 schreef carnman het volgende:
ik ook meestal

kast vast betekent electra weg vaak haal ik niet eens de stakker uit het stopcontact.
is tie nog beter geaard >:)

edit:

met stakker bedoel ik natuurlijk stekker, niet dat het verkeerd staat in de zin maar toch effe rechtzetten :P

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

als je je kast aan wil raken om te ontladen moet je natuurlijk wel de stekker erin laten zitten en in een geaard stopcontact steken.
Of de kasst met een draadje verbinden aan de verwarming.

Polsbandje is wel het veiligst, maar ik moet toegeven dat ik nog nooit wat van statische elektriciteit gemerkt heb als ik in mijn computer bezig was.

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
Polsbandje is het veiligst..

Verwijderd

Neem die cooler nou niet, had ik eerst ook dat ding dat schreeuwt het uit.

Zalman Rulez
Pagina: 1