Toon posts:

kant en klare temp regelaar te koop

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als project voor school moeeten wij een product maken en verkopen.
Ons idee was om een kant en klaar temperatuur regeling voor ventilatoren te bouwen.

De specificaties zijn als volgt:
Spanning: 12,0 V
Maximale stroom: 1,5 A
Spanning bij 20 graden: 6,5 V
Spanning bij 40 graden: 12,0 V

De schakeling zit in een kleine behuizing en is voorzien van een molex-conector en een standaard fan aansluiting.
De prijs zal gaan liggen rond de 10 euro (excl. verzendkosten)

Graag willen wij weten of hier vraag naar is.

Afbeeldingslocatie: http://www.watercooled.tmfweb.nl/MVC-008S.JPG

• SdR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 14:24

SdR

lijkt me heel interresant.
als het doorgaat doe mij er maar 2.

Don't Speak, Just Think

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Lijkt me een leuk project, maar ik wil wel wat meer info:

- Hoeveel ventilatoren kunnen er worden aangesloten?
- Past het geheel in een 5,25 inch drive bay?
- Zo te lezen zijn er slechts twee standen: halve of volledige spanning?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Als je er ook nog rekening mee houdt dat er fanŽs zijn die op 7 voltjes opstart problemen hebben dan heb je een redelijk product in handen hebben.

Ik ben wel bang dat je moeite zult krijgen met het ontbreken van een doelgroep. Veel tweakers willen of max koeling, of fabrieken zelf iets als het stiller moet. En jan modaal zal echt niet zelf in zŽn compie willen rotzooien, daŽs veel te eng.

Verder is 10 euro erg duur voor een kastje met voor 2,5 euro aan onderdelen erin.

Maar als ik kijk naar de twee reacties boven mij zal er wel een marktje voor zijn.

[edit, prijzen in euro gezet, verder gezwam en de quote weggehaalt]

Verwijderd

Is een baby/bay controller niet iets z`n ding dus
kost iets van 10 piek om te maken :) zonder blauwe led`s iest goedkoper.
Is wel vraag naar, en ze kosten als je ze wilt bestellen al gouw 159,-
Dan kan de klant zelf beslissen wat hij wil schakelen, cclfjes of blowers.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 15:10 schreef wokmaster het volgende:
Lijkt me een leuk project, maar ik wil wel wat meer info:

- Hoeveel ventilatoren kunnen er worden aangesloten?
- Past het geheel in een 5,25 inch drive bay?
- Zo te lezen zijn er slechts twee standen: halve of volledige spanning?
- max 1,5 A bij 12 V dus max 18W reken maar uit :9
- het is een zeer klein doosje dus die kun je overal kwijt
- de regelaar is analoog en zal dus de fan`s geleidelijk sneller laten draaien waneer het warmer wordt

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 15:18 schreef Silenzer_nl het volgende:

[..]

- de regelaar is analoog en zal dus de fan`s geleidelijk sneller laten draaien waneer het warmer wordt
Dat is cool!
ik wil er dan wel 1 :-0

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Op dinsdag 18 december 2001 15:18 schreef Silenzer_nl het volgende:

[..]

Dit is interessante info. Ik wacht nog even op de pics voor ik een oordeel vel.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 15:11 schreef ascii het volgende:

[..]

Als je er ook nog rekening mee houdt dat er fanŽs zijn die op 7 voltjes opstart problemen hebben dan heb je een redelijk product in handen hebben.

Ik ben wel bang dat je moeite zult krijgen met het ontbreken van een doelgroep. Veel tweakers willen of max koeling, of fabrieken zelf iets als het stiller moet. En jan modaal zal echt niet zelf in zŽn compie willen rotzooien, daŽs veel te eng.

Verder is 10 euro erg duur voor een kastje met voor 2,5 euro aan onderdelen erin.
uit onderzoek is gebleken dat de meeste fan`s bij 6,5V wel starten. verder moet je er rekening mee houden dat de temp in je kast hoger ligt dan de omgevingstemp, dus meestal iets hoger dan 20graden. de fan zal dus ergens op 7 V lopen.

verder vind ik de opmerking van die 2.5 euro niet terecht, je moet er ook rekening mee houden dat ze door ons gesoldeerd en in elkaar gezet worden. naar mijn mening is 10 euro voor een product met deze specificaties niet erg duur.

Verwijderd

Helaas niet genoeg voor mijn HP120 .. kan je niet een sensor maken die de RPM aanpast afhankelijk van de water-temp?

Verwijderd

Klinkt kewl, als je het gemaakt hebt willen wij wel een schema :). (dan gaan we het natuurlijk snel zelf namaken)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Let op dat dit heel erg moeilijk is. Waar ga je je sensor plaatsen. Plaats je hem op je proc ofzo of gewoon ergens in je kast. Een ventilator verlaagt niet de temperatuur maar verandert de gevoelstemperatuur

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 15:26 schreef Silenzer_nl het volgende:
uit onderzoek is gebleken dat de meeste fan`s bij 6,5V wel starten. verder moet je er rekening mee houden dat de temp in je kast hoger ligt dan de omgevingstemp, dus meestal iets hoger dan 20graden. de fan zal dus ergens op 7 V lopen.

verder vind ik de opmerking van die 2.5 euro niet terecht, je moet er ook rekening mee houden dat ze door ons gesoldeerd en in elkaar gezet worden. naar mijn mening is 10 euro voor een product met deze specificaties niet erg duur.
Heb ik weer, brakke fanŽs...

Maar je hebt gelijk met die 2,5 euro. Een lichtdimmer kost ook ongeveer 2,5 euro aan onderdelen. Maar door de verpakking leveren ze die dingen vanaf zoŽn 15 euro tot veel duurder. Btw een halogeen dimmer is aan onderdelen wel wat duurder, maar die zitten dan ook alweer aan de 40 euro (zucht)

Laatste vraagje, hoeveel denk je er e gaan maken. Mocht je er 10 verkopen dan is dat nog wel te solderen, maar stel het wordt een hitje, 100 stuks of een regelrechte hit, 10 stuks? Ik neem aan dat je niet fulltime aan het solderen, verpakken en verzenden wilt zijn?

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 15:33 schreef TrailBlazer het volgende:
Let op dat dit heel erg moeilijk is. Waar ga je je sensor plaatsen. Plaats je hem op je proc ofzo of gewoon ergens in je kast. Een ventilator verlaagt niet de temperatuur maar verandert de gevoelstemperatuur
Als je je fan niet de lucht laat rondpompen maar verse (koelere) lucht laat aanzuigen dan daalt de temp echt wel. Een proc geeft namelijk niets om gevoelstemp, die wil alleen van zŽn hitte af.

(of dacht je dat de fan op je proc zat om je proc blijer te laten zijn)

Verwijderd

Topicstarter
De sensor zit aan een kabeltje, ik denk dat je deze het beste boven in je kast kunt monteren omdat het daar vaak het warmst is.

De regeling verlaagt idd niet de temp maar zorg wel voor een stuk rustigere pc met nog voldoende luchtstroom die groter wordt naar mate de pc warmer wordt

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
is het niet mogelijk om een baybus te maken met tiptoetsen, das ook wel mooi.

maarja dat past waarschijnlijk niet in de opdracht

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Wat dacht je van dit product????

http://bit-tech.net/article/51
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
als je nog een goedkoop adresje voor fans weet dan wil ik er ook wel 1

meel me anders ff thijsmoens@hotmail.com

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 18 december 2001 15:06 schreef Silenzer_nl het volgende:

De specificaties zijn als volgt:
Spanning: 12,0 V
Maximale stroom: 1,5 A
Spanning bij 20 graden: 6,5 V
Spanning bij 40 graden: 12,0 V
(pics zullen rond 21:00 online komen)
Ik denk dat de ondergrens veel te laag is. MAW die haal jenooit. In de gemiddelde kamer is het als 20 graden. In een kast zal het dus wel warmer zijn dan 20 graden dus die haal je toch nooit.

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Op dinsdag 18 december 2001 15:06 schreef Silenzer_nl het volgende:
[..]
(pics zullen rond 21:00 online komen)
Het is ruimschoots 21:00 geweest. Ik wacht op pics... :P

Verwijderd

Topicstarter
pic geupload....

sorry voor de vertraging, was gisteren ID4 aan het kijken :)

• Philip_Janssen
  • Laatst online: 20-08 23:47
Het idee is leuk. Er zal ook best vraag naar zijn, maar houd in de gaten dat je voor een succesvol product altijd met een paar varianten op je product moet komen.
Bijvoorbeeld meerdere aansluitingen voor fans. instelbaar temperatuur bereik en zodra de temperatuur onder de X graden komt, schakelt de fan automatisch uit (ook instelbaar natuurlijk).

Enneh, een geeltje voor zo'n kastje. Lijkt veel, maar als je die varianten op de markt breng, kan het best.

• Philip_Janssen
  • Laatst online: 20-08 23:47
Wat ook een id is, om zo'n ding aan te kunnen sluiten op je proc fan. Maakt-ie idle wat minder herrie. (dan word het wel tot in de kleine uurtjes solderen!)

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Dus als je in je kast een temp heb van 35 graden en je blaast er lucht in van zeg 19 graden dan wordt alleen de gevoels temperatuur lager? DIKKE BULL**** zodra jij een warmer medium gaat vervangen voor een kouder medium dan zakt de temperatuur!!! Hallo het is het KNMI niet met het vriest 10 graden maar door de wind voelt het als -20!

Meh ...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 19 december 2001 15:51 schreef Twarp het volgende:

[..]

Dus als je in je kast een temp heb van 35 graden en je blaast er lucht in van zeg 19 graden dan wordt alleen de gevoels temperatuur lager? DIKKE BULL**** zodra jij een warmer medium gaat vervangen voor een kouder medium dan zakt de temperatuur!!! Hallo het is het KNMI niet met het vriest 10 graden maar door de wind voelt het als -20!
Ik ging er ff van uit dat we over een gesloten ruimte hadden tuurlijk wet ik dat een case dat niet is. Maar als je alleen lucht gaat rondpompen heeft dit geen zin.

Verwijderd

Ik wil er ook een.
Leuk idee trouwens!

Verwijderd

erg leuk wat is het schakelings schema? :7

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 16:47
Nou ik ga binnekort zelf eentje in elkaar flansen. Maar mocht je ze verkopen dicht bij huis dan wil ik er wel 1 van je kopen hoor.

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 16:47
Het kan denk ik kleiner je hoeft in princiepe alleen een weerstandje serieel te zetten die temp afhankelijk is ... of bestaat zo'n weerstandje niet?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 december 2001 16:12 schreef Chadi het volgende:
Het kan denk ik kleiner je hoeft in princiepe alleen een weerstandje serieel te zetten die temp afhankelijk is ... of bestaat zo'n weerstandje niet?
ja, een ntc maar die trekt het vermogen van een fan niet. resultaat: ntc wordt warm -> weerstand gaat omlaag -> fan gaat harder lopen -> ntc kapot

• Sine
  • Laatst online: 20:44
Op woensdag 19 december 2001 15:44 schreef MMS_El_Guapo het volgende:

Enneh, een geeltje voor zo'n kastje. Lijkt veel, maar als je die varianten op de markt breng, kan het best.
Geeltje is dus echt niet veel voor zoiets

begin er maar eens aan

ben je zo een uurtje zoet mee ...
(massa productie kan wat sneller maar toch)

begin maar eens te tellen
een paar torren en wat weerstanden grut misschien nog een c-tje ,kastje ,stekkertjes ..

Repareren doe je zo.

• The Guardian
  • Laatst online: 09-04 13:24

The Guardian

I'll keep an I on you

Op woensdag 19 december 2001 15:56 schreef TrailBlazer het volgende:
Ik ging er ff van uit dat we over een gesloten ruimte hadden tuurlijk wet ik dat een case dat niet is. Maar als je alleen lucht gaat rondpompen heeft dit geen zin.
Das waar maar wie plaats er nu fans in een geheel gesloten kast :? Heeft lekker veel nut een beetje wamre lucht verplaatsen :P

Maar goed even over die apparaatjes: Klinkt wel leuk maar ik zelf zou het niet kopen. Dit eigenlijk omdat ik denk dat de temp/spanning instelbaar zou moeten zijn zodat je hem op voor meer dingen kan toepassen dan alleen een casefan.

• ernst
  • Laatst online: 04-08 16:43
je kan ook langs de deuren gaan :D

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Pagina: 1