Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 samenwerkende voedingen

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
de vraag zit al in de topic. kep onder tussen 2 voedingen in een pc zitten maar hoe kun je ze op 1 schakelaar allebei aan laten gaan, ze zijn beide ATX en beide 300 Watt Aopen

greetz

Verwijderd

een voeding op je mobo, en bij de ander ff twee draadjes verbinden zodat ie denkt dat er een moederbord aan hangt, anders doet die 2e het niet.

Verwijderd

Topicstarter
welke 2 draadjes zijn dat dan? van de 20 ofzo die eraan zitten die naar het mobo toe gaan?

Verwijderd

ff de search gebruiken, je moet idd draden verbinden.

je moet de 2 voedingen namelijke een gezamelijke nul geven ( dus ff een zwarte draad uit de ene voeding met een zwarte draad uit de andere voeding )
dit is wel zo netjes maar eigenlijk overdreven, voedingen zijn namelijk verbonden met de kast(de nul-draad) dus als je twee voedingen in 1 kast propt dan zijn de nul-draden al verbonden via de kast.

Dat is ook de reden waarom je je voeding moet isoleren, als je ze van plan bent serieel te gaan schakelen. ( voor een 24v= aansluing bijvoorbeeld )

vervolgens moet je nog kijken naar het power-on signaal signaal dan moet je de twee groene draden uit beide voedingen verbinden. ( sommige voedingen is deze paars, maar meestal is het de groene )

en dan is er nog het power-good signaal(wit-grijze draad) van de tweede voeding deze moet met de aarde verbonden worden (je kan dus kiezen voor de wit-grijze draad van de andere voeding, een zwarte draad of zelf je kast(deze is verbonden met alle zwarte draden, pak maar eens een multi-meter))

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 08:14
als je een voeding met achter 2 uit/in gangen moet je die als eerste doen.

Je hebt dan de eerste die je aansluit op je netstroom en via de uitgang (die normaal naar de monitor gaat) leg je een kabel naar de andere voeding. Je moet wel zorgen dat je dan geen ATX voeding hebt *D

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-11 12:23

MLS

Je kan een AT voeding met een relais schakelen via de 12/5V van je 'master' voeding. Deze situatie heb ik hier thuis. Bovendien heb ik de (normaal permanent doorverbindende) 220 doorluis uitgang van de master voeding ook laten schakelen via dit relais en heb hierop mijn stekkerdozen aangesloten.
De secundaire voeding heb ik intern (binnen de kast, vanaf het punt na het relais uiteraard (zelfde punt als die doorsluis 220 connector)) doorverbonden met een 220 kabel.

Wat je ook kan doen is het groene kabeltje van de voeding bij die van de andere voeding doen (je moet hem aan aarde leggen om de voeding aan te zetten, daar zorgt je moederbord voor als je je PC aanzet).
Die groene is dus de startdraad, concentreer je daar op, of ga aan de gang met relais etc.

Succes

• MLS

MLS

Je kan dus de 220 laten schakelen van je 2e ATX d.m.v. een relais en die groene altijd aan aarde laten hangen.

Of je kan proberen of je op je MOBO beide groene kabels bij elkaar kan voegen (of de 2e in de eerste voeding vast kan solderen).
Maar test EERST of je voeding wel goed wil starten als die groene aan aarde hangt, sommige voedingen willen alleen goed werken als ze belast worden op de 3.3V en/of andere spanningsuitgangen.

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik de 2 groene draden aan elkaar maak en en de zwarte uit de 2e voeding naar GND laat lopen moet ie het doen.....??

Het is trouwens niet de bedoeling om 24 Volt te kweken. Maar moest een extra voeding hebben omdat videokaart en CPU te wijnig kregen :)

• MLS

MLS

Je moet altijd een van de zwarte (aarde) draden verbinden met die andere voeding, zodat ze een gemeenschappelijke aarde hebben.
Wat je ook zou kunnen doen is (niet echt netjes) de chassis van de twee voedingen kunnen aarden, omdat die zwarte draden gewoon direct aan je voeding-chassis hangen (zoals hierboven al verteld werd).
Maar zorg voor een _goede_ aardverbinding, een loszittende aarddraad kan behoorlijk wat problemen opleveren.

Alleen, je videokaart krijgt te weinig zeg je... Daar hoeft een 2e voeding (die je alleen gebruikt voor je CDRoms/HD's etc.) niet bij te helpen...
Als je je hele mobo etc. wil helpen met 2 voedingen moet je eigenlijk ALLE draden parallel zetten, maar dat lijkt me niet zo'n goed plan.
Probeer eerst eens de 2e voeding permanent te laten draaien door de groene van die voeding aan aarde te leggen (je kast/een zwarte kabel van de andere voeding).
(Hang gewoon al je apparaten eraan (CDROM HD etc.) en zet de 220 erop.) Als je HD's nu beginnen te loeien, weet je dat het werkt. Zo niet, dan kan je hiermee wel stoppen.
(Alhoewel... dan zou je nog moeten proberen die PWR_OK kabel van de 2e voeding aan aarde te leggen).
Als dit idd werkt, kan je je 1e voeding alleen gebruiken voor de voeding van je mobo (dus verder geen apparaten eraan) en kan je testen of je nu geen probs meer hebt met je vidkaart.

Verwijderd

Topicstarter
bouw ik eerst de groene draad wel ff aan de kast en kijken of ie het doet...tot vanavond (hoop ik) :)

Verwijderd

De 2 groene draden van de voedingen aan elkaar, en dan 2 gelijkt zwarte (maakt niet uit welke verder!)

Staat ook op www.virtual-hideout.net

http://www.virtual-hideout.net/guides/atx_psu_mods/index.shtml

Die dus!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 10:39
Het staat zelfs in de FAQ...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.