CD-speler dempt???

Pagina: 1
Acties:

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 20:02
Ik heb gehoort dat een cd-speler of discman het geluidskwaliteit dempt naar ongeveer 24 KHz of zoiets, nou vroeg ik mij af klopt dat wel.

Want hij zei ook dat minidisk daardoor beter geluid produceert omdat die wel op 44 of 48 KHz speelt

Verwijderd

klok en klepel zijn hier elkaar wel erg zoek...

Verwijderd

minidisk is sowieso niet beter dan cd....bij minidisk wordt de muziek namelijk gecomprimeerd er opgezet (er wordt data weggegooid zodat er meer muziek op een md past, net zoiets als bij mp3 gebeurt).

op een (audio)cd staat muziek helemaal ongecomprimeerd, er wordt niks weggegooid...

verder weet ik niet precies wat je bedoeld :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Muziek op CD is gesampled op 44.1 kHz. Theoretisch kan je daarmee tonen tot 22.05 kHz produceren. In cd-spelers zitten echter steile filters, waardoor het effectieve maximum op 20kHz ligt.

DAT recorders werken met samplingfrequenties tot 48kHz, waardoor een iets groter frequentiebereik mogelijk wordt. En doordat er iets meer samples per seconde genomen worden, is het signaal ook een ietsje nauwkeuriger.

Maar ehm.. Ossi: leg eens even wat beter uit wat je nu wilt weten? ;)

Siditamentis astuentis pactum.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Ik denk dat ie bedoelt dat er door de spec 44.1 kHz het frequentiegebied boven de 22050 Hz niet hoorbaar is vanaf cd.
Er kan qua geluid niets tippen aan een CD of DAT momenteel. Cassettes zijn analoog en vallen dus meteen af. DCC (wie kent het nog) en minidisk gebruiken net zoals MP3 compressie dmv het weglaten van geluiden. Oftewel er gaat geluid verloren wat in principe niet hoorbaar is, maar toch wordt er 'weggesneden'.
Bij cd heb je daar minder last van omdat het menselijk gehoor toch geen geluiden boven de 20 kHz hoort. En zelfs die toonhoogte is errug knap als je hem hoort.

edit:

Er was iemand met net voor! :+

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Verwijderd

Minidisc laat de muziek in de frequenties die je niet hoort weg. Daardoor heb je dus minder ruimte nodig en dus een kleiner schijfje. Op een CD blijven de frequenties die je niet hoort gewoon staan ... Je CD speler dempt niks automatisch. Tenzij je dat zelf instelt, maar dan is het volgens mij alleen het volume en niet de frewuenties 8-)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op dinsdag 18 december 2001 11:37 schreef Ossi het volgende:
Ik heb gehoort dat een cd-speler of discman het geluidskwaliteit dempt naar ongeveer 24 KHz of zoiets, nou vroeg ik mij af klopt dat wel.

Want hij zei ook dat minidisk daardoor beter geluid produceert omdat die wel op 44 of 48 KHz speelt
Dit is niet zo, anders zou een cdtje belabbert klinken tijdens het afspelen.
Op dinsdag 18 december 2001 12:05 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
hij heeft de klok horen luiden maar weet niet......... :)
De topicstarter wil gewoon weten waar die klepel is, aan jou de schone taak om het hem uit te leggen. :P

Krankzinnige muziek vind je hier.

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Op dinsdag 18 december 2001 12:47 schreef LangTall het volgende:
DCC (wie kent het nog) en minidisk gebruiken net zoals MP3 compressie dmv het weglaten van geluiden. Oftewel er gaat geluid verloren wat in principe niet hoorbaar is, maar toch wordt er 'weggesneden'.
Ja! Ik ken nog de DCC'tjes. Mijn vader heeft nog een deckje te staan met een Philips DCC spelertje erbij. Dat dingetje roeleerde op zich wel, maar Minidisc is toch stukken handiger.

Trouwens ff iets anders: hoe zit het met die nieuwe Minidiscjes waar ineens 6 (?) x zoveel op past als op een normale? Heeft iemand hier wat meer gegevens over en ook wat ervaringen ermee (klinkt het ook minder e.d.). Ik zou hier graag wat meer over weten

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 12:52 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

Dit is niet zo, anders zou een cdtje belabbert klinken tijdens het afspelen.
[..]

hij heeft de klok horen luiden maar weet niet......... :)
De topicstarter wil gewoon weten waar die klepel is, aan jou de schone taak om het hem uit te leggen. :P
Dat is in principe wel zo. Een CD is gesampled op 44.1 KHz en kan dus theoretisch gezien tot 22.05 KHz afspelen. Per definitie moet namelijk de sample rate 2 keer zo hoog zijn als de frequentie waarop deze wordt afgespeeld.

Een Minidisc op 48Khz kan theoretisch dus geluid tot 24KHz afspelen. In de praktijk zal dit inderdaad iets verschillen.

Het verschil is niet zo zeer merkbaar, aangezien je gehoor feitelijk maar tot 18KHz gaat. Er wordt wel gespeculeerd dat je hogere frequenties in bepaalde samenhang toch waarneemt maar dat is nog nooit bewezen.

edit:
Ow dit stond er al min of meer. Naja beter 2 keer dan niet :)

• Ossi
Op dinsdag 18 december 2001 12:05 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
De vraag leek mij toch wel vrij simpel

• Ossi
Op dinsdag 18 december 2001 12:47 schreef LangTall het volgende:
Er kan qua geluid niets tippen aan een CD of DAT momenteel.
DAT ?????

Nooit van gehoort, wat moet dat voorstellen :?

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 20:06 schreef Ossi het volgende:

[..]

DAT ?????

Nooit van gehoort, wat moet dat voorstellen :?
Digital Audio Tape, HET medium in de professionele audio-wereld...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op dinsdag 18 december 2001 20:04 schreef Ossi het volgende:

[..]

De vraag leek mij toch wel vrij simpel
Alleen als je hem zelf stelt, denk ik.
Ten eerste: Een vraag eindigt per definitie met een vraagteken.

Ten tweede: Die tweede opmerking van jou bungelt er wel heel los bij aan, nu is het helemaal nauwelijks meer te snappen wat je wilt weten.

Ik help je een eindje op weg:

Ik wil graag weten waarom.........

en op de puntjes ga jij verder.

• Ossi
Ik ben ook niet zo bekent in de "Professionele" muziek wereld :9

• eflukx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Vergeet niet dat DCC 18(!)bit geluid bevat met een max fsmp van 48KHz... En dat tesamen met PASC coding (mpeg layer 1) op 348Kbps geeft wel een erg geil geluidje hoor...

Zeker verglijkbaar met cd...

En ik kan je zeggen dat de DAC/ACD die je kunt vinden in bijvoorbeeld mijn DCC900 meer waar is dan een hele gemiddelde cd-speler die je nu bij de It's haalt... ;)

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Op dinsdag 18 december 2001 11:37 schreef Ossi het volgende:

BOEIUH dat hoor jij toch niet. De gemiddelde mens heeft maar een gehoorsbereik tot 22Khz. Niet zeuren dus.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op dinsdag 18 december 2001 22:51 schreef eflukx het volgende:
Vergeet niet dat DCC 18(!)bit geluid bevat met een max fsmp van 48KHz... En dat tesamen met PASC coding (mpeg layer 1) op 348Kbps geeft wel een erg geil geluidje hoor...

Zeker verglijkbaar met cd...

En ik kan je zeggen dat de DAC/ACD die je kunt vinden in bijvoorbeeld mijn DCC900 meer waar is dan een hele gemiddelde cd-speler die je nu bij de It's haalt... ;)
Das ook de reden dat ik baal dat minidisk zo mainstream is geworden. DCC is qua kwaliteit stukken beter dan minidisk IMHO. Maar Philips en marketing he. Is toch iets wat niet werkt. :)

Toch is een CD beter, de sample rate mag dan misschien iets lager liggen, maar het wordt uiteindelijk niet gecomprimeerd. Vergelijk het met een MP3 op 48 kHz met een bitrate van 128. Die klinkt gegarandeerd beroerder - voor zover mensen het verschil horen ;) - dan een mp3 op 44.1 met een bitrate van 256.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Pagina: 1