S-video of composite, welke resoluties ?

Pagina: 1
Acties:

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2025
Wat zijn de resoluties die zo'n tv-uit kaart aankan ?
begint dat pas bij 60x480 of zou 512x384 ook lukken ?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37
Ik denk niet dat dat gaat werken.

• macmouse
Op dinsdag 18 december 2001 10:46 schreef dennisdotcom het volgende:
Ik denk niet dat dat gaat werken.
want ?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37
Op dinsdag 18 december 2001 10:48 schreef macmouse het volgende:
want ?
Het verschilt per videokaart, en ik heb nog nooit 1 gezien die het wél kan.

• macmouse
Op dinsdag 18 december 2001 10:49 schreef dennisdotcom het volgende:

[..]

Het verschilt per videokaart, en ik heb nog nooit 1 gezien die het wél kan.
damn, das balen

Verwijderd

moet dit niet gemoved worden??

• macmouse
Op dinsdag 18 december 2001 10:51 schreef dj-krok het volgende:
moet dit niet gemoved worden??
Sorry je hebt helemaal gelijk, ik zit natuurlijk in het verkeerde forum vragen te stellen.

't komt waarschijnlijk omdat het wel een beetje met case-modding te maken heeft, alleen komt het niet voor in mijn verhaaltje |:(

Verwijderd

Ik heb het net even getest met mijn ATI All In Wonder Radeon, en die doet 512x384 op de tv. Bij display properties kan ik niet lager dan 640x480 selecteren, maar als ik de resolutie in het registry zelf op 512x384 zet (en even herstarten) dan werkt dat gewoon. Beeld wordt alleen wel erg plat en ik kan het niet bijstellen want het window van display properties valt voor een deel buiten beeld nu (kan niet meer bij de juiste button).

Misschien werkt dit ook bij videokaarten van andere merken.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
[forum=22] >> [forum=8].

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
De resolutie van een TV ligt redelijk vast.
vertikaal kun je bij PAL ongeveer 576 regels kwijt. De standaard schrijft voor dat er 625 regels zijn, maar een aantal worden er gebruikt voor teletext info en die worden dan ook niet op het zichtbare deel van de TV afgebeeld.
horizontaal kun je theoretisch oneindig veel kwijt, maar in de praktijk wordt het door de bandbreedte van de kabels afgekapt op zo'n 720 a 768 beeldpunten. (720 = DVD resolutie, 768 wordt bij video montage gebruikt)
De soort kabel bepaalt ook enigszins de bandbreedte. Bij een composiet kabel begint de kleur informatie rond de 4 MHz als ik me niet vergis, dus wordt de effectieve bandbreedte al ruim daarvoor afgekapt.

Maar het meest duidelijk is het verschil in kleur kwaliteit tussen beide kabels.
Bij S-video wordt de kleur informatie gescheiden over een 2e kabel verzonden, dus is er voor beide veel meer bandbreedte over.

Om nu weer ff op de vraag terug te komen... ;)
met een composiet kabel denk ik dat je niet echt veel verschil ziet tussen een horizontale resolutie van 480 en 768 pixels, met een S-video kabel zal dat beter zichtbaar zijn, maar dan gaan andere factoren mee spelen, zoals de kwaliteit van de VGA-kaart.

In de praktijk zal een videokaart een afwijkende resolutie altijd rescalen naar een veelvoud van 384*288.
Artefacten door het horizontaal oprekken of inelkaar drukken van het beeld (bijv afbeelden van 800 pixels op 768 pixels) zullen op een TV niet erg zichtbaar zijn, door de beperkte bandbreedte van de kabels etc.

Sommige TV-out's van VGA-kaarten willen nog wel eens alleen de mogelijkheid bieden om 640*480 op de TV-out weer te geven, omdat dat de NTSC standaard is, die in met name de VS gebruikt wordt. Driver fabrikanten willen dan nog wel eens vergeten dat er ook nog een rest van de wereld is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

640x480, 800x600 en 1024x768 kan ik met mijn v7100 Pro kiezen. De MSI GF2MX classic van mijn broertje doet alleen 640 en 800.

Ik heb verder nog niet echt andere resoluties gezien. 720x576 zou leuk zijn als dat kon, dat is de standaard PAL resolutie.
Pagina: 1