Toon posts:

22 monitor repareren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van iemand een 22 inch Eizo monitor van 5 jaar oud gekregen. Maar die is helaas een beetje kapot. Maar nu wil ik kijken of ik 'm kan reparen. Bij de reparateur zeiden ze dat hij onherstelbaar beschadigd was. En das het enigste wat ze er over te vertellen hadden. Nou heeft degene die de monitor heeft weggebracht naar de reparateur (Eizo), een schroefje van achter gemarkeert. En toen het ding terugkwam bleek de schroef onaangebroken. :( Dus nu wil ik 'm zelf na gaan kijken. Maar waar moet ik allemaal op letten?

Als ik 'm aanzet dan knippert ie nogal met van die harde klappen. Nou heb ik 'm open gemaakt en een paar stekkertje schoongemaakt en terug aan gesloten. En nu klapt de monitor al minder. Maar nu wil ik 'm verder schoonmaken, maar dat betekent dat ik dieper moet gaan graven in dat ding. Alleen heb ik weinig zin om een flinke opsodemieter te krijgen van de hoge voltages in dat ding. Dus aan welke dingetjes in de monitor mag ik niet aan komen. Of kan ik er beter maar helemaal vanaf blijven en er vanuit gaan dat ze bij de reparateur dat ding toch wel hebben opengemaakt?

• Drama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Nergens op letten en nergens aankomen. Levens gevaarlijk om zelf te proberen een beeldscherm te maken. Het enige wat is te repareren tegen een lagere prijs dan de aanschaf prijs van een nieuwe zijn de spoeltjes voor derest is het voordeliger een nieuwe te kopen

\0/

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Het "klappen" kan duiden op een kapotte tor in de scherm aansturing, of een brakke lijntrafo. O het schakelen van resoluties, dwz dat ie een probleempje heeft met syncen/instellen op het signaal.

Afblijven is natuurlijk grote onzin, doet een reparateur (als het goed is) ook niet. Weten wat je doet is wel een aanrader!

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Van de condensatoren moet je absoluut afblijven, deze dingen ontlaadt in zeer korte tijd hoog voltage zodat jij een flinke klap krijgt als je hem per ongeluk aanraakt!

• Spider_NL
  • Laatst online: 10-05-2023
uh , heb er zelf ook een EIZO 21" 6jaar oud. Hij doet het nog prima alleen.. hij onthoudt zn instellingen niet. Elke keer dat ie van resolutie veranderdt of als ik CS opstsart en wil spelen schakelt ie terug naar zn oue instellingen. :( Dus donker, kleiner, en op de vekeerde plaats. Oftewel andere afmetingen. T is een F760i-w

"In het verleden behaalde successen bieden geen garantie voor de toekomst"
"Geniet en drink met vaten"

Verwijderd

Topicstarter
Is er geen manier om die condensators snel te kunnen ontladen, zonder dat ik ze zelf aan hoef te raken en ik een opsodemieter krijg?

• The_Ghost
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

jep.. stekker eruit.. aan/uitknop (als het een echte is zeg maar, geen soft) paar keer heen en weer klikken..

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Topicstarter
Raak je dan echt de spanning in de condensator kwijt? Hij kan die resterende spanning toch niet kwijt als je de stekker eruit hebt getrokken?

Verwijderd

Condensator gewoon kortsluiten met een geisoleerde tang, ooit heel vroeger lassapparatuur gerepareerd met enorme elcos, werkt perfect Geeft soms wel een flinke vonk :) .

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00

Tylen

Neem mij niet te serieus

Ik heb vroeger voor mijn oude baas veel monitoren moeten repareren. (Met hulp van iemand anders) Meestal was de or kapot die voor de hoogspannings trafo zat. In de kast zit bij de trafo een coolrip waar deze tor/ren opzitten geschroefd suc6. (Ik hoop dat ook dit het probleem bij jou is)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 11:24 schreef Drama het volgende:
Het enige wat is te repareren tegen een lagere prijs dan de aanschaf prijs van een nieuwe zijn de spoeltjes voor derest is het voordeliger een nieuwe te kopen
Ik heb geen verstand van electronica en/of reparaties maar we hebben het hier over een 22" monitor, die zijn niet goedkoop hoor. Probeer eens een merkonafhankelijke computer radapperatuur reparateur te vinden. (of was dat diegene die hem had weggebracht?) Het wil nogal eens voorkomen dat een fabrikant zegt "oh 5 jaar oud en kapot: niet meer te repareren, meneer"

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Op dinsdag 18 december 2001 11:35 schreef Saddam het volgende:
uh , heb er zelf ook een EIZO 21" 6jaar oud. Hij doet het nog prima alleen.. hij onthoudt zn instellingen niet. Elke keer dat ie van resolutie veranderdt of als ik CS opstsart en wil spelen schakelt ie terug naar zn oue instellingen. :( Dus donker, kleiner, en op de vekeerde plaats. Oftewel andere afmetingen. T is een F760i-w
[oftopic] dat heb ik ook met mijn pc dat van CS; maar dat ligt niet aan je monitor. Ik heb al 3 monitoren geprobeerd en gebeurd altijd hetzelfde. Maar welk probleem het wel is weet ik niet.[oftopic]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:53

Super_ik

haklust!

klinkt als het probleem dat ik heb gehat met mn monitor, ik ben toen naar een hobbyist gegaan en die heeft het toen gefixt voor een geeltje. in een officiele winkel zijde ze ookdat ie nie gefixt kon worde, die hobbyist zij dat da probleem wel vaker voorkwam

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

voor de condensator hoef je niet op te passen
er zit er een in die tot 300 volt wordt opgeladen
die is als je hem uitzet met 5 min. wel leeg.

Je moet oppassen voor die hoogspanningskabel die naar
de beelbuis toeloopt, daar staat zo'n 15 tot 25 kv op
afhankelijk van de grote van de beeldbuis, die spanning blijft staan als je de monitor uitzet.

Knippert het voedingsledje dan is waarschijnlijk een
condensator defect in de voeding,
makkelijk kun je dit testen door de monitor open te schroeven, en zorgen dat je goed bij de onderdelen kunt komen met de luchtstroom van een verfstripper ofzoiets.

breng de monitor op een lekker temperatuurtje (niet te warm
de lucht die uit zo'n ding komt is 500 graden) en schakel de monitor in, en verwarm eventueel wat bij.
vaak zijn het condensatoren die kapotgaan bij oude monitoren.

Verwijderd

Condesators moet je niet ontladen door deze te kortsluiten met een tang of zo!!! Gewoon een weerstandje pakken en ontladen.. Echter de meerste condensatoren zijn na een min 5-10 wel leeg in een monitor.. Kijk eens naar de transistor die je lijntrafo aanstuurt... Waarschijnlijk is deze kaduuk.. Even eruit halen en nameten...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de monitor gisteren van binnen helemaal schoon gemaakt. Stekkertjes losgetrokken en terug vastgezet. Hij heeft een uurtje gedraaid en het lijkt er op dat hij het weer doet. Tenminste hij knippert niet meer. Misschien als hij wat warmer wordt dat ik dan weer een probleem heb, maar dat zie ik dan later wel.

Ikke blij, dat ding knippert niet meer, maar nou is er toch weer iets anders mis. Nu is m'n beeld te groot. :'( M'n beeld van windows valt buiten de 22 inch van m'n monitor. Als ik iets van een poppejte als achtergrond gebruik dan zie ik alleen de kop en de rest van het lichaam valt buiten de monitor. Als jullie begrijpen wat ik bedoel. Als ik dan met die knoppen van de monitor ga lopen prullen, dan kan ik het beeld wel iets kleiner maken, maar niet klein genoeg zodat het hele beeld op de monitor past. Ook andere resoluties pakken in windows heeft geen zin.

Dus wat moet ik nu? Is er nog een andere manier om dat aan te passen? Echt elke tip is welkom.

Oja, ook op andere pc's heb ik precies hetzelfde probleem, dus het ligt denk ik niet aan de videokaart. Verschillende besturingssystemen (win2000, win98, win95) geprobeerd, maar dan kan het denk ik ook niet aan liggen, want het probleem is er al voordat windows nog moet opstarten.

Ik heb wel gezien dat ik op de beeldbuis zelf aan een zooi knopjes kan draaien. (zijn van die knopjes waar je met je schroevedraaier wat aan kan draaien) Of kan ik daar maar beter gewoon vanaf blijven.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben achterop de volgende knopjes tegengekomen. VCR, YHC, YH, YV, YVS. Maar kan ik gewoon aan deze knopjes draaien zonder m'n monitor nog verder naar de donder te helpen?

Verwijderd

met Powerstrip kan je nogal wat dingen aanpassen, resoluties en grotes van het scherm enzo. Ik weet niet of je jou probleem hier meer op kan lossen, maar het valt natuurlijk te proberen!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Nu is m'n beeld te groot
D'r hoeft maar 1 onderdeeltje kapot te zijn en dan werkt het al niet meer. Bij mij was het in de TV 1 weerstandje waardoor het beeld ook veel te groot was. Aangezien een TV en monitor weinig verschilt in principes zal dat ook wel het geval zijn.
Misschien zie je wel ergens een zwarte weerstand zitten (op een plak waar het bord ook flink bruin van de hitte is uitgeslagen).
Als je schema's hebt is het zo op te lossen maar die zitten alleen bij Philips TV's.
Je zou een TV reperateur kunnen proberen maar kosten liggen vaak al snel rond enkele honderden guldens omdat het veel zoekwerk is.

Wel voorzichtig als je zelf gaat klussen, zolang je maar 3x checked of de stroom eraf is( en een Aardlekschakelaar gebruiken.).

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1