'Lag' tijdens computergebruik

Pagina: 1
Acties:

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Nu weer nieuw, een vaag probleem met m'n werkstation wat ik al langer heb.
Het geluid valt uit, het beeld wordt niet meer bijgewerkt (als het onder 'n 3D-spel gebeurt zakt de framerate tot 0). Na een aantal seconden (als je net vloekend met je vinger de reset-knop hebt bereikt :() gaat het systeem verder alsof er niets gebeurd is.

Specs van m'n bak staan in de sig.
Ik had eerst 'n Abit KT7 met 384 MB SDRAM, ik was aan een upgrade toe en heb nu 'n Asus A7M266 met 512 MB DDR.
Het probleem is vrolijk mee verhuisd |:(.

Heb Windows XP ook al opnieuw geïnstalleerd, moest toch opnieuw activeren na al die hardware-changes. Het maakt allemaal niets uit.

Ik dacht eerst dat het met geluid te maken had, maar 'n andere geluidskaart maakte niet uit. Ook heb ik al meerdere keren freezes gehad terwijl de geluidskaart niet gebruikt werd.

Alle ideeën zijn welkom, maar wel graag even goed lezen, de meeste "standaard-oplossingen" zijn al toegepast helaas...

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:08
Een Thunderbird 700MHz met DDR RAM? Kan dat?

Laat ik het anders vragen:

Staat je geheugen wel op 100MHz FSB, oftewel in het geval van DDR RAM op 200MHz.

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Ja dat staat goed, anders zou hij niet booten.
Ik heb 266FSB ook al geprobeerd, maar dan moet de CPU op 933 MHz draaien en dat trekt 'ie niet.
Bovendien krijg je van geheugenproblemen eerder andere fouten, dan komt je systeem niet terug uit de freeze (ook wel eens geheugengezeik gehad, da's gewoon pats reboot of pats muurvast).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
^^^^ Omhoog :( ^^^^

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb ook zo'n lag in mijn systeem, heel erg raar. Blijft hij idd een paar seconden hangen en gaat daarna gewoon weer verder. :(

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jij hebt een duron!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op woensdag 19 december 2001 19:26 schreef prenobe het volgende:
Jij hebt een duron!
Wat maakt dat nou weer uit?! Feit is dat het lagt, en de vraag is hoe da komt, niet wat voor processor hij nou eigenlijk heeft.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
probeer eens in de bios de setting van 'turbo/optimal' naar normal of andersom te zetten. En dma staat ook aan? ik heb dat probleem ook wel eens gehad, en ineens was het weg.

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Op woensdag 19 december 2001 19:26 schreef prenobe het volgende:
Jij hebt een duron!
Wat moet dit voorstellen dan? :(
Ten eerste is dit niet waar, ik heb 'n AMD ThunderBird 700 MHz, en als het al zo was, zou het voor dit probleem zeer waarschijnlijk geen spat uitmaken.

Verwijderd

heb je een netwerk-kaart?

edit: ja tuurlijk tis een workstation
haal em er eens uit kijk of het scheelt. ik heb ook wel eens gehad dat mijn sys rete traag werd door het netwerk verkeer. was overigens in win2k.

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-08 16:07
het ligt hoogstwaarschijnlijk aan je cd-rom speler, haal de cd eruit en je hebt nergens meer last van, gewoon even open en dicht helpt vaak ook wel, om de een of andere reden heeft de cd-rom prioriteit op je hele systeem, ik had laatst bij iemand een computer gezien die helemaal niet bootte als de cd-rom drive dicht zat..

edit: je kunt trouwens je geheugen op 266 draaien zonder de FSB van het mobo te veranderen, dit is wel een stuk sneller dan op 200 mhz draaien

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Is er een bekend probleem met de Realtek 8139-chipset en Windows XP? Anders heb ik weinig zin om de netwerkkaart uit die bak te halen aangezien hem dat zo goed als onbruikbaar maakt (software, internettoegang gaat allemaal over het netwerk).
Ik hoop ook echt dat dat 't niet is, alle kaarten die ik thuis heb zijn gebaseerd op die chip of zijn ingebouwd op het mainboard. Kaartje zonder de Realtek-chip is prijzig, en heb geen winkels in de buurt waar ik zo'n kaart even kan lenen om te testen.
Nu ik er even over nadenk heeft het werkstation van pa ook een 8139-based netwerkkaart en geen freezes (ook WinXP).
Nee, dat is het niet :).

Het is zeer waarschijnlijk niet de CD-ROM-drive, tijdens veel van de freezes zat er geen CD in het station (is bovendien 'n Plextor SCSI-brander, geen standaard IDE-dingetje).

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:58

The End

!Beginning

Komen die freezes altijd op dezelfde tijd? Zeg maar na een half uur spelen? Als je SCSI disks hebt gaan die automatisch uit na een tijdje. Met 384 Mb RAM in ieder geval wel. (Bij mij gaat ie altijd uit). Als het OS dan opeens besluit om wat te gaan lezen (in z'n vrije tijd) Hangt alles voor een paar sec. Daarna gaat ie gewoon verder. Het duurt nou eenmaal even voordat ie klaar is met de spin-up.

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
De freezes zijn random, niet alleen als ik de bak wat belast met een spelletje Counter-Strike, maar ook gewoon als ik alleen mIRC & WinAmp open heb.
Temperatuurverschillen zullen het ook niet zijn, ik heb 'n }:O draaien, CPU-belasting is constant, CPU-temperatuur ook.
Virusscan Housecall (online) rapporteert geen virussen. Ad-aware rapporteert geen spy-ware.
Ik heb ook al 'n freeze gehad zonder dat ik WinAmp/geluid aan had, dus ook dat heeft er weinig mee te maken blijkbaar (Ik heb gewoon 97% van de tijd muziek/geluid aan...).
Freezes duren allemaal 'n seconde of 5. Fysiek is aan de machine weinig te zien, zal volgende keer proberen op te letten of de harddisk-LED op 't front aanblijft (weet ik namelijk niet).

Ik had al de freezes ook al voordat ik de driver van de TV-kaart heb geïnstalleerd (Pinnacle PCTV-Rave, berucht instabiel-makertje, zelfs die is het dus niet).

Ik heb problemen (geen freezes, slecht booten, falende installaties) gehad van die 2 Gb IBM-disk die (slordig...) nog in m'n signature staat, die is op dit moment niet aangesloten, verder alleen 2 IDE-disks.
Dus ook dat zal het niet zijn helaas :(.

Echt frustrerend dit, iedereen goeie ideeën en het is het allemaal niet |:(.

Ik geef eerlijk toe dat ik meerdere malen met de PC bij het raam heb gestaan, geslikt, tot tien heb geteld en hem weer zachtjes op de grond heb geplaatst.

Dit ding drijft me tot het uiterste.... :( :(.

• The End
  • Laatst online: 14:58

The End

!Beginning

Op donderdag 20 december 2001 15:20 schreef Tony Vroon het volgende:
Ik heb problemen (geen freezes, slecht booten, falende installaties) gehad van die 2 Gb IBM-disk die (slordig...) nog in m'n signature staat, die is op dit moment niet aangesloten, verder alleen 2 IDE-disks.
Dus ook dat zal het niet zijn helaas :(.

Echt frustrerend dit, iedereen goeie ideeën en het is het allemaal niet |:(.

Ik geef eerlijk toe dat ik meerdere malen met de PC bij het raam heb gestaan, geslikt, tot tien heb geteld en hem weer zachtjes op de grond heb geplaatst.

Dit ding drijft me tot het uiterste.... :( :(.
Ja, maar het kunnen in principe ook die IDE schijven zijn; wat ik eigenlijk bedoelde is dat je bij SCSI niet kan kiezen dat de schijf automatisch uitgaat. Bij IDE kan dat wel...

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
M'n schijven worden niet uitgeschakeld, dat zet ik zelf altijd uit omdat het slecht is voor de levensduur van de disks (nou ja, vroeger altijd geweest, en ik geloof er zelf toch in dat je apparatuur beter aan kunt laten staan).
Bovendien vind ik het irritant om op spin-ups te moeten wachten.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:05
Lijkt mij toch echt netwerk-probleem...

Oftewel: testen als stand-alone, hoewel een stand-alone pc nauwelijks een pc genoemd mag worden, en in jouw geval al helemaal niet...

• 4of9
  • Laatst online: 15-04 15:52
realtek staat er om bekend dat ie veel cpu tijd pakt...

In XP kun je Network utilisation zien in de task manager.
Prik er eens een 3Com of Intel NIC in en kijk wat het doet.

In XP heb ik die freezes ook wel maar niet zo erg eigenlijk

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Zoals gezegd heb ik zulke kaarten hier niet, ik zal er toch maar eens eentje kopen dan. Als dat het probleem is ben ik heel blij met je, maar anders is het toch 'n uitgave van over de 100 piek die m'n systeem nog niet stabiel maakt.
Nou ja, laat ik de gok maar wagen, heb er tenslotte ook al 'n redelijk duur mainboard & geheugen tegenaan gesmeten wat niet hielp |:(.

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 22:57 schreef Tony Vroon het volgende:
Zoals gezegd heb ik zulke kaarten hier niet, ik zal er toch maar eens eentje kopen dan. Als dat het probleem is ben ik heel blij met je, maar anders is het toch 'n uitgave van over de 100 piek die m'n systeem nog niet stabiel maakt.
Nou ja, laat ik de gok maar wagen, heb er tenslotte ook al 'n redelijk duur mainboard & geheugen tegenaan gesmeten wat niet hielp |:(.
Misschien zou je dit kunnen proberen:

In de bios schakel de Video Shadow en Video CACHE uit.
Dat werd mij verteld en het heeft bij mij wel geholpen.
Ik had constant last van freezes of vastlopers (Blue screen, optie automatisch reboot is uitgeschakeld, werd daar geïrriteerd van dat constant gereboot)
Ik heb een Creative Geforce 256 Annihilator Pro 32 DDR (werkt nog steeds perfect) met Windows XP gaf deze de freezes..

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Topicstarter
Die cache-instelling verzetten heb ik nog niet geprobeerd, gooi ik eigenlijk altijd standaard aan.
Even controleren als ik vanavond weer thuis zit :).

Pagina: 1