[Win98SE] Waar kun je je DMA aanvinken *

Pagina: 1
Acties:

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:55

St@m

@ Your Service

Topicstarter
het is misschien een simpele vraag maar toch? Ik heb een cyrix MII 300 (266pr) nu zou ik daar naar mijn idee toch echt DIVX films op moeten kunnen kijken (het gaat nu super sloooooooom) ik heb gehoord dat ik dan mn DMA moet inschakelen voor de HD (Western Digital 20 GB)maare ik kan niet vinden waar ik het moet aanvinken.
OS is Win98 SE

Leuke spullen: https://cjcollectibles.nl

Verwijderd

Ergens in apparaatbeheer... ik weet niet precies waar, iig rechtermuisknop op "deze computer" ---> eigenschappen ---> apparaatbeheer ---> en dan iets met IDE controller d8 ik

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025
ga naar het configuratie scherm
apparaat beheer
vaste schijven o.i.d.
selecteer je hd klik met rechts
eigenschappen
op een van de tabbladen staat dma

veel succes

Verwijderd

Netjes dat jullie hem niet helemaal afzeiken als iemand zo'n uhhhhh........ beginners vraag stelt !

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
ok gevonden bedankt *D

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
ik weet heus wel dat het een beginnersvraag is hoor, ik zat alleen de hele tijd bij de vaste schijf controllers te kijken, en nu heb ik het gevonden (DMA voor de CD-rom had ik al wel gevonden) nogmaal bedankt

• Baumans
  • Laatst online: 09-09 23:07
Hoe kun je DMA bij Windows XP Professional uit / aan zetten????

• MeIsTwisted
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

ik heb het nog niet kunnen vinden. ik zou het ook wel willen weten

Multimonitor is relax :P

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:25
engelse versie:

control panel->system->hardware->device manager->ide/atapi controllers->secondary/primary ide channel->properties->advanced

Mijn fotografie en videografie

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 22:53

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA->WOS

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Bij 98 moet je het bij de eigenschappen van de hardeschijf doen.

Bij XP moet je het bij de eigenschappen van de hardeschijf controler doen.

Veel Plezier

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Op dinsdag 18 december 2001 09:41 schreef tasker het volgende:
Bij 98 moet je het bij de eigenschappen van de hardeschijf doen.

Bij XP moet je het bij de eigenschappen van de hardeschijf controler doen.

Veel Plezier
Is dat ook voor een CD-ROM?

• Noctilux
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-07-2025
beetje late reactie, maar hij sluit goed aan...
k7of9 schreef op 18 december 2001 @ 00:28:
engelse versie:

control panel->system->hardware->device manager->ide/atapi controllers->secondary/primary ide channel->properties->advanced
Properties kan ik inderdaad terugvinden. maar advanced vind ik niet terug in dit menu. Ik heb de andere threads doorgelopen, maar betekent dit dat ik geen 80draads ide kabel heb gebruikt?

Hoe kan je deze trouwens door elkaar gebruiken? heeft een 80 draads niet ook een 80 draads connector??

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik weet niet of jij een 80 aderige kabel hebt gebruikt, dat weet je zelf waarschijnlijk beter :P

Maar dat heeft weinig te maken met wel of geen DMA, dat ligt meer aan de ondersteuning van de chipset dan aan je kabels.
Het is wel zo dat je met 40-aderige kabels alleen ATA-33 zal kunnen gebruiken.

Helaas zeg je niks over je gebruikte OS of over de hardware die je hebt, dus is het voor iedereen maar een beetje gissen wat voor jou de oplossing zal zijn.

Zou je de volgende keer iets meer info kunnen geven dan " ik heb gezocht, maar niks gevonden" ?

[ Voor 31% gewijzigd door alt-92 op 17-01-2003 22:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ja.
"harde schijf controller" is eigenlijk niet het juiste woord.
IDE controller moet het zijn, waar je naast HD's ook CD-ROMs op aan sluit. Schakel DMA voor de controller in, en alle aangesloten apparaten maken er gebruik van (mits ze het ondersteunen).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voordat iedereen allerlei reacties op de topicstarter zet:

LET OP DE DATUM!!!

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Noctilux
BackSlash32 schreef op 17 January 2003 @ 22:23:

Helaas zeg je niks over je gebruikte OS of over de hardware die je hebt, dus is het voor iedereen maar een beetje gissen wat voor jou de oplossing zal zijn.

Zou je de volgende keer iets meer info kunnen geven dan " ik heb gezocht, maar niks gevonden" ?
ok sorrrrry ;)

p4pe, p2.4, 512mb, sapphire 9700pro; windows XP Pro NL + SP1; WD 80Gb 8Mb cache ; IBM 40Gb; Liteon 48125s, Pioneer 117.

en onder systeem->apparaatbeheer->IDE ATA/ATAPI Controller zijn alleen de tabbladen "algemeen""stuurprogramma" en "bronnen" zichtbaar en geen van allen heeft de optie advanced of een checkbox voor DMA. Geldt voor zowel hardisks als cd rom drives

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 17 januari 2003 @ 22:23:
Ik weet niet of jij een 80 aderige kabel hebt gebruikt, dat weet je zelf waarschijnlijk beter :P

Maar dat heeft weinig te maken met wel of geen DMA, dat ligt meer aan de ondersteuning van de chipset dan aan je kabels.
Het is wel zo dat je met 40-aderige kabels alleen ATA-33 zal kunnen gebruiken.

ik heb mijn dvd en brander op zo`n 30 aderige kabel ziten en dat werk goed opnder xp in ultra dma mode 4. dus die 80 aderige kabel is leuk voor een hdd maar voor cd -roms niet persee nodig.

offtopic:
zoals eerder al opgemerkt netje dat dit topicje open mag blijven

Verwijderd

Ik heb dus hetzelfde probleem. Ik gebruik xp prof sp1 en kan dus ook geen DMA aan/uit vinken in welk tabblad dan ook! Ik heb ergens gelezen dat XP DMA automatisch aan heeft, maar kan dit dus niet controlleren. Iemand een id? Is er misschien een registry patch voor dit tabblad? :P

(het is misschien wel een oud topic, maar ik wou er geen nieuwe over openen en het antwoord kan ik niet vinden)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 14:50 ]

• Noctilux
Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 14:49:
Ik heb dus hetzelfde probleem.
Wij hebben allebij een verschillend moederbord, dus daar ligt het niet aan. In de bios zag ik dat UDMA mode 5 stond geselecteerd. Wordt er nu soms UDMA gebruikt en verdwijnt de DMA optie? Geldt dit ook voor jou, Qgene?

Verwijderd

Noctilix, waar kan ik ergens in de BIOS zien dat UDMA op mode 5 staat. Ik kan het echt niet vinden (kijk er waarschijnlijk overheen). Ik ga er overigens wel van uit dat ik draai met DMA aangeschakeld.

Edit: ik lees net dat UDMA 5 hetzelfze is als ULTRA/ATA 100.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 14:28 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Noctilux
Ik weet niet waar het bij jou in de bios staat. Bij mij staat het onder Main -> Primary/master ->Ultra/DMA mode. Dus onder de instellingen van je harde schijf. Ben je inmiddels al iets verde gekomen?

Verwijderd

Al gevonden, ik verwarde ata 100 met UDMA5. Ik weet inmiddels dat winXP standaard DMA draait, alleen weet ik niet hoe je het kan aan/uit schakelen.
Pagina: 1