robin0223:
Het voordeel van xml & xsl is dat je bvb je database (sql server in ieder geval) puur xml kan laten uitpoepen en dit snel omzetten.
Ik zie dat niet als een voordeel van XML/XSL (dan altijd nog als een voordeel van de dbm software) en zeker niet als
het voordeel. Een relationele database is (het woord zegt het al) relationeel. Dit is XML niet, ik begrijp dus in wezen niet zo goed wat je er precies aan hebt om de data op een SQL query terug te krijgen in XML formaat. Deze XML zal namelijk net zo plat zijn als een conventionele recordset, terwijl XML nou net zo mooi hierarchisch is (
kan zijn dus). Vrijwel nooit zul je je data aan willen bieden in het formaat dat je uit SQL Server (in XML) terugkrijgt (net zo min als hoe je dat altijd al terugkrijgt).
Overigens hebben nog lang niet alle dbm's deze functionaliteit (daar gaat je portabiliteit) en welke het wel hebben, hebben het op verschillende manieren en niet altijd standaard (daar gaat je portabiliteit die je toch al niet had

).
Door gelijk xml uit je database te zuigen heb je tijdswinst.
Dat zal slechts in enkele gevallen zo zijn denk ik. Wanneer iets als een XML recordset echt interessant kan worden zal er een alternatief voor SQL moeten komen ('platter' dan SQL kan niet) en zal het aanspreken van een database functioneel en intern ingrijpend moeten veranderen. Ik weet eerlijk gezegd niet uit mijn hoofd of er stappen in deze richting gezet worden en hoever deze eventueel zijn (kon er laatst nog niet veel over vinden).
Op de Microsoft DevDays werd trouwens verteld dat de komende versie van MS SQL Server compleet op xml gebaseerd zal worden en dus nog beter te combineren zal zijn met xml.
XML doet het natuurlijk goed in toespraken op DevDays

Ik hecht persoonlijk niet zo veel waarde aan dergelijke uitspraken. Ik zie liever funcionele voorbeelden van een (aankomende) feature implementatie.
robin0223: xml idd DE techniek als je het over webservices hebt...
In huidige implementaties van webservices zou je dat zo kunnen zien ja. Maar XML is absoluut niet waar het om draait bij het idee van webservices. Overal waar je 'XML' leest zou morgen net zo goed 'tomato' kunnen staan (nouja, bij wijze van een fictief voorbeeld natuurlijk

)
mbravenboer: Een XML+XSL gebaseerd forum zou inderdaad fantastisch zijn omdat je dan ook direct te data kan benaderen.
Met het idee van verschillende views op een dataset komen we al direct op het punt dat door jou verderop 'de grootste misser van het hele systeem' genoemd wordt. Het is inderdaad ook mij volkomen onduidelijk van het nut om een stylesheet te binden aan een dataset (andersom zou een stuk functioneler en logischer zijn). Er zijn natuurlijk altijd kromme omwegen, maar IMHO had dit toch wat mooier gekund.
Of transformatie een blijvertje is?
Deze vraag zou ik eigenlijk het liefste indirect beantwoorden: is XML een blijvertje? Jazeker: het aanbieden van data in de vorm van XML is nu al vaak de praktijk en zeker de toekomst. Voor uitwisseling van data is XML zeker de praktijk en de toekomst.
Ik sta hier toch wat kritischer tegenover. XML zal zeker erg veel gebruikt gaan worden en zal voorlopig niet verdwijnen. Maar voor een groot deel komt dit IMHO door de (intussen toch wel goed gelukte) introductie en standaardisatie van XML. Daardoor zijn er al enorm veel tools voor XML (denk alleen al aan de enorme waarde van het bestaan van XSL voor XML) en is het ook totaal niet nuttig nu iets vergelijkbaars te gebruiken, maar net niet hetzelfde is.
Toch is XML zeker niet de perfectie zelve. Op de eerste plaats moet je je er natuurlijk van bewust zijn dat XML (net als alles) niet de oplossing kan zijn voor alles. Er zijn gewoon (enorm veel) situaties denkbaar waar XML niet nuttig is en daar zit een remming in het gebruik van XML.
Op de tweede plaats is XML ook niet de perfecte oplossing voor de meeste problemen waar het wel een aardige of goede oplossing voor is. En wat niet perfect is verdwijnt (hoewel dit lang kan duren en veel complicaties met zich mee kan brengen, denk bijvoorbeeld aan een HTTP protocol, toch zal ook dit uiteindelijk verdwijnen). Een duidelijk aspect van XML is dat het begrijpbaar is voor een mens. Wanneer je een XML document ziet kun je dit 'lezen'. Dat is natuurlijk leuk en makkelijk enzo, maar is dit nou ook echt nodig? Ik denk dat die noodzaak steeds verder zal verdwijnen. En wanneer die noodzaak niet aanwezig is, is een belangrijk aspect van XML overbodig (juist een aspect waar een hoop negatieve kanten aan zitten!). Verder noemde mbravenboer al iets als het afsluiten van een element waar de naam van het element genoemd moet worden. Dat is natuurlijk al helemaal iets wat in feite overbodig is en nog niet eens noodzakelijk om een formaat leesbaar voor mensen te houden.
Er zullen daarnaast ook nog nadelen die nu misschien nog niet duidelijk zijn of erg klein lijken naar voren komen in de toekomst. Waarom zouden 'fouten' of onvolkomenheden aanwezig zijn in veel protocollen? Tijdens ontwerp zullen ze niet voorspeld zijn en dus komen ze pas naar voren na grootschalig gebruik.
Vaak zal je data echter willen combineren of van structuur wijzigen. Hiervoor is XSLT de perfect oplossing.
Alles transformeert

Ik denk wel dat het belangrijkste voordeel van XSLT ook gelijk het grootste nadeel zal worden. XSLT is relatief eigenlijk een vrij eenvoudige taal. De opzet van XSLT is vrij duidelijk te begrijpen. De kracht van XSLT is naar mijn mening echter vooral te danken aan XPath en de gedachte structurele recursie. XSLT zelfs stelt verder niet zoveel voor. Complexere transformaties zijn vaak niet uit te drukken of worden zeer complex. De grootste beperking is naar mijn mening dat output, output is. Je kan nooit op een deelresultaat van je transformatie nog een keer wat transformaties toepassen.
Iedereen is natuurlijk vrij om XML te transformeren met iets anders dan XSL

. Aan een standaard als XSL zit je veel minder direct vast in je applicatie dan aan iets als XML. Het lijkt me dan ook duidelijk dat er in de toekomst alternatieven komen, XSL drastische veranderingen zal ondergaan, of een combinatie van beiden.
Daarom zie ik eigenlijk ook een toekomst voor de betere transformatie-talen. Het model van XSLT zal niet aangepast worden en dus zal het nooit voldoen voor alle complexe transformaties.
(

Ik lees meestal van boven naar beneden. Ik weet het, het is vaag, maar dat vind ik prettig

)
Even serieus off-topic: Ik ben van mening dat het een stuk interessanter is om gewoon op volgorde reacties te geven dan eerst alles te lezen vervolgens te reageren. Nadeel is weer wel dat er af en toe wat dubbel gezegd zal worden

mbravenboer: Ik denk trouwens dat veel sites al niet zichtbaar XSL gebruiken. Je kan op dit moment uiteraard niet vertrouwen op client-side transformatie (en het is de vraag of je dat ooit zult kunnen doen).
Inderdaad. Ik vraag me trouwens ook af of je ooit echt zult kunnen vertrouwen op client-side transformatie door een third-party. Wanneer je zelf verantwoordelijk bent voor en controle hebt over de client is het natuurlijk een prachtig concept, maar in de huidige situatie mbt internetsites (met clients van Microsoft, Mozilla, Netscape, name them...) kijk ik er anders tegenaan.
Orphix: mbravenboer, je zegt dat je een betere toekomst ziet voor andere transformatie talen. Nu vraag ik mij af in hoeverre XSLT niet voldoet waar andere talen dat wel kunnen.
Goed punt.
Ik geloof dat er namelijk veel meer gebruikers/programmeurs zijn die XML data naar HTML willen transformeren dan programmeurs die de XML output van MS SQL server recursief en omgedraaid alfabetisch gesorteerd op id nummer naar Oracle XML output willen transformeren. (dit is een fictief onderwerp he

)
Tsja, persoonlijk vind ik XSL niet op alle punten even geniaal, wat dat betreft zie ik dus wel ruimte voor andere XML transformatietalen. Maar of er ook direct op puur functioneel gebied behoefte aan is? Jij en ik hebben die behoefte nu waarschijnlijk niet, maar anderen ongetwijfeld wel.
Dus: is het praktisch gezien logisch/nuttig om veel tijd en moeite te stoppen in een moeilijkere transformatie taal?
Zeker wel, maar niet voor jou, behalve als je je blik wat wilt verruimen.
PlayR: Ja, wij zijn met
www.javahova.net hiermee bezig. Het word al met al een leuk systeempje, en jullie kunnen ook een keer een uitgebreide uitleg krijgen van je hoe je leuk een site met xml en xslt op kan zetten..
* tomato is erg benieuwd maar heeft er alle vertrouwen in 
edit: maar daar zijn we nog eventjes niet aan toe

Jammer, ik zou erg graag een keer een overzicht zien van wat jullie allemaal gedaan hebben met mogelijke knelpunten en oplossingen (uiteraard als de site 'af' is)

mbravenboer: 'definitieviteit' (vaag woord, zal vast niet bestaan

)
Sorry, geen zin om het voor je op te zoeken dit keer

LOL, Hehe

. Wat ik bedoelde: het is absoluut niet ingewikkeld om een schijnbaar vrij eenvoudige transformatie te verzinnen die enorm lastig of onmogelijk in XSLT te beschrijven is. Hierbij gaat het vooral om het verzamelen van gegevens en het opslaan van deze gegevens voor een verder punt in de transformatie. Ook worden stylesheets snel onnodig complex omdat je niet componenten kunt werken: output = output. Als output niet zo definitief was, zou je je transformatie beter kunnen verdelen in een aantal componenten.
Zowiezo vind ik XSL niet geschikt voor ingewikkelde transformaties. Een en ander wordt snel zeer onduidelijk. Voor echt grote applicaties lijkt me XSL ook een volstrekt onbruikbare transformatietaal, omdat met het gebruik van XML transformaties een enorm belangrijk onderdeel kunnen worden. Naar mijn mening moet dit allemaal duidelijk, snel en makkelijk kunnen, maw, ik heb het idee dat uiteindelijk een hogere transformatietaal noodzakelijk zal zijn.
Mwah, het zou denk ik wat kortzichtig zijn om XSLT te accepteren als het best haalbare. Stratego zal zeker niet de transformatie-taal worden, maar het is een interessant onderzoek naar wat er mogelijk moet zijn in een transformatie-taal.
Onderzoek leidt tot resultaat (of dat is tenminste meestal de bedoeling

)
Doekman: Oh, daar ben ik ook van overtuigd. Zijn we eindelijk af van de mensen die hun eigen variant bedenken op comma-seperated-files (ik heb eens pipe-seperated-files gezien

)
In dataopslag zie ik eigenlijk niet een uitgesproken mooi gebruik van XML. Voor opslag van sommige data wel, maar naar mijn mening blijft XML toch vooral geschikt om data aan te bieden en uit te wisselen, niet om data op te slaan. XML is hierarchisch, niet relationeel. Het brengt te veel overhead met zich mee om langdurig data op te slaan.
Doekman: Inderdaad. Maar comma-seperated-file is gewoon slecht. Het suggereerd dat data-formaat gelijk is aan presentatie-formaat (punt, komma, punt-komma

)
Nee, ben ik niet met je eens. Wanneer er niet meerdere views op de data nodig zijn hoeft er niets mis te zijn met comma-seperated files. Je moet XML niet als heilige datadrager zien. Stel je voor dat een ASM coder voortaan een array als XML document in het geheugen implementeerde

Het is voor mij voornamelijk om de ontwikkelingen te volgen. Ik heb bijv. nog nooit een regel java geprogrammeerd, maar door het wat te volgen (en forums lezen) krijg ik een beetje een idee wat (voor een belofte) het inhoudt.
Goed zo
* tomato vindt het ook erg belangrijk (en leuk) om van alles wat op te pikken en je blik zo veel mogelijk te verruimen!mbravenboer: Das zeker waar

. Een speciale toepassing hiervan: .NET gebruikt SOAP in .NET Remoting (het gedistribueerde object systeem van .NET). Je kunt nu in principe gewoon en RMI (het gedistribueerde objectsysteem van Java) implementatie maken die hetzelfde protocol gebruikt

. Je kunt dan naadloos een Java-RMI applicatie laten samenwerken met een C#-.NET Remoting applicatie

. Hier ben ik al een flinke tijd mee bezig en het begin is er. Door tijdgebrek heb ik nog steeds niet de puntjes op de i gezet

.
In XML-RPC gaat dit nog verder (of liever gezegd in SOAP zijn ze daar weer iets van afgeweken). Het mooie is dat iedereen XML-RPC kan praten en verstaan (potentieel natuurlijk

). Voor SOAP geldt dit ook voor een groot deel.
Doekman: Ja, da's tof. SOAP gebruiken we al in ons huidige project. Wij doen in win2k en de andere kant doet Linux/Apache. Moet je voorstellen, win2k en Linux praten met elkaar, en niet eens met FTP!!!!!
Je moet niet vergeten dat SOAP in feite niets anders is dan een bijeenraping van het aloude HTTP, XML en wat van Maggie (of was het Microsoft?). Maar natuurlijk is het een erg mooie techniek, te meer omdat je je er in de praktijk eigenlijk helemaal niet druk om hoeft te maken (HTTP is niets nieuws voor je, XML ook niet).
Doekman: Gewoon 1 browser openhouden: negeer alle posts totdat die van jou gesubmit is

's Nachts werkt beter

mbravenboer: SOAP is namelijk een veel te sumiere standaard

. XML-RPC doet het wat dat betreft een stuk beter, maar is ook een stuk beperkter...
Inderdaad. XML-RPC is ook veel gemakkelijker qua ontwerp. Je begrijpt hoe het werkt wanneer je het concept ervan kent. Het is inderdaad ook een stuk beperkter, dat is een van de nadelen (en ten opzichte van SOAP ook eigenlijk
het nadeel dat ik kan verzinnen) van XML-RPC en is natuurlijk een gevolg van de simpliciteit.
mbravenboer: Ach, het was vooral een projectje om aan te tonen dat een XML-XSL oplossing hiervoor erg makkelijk kan zijn

. Ik heb niet de illusie dat iedereen nu opeens PostingML gaat gebruiken. Het dient vooral als voorbeeld en inspiratie

.
Ik neem aan dat PostingML op Javahova gebruikt zal gaan worden? Denk er dan wel aan dat je vanaf het moment dat je het gebruikt
een standaard introduceert. Als het concept anderen ook aanspreekt (mij wel iig) zullen ze volgen, maar het zou mooi zijn als ze dit dan volgens dezelfde standaard zouden doen. Wanneer jij de eerste bent die iets soortgelijks gebruikt denk ik niet dat het een illusie hoeft te zijn om een standaard neer te zetten. Als je er goed over nagedacht hebt, wat zou dan een reden voor iemand kunnen zijn om daar van af te wijken? En al met al is standaardisatie natuurlijk erg belangrijk

razor-x:/ot
mbravenboer + tomato + xml = lange reacties

Tsja, wat is lang?

mbravenboer:Leuk stukje

. Helaas ben ik het overal zo ontzettend mee eens dat ik niet echt de behoefte heb om ergens op in te gaan. Ik zal toch 1 kleine dingetje pakken

.
Dankje

<topic>Client-side XSL processing</topic>
Grappig dat we het er eigenlijk wel unaniem over eens zijn dat dit voorlopig niets wordt

.
Onlangs zat ik trouwens nog aan een 2 andere groot nadelen van client-side transformaties te denken. Je kunt XSL vaak ook goed inzetten om te 'filteren'. Simpele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het laten zijn van een beperkt aantal reacties. Een andere serieuzer voorbeeld het filteren van content naar aanleiding van rechten van een bezoeker. In het eerste geval heeft client-side transformatie (filtering) natuurlijk enorme gevolgen voor de snelheid en heft vaak het hele voordeel van het filteren op. In het tweede geval is client-side transformatie natuurlijk helemaal belachelijk.
Ja, wanneer je ivm rechten XSL gaat toepassen valt client-side natuurlijk direct af. Vind ik zowiezo nogal tricky om hier XSL voor te gebruiken, in een goed applicatie model hoeft dit volgens mij ook niet voor te komen. Ik denk hooguit aan [delete] knopjes die wel of niet zichtbaar zijn adhv iemands rechten, dat is iets wat prima met XSL kan natuurlijk.
Verder noem je nog wel een belangrijk punt. Ik zou dit eigenlijk nog iets verder door willen trekken als direct nadeel van stylesheets zoals die bij XSL werken (passief in plaats van actief zou ik het eigenlijk willen noemen). Neem als voorbeeld de frontpage van T.net in XML formaat (komt er vast ooit nog aan

). Wellicht wordt er een jaar lang een stylesheet gebruikt waarin ergens aan de bezoeker getoond welke 10 leden zich als laatst aangemeld hebben (zodat zij zich ook even vereerd voelen

). Deze informatie zal logischerwijs in het XML document opgenomen worden. Maar het volgende jaar heeft Femme het ontwerp van de FP wat aangepast en is er geen ruimte meer voor deze informatie. Toch wordt er bij iedere aanroep van de FP nog een query gedaan naar de laatste 10 leden. Wanneer een stylesheet 'actief' zou zijn, zou de applicatie geven waar om gevraagd wordt en niet genoodzaakt zijn altijd al het mogelijke te geven.
Dit wordt nog veel belangrijker als je bronnen gaat combineren: stel je hebt een XML view met gegevens van alle GoT leden. Je zou dan bij een posting alleen een verwijzing op kunnen nemen naar een element van die XML view. Via een XSLT stylesheet kan je dat lekker combineren (alhoewel dit misschien een wat slecht voorbeeld is). Als je dit echter client-side gedaan wordt, moet er veel te veel gedownload worden....
Inderdaad. Een voordeel van XML is hierdoor ook niet oneindig door te voeren. Het is natuurlijk ideaal om voor verschillende views op dezelfde data (of juist delen daarvan) maar XML document te hoeven genereren, maar zoals je al aangeeft zul je altijd in een achterliggende laag van je applicatie rekening moeten houden met welke views er op de welke data gewenst zijn.
Foei

. Overigens vond ik je verhaal niet zo onzinnig, dus ben benieuwd hoe kwalitatief de verdere reacties wel niet worden

.
Je zal ondertussen wel naar bed zijn, heb even gewacht tot het postingspeelkwartier hier over was