No Demon in Pokémon?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.727 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42852

Topicstarter
Pokémon.

Is deze nieuwste rage wel zo onschuldig?

Kinderen zijn een dankbaar marketing object voor producenten van speelgoed. Wanneer een speeltje zich ontketend als rage wordt het pas echt winstgevend. Zulke rages hebben we zien komen en gaan. Wat te denken van de flippos, tamagochis, furbys en de teletubbies. Aan deze verzameling kan sinds kort Pokémon worden toegevoegd. Wat is Pokémon, is het een normaal spel en is het gevaarlijk?

Pokémon is een gegeven geworden op iedere plaats waar kinderen zijn of spelen. Steeds meer ouders vragen zich af of dit spel wel zo onschuldig is. In de christelijke wereld zorgt dit voor een tweedeling. Want terwijl sommige kinderen van hun ouders niet met Pokémon kaarten mogen spelen zien ze in de kerk vriendjes (ook kinderen van geestelijk leiders) wél met hun kaartenverzameling. Sommige ouders zien totaal geen probleem of bezwaar voor het spel van hun kind terwijl andere ouders alle monstertjes zien als een duivelse aanval op de ziel van hun kroost. Maar wanneer je die laatste mening analyseert valt het meeste kinderspeelgoed onder de noemer van de duivel. Zo ontstaat er ook een hoop zin en onzin en worden mensen bang gemaakt op basis van geruchten. Er wordt in het spel melding gemaakt van helderziendheid, er wordt gezegd dat er krachten worden opgeroepen, occulte symbolen worden waargenomen etc. Tijd om eens op onderzoek uit te gaan om duidelijkheid te geven. Maar dat viel niet mee. Ik belde met drie organisaties die zich bezig houden met kinderen en allemaal waren ze zich bewust van een probleem, maar welk probleem? Is het gewoon een rage, of zitten er vreemde krachten achter het spel. Niet een van de organisaties kon zich uitspreken over het fenomeen. De tekenfilmpjes die te zien zijn (op V8) zijn de ene keer zeer acceptabel, maar andere keren worden er wel degelijk krachten uitgeroepen en occulte zaken getoond. Maar dit geldt voor de meeste tekenfilms waarmee de kinderen worden gebombardeerd. Altijd de strijd van goed tegen kwaad, maar vaak ook duistere manieren waarmee deze strijd gestreden wordt. En dat element is ook terug te vinden in Pokémon.

DE FEITEN

Pokémon is ontstaan in 1996 in Japan waar het al snel de harten van jongeren wist te grijpen. Het spel bestaat uit 151 monstertjes met de meest uiteenlopende namen en karakters. Het spel kreeg naam door het Nintendo-spel, wat je kunt spelen op de Gameboy, en wordt begeleid op televisie door een bijbehorende tekenfilmserie. Zowel het computerspel als de tekenfilm spelen zich af in een mystieke, vreemde wereld. In 1998 werd het spel met 151 speelkaarten geïntroduceerd in de Verenigde Staten en in een oogwenk was Pokémon de nummer 1 op de ranglijst van speelgoed. Pokémon betekend in het Japans zak monster. Alleen al van de Gameboy versie van het spel werden er ruim 4 miljoen verkocht. De opbrengst van de Pokémon wordt inmiddels al geschat op ruim 2,5 miljard (!) gulden. Over het eigenlijke spel is weinig bekend. Veel kinderen houden zich uitsluitend bezig met het verzamelen van de 151 speelkaarten. Nu is het spel bezig met zijn opmars in Nederland, en ook hier lijkt het een rage van ongekende omvang te worden. De eerste 100.000 Nederlandstalige spelen die een maand geleden in Nederland op de markt kwamen waren binnen één dag (!) uitverkocht. Eind april komt de Pokémon-film in Nederland uit en de verwachting is dat daarna de merchandising (het afzetten van producten in de markt) echt zal zijn begonnen. In Amerika worden binnenkort het aantal kaarten uitgebreid van 151 naar meer dan 200.

HEBZUCHT

De doelgroep van Pokémon is kinderen in de leeftijd van 4-14, en net als bij alle andere rages is het normaal dat er gedurende een bepaalde periode een hype ontstaat. De kinderen lijken aan niets anders te denken, en hun hele leven is gecentreerd rond de rage. De afgelopen weken is er in de landelijke pers ruim aandacht gegeven aan dit nieuwste fenomeen. Er komen steeds meer ruilbeurzen waar je met je kaarten terechtkan. Winkels houden speciale Pokémon speelmiddagen en ook het schoolplein wordt driftig gehandeld. Toch beginnen er ook zorgen te ontstaan. Kinderen worden gechanteerd, geïntimideerd en zo ontstaan er ruzies. Daarbij is er een enorme hebzucht wat bij deze groep kinderen ontstaat, ze moeten en zullen alle 151 kaarten in handen krijgen. Inmiddels hebben al veel scholen verboden dat er Pokémon kaarten naar school meegenomen mogen worden. Volgens de leiding van één van de scholen zorgde het spel door de pittige prijzen, Dfl. 25,- voor een doos van 60 kaarten waarvan veel dubbele, voor een tweedeling. Eén van de geheimen van de marketing van deze producten is dan ook dat in de leeftijdscategorie van 6-14, kinderen erbij willen horen. Hierdoor voelen ouders zich ook min of meer gedwongen om mee te doen en allerlei producten te kopen. In Amerika lopen er rechtszaken tegen de producent van het spel vanwege het opzettelijk schaars houden van bepaalde kaarten. Daarmee valt het, volgens ouders die de rechtszaken aanspannen, onder de wet op de kansspelen.

OCCULTISME

Wat nog belangrijker lijkt is het geestelijk aspect van de zaak. Veel ouders hebben de indruk dat er iets vreemds is met het spel. Of het occult is of niet is de vraag. Dat het spel niet christelijk is moge duidelijk zijn, maar wat dat betreft vallen veel van de spelen onder die categorie. Wat wel duidelijk is dat de kaarten het gedrag van veel kinderen sterk beïnvloeden. Leuke, spontane en eerlijke kinderen die nooit veel moeite hebben met het delen van speelgoed met anderen, veranderen in hebzuchtige, bezitterige, geobsedeerde kinderen, die moeite hebben om het spel naast zich neer te leggen. Ook de invloed van de ouders wordt als bedreigend ervaren wanneer die er vragen over stellen. Het occulte aspect komt naar boven wanneer je wat dieper gaat spitten in de productie van het (kaart)spel. Nintendo heeft de productie van het kaarspel uitbesteed aan het bedrijf Wizzards of the Coast. Dit bedrijf brengt een reeks occulte spelen op de markt waaronder Dungeons & Dragons, een spel waarin kinderen elkaar door bezweringen en vervloekingen proberen te overheersen, en het spel Magic: The Gathering. Dit laatste spel wordt door meer dan 6 miljoen mensen gespeeld en gaat ook over het uitspreken van bezweringen en het oproepen van geesten. Ik ken niemand die het kaartspel ook daadwerkelijk speelt. Op dit moment wordt er, in Nederland, vooral geruild met de kaarten. De karakteristieken waaraan de monstertjes voldoen zijn onderverdeeld in energiesymbolen. Eén van die eigenschappen is helderziendheid. Aan de kaarten worden krachten toegeschreven en een combinatie van krachten kan een andere Pokémon overwinnen. Zo zijn er ook kaarten die hoofdpijn om zich heen stralen, en ook kaarten die speciale Alpha golven uitstralen waaraan ook kracht wordt toegeschreven. Ook de uiterlijke kenmerken zijn op zichzelf vreemd te noemen. Sommige kaarten hebben occulte symbolen in zich, zoals het met de vingers maken van het teken van de ram (duim en pink uitsteken of wijsvinger en pink). Sommige ouders denken dat de kinderen die ermee spelen denken dat ze de 151 monsters (demonen)in zich hebben, maar ook daar hebben we in de regels geen bewijzen van gevonden. Wat wel duidelijk is, is dat de manier van spelen van de kinderen zeker onder de categorie afgoderij valt. De kinderen kunnen nergens anders aan denken liggen zelfs met de kaarten te slapen.

OPLOSSINGEN VOOR OUDERS

De vraag die veel ouders mij gesteld hebben is: "Hoe moeten we hiermee omgaan." Het simpelweg verbieden is niet altijd de beste oplossing. Dit komt door de sterke aantrekkingskracht van de rage, en het risico er niet bij te horen. Marianne is moeder van 2 kinderen en ze merkte het direct toen haar zoon Tim door het spel werd meegesleept.

"Hij liet al zijn andere speelgoed liggen en kon opeens over niets anders praten. Hij raakte helemaal geobsedeerd door het spel. Toen ik hoorde over de krachten en symbolen heb ik hem de kaarten afgepakt en het hem verboden om er nog mee te spelen. Ik heb het geprobeerd om hem uit te leggen, maar merkte dat het langs hem heen ging. Niet veel later begon de Heilige Geest mij ervan te overtuigen dat het niet de beste manier was. Ik gaf Tim zn kaarten terug onder één voorwaarde. Dat hij serieus zou bidden en de Heer zou vragen wat hij ervan vond. Niet veel later kwam Tim uit eigen beweging naar me toe om de kaarten in te leveren. De Heer had hem ook overtuigd."

Ook heb ik zelf bij mijn eigen kinderen een zelfde methode toegepast. Mijn kinderen hadden een paar kaarten bemachtigd door ze te ruilen tegen een aantal (veel) knikkers. s Avonds aan tafel probeerden ze mij en mijn vrouw ervan te overtuigen dat het zo erg wel niet was. Ik zei ook tegen ze: "Ik vind het prima als jullie er mee spelen, onder één voorwaarde. Jullie moeten zelf aan de Heer vragen of hij blij is met die kaarten." Dit was genoeg om mijn zoon (6) te overtuigen. Waarschijnlijk voelde hij al aan dat het niet zo goed was, want hij besloot ze direct te verknippen. Mijn dochter (8) gooide ze ook weg, maar ik voelde dat ze dat deed voor haar ouders en omdat dat het beste leek, niet omdat ze overtuigd was. Toen heb ik haar gevraagd om de kaarten weer uit de vuilnisbak te pakken, ze mee te nemen naar haar kamer en er voor te bidden. Ik wilde echt dat ze zelf een openbaring erover kreeg. De volgende dag waren ook haar kaarten verdwenen.

Maar hoe iedere ouder individueel met hun kinderen hiermee moet omgaan, kunnen wij niet in een artikel vertellen. Wanneer ouders nooit met hun kinderen over geestelijke zaken praten is een verbod omdat het van de duivel is niet de beste remedie. Wanneer je wel dieper met je kinderen kan praten, probeer ze dan zelf invulling te geven aan de problematiek. Verwijs ze naar de Heer en vraag ze of ze in het gebed voor het slapen zelf aan God vragen wat goed en niet goed is. Zijn je kinderen hier te jong voor, probeer het dan met zachte overtuiging.

Al met al kan ik concluderen dat het spel zeker duistere kanten bevat. Maar ik heb niet alle wijsheid. Reacties graag! *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42767

Hoe te reageren op deze post? Alleerst wil ik er op wijzen dat Pokémon fictie is. Al die krachten die opgeroepen worden...het is echt onschuldig. Dat mensen iets duisters in die kaarten willen zien is hun eigen zaak, maar het is (mijns inziens) absoluut niet de bedoeling van de makers om alle kindertjes in duivels te veranseren. Hun doel is eigenlijk vrij duidelijk: geld verdienen. De enige daemon (;)) die hier in het spel is, is het kapitalisme. Een slim marketingpersoon ziet bepaalde tendensen in de jeugdculttur en men wil daar op in gaan spelen. Het ene is wat populairder dan het ander, maar het idee erachter is hetzelfde. Verder is het dan een puur psychologisch en sociologisch verhaal. Kind X ziet dat zijn vriendje een heleboel kaarten heeft en wil die dan ook hebben. De mens is nu eenmaal een kuddedier. Dat hierdoor onwenselijke situaties ontstaan is inderdaad zeer vervelend, maar dat ligt eerder in de natuur van de mens zelf dan in het werk van kwade geesten. Rages zijn er, ze zullen blijven en het zal altijd weer overgaan. Pokémon is bijvoorbeeld al een tijdje dalende in populariteit. Maar daarvoor waren het de flippo's en hierna zal er nog weer iets komen. Daar doe je echt niets aan, of je moet als nog een communistische revolutie ingang proberen te zetten, maar gezien je rotsvaste geloof, zal je dat niet echt willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me goed voorstellen dat je als ouder helemaal gek wordt van pokemon en dat je je kinderen het daarom verbiedt, rages zijn best erg en lijken me behoorlijk irritant als ouder. Maar om het nou op religieuze gronden te verwerpen... Valt in dezelfde categorie als harry potter, ik heb hier laatst nog een verhaal gelezen over een christen die daar het werk van de duivel in zag. Waarmee je elk fantasyverhaal wel kunt verbieden...

Er is een onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid, en zelfs kinderen zijn best in staat dat onderscheid te maken. Als het ze niet lukt, kun je ze daar als ouder altijd nog bij helpen... Ik denk zelfs dat het nuttig is om kinderen in aanraking te laten komen met dit soort fantasieen, juist om ze te leren het onderscheid te maken.

De fantasy-setting, die soms in de richting gaat van occultisme (al valt dat meestal best mee en wordt er al heel gauw van een mug een olifant gemaakt), is nu eenmaal een belangrijk deel van onze cultuur (denk bv aan Lord of the Rings) en daar moet je ze mee om leren gaan.

Ik vraag me btw af hoe je omgaat met sprookjes. Ook daar is sprake van magie en andere occulte zaken. Verbied je dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 09:39
Op maandag 17 december 2001 23:11 schreef Captain Proton het volgende:
De fantasy-setting, die soms in de richting gaat van occultisme (al valt dat meestal best mee en wordt er al heel gauw van een mug een olifant gemaakt), is nu eenmaal een belangrijk deel van onze cultuur (denk bv aan Lord of the Rings) en daar moet je ze mee om leren gaan.

Ik vraag me btw af hoe je omgaat met sprookjes. Ook daar is sprake van magie en andere occulte zaken. Verbied je dat ook?
In principe probeer ik alle occulte zaken te vermijden. Maar als het over sprookjes gaat... ja, dan weet ik het eigenlijk niet zo goed. Wanneer het occulte een bijzaak is, doe ik er persoonlijk niet zo moeilijk. Maar wordt het hoofdzaak, zoals in veel spellen (zie ander topic) of zoals in Harry Potter, dan vermijd ik die. Over Pokemon durf ik echter niets te zeggen, weet ik veel te weinig van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom dan? Fantasy en christendom bijten elkaar niet, zolang je realiteit (naja, JOUW realiteit :P ) en verbeelding uit elkaar haalt...

Soms hebben ze zelfs echt met elkaar te maken. C.S. Lewis, die toch behoorlijk christelijk was, heeft een fantasyreeks geschreven, de Narnia-reeks, met als doel jonge kinderen bekend te maken met het idee dat er een hogere algoede macht op hen past en de wereld geschapen heeft. Deze heeft in de boeken de vorm van een leeuw. Ondanks het feit dat er in die verhalen geen woord over God gerept wordt en magie en andere occulte zaken een hoofdrol spelen, kan je het toch echt geen duivelse boeken noemen. Al geef ik toe dat de christelijke boodschap mij toen ik ze las een beetje ontgaan was, dat heb ik pas later opgepikt uit andere bronnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik denk dat het een beetje onzinnig is overal de duivel in te zien. Zoals hierboven al eerder vermeld is. Pokemon is puur fictie. Ik ben het ook helemaal eens met ArtVandelay. Zoals hij al zei. Het ene kind ziet dat het andere kind meer heeft en dat wil hij ook. Jaloersie.

Als er ergens veel mensen bhij zijn betrokken of het gaat over magie denken Christenen altijd meteen aan de duivel. Net als met Harry Potter. Het is duivels omdat het over magie gaat. Wat is er duivels aan? Omdat het occult is? So? Duizenden mensen gaan naar Harry Potter (ik ga in kerstvakantie :P). Al die duizenden mensen zijn nog steeds dezelfde na het zien van de film.

Christenen weten zel niet eens wat ze willen. Ik heb Christelijke vrienden. Zij willen niet naar Harry potter want oh jee er komt magie in voor en dat is occult. De film Dungeons & Dragons daarentegen hebben ze gezien en ze vonden het een mooie film (ik vond hem tegen vallen :)) terwijl Dungeons & Dragons juist draaid om magie. Het is dus net zo occult als Harry Potter. Zelfde geld voor Lords Of The Rings. Die film willen ze nog wel zien terwijl ook dat net zo occult is.
[b]Count_Bleauchamp schreef op maandag 17 december hetvolgende[b]
bedrijf brengt een reeks occulte spelen op de markt waaronder Dungeons & Dragons, een spel waarin kinderen elkaar door bezweringen en vervloekingen proberen te overheersen
Het is een beetje offtopic, maar wie heeft dit geschreven? (lijkt me nmlk dat je het hele verhaal van een of andere site hebt gehaald, maar dat maakt verder niet uit :)). Ik speel zelf Dungeons & Dragons, en het heeft helemaal niks met bezweringen en vervloekingen te maken. ok, er komt magie in voor. Maar er komen geen vervloekingen in voor. Verder is dit spel helemaal niet weggelegd voor kinderen, maar meer voor de wat oudere jeugd en volwassenen omdat het allemaal iets te ingewikkeld is voor jonge kinderen.
Maar goed dit terzijde :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er wordt in het spel melding gemaakt van helderziendheid, er wordt gezegd dat er krachten worden opgeroepen, occulte symbolen worden waargenomen etc.
Oh nee toch! Dan moeten we maar snel alle fantasy verbieden. Inclusief Harry Potter en de nieuwe Lord of the Rings film! Disneyfilms zoals Aladdin zullen er ook aan moeten geloven en zelfs de troetelbeertjes zijn absoluut onacceptabel!!

Het beste zou zijn om met een groep christenen een NIEUW kaartspel op de markt te brengen dat WEL voldoet aan de christelijke moraal! Ik stel dan ook een collectable cardgame met 151 beroemde Pauzen en heiligen te maken :).
Nintendo heeft de productie van het kaarspel uitbesteed aan het bedrijf Wizzards of the Coast. Dit bedrijf brengt een reeks occulte spelen op de markt waaronder Dungeons & Dragons, een spel waarin kinderen elkaar door bezweringen en vervloekingen proberen te overheersen, en het spel Magic: The Gathering. Dit laatste spel wordt door meer dan 6 miljoen mensen gespeeld en gaat ook over het uitspreken van bezweringen en het oproepen van geesten. Ik ken niemand die het kaartspel ook daadwerkelijk speelt.
Ik ken er een heleboel en ik kan het spel ook best aanraden, maar weet dat er NOG leukere card games te koop zijn :). Ik heb zelf heel lang het kaartspel van Lord of the Rings gespeeld en dat was echt heel Gaaf!!
"Hij liet al zijn andere speelgoed liggen en kon opeens over niets anders praten. Hij raakte helemaal geobsedeerd door het spel. Toen ik hoorde over de krachten en symbolen heb ik hem de kaarten afgepakt en het hem verboden om er nog mee te spelen. Ik heb het geprobeerd om hem uit te leggen, maar merkte dat het langs hem heen ging. Niet veel later begon de Heilige Geest mij ervan te overtuigen dat het niet de beste manier was. Ik gaf Tim zn kaarten terug onder één voorwaarde. Dat hij serieus zou bidden en de Heer zou vragen wat hij ervan vond. Niet veel later kwam Tim uit eigen beweging naar me toe om de kaarten in te leveren. De Heer had hem ook overtuigd."
Dit vind ik echt zielig... Tim en vele kinderen met hem hebben gewoon een fanatieke hobby en daar is op zich niets mis mee. Ik sluit niet uit dat zo'n hobby soms een beetje uit de hand kan lopen en in een obsessie verandert, maar in de meeste gevallen is het volkomen gezond.

Waar WEL duidelijk iets mis mee is, is dat je kinderen op jonge leeftijd een beeld van God geeft alsof hij allerlei dingen verbiedt waar logischerwijs NIETS mis mee is! Op PRECIES dezelfde manier kun je volgens mij kinderen ALLES wijsmaken!

Als Jantje bijvoorbeeld met poppen speelt, terwijl al zijn vriendjes met brandweerauto's spelen. En je zegt dan als ouder: Jantje, ga eens goed nadenken over wat God ervan vindt dat jij met poppen speelt! Dan denk ik dat na Jantje ook zijn poppen weggooit en denkt dat het niet normaal is om als jongen met poppen te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
Op dinsdag 18 december 2001 00:22 schreef Sandalf het volgende:

[..]

Oh nee toch! Dan moeten we maar snel alle fantasy verbieden. Inclusief Harry Potter en de nieuwe Lord of the Rings film! Disneyfilms zoals Aladdin zullen er ook aan moeten geloven en zelfs de troetelbeertjes zijn absoluut onacceptabel!!

Het beste zou zijn om met een groep christenen een NIEUW kaartspel op de markt te brengen dat WEL voldoet aan de christelijke moraal! Ik stel dan ook een collectable cardgame met 151 beroemde Pauzen en heiligen te maken :).
Lol :)
[..]

Dit vind ik echt zielig... Tim en vele kinderen met hem hebben gewoon een fanatieke hobby en daar is op zich niets mis mee. Ik sluit niet uit dat zo'n hobby soms een beetje uit de hand kan lopen en in een obsessie verandert, maar in de meeste gevallen is het volkomen gezond.

...
Prezies. Ik zit al van jongs af aan achter mijn computertje weg te rotten. Gewoon omdat het een grote (beetje uit de hand gelopen?) hobby is. Betekend dat dat ik nu aan God moet vragen of Hij dit goed vind en vervolgens mijn pc weggooien? (toegegeven dat ik dit in het grrotste deel van de gevallen wel wil doen :)). Dat is toch grote onzin? Dan zouden alle mensen hun hobby moeten weggooien om vervolgens een nieuwe hobby te krijgen die ze vervolgens ook weer kunnen weggooien etc. Voortaan maar geen hobby's meer dan?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De boeken van Harry Potter zijn deels zo verleidelijk omdat goede (witte) magie wordt gepromoot als bescherming tegen slechte (zwarte) magie.
Dit is volgens mij niets anders dan een neo-heidense wereld visie.
Deze heidense wereldvisie ziet de wereld als innerlijk verbonden met een groot aantal onzichtbare geesten of krachten. Sommige van deze wezens heersen over natuurlijke gebieden als bergen, stromen en velden. Sommige zijn kwaadaardig, andere vijandig gezind. Sommige zijn geesten van doden.
In dit plaatje is er geen duidelijke grens tussen goed of kwaad; eigenlijk is er meer sprake van een voortdurende spanning tussen wat wij waarnemen als goed en wat wij waarnemen als slecht. In wezen betekent dit dat iedereen dus zelf bepaalt wat goed is. Of niet!
Deze wereld visie staat lijnrecht op de Bijbelse wereldvisie die op God gericht is en Hem ziet als wijze en goede Schepper, die demonische machten gedoogt zodat het grotere goed van vrijwillige aanbidding kan plaatsvinden.
In de heidense wereld worden goed en kwaad als gelijk gezien. Maar in de Bijbel is van een dergelijke balans geen sprake.
De goedheid van God zal uiteindelijk triomferen over het kwade. Gods macht is onbegrensd en staat ver boven de machten van andere overheden en machten. Maar ook christenen kunnen beïnvloed worden door de heidense wereld visie. De Bijbel is heel duidelijk over het lot van hen die onderwijs geven over heidendom en afgoden (en logischer wijs ook over het neo-heidense denken): "Wee hun die het kwade goed noemen en het goede kwaad; die duisternis voorstellen als licht en licht als duisternis." (Jesaja 5:20) Om maar eens een voorbeeld te geven.

In de Harry Potter serie worden occulte praktijken voorgesteld als normaal, gangbaar en goed.
Sommige (niet)christenen brengen naar voren dat het lezen van de Harry potter boeken hen een goede gelegenheid geeft om aan hun kinderen uit te leggen wat er verkeerd is aan heksen en tovenarij.

Misschien slagen enkele ouders er in om de boeken inderdaad als een leermiddel te gebruiken, maar voor mij is het net alsof je iemand van de verdorvenheid van pornografie wilt overtuigen door hem mee te nemen naar een zware seksfilm. :?

Ook een probleem met de boeken van Harry Potter is dat ze informatie geven over de 'Boom der Kennis van Goed en Kwaad' (Genesis 2:9, 16-17). Aan deze boom is het kwaad zodanig verpakt dat het kinderen verlokt tot zonde. Bovendien wordt het kwaad 'goed' genoemd en wordt goed als 'kwaad' beschouwd. Een personage in de boeken van Harry Potter, genaamd Professor Krinkel, zegt tegen Harry: "Een dwaze jongeman was ik, vol onzinnige ideeën over goed en kwaad. Voldemort liet me zien dat ik het mis had. Er is geen goed en kwaad, er is alleen kracht, en zij die te zwak zijn om het te zoeken"

Harry Potter leert onze kinderen respectloos te zijn, te liegen, regels te breken en om ongehoorzaam te zijn aan autoriteit. Galaten 5:16-21 beschrijft wat er gebeurt wanneer zonde ons leven regeert, die lijnrecht staan tegenover Godsvrucht (=wat dingen uit God voortbrengen of geven), dit is liefde, blijdschap, vrede, geduld, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing (Galaten 5:22-25).
Jalouzie (pokémon verhaal) zie ik hier bijvoorbeeld niet tussen staan. Naar mijn mening een directe rottevrucht van satan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

een hoop geblaat weer. Zeg gewoon dat kapitalisme slecht is; dan zijn we er gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dit plaatje is er geen duidelijke grens tussen goed of kwaad; eigenlijk is er meer sprake van een voortdurende spanning tussen wat wij waarnemen als goed en wat wij waarnemen als slecht.
Boeken gelezen? Gok van niet als ik je reply zo lees... Anyway, het zijn relatief simpele verhalen, waarin het overduidelijk is wie de "goeden" en de "slechten" zijn. De grens tussen goed en kwaad is zo duidelijk dat zelfs een kind hem zal opmerken.
In wezen betekent dit dat iedereen dus zelf bepaalt wat goed is. Of niet!
zeer zeker niet, dat wordt al voor je gedaan door de schrijfster...
Deze wereld visie staat lijnrecht op de Bijbelse wereldvisie die op God gericht is en Hem ziet als wijze en goede Schepper, die demonische machten gedoogt zodat het grotere goed van vrijwillige aanbidding kan plaatsvinden. In de heidense wereld worden goed en kwaad als gelijk gezien. Maar in de Bijbel is van een dergelijke balans geen sprake.
Misschien in wat dubieuze satanische secten, maar voor de gemiddelde niet-gelovige zijn goed en kwaad wel degelijk ongelijk aan elkaar: Zoals sommige christenen nooit schijnen te willen begrijpen, je hebt geen godsdienst nodig om een moraal te kunnen hebben!
De goedheid van God zal uiteindelijk triomferen over het kwade. Gods macht is onbegrensd en staat ver boven de machten van andere overheden en machten. Maar ook christenen kunnen beïnvloed worden door de heidense wereld visie. De Bijbel is heel duidelijk over het lot van hen die onderwijs geven over heidendom en afgoden (en logischer wijs ook over het neo-heidense denken): "Wee hun die het kwade goed noemen en het goede kwaad; die duisternis voorstellen als licht en licht als duisternis." (Jesaja 5:20) Om maar eens een voorbeeld te geven.
Nou nou, als het in de bijbel staat ben ik onder de indruk hoor...

Het is wel heel bekrompen om alleen onderwijs te krijgen over de bijbel, dat heet gewoon indoctrinatie. Als er godsdienstonderwijs gegeven wordt, zou dit een evenwichtige balans moeten bieden tussen alle hedendaagse (grote) godsdiensten, zodat deze objectief vergeleken kunnen worden en onwetendheid over andere geloven bestreden wordt. Dit zou gegeven moeten worden vanuit een objectief standpunt, dat wil zeggen: zonder waarde-oordelen te geven over de godsdiensten.
In de Harry Potter serie worden occulte praktijken voorgesteld als normaal, gangbaar en goed.
Maar zowel jij, ik, en je kinderen weten dat dat in werkelijkheid niet zo is... de harry potter magie is gewoon pure fantasie en onmogelijk. Als ik heel hard "expelliarmus" brul met een stukje hout in mijn hand, gebeurt er echt niets hoor... Dat weten kinderen zelfs.
Sommige (niet)christenen brengen naar voren dat het lezen van de Harry potter boeken hen een goede gelegenheid geeft om aan hun kinderen uit te leggen wat er verkeerd is aan heksen en tovenarij.
Niet wat er verkeerd aan is, alleen maar waar de grens tussen werkelijkheid en fantasie ligt.
Misschien slagen enkele ouders er in om de boeken inderdaad als een leermiddel te gebruiken, maar voor mij is het net alsof je iemand van de verdorvenheid van pornografie wilt overtuigen door hem mee te nemen naar een zware seksfilm.
Klein verschilletje?

Maar hoe moeten ze zich ooit een oordeel vellen zonder het ooit zelf gelezen te hebben? Pure indoctrinatie...
Ook een probleem met de boeken van Harry Potter is dat ze informatie geven over de 'Boom der Kennis van Goed en Kwaad' (Genesis 2:9, 16-17). Aan deze boom is het kwaad zodanig verpakt dat het kinderen verlokt tot zonde. Bovendien wordt het kwaad 'goed' genoemd en wordt goed als 'kwaad' beschouwd. Een personage in de boeken van Harry Potter, genaamd Professor Krinkel, zegt tegen Harry: "Een dwaze jongeman was ik, vol onzinnige ideeën over goed en kwaad. Voldemort liet me zien dat ik het mis had. Er is geen goed en kwaad, er is alleen kracht, en zij die te zwak zijn om het te zoeken"
Je vergeet erbij te zeggen dat die professor de slechterik van het verhaal is. Niet echt degene aan wie kinderen een voorbeeld zullen nemen, Harry zelf gaat er dan ook tgenin. In de bijbel staan ook erge uitspraken van slechterikken, heel wat erger zelfs dan deze. Die nemen je kinderen toch ook niet over?
Harry Potter leert onze kinderen respectloos te zijn, te liegen, regels te breken en om ongehoorzaam te zijn aan autoriteit.
Tja, die kan ik niet ontkennen. Maar welk kinderboek leert kinderen dat niet? Misschien het jaren 50 meisjesboek niet, maar verder...
Galaten 5:16-21 beschrijft wat er gebeurt wanneer zonde ons leven regeert, die lijnrecht staan tegenover Godsvrucht (=wat dingen uit God voortbrengen of geven), dit is liefde, blijdschap, vrede, geduld, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing (Galaten 5:22-25).

Jalouzie (pokémon verhaal) zie ik hier bijvoorbeeld niet tussen staan. Naar mijn mening een directe rottevrucht van satan.
Jalouzie is menselijk... Zeer menselijk. Dit blijkt overigens ook uit de bijbel, ik hoef de citaten uit het OT hoop ik toch niet te geven? :) Er is geen satan voor nodig om mensen tot jalouzie aan te zetten, dit kunnen ze helemaal uit zichzelf.

Jalouzie zit in het kind, Pokemon brengt dit er alleen uit. Net zoals elke andere rage btw. Dat is juist waarom rages zo goed werken, jalouzie en hebberigheid zijn krachtige emoties die het koopgedrag flink stimuleren. De taak van de ouders is dit te corrigeren. Ik betwijfel alleen of het kind die les meekrijgt als je pokemon gewoonweg verbiedt (of door god laat verbieden)... maar da's niet mijn zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35113

Op dinsdag 18 december 2001 01:16 schreef Count_Bleauchamp het volgende:
De boeken van Harry Potter zijn deels zo verleidelijk omdat goede (witte) magie wordt gepromoot als bescherming tegen slechte (zwarte) magie.
De Harry Potter boeken zijn fictie. Hoe kun je jezelf ooit als volwassene beschouwen als je meer moeite hebt met het trekken van de lijn tussen fictie en werkelijkheid, dan een kind :?

Magie is wel mogelijk, maar de manier waarop het in de Harry Potter boeken wordt weergeven is gebaseerd op eeuwenoude stereotypen, en dat vinden de mensen vermakelijk. Sterker nog: het is vermakelijk, het geeft een frivole kijk op een wereld waar magie geaccepteerd is in zekere mate.
Dit is volgens mij niets anders dan een neo-heidense wereld visie.
En dat is verkeerd, omdat :?
Deze heidense wereldvisie ziet de wereld als innerlijk verbonden met een groot aantal onzichtbare geesten of krachten.
Ik zie nog steeds geen enkel kwaad daarin.
Sommige van deze wezens heersen over natuurlijke gebieden als bergen, stromen en velden. Sommige zijn kwaadaardig, andere vijandig gezind. Sommige zijn geesten van doden.
In dit plaatje is er geen duidelijke grens tussen goed of kwaad; eigenlijk is er meer sprake van een voortdurende spanning tussen wat wij waarnemen als goed en wat wij waarnemen als slecht. In wezen betekent dit dat iedereen dus zelf bepaalt wat goed is. Of niet!
Juist. Weet je hoe dat heet? Het leven; daar bepaald iedereen ook voor zichzelf wat goed is, en wat slecht, gebaseerd op eigen ervaringen; slecht en goed.
Deze wereld visie staat lijnrecht op de Bijbelse wereldvisie die op God gericht is en Hem ziet als wijze en goede Schepper, die demonische machten gedoogt zodat het grotere goed van vrijwillige aanbidding kan plaatsvinden.
In de heidense wereld worden goed en kwaad als gelijk gezien. Maar in de Bijbel is van een dergelijke balans geen sprake.
Lang niet iedereen is het er over eens dat de richtlijnen in de bijbel persé gevolgd zouden moeten worden, omdat dit tot een betere wereld zou leiden. Voorlopig is de bijbel al op allerlei manieren misbruikt (door Hitler, de Klu Klux Klan, en meer van dat soort ongein).
De goedheid van God zal uiteindelijk triomferen over het kwade.
Je kan beter zeggen: het goede in de mens zal uiteindelijk triomferen.
Gods macht is onbegrensd en staat ver boven de machten van andere overheden en machten.
Als dat zo is, waarom heeft Hij dan nog zo weinig gedaan? :P
Maar ook christenen kunnen beïnvloed worden door de heidense wereld visie. De Bijbel is heel duidelijk over het lot van hen die onderwijs geven over heidendom en afgoden (en logischer wijs ook over het neo-heidense denken): "Wee hun die het kwade goed noemen en het goede kwaad; die duisternis voorstellen als licht en licht als duisternis." (Jesaja 5:20) Om maar eens een voorbeeld te geven.
Raar voorbeeld. Wie gaat er voor mij bepalen wat goed en wat slecht is? Dat zal ik toch echt wel zelf bepalen, gebaseerd op mijn eigen ervaringen en niet op een boek dat denk dat alle mensen volgens één richtlijn kunnen leven.
Dat zal zijn, omdat er niets slechts is aan het occulte; het is net als met alle andere dingen in het leven: je kan je kennis ervan goed of slecht gebruiken. Het soort kennis is daar in principe onafhankelijk van.
Nauurlijk, want de wereld ondervindt grote schade van kinderen die op bezemstelen vliegen en vreemd snoepgoed eten :?
Misschien slagen enkele ouders er in om de boeken inderdaad als een leermiddel te gebruiken, maar voor mij is het net alsof je iemand van de verdorvenheid van pornografie wilt overtuigen door hem mee te nemen naar een zware seksfilm. :?
:?
Ook een probleem met de boeken van Harry Potter is dat ze informatie geven over de 'Boom der Kennis van Goed en Kwaad' (Genesis 2:9, 16-17). Aan deze boom is het kwaad zodanig verpakt dat het kinderen verlokt tot zonde.
Dat heet leren, iedereen doet dat, zijn of haar hele leven lang.
Bovendien wordt het kwaad 'goed' genoemd en wordt goed als 'kwaad' beschouwd.
Nogmaals: het is niet aan jou om te kunnen bepalen wat goed is en wat slecht.
Een personage in de boeken van Harry Potter, genaamd Professor Krinkel, zegt tegen Harry: "Een dwaze jongeman was ik, vol onzinnige ideeën over goed en kwaad. Voldemort liet me zien dat ik het mis had. Er is geen goed en kwaad, er is alleen kracht, en zij die te zwak zijn om het te zoeken"
En dat is nog waar ook, dus wat is er mis met die stelling? Het ligt alleen natuurlijk ook weer aan jouw definitie van kracht.
Harry Potter leert onze kinderen respectloos te zijn, te liegen, regels te breken en om ongehoorzaam te zijn aan autoriteit.
Kom op zeg, noem dan eens concrete voorbeelden!

Bovendien: heb jij als kind nooit iets gedaan wat niet mocht? Ieder kind doet dat, daar leer je van.
Galaten 5:16-21 beschrijft wat er gebeurt wanneer zonde ons leven regeert, die lijnrecht staan tegenover Godsvrucht (=wat dingen uit God voortbrengen of geven), dit is liefde, blijdschap, vrede, geduld, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing (Galaten 5:22-25).
Ofwel, zonde is gewoon een verzamelnaam voor een aantal simpele emoties die de meeste mensen niet kunnen onderdrukken; conclusie: iedereen die zich niet kan beheersen is een zondaar?
Ik vind het zelf erg fout als mensen zich gaan fixeren op negatieve emoties; laat ze lekker gaan, leer ervan wat er te leren is en ga door met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28484

Op maandag 17 december 2001 21:48 schreef Count_Bleauchamp het volgende:

OPLOSSINGEN VOOR OUDERS

Niet veel later begon de Heilige Geest mij ervan te overtuigen dat het niet de beste manier was. Ik gaf Tim zn kaarten terug onder één voorwaarde. Dat hij serieus zou bidden en de Heer zou vragen wat hij ervan vond. Niet veel later kwam Tim uit eigen beweging naar me toe om de kaarten in te leveren. De Heer had hem ook overtuigd."

"Ik vind het prima als jullie er mee spelen, onder één voorwaarde. Jullie moeten zelf aan de Heer vragen of hij blij is met die kaarten." Dit was genoeg om mijn zoon (6) te overtuigen. Waarschijnlijk voelde hij al aan dat het niet zo goed was, want hij besloot ze direct te verknippen. Mijn dochter (8) gooide ze ook weg, maar ik voelde dat ze dat deed voor haar ouders en omdat dat het beste leek, niet omdat ze overtuigd was. Toen heb ik haar gevraagd om de kaarten weer uit de vuilnisbak te pakken, ze mee te nemen naar haar kamer en er voor te bidden. Ik wilde echt dat ze zelf een openbaring erover kreeg. De volgende dag waren ook haar kaarten verdwenen.
Persoonlijk vind ik het bovenstaande eng, maar goed.... dat ben ik met mijn neo-heidense levensvisie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13

AxzZzeL

maakt oogsnoep

In Amerika worden binnenkort het aantal kaarten uitgebreid van 151 naar meer dan 200.
Als oud Pokemon verzamelaar kan ik zeggen dat er rond een half jaar geleden al 251 kaarten zijn. Ze worden steeds weer uitgebreid met nieuwe kaarten, van oude pokemon, nieuwe evoluties of gewoon nieuwe pokemon.

Maar ikzelf vind het wel een leuk spel alleen ik moest elke woensdag (Pokemon League ofzoiets) naar het centrum toe fietsen (5 km heen en terug) dus ben ik ermee gekapt.

(Bij elkaar al zo'n 500 gulden aan kaartjes uitgegeven, had ik achteraf misschien toch beter voor de computer kunnen uitgeven |:( )

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41045

Count_Bleauchamp, als mensen/jongeren/kinderen zo'n fictief spel spelen als magic the gathering en dergelijke, zie je dan ook echt allemaal demonen verschijnen, zie je allerlei monsters en wezens uit het niets verschijnen?? Zie je die spelers al meteen hun kamer inrennen met een gewaad aan en een hoge puntmuts op om in het donker rond een kampvuurtje bezweringen te doen??

Nee,
het is gewoon fictie, net als een potje voetbal is het maar een spel. Maar als je dat niet inziet ligt dat er gewoon aan dat jij niet genoeg openstaat voor andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26633

Op dinsdag 18 december 2001 00:05 schreef NukeZz het volgende:
Het is een beetje offtopic, maar wie heeft dit geschreven? (lijkt me nmlk dat je het hele verhaal van een of andere site hebt gehaald, maar dat maakt verder niet uit :)).
Het komt inderdaad van een of andere site. Kijk maar:
http://www.charisma.nl/archief/artikelen/kinderen/pokemon.html

Ook de andere topics van Count_Bleachamp:
Pokemon: http://www.charisma.nl/artikelen/Amerika1.html
God leeft: http://www.real-life.nl/huh/iedereen.html en http://www.real-life.nl/onzichtbaar/hoofdstukken/hoofdstuk5.html

Op zich is er niks op tegen om stukken van het www aan te halen, maar het is wel zo netjes om dan niet te doen net alsof alles door jezelf is geschreven. Want daar lijkt het in eerste instantie wel op als je de enkele toegevoegde zinnen bekijkt. En helemaal als je je topic de naam '11 september en mijn verhaal noemt'...

Geef dan een referentie (url) of quote een stuk tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 19:59 schreef marsz het volgende:

[..]

Het komt inderdaad van een of andere site. Kijk maar:
http://www.charisma.nl/archief/artikelen/kinderen/pokemon.html

Ook de andere topics van Count_Bleachamp:
Pokemon: http://www.charisma.nl/artikelen/Amerika1.html
God leeft: http://www.real-life.nl/huh/iedereen.html en http://www.real-life.nl/onzichtbaar/hoofdstukken/hoofdstuk5.html

Op zich is er niks op tegen om stukken van het www aan te halen, maar het is wel zo netjes om dan niet te doen net alsof alles door jezelf is geschreven. Want daar lijkt het in eerste instantie wel op als je de enkele toegevoegde zinnen bekijkt. En helemaal als je je topic de naam '11 september en mijn verhaal noemt'...

Geef dan een referentie (url) of quote een stuk tekst.
Inderdaad zijn de topics copy-paste verhalen. Maar het omschrijft ook precies hoe ik erover denk. En op deze manier wil ik dan ook mensen uitdagen om er eens over na te gaan denken. En dus ook wat discussies op te wekken.

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 18 december 2001 20:05 schreef Count_Bleauchamp het volgende:

[..]

Inderdaad zijn de topics copy-paste verhalen. Maar het omschrijft ook precies hoe ik erover denk. En op deze manier wil ik dan ook mensen uitdagen om er eens over na te gaan denken. En dus ook wat discussies op te wekken.

Groeten.
Noem in ieder geval de bron, goddamned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Uhmm.. http://ap.nopokemonallowed.com (niet mijn site) :P.

Ik heb niet zoveel met 'de christelijke wereld', maar ik vind Pokémon wel het zoveelste walgelijke consumentistische concept, net als Dragonball-nogwat en Tamagotchi's en weet ik veel wat. Mensen, denk eens na voordat je je geld spendeert aan het volgen van de zoveelste nutteloze rage.

Dit artikel is trouwens best wel gedateerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 18 december 2001 20:12 schreef KevinLevie het volgende:
Uhmm.. http://ap.nopokemonallowed.com (niet mijn site) :P.

Ik heb niet zoveel met 'de christelijke wereld', maar ik vind Pokémon wel het zoveelste walgelijke consumentistische concept, net als Dragonball nogwat en Tamagotchi's en weet ik veel wat. Mensen, denk eens na voordat je je geld spendeert aan het volgen van de zoveelste nutteloze rage.

Dit artikel is trouwens best wel gedateerd...
Hey! Dragonball bestaat al sinds begin jaren tachtig, dat het nu populair is doet niks af aan de serie opzich, in tegenstelling tot pokemon dat enkel en alleen op het verkopen van rotzooi aan stomme kinderen is gebaseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Origineel
Al met al kunnen we concluderen dat het spel zeker duistere kanten bevat. Maar wij hebben niet alle wijsheid. Daarom willen we u om uw mening vragen.

Al met al kan ik concluderen dat het spel zeker duistere kanten bevat. Maar ik heb niet alle wijsheid. Reacties graag!

Als je toch al alles kopieert.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 19 december 2001 01:14 schreef Single Guy het volgende:
Origineel
Al met al kunnen we concluderen dat het spel zeker duistere kanten bevat. Maar wij hebben niet alle wijsheid. Daarom willen we u om uw mening vragen.

Al met al kan ik concluderen dat het spel zeker duistere kanten bevat. Maar ik heb niet alle wijsheid. Reacties graag!

Als je toch al alles kopieert.......
Tsja OK, als ik het ermee eens ben dan is dat ook mijn mening. Als ik het stuk text zo had gelaten, dan had er vast wel weer commentaar geweest op het feit dat "ik" er al van uitga dat "we"(alle forumlezers) kunnen concluderen dat het spel zeker duistere kanten bevat.

Omdat ik dat niet wilde doen en dus vanuit mijn standpunt iets wil duidelijk maken. Dus dat ik al met al kan concluderen dat het spel zeker duistere kanten bevat. Maar ik heb niet alle wijsheid. Zo had ik beter quotes en/of links kunnen plaatsen |:( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 01:16 schreef Count_Bleauchamp het volgende:

Harry Potter leert onze kinderen respectloos te zijn, te liegen, regels te breken en om ongehoorzaam te zijn aan autoriteit. Galaten 5:16-21 beschrijft wat er gebeurt wanneer zonde ons leven regeert, die lijnrecht staan tegenover Godsvrucht (=wat dingen uit God voortbrengen of geven), dit is liefde, blijdschap, vrede, geduld, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing (Galaten 5:22-25).
Count, ik begin je met elke post enger te vinden...

Mijn opmerking over Harry Potter was eigenlijk meer ironisch bedoeld. Ik had niet verwacht dat je ook ECHT tegen Harry Potter zou zijn :).

Ik vind jouw mening eerlijk gezegd nogal extreem; haast fundamentalistisch...
Nee! Precies andersom :).

In Harry Potter (en in elk ander fantasy boek) wordt juist een HEEL duidelijke lijn getrokken tussen goed en kwaad. Ieder kind ziet dat in.

God echter gedoogt demonische machten voor het grotere goed van vrijwillige aanbidding (zoals je zelf zegt). Goed en kwaad zijn dus volgens God allebei nodig in de wereld!! In feite zijn demonen dus zowel goed als fout en is God neutraal en Hij zorgt voor de balans :).
Wat is er mis met heksen en tovenarij??? Het bestaat niet eens :). Wat wel bestaat is de fascinatie voor dit soort zaken en volgens mij kan interesse in iets NOOIT kwaad. Dit is iets wat mij overigens ook bijzonder stoort aan veel christenen: het idee dat sommige kennis verkeerd is!

Het christendom heeft om de een of andere reden iets tegen kennis/wetenschap/informatie. Misschien heeft het te maken dat sommige kennis je aan je geloof zou kunnen doen twijfelen... Volgens de bijbel is twijfel wel het allerslechtste wat je kunt overkomen. Ik zou het juist andersom willen stellen:

Geloof leidt tot onwetendheid.
Twijfel leidt tot kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 19 december 2001 12:51 schreef Sandalf het volgende:

Volgens de bijbel is twijfel wel het allerslechtste wat je kunt overkomen. Ik zou het juist andersom willen stellen:

Geloof leidt tot onwetendheid.
Twijfel leidt tot kennis.
En kennis leid tot een beter geloof zonder onwetendheid, maar met een continue zoektoch naar nieuwe kennis, zoals het - in mijn ogen - hoort.

Mensen die een geloof hebben horen altijd weer meer kennis te verzamelen; zoveel mogelijk te leren, zodat zij zich niet vervreemden van de wereld, qua kennis. Natuurlijk moeten ze dan wel selectief zijn in hun kennisvergaring, maar het kan geen kwaad om zoveel mogelijk te leren, want dan kun je tenminste een inhoudelijke discussie aangaan met mensen waar je het niet mee eens bent. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
Op woensdag 19 december 2001 12:51 schreef Sandalf het volgende:

...

Wat is er mis met heksen en tovenarij??? Het bestaat niet eens :).

...
Das niet helemaal waar, heksen bestaan wel degelijk. (en nee ik heb niet teveel sprookjes geelezen).

Ik woon in Heerenveen (thialf ja :)) en heir in de krant heeft laatst een heel stuk over een heks gestaan die heir in Heerenveen woont.

Het is echter niet zo dat je bij heksen aan oude gekke vrouwtjes met een wrat op de neus moet denken die allemaal spreuken uit een toverboek halen :)

Heksen zijn mensen (meestal vrouwen) die heel erg dicht bij de natuur staan en gebruik maken van de krachten die de natuur biedt. Ze proberen andere mensen te helpen die bijvoorbeeld ziek zijn, of mensen die kampen met geestelijke problemen (dan bedoel ik niet hunzelf ;)).
En niet te vergeten het heksensabbat (of hoe je dat schrijft). Dit ritueel wordt idd snachts (vaak met volle maan) uitgevoerd waarbij de heksen naakt allemaal dansen uitvoeren.

Terug komende op het topic, aangezien ik nu toch bezig ben. Ja dit is idd eccult, maar ik geloof niet dat hier enig kwaad in zit. Deze mensen staan dicht bij de natuur en geloven in haar kracht. Ik zie hier weinig kwaad in en wat is er verkeerd aan mensen helpen?

Signature

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 19:27
Count_Bleauchamp kun je ook de link posten want ik geloof niet dat je dat zelf hebt geschreven.
Nintendo heeft de productie van het kaarspel uitbesteed aan het bedrijf Wizzards of the Coast. Dit bedrijf brengt een reeks occulte spelen op de markt waaronder Dungeons & Dragons, een spel waarin kinderen elkaar door bezweringen en vervloekingen proberen te overheersen.
D&D occult?? Wat een onzin!!!
Dit zeggen ze ook over boeken als "The lord of the rings" of zelfs de boeken van Harry Potter. Volgens mij begrijpen veel mensen fantasy niet.

Dat veel van die verzamel rages een slechte invloed op sommige kinderen kunnen hebben geloof ik wel. Maar het kan zeker ook goede invloeden hebben. En als je tegen die Pokemon dingen in gaat vinden kinderen wel weer iets anders om te verzamelen. Volgens mij gebeuren dit soort dingen ook met knikkers en dergelijke alleen zit daar minder geld en reclame achter.

Virgol

Anoniem: 36218

Sommige ouders zien totaal geen probleem of bezwaar voor het spel van hun kind terwijl andere ouders alle monstertjes zien als een duivelse aanval op de ziel van hun kroost. Maar wanneer je die laatste mening analyseert valt het meeste kinderspeelgoed onder de noemer van de duivel.
Als je het spel vn Pokemon al als iets van de duivel ziet (en dan vooral de kaartjes) dan moet je eens denken waar het op gebaseerd is en wie dit gemaakt heeft.

Maker: Wizards of the Coast

Deze zelfde maker heeft een ander spel gemaakt (iets minder eenvoudig) onder de naam Magic: The Gathering (vele varianten van gemaakt) en dit is een spel dat je echt speelt als een Wizard met allerlei beesten en spels die erg goed als incubussen beschouwd kunnen worden. E

En ik vind dat dit spel van Pokemon niet erg gevaarlijk is als je het bergelijkt met het spel van Magic

Anoniem: 37519

Pokemon, AAAAAAAAAAHHHRRRRGGGG!!!!

Ik vind het een duivels spel! Mijn broertje speelt het en iedere keer als ik hem erover hoor ouwehoeren krijg ik zin om hem aan Kthulhu te offeren!

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 19:41 schreef NukeZz het volgende:

En niet te vergeten het heksensabbat (of hoe je dat schrijft). Dit ritueel wordt idd snachts (vaak met volle maan) uitgevoerd waarbij de heksen naakt allemaal dansen uitvoeren.
Hier in Utrecht heet dat gewoon striptease :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een duivels spel! Mijn broertje speelt het en iedere keer als ik hem erover hoor ouwehoeren krijg ik zin om hem aan Kthulhu te offeren!
Doet me ergens aan denken :)

Als je als christen al overstuur raakt van pokemon en harry potter, kan je nu misschien beter niet verder lezen >:)

Cthulhu dawn

Spatter the stars
Douse their luminosity
With our amniotic retch
Promulgating the birth
Of another Hell on Earth
Shadows gather poisoned henna for the flesh
A necrotic cattle brand
The hissing downfall pentagram
Carven deep upon the church doors of the damned
But no Passover is planned
A great renewal growls at hand
And only when they're running
Will they come to understand...

So ends the pitiful reign of Man

When the moon exhales
Behind a veil
Of widowhood and clouds
On a Biblical scale
We raise the stakes
To silhouette the impaled
Crowds...

Within this kissed disembowel arena
A broken seal on an ancient curse
Unleashes beasts from the seismic breach
With lightning reach and genocidal thirst
Mountains of archaos theories
In collision as at planetary dawn
Apocalypse's razorbacks
Beat wings on glass as thunder cracks
Unfurled across a world hurled to the black

Cthulhu dawn

Shatter the glass house
Wherein spirits breathe out
Halitosis of the soul
From a recking abscess
Plague of far righteousness
All fates hang in the balance
Mocking crucified dolls
An inquisition outs
When the Sun goes out our powers
Will extend throughout Heaven like Asphodel
As they have for countless lustrum
In dark Midian accustoned
To burning effigies of our enemies well

So begins the sibilant world Death knell...

When a corpse wind howls
And awakes from drowse
The scheming dead freed
Of gossamer shrouds
We gorgonise eyes
Of the storm aroused
Red...

Blinding time
All lines dine on this instance
A melting spool of beggar, negative frames
The skies teem alive, to watch die
Mankind hauled to fable in vast tenement graves...

Cthulhu dawn

- Cradlle of Filth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
Tearing the veil from grace vind ik een mooier nummer van CoF :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En ik vindt Beneath the Howling Stars heel prachtig. Kunnen we weer on-topic gaan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231933

check je mail

[ Voor 96% gewijzigd door LuNaTiC op 05-09-2007 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 14:07
Als je nou eens minder met pokemon bezig zou zijn, en beter had opgelet op school waren en je spelling en manieren een stuk beter geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Nutteloze kick/flame... pokefan mag zijn mail checken, dit topic gaat om obvious redenen op slot :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.