• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:36
Ik heb me wat bedacht op school, namelijk dat mensen eeuwig zouden KUNNEN leven.

Stel je eet iets, dan zit daar vast wel IETS in wat enorm minuscuul is, maar je lichaam ondervindt er wel een beetje schade van waardoor het aangetast wordt --> kortere levensduur. Dus stel dat we in een compleet schone wereld zouden leven zouden we iig een stuk langer leven.

Klopt zoiets als dit of lul ik slap?

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op het einde van een persoon leven breken er lichaamscellen sneller af dan dat ze erbij komen. (zoiets d8 ik :?)

Volgens mij ga je daardoor een beetje dood :+

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op maandag 17 december 2001 21:12 schreef JJJ het volgende:
Ik heb me wat bedacht op school, namelijk dat mensen eeuwig zouden KUNNEN leven.

Stel je eet iets, dan zit daar vast wel IETS in wat enorm minuscuul is, maar je lichaam ondervindt er wel een beetje schade van waardoor het aangetast wordt --> kortere levensduur. Dus stel dat we in een compleet schone wereld zouden leven zouden we iig een stuk langer leven.

Ehm je lult slap, bij biologie zeggen ze dat het door telomerase komt(ik heb het woord al eerder gebruikt op tweakers vandaag :o) Elke keer als een cel deelt word het wat minder, en als het op is deelt ie niet meer ofzo.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

Mjah, dat heeft idd met de telomeren enz. te maken die op een gegeven moment niet meer verder kunnen delen omdat ze 'op' zijn d8 ik.

• JJJ
Op maandag 17 december 2001 21:17 schreef Gnoom het volgende:

[..]

Ehm je lult slap, bij biologie zeggen ze dat het door telomerase komt(ik heb het woord al eerder gebruikt op tweakers vandaag :o) Elke keer als een cel deelt word het wat minder, en als het op is deelt ie niet meer ofzo.
Nou ja, daar kwam ik dus weer niet op :P

Maar nieuw onderwerp: stel dat cellen door bleven delen, zouden we dan oneindig lang worden?

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-01 08:35

spok9

Groen...

Op maandag 17 december 2001 21:28 schreef JJJ het volgende:

[..]

Maar nieuw onderwerp: stel dat cellen door bleven delen, zouden we dan oneindig lang worden?
Neej, want hebben dit niet alleen in de hand volgens mij...

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:03
De verklaring:

Cellen sterven af na een bepaalde tijd. Hoe lang die tijd is, hangt helemaal af van het soort cel. Dit afsterven komt voornamelijk door 'slijtage'.

Nu is dit afsterven niet zo heel erg, want er kunnen toch weer nieuwe worden gemaakt. Maar het DNA van een cel bevat telomeren. Deze worden bij iedere celdeling korter. Dus na een tijd kan er geen celdeling meer plaatsvinden. Dus heb je een celletje minder. Als dat zo een tijdje doorgaat, gaat er op een bepaald moment iets mis.....

[..]

Nee, want cellen gaan ook dood. En je zou ook niet eeuwig blijven leven, doodgaan door celdood is namelijk niet de enige manier van doodgaan.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

jezelf volstouwen met telomerase... dat spul repareert het telomeer van een cel weer waardoor hij weer kan delen (gebeurt ook al bij sommige delen van ons lichaam). Maar het telomeer herstellen neemt niet weg dat cellen op andere manieren beschadigen en verslijten. Zo worden hersen en zenuwcellen niet vervangen worden en die zijn ook ooit op, lastig om dan te blijven leven dus...

[verklaring]
ik had hier vanochtend een proefwerk over, vandaar :D
[/verklaring]

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-01 21:54

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Als cellen oneindig kunnen delen wordt je niet heel lang, nee.
Daarvoor heeft het lichaam prachtige mechanismen, dezelfden die bepalen dat je armen niet op de plek van je benen zitten.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op maandag 17 december 2001 21:39 schreef jvhaarst het volgende:
Als cellen oneindig kunnen delen wordt je niet heel lang, nee.
Daarvoor heeft het lichaam prachtige mechanismen, dezelfden die bepalen dat je armen niet op de plek van je benen zitten.
mastergenen?

Verwijderd

het zit zo: telomeren kun je zien als een soort uiteinden van je genen die bij elke celdeling korter worden.

Op een gegeven moment zijn deze stukken dus zo kort, dat je met elke deling een stukje van het dna dat gebruikt word meeneemt, beschadigt. Hierdoor gaat de cel na een tijdje vanzelf dood en stopt hij met delen.

^
|
versimpeld ofcuz

Verwijderd

Als je jezelf nou laat invriezen, ga dan ook nog dood?? Zo ja, hoe lang duurt dan ongeveer??

offtopic:
VREUGDE!! JOLIJT!! Mijn 150ste post!!!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
Tja, da's wat ze kanker noemen. Leef je niet echt lang van, omdat het niet in de hand gehouden kan worden. Maar ik meen dat men door kankercellen te onderzoeken erachter kwam dat de lengte van telomeren te maken had met de levensduur. Of zeg ik nu iets geks?

Verwijderd

het opraken van telomeren is maar een van de vele oorzaken die mogelijk iets te maken heeft met veroudering. Andere factoren zijn vrije radicalen (die je onvermijdelijk hebt, ze worden namelijk geproduceerd uit zuurstof) die tijdens je leven langzaam steeds meer schade aanrichten, opstapeling van afvalproducten in het lichaam, ongeremd delende cellen (kanker), enzovoorts. Uiteindelijk gaat je lichaam aan slijtage ten onder. eeuwig leven zit er niet in, tenzij we erin slagen alle "onderdelen" te vervangen voor ze versleten zijn, iets wat nog heel ver weg is, als het ooit al mogelijk zou zijn.

• MIster X
Op maandag 17 december 2001 23:16 schreef Captain Proton het volgende:
het opraken van telomeren is maar een van de vele oorzaken die mogelijk iets te maken heeft met veroudering. Andere factoren zijn vrije radicalen (die je onvermijdelijk hebt, ze worden namelijk geproduceerd uit zuurstof) die tijdens je leven langzaam steeds meer schade aanrichten, opstapeling van afvalproducten in het lichaam, ongeremd delende cellen (kanker), enzovoorts. Uiteindelijk gaat je lichaam aan slijtage ten onder. eeuwig leven zit er niet in, tenzij we erin slagen alle "onderdelen" te vervangen voor ze versleten zijn, iets wat nog heel ver weg is, als het ooit al mogelijk zou zijn.
Maar cellen worden toch voortdurend vervangen? Wordt niet binnen één jaar in principe je hele lichaam afgebroken en opnieuw opgebouwd (wat atomen betreft)? Waar worden trouwens die afvalproducten opgestapeld?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Mag ik vragen hoe jij oneindig lang gaat worden? Daar heb je a) oneindig veel tijd voor nodig (lengte / c), b) oneindig veel massa voor nodig en c) een oneindig grote ruimte voor nodig.

Daarnaast is het natuurlijk biologisch gezien ook onzin - je genen zijn niet zo dat ze je altijd maar langer proberen te maken.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 23:26 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe jij oneindig lang gaat worden? Daar heb je a) oneindig veel tijd voor nodig (lengte / c), b) oneindig veel massa voor nodig en c) een oneindig grote ruimte voor nodig.

Daarnaast is het natuurlijk biologisch gezien ook onzin - je genen zijn niet zo dat ze je altijd maar langer proberen te maken.
LOL :).

Eeuwig leven lijkt er voorlopig nog niet in te zitten (zal ook oneindig lang duren voordat we zeker weten dat we oneindig lang kunnen leven ;)), maar ik vermoed wel dat de techniek ons in de toekomst in staat zal stellen om langer te leven dan we nu doen. Het lukt al bij wormpjes :).

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

eeuwig leven zit er niet in, tenzij we erin slagen alle "onderdelen" te vervangen voor ze versleten zijn, iets wat nog heel ver weg is, als het ooit al mogelijk zou zijn.
"We are the BORG, resistance is futile.." :)

Wie weet wat de nano-technologie nog voor ons in petto heeft.... :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-01 15:30
Als het inhoud dat we er straks allemaal uitzien als de Borg, dan hoeft het van mij niet zo hoor! :(

Ik ga liever dood dan dat ik zo door het leven moet!

Verwijderd

het zit zo: telomeren kun je zien als een soort uiteinden van je genen die bij elke celdeling korter worden.
Hoe zit dat dan met geslachtscellen, deze moeten dan hele lange telomeren hebben want anders ga je te snel dood omdat je de lengte van je vader en moeder overgenomen hebt.

• JJJ
Mmm, volgens mij had ik zon stukje over telomeren op Discovery gezien (jaja :)), een soort van kapjes over het DNA die afslijten. En dan gingen ze proberen die kapjes te vervangen oid zodat een cel door kon blijven delen.

• Gnoom
Op dinsdag 18 december 2001 02:58 schreef Dobie het volgende:

Hoe zit dat dan met geslachtscellen, deze moeten dan hele lange telomeren hebben want anders ga je te snel dood omdat je de lengte van je vader en moeder overgenomen hebt.
Die hebben ze weer niet geloof ik, net als kankercellen

• m-m
  • Niet online

m-m

Op maandag 17 december 2001 22:10 schreef Irons het volgende:

Op een gegeven moment zijn deze stukken dus zo kort, dat je met elke deling een stukje van het dna dat gebruikt word meeneemt, beschadigt. Hierdoor gaat de cel na een tijdje vanzelf dood en stopt hij met delen.

^
|
versimpeld ofcuz
Je verhaal klopt exact met mijn biologieboek :)
Maar zorgt telomerase er niet voor dat dit weer 'aangroeit'? Zo heb ik het iig geleerd.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op dinsdag 18 december 2001 08:53 schreef Gnoom het volgende:

[..]

Die hebben ze weer niet geloof ik, net als kankercellen
een cel die ontstaat uit een cel met een telomeer dat 'op' is heeft zelf wel weer een fatsoenlijk telomeer geloof ik hoor. En dat kankercellen zich zo ongeloofelijk ontspoord delen komt niet doordat ze geen telomeer hebben. Het kan door verschillende dingen komen, zoals een ontspoort proto-oncogen (een proto-oncogen stimuleert deling van een cel) zodat het een oncogen wordt (stimuleert te veel, nie goed). Of een stof die het juist moet remmen (p53 heet het geloof ik) dat door invloeden van buitenaf (carciogene stoffen, straling whatever) is gemuteerd waardoor het niet goed werkt en de cel niet het signaal krijgt "zo is het wel weer genoeg". En last but not least: de receptor op een cel voor de remmende stoffen kan ook naar de klote zijn, waardoor de cel de signalen ook niet door krijgt.

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:25

drice

Loading...

En wat als je nou niet dood gaat aan het eten

Simpel experiment..
men neme 3 vliegen.
eentje gewoon
eentje zonder pootjes
eentje zonder pootjes en vliegeltje

Welke leeft het langst...juist de laatste.
En na vele jaren research is men erachter gekomen dat de laatste vlieg zich minder inspant en daardoor minder ademt...
voila je gaat dood aan zuurstof. En hoe schoon je de wereld ook maakt...zuurstof heb je nodig :)

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 23:25 schreef drice het volgende:
En wat als je nou niet dood gaat aan het eten

Simpel experiment..
men neme 3 vliegen.
eentje gewoon
eentje zonder pootjes
eentje zonder pootjes en vliegeltje

Welke leeft het langst...juist de laatste.
En na vele jaren research is men erachter gekomen dat de laatste vlieg zich minder inspant en daardoor minder ademt...
voila je gaat dood aan zuurstof. En hoe schoon je de wereld ook maakt...zuurstof heb je nodig :)
Do you realy think that's air you're breathing 8-)!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

Op woensdag 19 december 2001 21:15 schreef Ro2 het volgende:

[..]

Do you realy think that's air you're breathing 8-)!
Again! ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

nee, je zou sterven, je cellen moeten contact hebben met de buitenwereld, en stoffen verplaatsen zich door de cellen door een vershil in celdrukken (of zoiets ;) ), wordt het aantal cellen te groot, dan wordt het drukverschil tussen iedere cel te klein, en komen de -levensnoodzakelijke- stoffen niet op hun bestemming
en dan ga je dood

• Raku
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Je gaat dood om dat het einde van je DNA ingewikkeld is. Dit stukje word korter naarmate er meer cellen delen. Als dit stukje opraakt delen cellen zich niet meer en ga je dood. Je kunt geen echt eeuwig leven maken , tenzij je ook de manieren waarop mensen doodgaan , zoals verkeer , oplost. Maar als je het eind van de DNA strengen langer kunt maken is eeuwig leven theoretisch mogelijk.

Raku

Verwijderd

lol.. freaky shit

Verwijderd

Mwah kweet niet hoe het zit, maar mijn biologieleraar zei altijd dat er geen verklaring was voor het sterven aan ouderdom, het lichaam is gemaakt alsof het eeuwig zou moeten kunnen doorstaan....

alleen toch gaan we dood....wees blij joh, ik verveel me nu na 20 jaar al, kzie tegen die andere ca 60 best wel op...

Verwijderd

we kunnen WEL eeuwig leven, dat is al bewezen.. Als we het 'stoppen van de celdeling' stoppen, alleen moeten we dan nog ziektes stoppen, dat is heel lastig want voor elke ziekte die we stoppen komt er 1 terug.. en uiteindelijk gaat een heel groot gedeelte van de mensen dood aan ziektes volgens mij..
bepaalde ziektes die je door ouder worden sneller krijgt kun je echter weer tegengaan als je op jonge leeftijd de celdeling gaat controleren, zoals de kans op kanker en alzheimer..

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 22:53 schreef DKtje het volgende:
we kunnen WEL eeuwig leven, dat is al bewezen.. Als we het 'stoppen van de celdeling' stoppen, alleen moeten we dan nog ziektes stoppen, dat is heel lastig want voor elke ziekte die we stoppen komt er 1 terug.. en uiteindelijk gaat een heel groot gedeelte van de mensen dood aan ziektes volgens mij..
bepaalde ziektes die je door ouder worden sneller krijgt kun je echter weer tegengaan als je op jonge leeftijd de celdeling gaat controleren, zoals de kans op kanker en alzheimer..
En dan? Dan leven we met zn allen voor altijd en dan kan je helemaal nergens je auto meer kwijt hoor :D!

• MaDLiVe
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Huidcellen, darmcellen produceren het enzym telomerase dat het telomeer aanmaakt, wegens veelvuldige deling van deze cellen. Dat neemt niet weg dat hoge concentraties telomeer ook niet goed zijn ze zijn namelijk kankerverwekkend. (Voor details moet je bij CP zijn d8 ik).
Nanotechnologie zal je ook niet eeuwige leven geven vrees ik :D ga het combineren in mijn studie.
Eeuwig is trouwens wel een raar begrip in deze context, ik zou niet eeuwig willen leven, snap je ook waarom? Alles gaat vervelen...

Wij zijn helemaal niet gemaakt om eeuwig te leven, wat een rare opmerking van een bio leraar zeg, hoe zou evolutie nou zo kunnen worden gevormt dat je eeuwig zou leven? Welke factoren zouden daar voor kunnen zorgen? GEEN! Stel dat je eeuwig zou leven door celdeling die het toestaat, maar je soort niet opgewassen is tegen een simpel griepje...Dan sterf je toch As Simple as that.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

je gaat idd dood doordat het lichaam slijt, maar slijtage ontstaat niet alleen door beschadiging door dingen die je eet.

cellen hebben niet het eeuwige leven, ze sterven af en worden vervangen door nieuwe cellen. die nieuwe cellen worden aangemaakt door speciale 'fabrieks-cellen' maar ook die hebben niet het eeuwige leven; ze worden steeds minder productief en de kans op productiefouten neemt toe.

• Gnoom
Op vrijdag 21 december 2001 18:49 schreef MaDLiVe het volgende:

Eeuwig is trouwens wel een raar begrip in deze context, ik zou niet eeuwig willen leven, snap je ook waarom? Alles gaat vervelen...
Dat zeg je nou wel, maar volgens mij heb je hier niet eens heel lang over nagedacht :P Bijna alles wat je dagelijks doet heb je toch al eens een keer meegemaakt? Als dat allemaal supervervelend zou zijn, zou je jezelf gelijk al af moeten schieten, denk ik (doe maar niet hoor :P) Je geheugen laat gelukkig ook nog weleens wat steekjes vallen, en als je iemand eeuwig kan laten leven, kan je misschien ook nog wel zn geheugen wat slopen, zodat het voor hem net lijkt alsof ie allemaal korte levens leid :)
Wij zijn helemaal niet gemaakt om eeuwig te leven, wat een rare opmerking van een bio leraar zeg, hoe zou evolutie nou zo kunnen worden gevormt dat je eeuwig zou leven? Welke factoren zouden daar voor kunnen zorgen? GEEN!
Nee, die van ons is dement, maar das misschien nog beter dan iemand die zulke maffe dingen zegt.
Stel dat je eeuwig zou leven door celdeling die het toestaat, maar je soort niet opgewassen is tegen een simpel griepje...Dan sterf je toch As Simple as that.
Ja, maar als je nou wel een supermega-afweersysteem hebt, dan kan je het een tijdje uithouden, niet oneindig lang natuurlijk, want ondeinig is echt TE lang, maar bijvoorbeeld ehm...10^10 jaar, ik noem maar een stom getal, als je mazzel hebt. Daarin kan je nog wat lol beleven zeg! JOEPIE :)

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Er is een methode om jezelf genetisch te laten modificeren zodat je gegarandeerd 120 jaar word. Mits je niet drinkt/rookt of een ongeluk/SOA krijgt. :)

dikzak

Verwijderd

Het valt mij op dat niemand het hier heeft gehad over de ziel van de mens. Men praat maar een eind heen over cellen en celdelingen en mogelijkheden en onmogelijkheden om eeuwig te leven, maar het gaat er steeds weer om dat men bedoelt: "het leven in de materiële hoedanigheid waarin men nu verkeerd zolang mogelijk te rekken".
Ik zie het anders. Ons lichaam is de stoffelijk geworden uitdrukking van onze ziel.

De ziel is onsterfelijk, het lichaam gaat gemiddeld niet langer mee dan pakweg 70 jaar. Dan gaan we weer weg hier en als de tijd weer rijp is dan zullen we misschien steeds weer onze ziel in materie willen uitdrukken.

We zijn hier maar tijdelijk in deze dimensie, gewoonweg om iets te leren van de traagheid, de zwaarte en de harde materie, etc. etc.

Kortom: heb je het over het eeuwig leven in deze materiele hoedanigheid, dan kom je bedrogen uit: alle materie is eindig. Heb je het daarentegen over de ziel, dan moet ik je ongelijk geven in de bewering dat dat ook eindigt. Dat is eeuwig.

Verwijderd

hmm, als het lichaam niet automatisch af zou breken e.d. zou je niet slap lullen, nu wel :P

tja, wat zorgt ervoor dat wij leven?
als je datgene kan bewaren en telkens in iets anders stoppen, zodat het altijd een "lichaam" heeft, dan zou het eventueel kunnen gok ik :)

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 16:21
Als de mens in staat zal zijn nanomachines te maken en te beheersen en het lichaam goed door heeft kan hij/zij zichzelf repareren...

Ik verwacht dat dit binnen ruim 25 jaar mogelijk zal zijn...

Voor mij is het dus helemaal niet de vraag of het überhaupt mogelijk is...

Of het zal gebeuren, dat is iets anders...

Het eerste débacle waar je tegenaan loopt is of het tot de algemene mogelijkheden zal behoren, of dat het slechts voor een selecte groep (rijke?) mensen mogelijk zal zijn...

Ten tweede moet je je afvragen hoe het dan met de bevolkingsaanwas zal moeten lopen, als mensen niet meer dood gaan hoefen er ook geen nieuwe mensen bij te komen...
Een uitvinding als deze kan tot grote oorlogen leiden.

Ten derde is er de vraag of mensen wel oneindig willen leven, algemeen geldt dat als je iets beters gewend bent, je vaak geen zin meer hebt in het mindere...
Maar wat als er nou niks beters meer is te verkrijgen?

Daarom zie ik het nog niet 123 gebeuren, wat ik echter wel zal zien is dat mensen langer zullen gaan leven, in het ergste geval tegen betaling :o

En nu heb ik nog alle theologische aspecten buiten schot gehouden...

Wat mij betreft mogen ze dus nog wel even wachten hiermee, maar waarschijnlijk zal de ontwikkeling op dit gebied toch iets te snel gaan voor de mensheid als geheel.

Verwijderd

't is technisch gezien zelfs al mogelijk om mensen niet aan ouderdom te laten sterven, 't zit in je dna dat je lichaam op een gegeven moment veroudert zoals al gezegt is en dat deel kunnen ze aanpassen. dus het eeuwige leven word eigenlijk alleen tegengehouden door moraalridders. niet dat het nou zo erg interessant zou zijn, maar toch.

• XElD
Ik denk niet dat eeuwig leven wenselijk is, maar dat blijkt al wel uit mijn eerdere post, ik vind dat de periode waarin mensen gezond kunnen leven verleng moet kunnen worden, maar dat op een gegeven leeftijd (zeg 100 jaar) dit losgeloten moet worden zodat mensen bijvoorbeeld op 125 jaar sterven...

Maar ik denk ook helemaal niet dat mensen van nature oneindig willen leven, in 9 van de 10 keer dat ik dit aan mensen vroeg zijden ze dit tegen mij, wel konden ze vrijwel allemaal een langen gezond leven erg waarderen.

• MIster X
Op vrijdag 21 december 2001 23:49 schreef XElDiablo het volgende:
Maar ik denk ook helemaal niet dat mensen van nature oneindig willen leven, in 9 van de 10 keer dat ik dit aan mensen vroeg zijden ze dit tegen mij, wel konden ze vrijwel allemaal een langen gezond leven erg waarderen.
Dat hoor ik zo vaak idd. Maar... (en dan ga ik ff uit van gunstige omstandigheden: goede gezondheid, lieve familie en vrienden, bla bla)

Als het erop aankomt wil niemand nu dood. Iedereen heeft nog plannen voor morgen. En morgen verzinnen we weer nieuwe plannen.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Op vrijdag 21 december 2001 23:27 schreef XElDiablo het volgende:
Als de mens in staat zal zijn nanomachines te maken en te beheersen en het lichaam goed door heeft kan hij/zij zichzelf repareren...
We are the Borg. You will be assimilated. Resistance is futile. Afbeeldingslocatie: http://www.sassiessite.f2s.com/images/Smilies/worshippy.gif

dikzak

• XElD
Ik zie de mensheid straks niet graag als borgjes rondlopen, maar die mogelijheid bestaat in extreme gevallen wel.

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 00:19 schreef XElDiablo het volgende:
Ik zie de mensheid straks niet graag als borgjes rondlopen, maar die mogelijheid bestaat in extreme gevallen wel.
Ga je toch ff naar dr. crusher om ze eruit te halen :D

• Invalid
  • Niet online
Heeft veroudering ook niet te maken met vrije radikalen die schade veroorzaken aan cellen? Door niet te eten kun je dat minimaliseren. Volgens mij bedoelde hij dat.

• Alfa Helix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-01 01:43
Heeft veroudering ook niet te maken met vrije radikalen die schade veroorzaken aan cellen? Door niet te eten kun je dat minimaliseren. Volgens mij bedoelde hij dat.
yups, oxidatieve stress heet dat. Door oxidatieve stress (invloed van bijv. zuurstof radicalen (peroxide bijv)) verouderen cellen.

Telomeren worden in deze thread vaak genoemd als oorzaak van het ouder worden van cellen. Echter telomeren worden niet korter door oxidatieve stress. Telomeren hebben eigenlijk heel weinig te maken met het ouder worden van een cel. Telomeren moet je zien als een controle mechanisme dat cellen niet oneindig door kunnen delen, zoals bij kanker.

De sleutel van de veroudering van een cel ligt in de afbraak van bepaalde eiwitten die een cel behoeden tegen apoptose (geprogrammeerde zelfdood). Apoptotische pathways zijn zeer complexe gehelen van eiwit cascades waar honderden eiwitten bij betrokken zijn. Eiwitten worden binnen de cel afgebroken nadat er aan het einde van het eiwit een Ubiquitine (is een molekuul) staart wordt toegevoegd. Dit is een signaal voor de cel om dit eiwit af te voeren en in zijn proteosomen af te breken. Ubiquitinering van eiwitten vind plaats onder invloed van oxidatieve stress, met andere worden hoe minder oxidatieve stress hoe langer een cel het zal kunnen uithouden.

Er is een hele bekende studie geweest bij ratten waar de de raten veel minder te eten gaven dan normaal maar ze wel de benodigde hoeveelheid nutrienten gaven. Starvation without nutrient depreivation zoals ze het zo mooi genoemd wordt. En die ratten die werden dus twee keer zo oud als de controle groep ratten (als er geintresseerden zijn kan ik dat artikel wel opsnorren).

Vandaar dat de laatste tijd intensief onderzoek wordt gedan naar oxidatieve stress, antioxidanten, ubiquitineren and what not.

Doesn't expecting the unexpected make the unexpected become the expected?

• Sir Vega
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01-2022
Me goa in je leven leef je beter

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

Verwijderd

als je er na 100 jaar al verschrompelt uitziet, hoe moet het dan na 500 jaar zijn? :P

• Sir Vega
D8 me buurman trouwes ook toen ie 3 hoog van ze huis af sprong.... gelukkig was daar het zwembad,.....

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

• Sir Vega
Maar die was net leeg gehaald om verschoont te worden

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 03:27 schreef masternewman het volgende:
Me goa in je leven leef je beter
Amen

• Sir Vega
ach ja...... hij in ieder geval niet

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 03:28 schreef cosmosis het volgende:
als je er na 100 jaar al verschrompelt uitziet, hoe moet het dan na 500 jaar zijn? :P
..dan zitten je hersens in zo'n stolp met groen water belucht met zo'n borrelsteentje enzo. heel leuk voor op de schouw in je antieke monumentenwoning. :)

• woutertjez
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 15:12
Op vrijdag 21 december 2001 22:19 schreef Mas_Karpone het volgende:
Het valt mij op dat niemand het hier heeft gehad over de ziel van de mens. [...]
Ik zie het anders. Ons lichaam is de stoffelijk geworden uitdrukking van onze ziel.

De ziel is onsterfelijk, het lichaam gaat gemiddeld niet langer mee dan pakweg 70 jaar. [...]
Heb je het daarentegen over de ziel, dan moet ik je ongelijk geven in de bewering dat dat ook eindigt. Dat is eeuwig.
Wat jij hier zegt is een kwestie van geloof, de meeste argumenten die hier worden gebruikt zijn feiten. JIJ gelooft dat de ziel voor altijd leeft, dat is geen feit.

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 03:28 schreef cosmosis het volgende:
Wees gerust. Dat zal nooit gebeuren.

Als je jasje oud en versleten is, zal je hem uit moeten doen. Je ziel bepaalt wanneer dat precies zal gebeuren, niet de wetenschap. (gelukkig maar)

• MaDLiVe
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Op zaterdag 22 december 2001 19:38 schreef Mas_Karpone het volgende:

[..]

Wees gerust. Dat zal nooit gebeuren.

Als je jasje oud en versleten is, zal je hem uit moeten doen. Je ziel bepaalt wanneer dat precies zal gebeuren, niet de wetenschap. (gelukkig maar)
Al die fictieve feiten....
Anyways we hebben het hier dus over de mens oftewel de mens als organisme gezien.
Op vrijdag 21 december 2001 21:03 schreef Gnoom het volgende:

[..]

Dat zeg je nou wel, maar volgens mij heb je hier niet eens heel lang over nagedacht :P Bijna alles wat je dagelijks doet heb je toch al eens een keer meegemaakt?
Eeuwig leven geld dan niet alleen voor jezelf maar ook voor iedereen om je heen, er zijn ontzettend veel factoren die daar absoluut niet op berekend zijn.
Ja, maar als je nou wel een supermega-afweersysteem hebt, dan kan je het een tijdje uithouden, niet oneindig lang natuurlijk, want ondeinig is echt TE lang, maar bijvoorbeeld ehm...10^10 jaar, ik noem maar een stom getal, als je mazzel hebt. Daarin kan je nog wat lol beleven zeg! JOEPIE :)
Supermega afweersysteem :D goeie grap....herkent elk nieuw gemuteerd virus en de afweer reageert er onmiddellijk op :7

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Op zaterdag 22 december 2001 14:05 schreef woutertjez het volgende:

[..]

Wat jij hier zegt is een kwestie van geloof, de meeste argumenten die hier worden gebruikt zijn feiten. JIJ gelooft dat de ziel voor altijd leeft, dat is geen feit.
Wat hier over het algemeen beweerd wordt (de zogenaamde scheikundig/wetenschappelijke kant) zijn ook maar speculaties, net als mijn inzichten.
Alleen is het ene meer aannemelijk dan het andere, dus maak je een keuze. En welke meer jouw vertrouwen wekt, zal je keuze uiteindelijk bepalen. Dat is voor iedereen verschillend. Alleen vind ik het jammer dat de gevestigde wetenschap het bestaan van de ziel bij voorbaat al uitsluit, terwijl allerlei dingen in de richting van het tegendeel wijzen.

Gelukkig zien we de laatste jaren de tendens dat de wetenschap stukje bij beetje gaat inzien dat er zoiets als een ziel bestaat. De twee opvattingswijzen groeien naar elkaar toe.

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

Veel van de stoffen die "slecht" zijn daar heb je toch een bepaalde hoeveelheid voor nodig...

Verder vraag ik me te zeerste af of langer leven dan een jaar of 90 wel zo pretig is, als ik kijk naar bv mijn oma. deze is 93 en heeft der echt niet zo heel veel zin meer in, nou is dit natuurlijk niet bij iedereen zo, maar het blijkt dat veel oude mensen der niet zo veel zin meer in hebben..
Je kan beter kort en goed kan leven. (met sommige gezondheids risico's van dien)
dan lang en saai.. Imho

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Pagina: 1