ext2 naar ext3 en .journal

Pagina: 1
Acties:

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:36
Ik heb mijn ext2 root geconverteerd naar ext3 (of beter gezegd: heb een journal aan laten maken).
Deze was nog gemount en hij maakte dus een .jounal file aan in de /
heb de fstab aangepast naar ext3 en voor de zekerheid ff een lekkere frisse reboot gedaan. Mount um ook perfect..
Maar nu blijft de .journal staan.
Zoals ik de docs lees is deze alleen in gebruik als je een gemounte partitie converteerd..
Is de .journal nu nog nodig (na deze reboot? dus remount?)

• Jelmer
  • Laatst online: 17:26
Uh volgens mij is dat dus het journal zelf hoor..
(zo is het nl eenvoudig om backward compatible te blijven)

Maar ja, als je het toch aan het testen bent:
mv .journal ditwashetnieuws
en kijk of het blijft werken.

• FTL
Klopt idd. Had het net gelezen (deja.com).
Stond een beetje vreemd in een mini-howto, alsof de .journal alleen zou tijdelijk zou worden gemaakt als een partitie is gemount tijdens convert.

thx anyways

edit:

Tis inderdaad de Journal zelf.

Had al gemoved. maar dat mag niet ;-)
mv: cannot unlink `.journal': Operation not permitted
mv: cannot remove `.journal': Operation not permitted

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Bij mijn weten wordt de journal van ext3 bijgehouden in een gewone file (namelijk die /.journal). Dit is ook exact de reden dat je een ext3 partitie gewoon kunt lezen/schrijven met een ext2 driver: het enige verschil tussen ext2 en ext3 is die journal-file (en hoe de ext3 driver daarmee omgaat).

Dus nee, je moet hem niet weggooien, en er is voor gezorgd dat dat ook niet zomaar kan:
code:
1
2
[root@nothing marcelm]# rm /.journal 
rm: cannot unlink `/.journal': Operation not permitted

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op maandag 17 december 2001 20:28 schreef deadinspace het volgende:
Dus nee, je moet hem niet weggooien, en er is voor gezorgd dat dat ook niet zomaar kan:
... En dit is gedaan door de file immutable te maken:
code:
1
2
[root@birkoff ~]# lsattr /.journal 
---i-d------- /.journal

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
Kan ik ext2 gewoon naar ext3 converteren terwijl ie r/w gemount is? Ik zit nu nml met twee disks: /dev/sda1, met mn data erop, die is ext3, en /dev/hda1, mn systeemdrive.
Ik wil graag mn systeemdrive ook ext3 maken, aangezien mn k*tbroertje met de stoppen aan't spelen is als ie kwaad op me is.

• FTL
Op dinsdag 18 december 2001 11:00 schreef _JGC_ het volgende:
Kan ik ext2 gewoon naar ext3 converteren terwijl ie r/w gemount is? Ik zit nu nml met twee disks: /dev/sda1, met mn data erop, die is ext3, en /dev/hda1, mn systeemdrive.
Ik wil graag mn systeemdrive ook ext3 maken, aangezien mn k*tbroertje met de stoppen aan't spelen is als ie kwaad op me is.
Ja werkelijk geen probleem. met tune2fs -j /dev/sda1 en tune tune2fs -j /dev/hda1
Ik heb mijn root partitie ook gewoon terwijl ie in r/w mode gemount was.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 17 december 2001 20:28 schreef deadinspace het volgende:
Bij mijn weten wordt de journal van ext3 bijgehouden in een gewone file (namelijk die /.journal). Dit is ook exact de reden dat je een ext3 partitie gewoon kunt lezen/schrijven met een ext2 driver: het enige verschil tussen ext2 en ext3 is die journal-file (en hoe de ext3 driver daarmee omgaat).
En waar wordt ie opgeslagen (of wordt ie wel opgeslagen) als je direct een ext3 partitie maakt?

Volgens tune2fs -l heeft ie een journal etc etc. Maar er is dus geen .journal file aanwezig.

(redhat 7.2, 2.4.16 kernel)
Pagina: 1