Welke PC is hiervoor nu geschikt ?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Er zou een pc moeten gemaakt worden die aan wolgende eisen voldoet :

*Ongelofelijk stabiel, zelfs onder voortdurende zware load.
*Moet niet overclockbaar zijn, is voor professioneel gebruik.
*Gaat gebruikt worden voor een studie product ontwikkeling (studie duurt 5 jaar), programma's ala 3DStudio Max 4 en AutoCAD gaan gebruikt worden (denk ik).

Ik dacht aan een Dell, omdat die dingen een puike service hebben, maar ze zijn nogal prijzig, en bieden geen AthlonXP aan wat mijn voorkeur geniet.
Als jullie van mening zijn dat een P IV hier op zijn plaats is, is dat natuurlijk een optie, maar een P IV vreet budget.

Ik had eigelijk iets à la

AMD Athlon XP 16-1700+
512 MB DDR SDRAM
2*40 GB Maxtor's in Raid 0
Een Ati Radeon 7500 (no games)
Dan nog wat standaard brol, een DVD speler; CDRW is niet nodig, die heeft hij al.

Ik dacht ook aan een mooie hoog kwaliteit 19" Eizo of Philips ?

Graag u opmerkingen... ik sta voor alles open :)

• King
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 23:39

King

War. War never changes.

Ik weet niet of die Ati Radeon ook dualscreen ondersteuning heeft, maar als je zo lang die computer gebruikt voor dat onderzoek, is het misschien een idee om een dualscreen erbij te nemen. Het werkt voor mij in ieder geval zeer prettig met Autocad en ik denk dat dat voor 3D studio max ook wel zal gelden.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

ik denk dat vooral jekeus moderbord uitmaakt , dus een ecs kan stabiel zijn maang niet zo betrouwbaar als andere topmerken , ik ben zelf zeer tevreden met men EPOX 8KHA , maar het verbaasde me ook toen ik zag hoe stabiel mijn vroegere ASUS A7M266 was , echt super gewoon!

Het merk geheugen lijkt me ook belangrijk maar echt veer verschil qwa prijs is het niet.

succes met je keus

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• XTerm
Enkel Autocad dan, 3DSMax ondersteunt geen 2 schermen, daarom heb ik dat idee ook al laten varen.
Ik werk zelf met 2 monitoren en ik weet hoe handig het is, maar de persoon in kwestie is niet ervaren met computers, en daarom vind ik het geldverspilling om er een 2de monitor bij te plaatsen.

Verwijderd

Nou doe maar geen Raid0, de kans dat de dan je data kwijtraakt is dan 2x zoveel ;)

De rest tja, geen Windows is een optie... kies Linux!

• XTerm
Op maandag 17 december 2001 19:39 schreef funkflex het volgende:
ik denk dat vooral jekeus moderbord uitmaakt , dus een ecs kan stabiel zijn maang niet zo betrouwbaar als andere topmerken , ik ben zelf zeer tevreden met men EPOX 8KHA , maar het verbaasde me ook toen ik zag hoe stabiel mijn vroegere ASUS A7M266 was , echt super gewoon!

Het merk geheugen lijkt me ook belangrijk maar echt veer verschil qwa prijs is het niet.

succes met je keus
Ik begon in de richting van MSI te denken omdat ik dit zelf een ongeloofelijk bord vond...
Als hij enthousiast is over dual monitor misschien een NForce dan heeft hij meteen een 2de videokaart...
Anders dat rode bordje met DDR en USB2

Verwijderd

ik d8 dat met progjes als autocad enzo een P4 de voorkeur genoot ;)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:32

Jrz

––––––––––––

Ik zou OF geen raid set gebruiken, of raid 5 of raid 10

En neem liever een 22" monitor... heb je meer plezier van

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

Neem een matrox voor de 2d... dan kan je pas een klaliteit monitor nemen.
Ik heb zelf een Asus v7100 (geforce2 mx) en een sony-cpd 420 19" monitor. De geforce haalt gewoon niet de kwaliteit van m'n matrox op 1280x1024 op 120Hz.... De geforce heeft en bandbreedte van 300MHz (geloof ik), maar die haalt tie nooit. Dus specs zegt ook niet veel.

Ohja die Sony rulez wel :) Op m'n werkt staat Eizo en is zeker net zo goed, of beter nog. De prijs is vrijwel hetzelfde zo'n fl 1800,-.

• XTerm
Op maandag 17 december 2001 19:42 schreef Jrz het volgende:
Ik zou OF geen raid set gebruiken, of raid 5 of raid 10

En neem liever een 22" monitor... heb je meer plezier van
Zo professioneel moet ook weer niet :)

Nee RAID0 is goedkoop en redelijk betrouwbaar, en een 22" is veel te duur.

Verwijderd

Raid nul is niet betrouwbaarder als een enkele HD. Sterker nog twee HD's die niet in Raid0 staan zijn betrouwbaarder dan een Raid0.

Raid0 geeft natuurlijk wel een performance boost (ong 85%).

• XTerm
I am aware of that ;)

Heb net een 1 van mijn Maxtor kapot zien gaan die in RAID zat, krijg gelijk een 60Gb'er tje :p en heb alles er nog af kunnen halen ;p

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
zorg dat je kei veel ram erin hebt zitten
en 2 hd's op raid zal ook wel gaan
een athlon xp
abit of msi bordje
een matrox video (als toch alleen professioneel gebruik is =)
zorg voor een enermax voeding
en een keigoeie koeling in je kast
dan blijft die wel stabiel en zekers met linux of win2k =)

Tweakers Discord

Verwijderd

offtopic:
hmm interessant, hoe hebbie die Array kunnen fixen?

En jij wilde zijn project ook van een paar hd laten afhangen?? Ik denk dat je voor hem beter Raid0 kan laten zitten. Straks krijg jij nog de schuld af z'n pc kapot gaat.

• XTerm
512 Meg genoeg neem ik aan ?
Of ineens 1 GB nemen (zie ik niet echt het nut van in maar ja, ik werk dan ook niet met AutoCAD :)) ?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:20

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Zie mijn pc? Werkt goed hoor :)

Zou wel een full compliant OGL kaart nemen, misschien is een nVidia kaart wel op z'n plek aangezien die sneller zijn met 3dstudio en acad?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 21:50

EaS

....AthlonXP .... wat mijn voorkeur geniet.
Juiste keuze, zie: AthlonMP/XP in 3DSMax en AthlonMP/XP in AutoCAD.

Maar..
-Ongelofelijk stabiel, zelfs onder voortdurende zware load.
-Moet niet overclockbaar zijn, is voor professioneel gebruik
-Gaat gebruikt worden voor een studie product ontwikkeling (studie duurt 5 jaar), programma's ala 3DStudio Max 4 en AutoCAD gaan gebruikt worden (denk ik)

en

-Als jullie van mening zijn dat een P IV hier op zijn plaats is, is dat natuurlijk een optie, maar een P IV vreet budget

Laat bij mij de indruk achter, dat het zo snel mogelijk moet voor zo weinig mogelijk geld.....
Waarom niet wat extra cash pompen in een systeem (die toch zo'n vijf jaar meemoet, als ik je goed begrijp), die uitermate snel is in 3DSMAX & Co. en ook nog eens ultrastabiel blijkt te zijn (alle berichten lezende): Een dual AthlonMP/XP oplossing.... je kunt zelfs een tijdje met een processor draaien en later upgraden als je geldbuidel het toelaat.
Ik wist het wel als ik de komende vijf jaar met zulke programma's moest gaan werken.

• XTerm
offtopic:
Het was nogal simpel eigelijk.
De schijf was stuk (fail op SMART, fail op Surface test, kon niet booten en kon geen Windows 2000 Setup draaien).
Dus ik heb ME op mijn 3de (niet in RAID) schijf gezet, daar RAID drivers op geinstalld, aan een vriend zijn NTFS system files gevraagd, die waren nodig voor NTFS 4 Win98, en gewoon alles gekopieert :)

De vorige post is overduidelijk, een AMD zowieso afhangelijk van budget een Dual MP. Ik moet zeggen dat het verschroeiende resulaten zijn :)

Dus zover hebben we :

Een Dual Socket A Bordje (van MSI ?)
2 Athlon MP 1x00 afhangelijk van de prijs.
512 Meg DDR registered SDRAM
2 Maxtors(?) van 30/40GB in RAID en instructies om vaak te backuppen :)

Nu monitor en videokaart ?
Een Ati 7500 goed ? Als ik me niet vergis is voor 3DSMAX en CAD de videokaart van minder belang ?

Verwijderd

Voor CAD is een goede videokaart op zich toch wel handig hoor. Solid Modelling is tamelijk normaal tegenwoordig, en alles wordt grafisch gezien steeds zwaarder (renderen met materiaaleigenschappen en zoo).

Verder vraag ik mij af of een pc daadwerkelijk een gehele studie meegaat. Ik denk dat het reëeler is om een pc te kopen die slechts de helft van de tijd meegaat i.p.v. de gehele studieduur. Ik doe een studie werktuigbouwkunde, en alle 3D-cad programmatuur werkt hardstikke best op een duron 1ghz hoor. Ook mijn pentium 2 die ik aan het begin van m'n studie gekocht hebt functioneert nog wel redelijk, al is hij misschien onderhand aan vervanging toe. Maar ik ben dan ook inmiddels 2,5 jaar verder.

Verwijderd

Oow ja, in SolidWorks-kringen (SolidWorks is een 3d-Cad-programma) staat ATI niet echt goed aangeschreven.

• XTerm
Dus blijft slecht Matrox over... wat niet denderend presteerd.
En waarom is Ati niet geschikt voor CAD ?

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 18:13
Op dinsdag 18 december 2001 00:18 schreef XTerm89D het volgende:
Dus blijft slecht Matrox over... wat niet denderend presteerd.
En waarom is Ati niet geschikt voor CAD ?
Je vergeet de GeForce, die schijnt een stuk beter te presteren in apps als 3DSMax en CAD. Er was pas nog een vergelijkende test op de frontpage met de radeon en geforce in gfx apps, maar ik ben te lui om de link te zoeken >:)

Anyways ik zou dus voor een GeForce gaan, ti200 ofsjo (ligt aan je budget)...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Verwijderd

Ik werk oa. met Pro/ENGINEER, Solid Works en AutoCAD. 3Dlabs maakt uitstekende videokaarten hiervoor (vanaf fl 700.- tot iets met veel nullen). Matrox is nou niet bepaald bedoelt hiervoor. Op mijn werk gebruik ik een Compaq werkstation (duizendje of 10 - 12) met een XEON Pentium III en SCSI harddisks. Loopt als een tiet. Ik zou minimaal 512 MB nemen en een mooie grote (21 - 22") monitor.
Pagina: 1