Bestanden delen met beperkte rechten

Pagina: 1
Acties:

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 21:32
Mijn afdeling maakt deel uit van een ontzettend groot netwerk (Universiteit). Er zijn een aantal netwerkschijven toegankelijk voor alle ingelogde pc's.

We hebben op 1 pc een brander. Nu heb ik op die pc een nieuwe map gemaakt, en deze volledig gedeeld zonder wachtwoordbeveiliging. Nu kan ik deze map aanroepen op de andere afdelingspc's via Windows Verkenner, Extra, Netwerkverbinding Maken. Hier heb ik op de nog niet gebruikte netwerkschijf K de gedeelde map opgeroepen via \\computernaam\gedeeldebestandsnaam.

Bij alle pc's waar ik dat gedaan heb staat nu de map die ik gedeeld heb bij Deze Computer. Om toch een soort van beveiliging in te bouwen, wil ik binnen de gedeelde map submappen maken, met de namen van de eigenaars van de andere computers. Deze mappen heb ik volledig toegang gegeven MET wachtwoord. Nu blijkt echter dat iedereen gewoon in die map kan komen, zonder dat er een wachtwoord gevraagd wordt. Hoe kan dit, en hoe is dit op te lossen?

Verder zou ik graag willen weten hoe moeilijk het is om van buitenaf (maar nog wel op het Universiteitsnetwerk) op deze computer te komen? Moet iemand de computernaam en de naam van het gedeelde bestand weten, inclusief de door mij toegewezen netwerklocatie, of kan het zijn dat deze map nu heel makkelijk voor iedereen te bereiken is?

Hopelijk was mijn verhaal een beetje duidelijk, en kan iemand mij antwoorden. Als er meer details nodig zijn, hoor ik het wel.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Dat laatste dus :z

Het is hier geen helpdesk waar mensen 24/7 achter zitten om je zo snel mogenlijk te helpen. 1 keer per 24 uuit omhoog schoppen is zat :{

En over welk OS hebben we het hier :?

Verwijderd

Om wat voor netwerk gaat het hier? NT/2000 toevallig? Ga eens aan de gang met share en NTFS rechten zou ik zeggen....

Hans

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op maandag 17 december 2001 21:39 schreef coelho het volgende:
Is mijn vraag zo moeilijk, of ben ik zo ongeduldig???
Je bent extreem ongeduldig.
Binnen een uur omhoogschoppen is veel te snel.
Gelieve je topic niet meer omhoog te schoppen.
Schopjes zijn getrashed.

• coelho
Op maandag 17 december 2001 22:58 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Je bent extreem ongeduldig.
Binnen een uur omhoogschoppen is veel te snel.
Gelieve je topic niet meer omhoog te schoppen.
Schopjes zijn getrashed.
Mijn oprechte excuses :) Ik zag op een bepaald moment bij active topics een verloop van slechts 2 minuten tussen de eerste en de laatste, dat ik het idee had vergeten te worden. Ik zal volgende keer wat meer geduld proberen te tonen.
Op maandag 17 december 2001 22:29 schreef OProg het volgende:
Dat laatste dus :z

Het is hier geen helpdesk waar mensen 24/7 achter zitten om je zo snel mogenlijk te helpen. 1 keer per 24 uuit omhoog schoppen is zat :{

En over welk OS hebben we het hier :?
Op maandag 17 december 2001 22:31 schreef abreemjathuis het volgende:
Om wat voor netwerk gaat het hier? NT/2000 toevallig? Ga eens aan de gang met share en NTFS rechten zou ik zeggen....

Hans
Het gaat hier over Windows 95. Een andere OS is geen optie, ook al zou ik dat willen. Heeft met de licentie te maken.

Ik ga nu geduldig verder met wachten. ;)

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Met windows nt kan je via ntfs rechten instellen,
voor een gedeelte of een bestand in een share,
maar dat kan niet met windows 95.

Volgens mij lukt het alleen als je aparte directories
neemt, dus geen algemene share.

Voorbeeld, bij de volgende structuur:
gedeeldedirectorynaam\directory1
gedeeldedirectorynaam\directory2
gedeeldedirectorynaam\directory3

Alleen rechten geven op
"gedeeldedirectorynaam\directoryX"
geen rechten (en dus ook geen share)
op "gedeeldedirectorynaam"

Ikzelf gebruik windows millennium,
is het laatste win9x platform,
en hiermee werkt dit goed.

Mocht het nog niet lukken:
Over die licenties, je hoeft alleen 1 pc
van een ander besturingssysteem te voorzien,
je overige pc's kunnen gewoon windows 95 blijven gebruiken.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 23:23 schreef coelho het volgende:

Het gaat hier over Windows 95. Een andere OS is geen optie, ook al zou ik dat willen. Heeft met de licentie te maken.
je kan alleen een paswoord zetten op je share!!! op de submappen is het niet mogelijk rechten te zetten met win95

dus share opnieuw maken met paswoord...

wil je dat de submappen alleen toegankelijk maken voor de gebruiker maak dan per submap een share met verschillende pw aan.

• coelho
Op dinsdag 18 december 2001 16:42 schreef betweter het volgende:

[..]

je kan alleen een paswoord zetten op je share!!! op de submappen is het niet mogelijk rechten te zetten met win95

dus share opnieuw maken met paswoord...

wil je dat de submappen alleen toegankelijk maken voor de gebruiker maak dan per submap een share met verschillende pw aan.
Het probleem is dat wanneer ik de hoofdmap met wachtwoord beveilig, het systeem hier meteen bij opstarten naar vraagt. Dat is erg irritant.

Volgens mij blijft dat probleem aanwezig wanneer ik de hoofdmap vrij geef, en de submappen voorzie van een wachtwoord.

Maar als iemand mij kan overtuigen dat het nagenoeg onmogelijk is om in deze mappen te komen, als je niet weet wat de pc-naam en de gesharde hoofdmap-naam is, dan hoeft er wat mij betreft geen wachtwoord op. Binnen onze afdeling hebben we geen geheimen, het gaat er meer om dat mensen van buitenaf niet gaan kloten met (medische) gegevens.

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 19:27
Er zullen vast wel programma's te vinden zijn die netwerken afzoeken naar shares op Windows PC's. (weet iemand miischien een voorbeeld?)

Dus onvindbaar zou ik niet op hopen!
Pagina: 1