tot welke frequentie is een lage toon laag?
en een midden midden?
nn hoog hoog?
heb al wel gezocht maar helaas niks gevonden.
en een midden midden?
nn hoog hoog?
heb al wel gezocht maar helaas niks gevonden.
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
mja hij heeft 't over de precieze gebieden denk ik hèOp maandag 17 december 2001 17:28 schreef Zeepoog het volgende:
Moet je even 'n tonengenerator downloaden, dan weet je wat hoog en wat laag is
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
thnx, dat zocht ik dus. ook al zijn er geen afspraken, iedergeval iets.:)Op maandag 17 december 2001 17:29 schreef JvS het volgende:
ik doe een gooi:
sublaag: <60Hz
Laag: 60-120Hz
midlaag: 120-300Hz
mid: 300-3000Hz
midhoog: 3000-7000Hz
Hoog: 7000-20.000Hz
Volgens mij zijn hier geen regels voor.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
en de ihie vogel die kan tot 50000hzOp maandag 17 december 2001 17:42 schreef limoentje het volgende:
ik weet wel dat de oehoe oehoe van een echte oehoe oehoe vogel echt vèt laag is, nabij de 5Hz
Pak je rust!
Anoniem: 15554
Benieuwd wat de gevoeligheid van een oehoe vogel is !Op maandag 17 december 2001 17:42 schreef limoentje het volgende:
ik weet wel dat de oehoe oehoe van een echte oehoe oehoe vogel echt vèt laag is, nabij de 5Hz
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Anoniem: 36967
LOLOp maandag 17 december 2001 17:48 schreef pointer het volgende:
ja maar het oei oei van het oei oei vogeltje is weer heel erg hoog aangezien hij elke keer pijn heeft aan zn kl@ten omdat hij niet met zn pootjes bij de grond komt tijdens het landen
Hoe bedoel je dat, een viool en een gitaar hebben toch hoge en lage tonen? Dan kun je op een viool gewoon een heel lage toon doen en op de gitaar een hoge en tsja dan is die gitaar hoger, verklaar je eens nader??Op maandag 17 december 2001 18:02 schreef Squire het volgende:
Maar ff serieus. Ik denk dat je dat specifiek moet bekijken per instrument of andere bron van geluid. Een gitaar heeft een heel ander frequentiebereik dan een viool maar toch kan een gitaar ook 'hoog' klinken.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
mja inderdaad, maar bij geluid heb je bepaalde grenzen hè, waarboven/onder je 't gewoon niet meer hoortOp maandag 17 december 2001 18:53 schreef MrShaggy het volgende:
hele aparte discussie....wanneer is een gebouw hoog?
--Roy Goodman
Anoniem: 28807
wanneer ie hoog is geen id, wanneer ie laag is weet ik wel:Op maandag 17 december 2001 18:53 schreef MrShaggy het volgende:
hele aparte discussie....wanneer is een gebouw hoog?
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Dit is volgens mij niet compleet waar. Je hoort het beste op het niveau van de spraak dus ongeveer 14000Hz. Als mensen doof worden zakt die bovengrens onder dat niveau. Ik denk niet dat mijn oma een bovengrens heeft van 8000 Hz heeft want dan zou ze maar heel weinig horen. Volgens mij komt die bovengrens op of net onder de eerder genoemde 14000 Hz te liggen.Op maandag 17 december 2001 19:07 schreef Pablo_p het volgende:
Het menselijk oor heeft optimaal een bereik tussen 20 Hz en 22 kHz. Die bovengrens neemt af na je 20e. Je oma heeft waarschijnlijk een bovengrens van ongeveer 8000 Hz.
gelukkig maar hèOp maandag 17 december 2001 19:53 schreef MrShaggy het volgende:
spraak zit niet op 14000hz maar tussen ongeveer 1000 en 3000....
--Roy Goodman
Anoniem: 37358
ik ben geen miereneuker, maar 14000 is wel heel erg uit de buurt....kweetnie of je enig idee hebt wat je voor moet stellen bij 14khz, maar het lijkt me in deze discussie toch handig om te weten dat 14khz echt niks meer met spraak te maken heeftOp maandag 17 december 2001 19:54 schreef Flat© het volgende:
[..]
gelukkig maar hè
Nu weet ik weer waarom ik geen natuurkunde meer hebOp maandag 17 december 2001 19:53 schreef MrShaggy het volgende:
spraak zit niet op 14000hz maar tussen ongeveer 1000 en 3000....
Laat me raden, quadral speakersOp maandag 17 december 2001 19:57 schreef FFF het volgende:
De specificatie van mijn speakers zijn 30-80000 hz, ze gaan voor een normale speakers redelijk laag, en heel erg hoog,
Niet zo laag als jouw antwoord...Op maandag 17 december 2001 18:57 schreef fxpmaster het volgende:
[..]
wanneer ie hoog is geen id, wanneer ie laag is weet ik wel:
WTC is laag... heeel laag
jazeker wel, die frequenties kun je misschien niet horen (sommige mensen kunnen wel flink hoger horen naar't schijnt) maar daarom zijn ze er echt wel hoor!Op maandag 17 december 2001 18:21 schreef Squire het volgende:
Het bereik van een elektrischegitaar gaat niet zoals bij hifi speakers tot 19.000 Hz.
Op maandag 17 december 2001 20:03 schreef JvS het volgende:
[..]
Laat me raden, quadral speakers. (stiekum wist ik dat, maar die specs doen me er gelijk weer aan denken
).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Extreme bottom below 32 Hz Low bass, bottom octave 20 to 40 Hz Midbass 40 to 80 Hz Upper bass 80 to 160 Hz Lower midrange 160 to 320 Hz Midrange 320 to 2,560 Hz Upper midrange 2,560 to 5,120 Hz Highs, lower highs 5,120 to 10,240 Hz Extreme highs, top octave 10,240 to 20,000 Hz |
Vergeet niet dat je bij muziek niet lineair, maar logaritmisch moet denken, in octaven.Op maandag 17 december 2001 19:57 schreef FFF het volgende:
Je kunt ook kijken, naar wat de verschillende cross over frequenties zijn, dus welke tonen geven de woofer/mid/tweeter weer. Dan zie je waarschijnlijk dat de tweeter het grootste frequentie gebied voor zijj rekening neemt.
De equalizer op mijn voorversterker gaat toch echt maar tot 16 kHz.Op maandag 17 december 2001 20:59 schreef limoentje het volgende:
[..]
jazeker wel, die frequenties kun je misschien niet horen (sommige mensen kunnen wel flink hoger horen naar't schijnt) maar daarom zijn ze er echt wel hoor!
Ik heb testjes gedaan met 'n test-cdtje. Mijn oma kon tot iets van 6000Hz. Ikzelf kon op 18kHz nog wel een piep horen, maar toch wel flink zachter dan eentje van 16kHz. Op 20kHz kon niemand wat horen, maar toen ik de versterker wat harder zette begon de hond te piepenOp maandag 17 december 2001 21:06 schreef TheLemon het volgende:
Spraak rond de 14KHz??? Ik dacht het niet, want dan zou ik niemand verstaan. De hoog-grens van het spraakgebied zit rond de 6KHz en een oma die 8KHz kan horen, heeft prima oren! Ikzelf (24) kan tot zo'n 11KHz horen, iets hoger nog wel, maar dan moet het echt heel hard gaan.
Siditamentis astuentis pactum.
En toen? Zegt dat iets over je voorversterker, of over wat mensen allemaal kunnen waarnemen?Op dinsdag 18 december 2001 12:48 schreef Squire het volgende:
De equalizer op mijn voorversterker gaat toch echt maar tot 16 kHz.
Siditamentis astuentis pactum.
EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor
Anoniem: 37358
30khz? hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...da's een experiment waar ik meer over wil horen....Op dinsdag 18 december 2001 14:18 schreef LightYears het volgende:
van een toon van 30kHz kan ik anders goed ziek worden, hoor um wel niet maar ziek word ik er wel van ... dus het voegt wel wat toe, maar of ik er nou blij mee ben ...
Evenlaag als jouw gevoel voor humor?Op maandag 17 december 2001 18:57 schreef fxpmaster het volgende:
[..]
wanneer ie hoog is geen id, wanneer ie laag is weet ik wel:
WTC is laag... heeel laag
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Arme jongen..Op maandag 17 december 2001 21:06 schreef TheLemon het volgende:
Spraak rond de 14KHz??? Ik dacht het niet, want dan zou ik niemand verstaan. De hoog-grens van het spraakgebied zit rond de 6KHz en een oma die 8KHz kan horen, heeft prima oren! Ikzelf (24) kan tot zo'n 11KHz horen, iets hoger nog wel, maar dan moet het echt heel hard gaan.
Degenen onder jullie die 20KHz kunnen horen, wil ik bij deze uitmaken voor leugenaars, want dat slaat echt nergens op (tenzij je 1-2 maanden oud bent?!?!).
Ja wat is het nou? Dus tot de 20 KHz kunnen we het wel horen?! Je spreekt jezelf hier bijna tegen..Boven de 20KHz hoort je oor misschien geen sinussen meer,
Dit vind ik wel een goeie gooi danOp maandag 17 december 2001 17:29 schreef JvS het volgende:
ik doe een gooi:
sublaag: <60Hz
Laag: 60-120Hz
midlaag: 120-300Hz
mid: 300-3000Hz
midhoog: 3000-7000Hz
Hoog: 7000-20.000Hz
Volgens mij zijn hier geen regels voor.
Leg mij dan eens uit waarom hele dure gitaarversterkers maar 1 speaker/driver hebben van rond de 10-12"? Die halen de 3000Hz nog niet. 50Hz is lager dan je denkt, en 14KHz is hoger dan je denkt. Alleen met zo'n standaard winamp prut equalizer kun je dat natuurlijk niet goed testen. Volgens mij heb jij geen gitaar thuis, de hoogste toon van een solo gitaar (Jackson KSXT gitaartje van F3000,-) bereikt de 2 - 3KHz.Het bereik van een elektrischegitaar gaat niet zoals bij hifi speakers tot 19.000 Hz.
--------------------------------------------------------------------------------
jazeker wel, die frequenties kun je misschien niet horen (sommige mensen kunnen wel flink hoger horen naar't schijnt) maar daarom zijn ze er echt wel hoor!
Heb het al meerdere keren opgezocht, en een erg zware bass stem bereikt heel soms de 80Hz. Bij een normaal gesprek variëren de toonhoogtes van 100- tot 500Hz. Een gillend meisje dat nog niet in de pubertijd was zou rond de 3000Hz reiken. Mensen stemmen komen nog hoger dan dat (scherpe sis klanken etc.), maar die worden niet gegenereert door de adamsappel maar door lucht door een enorm kleine opening te blazen.Spraak rond de 14KHz???
Op dinsdag 18 december 2001 14:25 schreef TripleM het volgende:
[..]
Arme jongen..Ik hoor een heel eind boven de 11 KHz en de rest van de wereld ook..
[..]
Valt wel mee, ik krijg altijd complimenten over mijn mixen, hoor echt nooit dat er te veel of te weinig tophoog inzit en ik kan iedereen prima verstaan.
Wat bedoel je? Ik spreek mezelf niet tegen, verklaar je nader...Ja wat is het nou? Dus tot de 20 KHz kunnen we het wel horen?! Je spreekt jezelf hier bijna tegen..
ben op school aan het klooien geweest met een toon generator, tot +/- 19khz kon ik het nog horen, daarboven nauwelijks iets, weet alleen niet hoe hoog de speaker konOp dinsdag 18 december 2001 17:21 schreef TheLemon het volgende:
[..]
[..]
Wat bedoel je? Ik spreek mezelf niet tegen, verklaar je nader...
Ik vind alleen dat te veel mensen menen dat ze alles van 20-20KHz kunnen horen, zonder dat ooit echt getest te hebben. Verder vind ik het erg knap als iemand een testtoon van 30KHz van een cd-tje kan horen, zie mijn uitleg hierboven ergens.
Get lost, dat is gewoon onmenselijk. Ik hoor tot 19KHz ook ongeveer tonen met een sinus wave gemaakt met cooledit. Alleen ik weet niet of dit door mijn oren komt of door mijn speakers.testtoon van 30KHz
Hij zegt toch ook niet dattie hem hoort...Op dinsdag 18 december 2001 17:33 schreef Yokozuna het volgende:
[..]
Get lost, dat is gewoon onmenselijk. Ik hoor tot 19KHz ook ongeveer tonen met een sinus wave gemaakt met cooledit. Alleen ik weet niet of dit door mijn oren komt of door mijn speakers.
Dat een speaker tot bv. 60.000Hz komt wil in de praktijk enkel zeggen dat hij minder moeite heeft met de 16-20KHz tonen, die nog een heel erg klein beetje in muziek voorkomen.
PC-Specs
"...You may feel a little sick..."
Die jongen heeft er duidelijk geen kaas van gegetenOp maandag 17 december 2001 21:06 schreef TheLemon het volgende:
Degenen onder jullie die 20KHz kunnen horen, wil ik bij deze uitmaken voor leugenaars, want dat slaat echt nergens op (tenzij je 1-2 maanden oud bent?!?!). Als je speakers meer dan 22.050Hz kunnen weergeven, staat dat heel leuk in je boekje, maar elke CD is bewust boven die frequentie snoeihard weggefilterd, omdat de samplefrequentie van 44.100Hz anders voor aliasing zou zorgen. Boven de 20KHz hoort je oor misschien geen sinussen meer, maar die hogere frequenties hebben nog wel invloed op de overige frequenties van een natuurlijk instrument of een stem, dat is één van de redenen dat we tegenwoordig vaak op 96KHz samplen.
By the way, het verschil tussen een piano en een fluit zit hem niet alleen in de harmonischen, maar o.a. ook in de envelope, het dynamische verloop van de toon. Attack, sustain, decay etc.
Dit probeer ik nou de hele tijd duidelijk te maken !! eindelijk ! Celestion erin en hoppaOp dinsdag 18 december 2001 17:08 schreef Yokozuna het volgende:
Leg mij dan eens uit waarom hele dure gitaarversterkers maar 1 speaker/driver hebben van rond de 10-12"? Die halen de 3000Hz nog niet. 50Hz is lager dan je denkt, en 14KHz is hoger dan je denkt. Alleen met zo'n standaard winamp prut equalizer kun je dat natuurlijk niet goed testen. Volgens mij heb jij geen gitaar thuis, de hoogste toon van een solo gitaar (Jackson KSXT gitaartje van F3000,-) bereikt de 2 - 3KHz.
Je hoeft me niet te geloven, ik vraag me af hoveel kaas jij gegeten hebt.Op dinsdag 18 december 2001 17:36 schreef FFF het volgende:
[..]
Die jongen heeft er duidelijk geen kaas van gegeten![]()
De wat jongere mensen horen tot 18-20 khz, oudree mensen, horen nog minder, 15Khz ofzo, tot nog slechter.
Als je op jouw leeftijd niet meer als 15 kHz kunt horen zijn je oren er echt slecht aan toe.
Verder heb ik een test gedaan, bij natuurkunde, hoorde tot zo'n 18 khz, 20 was echt een twijfelgeval.
Het klopt wel hoor. Ikzelf hoor tot zo'n beetje 17,5Khz daarboven ga ik twijfelen of ik wel echt een piep hoorOp woensdag 19 december 2001 17:32 schreef TheLemon het volgende:
[..]
Je hoeft me niet te geloven, ik vraag me af hoveel kaas jij gegeten hebt.I'm outta here....
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq