Tabelletje voor het bepalen van de isolatiedikte

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Heeft er iemand een tabelletje waar in staat van verschillende isolatematerialen (bijv. neopreen) hoe dik het moet zijn om condens te voorkomen bij een gegeven temperatuursverschil en vochtigheid?

Dus zoiets: ik wil een object van -20 isoleren. De buitenluchttemp bedraagt 30 graden bij 80% RV. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik dus X centimeter nodig van materiaal Y.

De vraagstelling is niet correct, maar het idee moet duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28864

Ik weet niet of zo'n tabelletje wel bestaat, maar wat wel bestaat (dacht ik )is een tabelletje waar in staat bij welk temp. verschil er bij een bepaalde luchtvochtigheid condens ontstaat. Als je dan weet wat voor temp. je moet hebben moet het niet moeilijk zijn om via een datasheet (of iets dergenlijks )van neopreen de gewenste dikte te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36670

Dan moet je gewoon de isolatiewaarde bepalen van het isolatiemateriaal dat je wilt gebruiken.
De zogenaamde labda waarde, dit wordt ook in de bouw gebruikt om de isolatiewaarde van een muurconstructie te berekenen.

Als jij de labda waarde van het materiaal weet (dit is in W/m . K) kan uitrekenen hoeveel dikte je nodig heb om te voorkomen dat vocht uit de lucht gaat condenseren. Dus bij een temperatuur van 20 graden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10265

mij lijkt dat de dikte en de isolatie waarde in een recht evenredig verband tegen elkaar uitgezet kunnen worden.. dus dan kan je het zo berekenen met de huidige dikte van je neopreen en temperatuur? of gaat dat evenredig verband niet op?

kan je in de binas daar nix over vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36670

Wat meneer wil is dat er geen water condenseerd op het isolatie materiaal. Waarschijnlijk bij extreme koeling van zijn proc ofzo.
Het gaat dus om de temperatuur van het oppervlakte van de isolatie.
De Rn waarde van de luchtlaag (stilstaande lucht) is 0.13. Dit is een onderdeel van de totale isolatiewaarde.
Rn is te berekenden door de dikte van het materiaal in meters te delen door de labda waarde.
De labda waarde van neopreen weet ik niet, iemand?
Hoe lager de labda waarde en hoe dikker het materiaal hoe groter de Rn wordt.
Bijvoorbeeld:
Labda Kurk (gewoon van een wijnfles) = 0.04
Dikte 0.05 meter.
0.05/0.04=1.25 (Rn)
Luchtlaag Rn = 0.13
1.25+0.13= 1.38 (Rc=totale isolatie waarde)
Temp verschil delta T = -30...30 graden celsius = 60 graden.
1.25/1.38*60=54.35 graden
Het oppervlaktetemp van de isolatie, in dit geval kurk is nu 60-54.35=5.65. 30-5.65=24.35 graden celsius.

Bij een grotere Rn wordt de verhouding tot de Rn van de luchtlaag eromheen groter en zal de oppervlakte temp stijgen. Warmere lucht kan meer water bevatten dan koudere lucht.
Snappie???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Yup, ik snap het.
Thanks!
Pagina: 1