Ik kreeg met branden de melding dat mijn Liteon 24x brander en mijn Aopen DVD pro op dezelfde IDE bus zaten en dat dat de verbinding trager zou maken. Wat moet ik hier aan doen. Weet dus niet wat een IDE bus is. Heeft het soms te maken dat de een secondary master is en de andere secondary slave?
Verwijderd
Ja. Je hebt op je moederbord 2 aansluitingen voor die hele brede stekkers, met platte, brede kabels.
Op elke kabel mag 1 apparaat als slave, en 1 als master.
Als je ze beiden op cable select zet, dan bepaalt je bios wat ermee gebeurt.
Maar goed. Je brander kun je het best niet op dezelfde stekker als je dvd-speler aansluiten, maar op de ander.
Volgens mij zijn de meeste branders het liefst master trouwens.
Op elke kabel mag 1 apparaat als slave, en 1 als master.
Als je ze beiden op cable select zet, dan bepaalt je bios wat ermee gebeurt.
Maar goed. Je brander kun je het best niet op dezelfde stekker als je dvd-speler aansluiten, maar op de ander.
Volgens mij zijn de meeste branders het liefst master trouwens.
Je hebt je cdspeler en je brander aan dezelfde kabel hangen.
Oftewel dezelfde IDE controler. Ofwel dezelfde IDE BUS.
IDE is de bus waar je HD's en CDroms e.d aanghangen.
Weet je configuratie niet. Maar het is beter om CD en brander elk op een aparte kabel te zetten. Er kunnen nl geen 2 signalen tegelijk over 1 bus bij IDE.
Dus on the fly (direct van cd naar brander) gaat minder soepel, dan wanneer elk appart aangesloten is.
Je kan BV HD1 op master op IDE kanaal 1 zetten. CD op slave op Kanaal 1. HD2 op master op IDE kanaal 2 en Brander op slave op IDE kanaal 2.
Kijk op je moederbord wat IDE kanaal 1 (primaire) of IDE kanaal 2 (secundair) is.
Suc 6
Oftewel dezelfde IDE controler. Ofwel dezelfde IDE BUS.
IDE is de bus waar je HD's en CDroms e.d aanghangen.
Weet je configuratie niet. Maar het is beter om CD en brander elk op een aparte kabel te zetten. Er kunnen nl geen 2 signalen tegelijk over 1 bus bij IDE.
Dus on the fly (direct van cd naar brander) gaat minder soepel, dan wanneer elk appart aangesloten is.
Je kan BV HD1 op master op IDE kanaal 1 zetten. CD op slave op Kanaal 1. HD2 op master op IDE kanaal 2 en Brander op slave op IDE kanaal 2.
Kijk op je moederbord wat IDE kanaal 1 (primaire) of IDE kanaal 2 (secundair) is.
Suc 6
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
HD en CD-ROM op hetzelfde kanaal is niet aan te raden. Een CD-ROM en fikker kunnen best gezamelijk op 1 IDE kanaal, nero zeurt maar wat.
Gaat Nero ook zeuren strax als je van HD naar CDRW wilt schrijven en je hebt ze aan hetzelfde kanaal hangen? Nee, dus is het ook onzin om CDRW en DVD op verschillende kabels te hangen.
* _JGC_ heeft SCSI en heeft geen gezeik
Gaat Nero ook zeuren strax als je van HD naar CDRW wilt schrijven en je hebt ze aan hetzelfde kanaal hangen? Nee, dus is het ook onzin om CDRW en DVD op verschillende kabels te hangen.
* _JGC_ heeft SCSI en heeft geen gezeik
Het meest vervelende vind ik altijd antwoorden die elkaar tegen spreken. Ik weet dus nog steeds niet wat te doen. Heb trouwens maar 1 HD. Als ik het goed begrijp kun je je CDrom en HD beter niet op dezelfde IDE bus gooien, maar je brander moet eigenlijk ook op Master staan. Aangezien er al een HD op de primairy master zit, is er dus geen oplossing mogelijk, toch??????