Toon posts:

[LCD] Sega GameGear

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was een beetje in mijn kast aan het rommelen en kwam ik nog m'n ouwe GameGear tegen. Dus ik dacht, kan ik dat LCD toevallig niet gebruiken voor in mn case? Weet iemand of er een soort aansluiting/software voor is, zodat je hem als ene grafisch display kan gebruiken?
Ik zal hem dadelijk eens openschroeven om te kijken wat voor info ik tegenkom op de chips e.d.

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 16:57 schreef BananeKoning het volgende:
Ik zal hem dadelijk eens openschroeven om te kijken wat voor info ik tegenkom op de chips e.d.
Dit vraagt om foto's >:)

Als je wat typenummers oid hebt, help ik je zoeken naar info . Is er trouwens niet iets over te vinden op internet?

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Ik heb 2 gamegears liggen, 1 opengeschroefte (scheur in LCD) en 1 die ik toen als nieuwe gekocht heb (en die wil ik heel laten) EN ik heb een digitale camera :)

Specs

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op maandag 17 december 2001 17:02 schreef Masterdam het volgende:

Ik heb 2 gamegears liggen, 1 opengeschroefte (scheur in LCD) en 1 die ik toen als nieuwe gekocht heb (en die wil ik heel laten) EN ik heb een digitale camera :)
heel boeiend enzo, maar wat heeft de topic poster hieraan? |:(

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Topicstarter
Foto's zouden wel makkelijker zijn, en het zou ook wel handig zijn als je me kon helpen met die grote leipe schroef in het midden bovenin open te krijgen, zonder dat alles breekt :).
Verder heb ik nog wat info gevonden....
SEGA GameGear/TV: The SEGA GameGear is based on a Zilog Z-80 CPU (8 bit) at 3.6 MHz - the same type as in the infamous home-computer Sinclair ZX81 (alias Timex TS1000). The good old ZX81 however, had only 1 kB RAM, the GameGear has 24 kB. You only need to attach the TV Tuner Adapter to your GameGear unit to receive TV broadcasts. Specifications and features: manual tuning, A/V-input jack, 81 mm screen size (160 * 144 pixels, 32 out of 4096 colors in game-mode), 640 g with 6 AA-size batteries. Made in Japan. Hint: the TV Tuner is not made by SEGA and not every GameGear supports this device - if the model number of your GameGear starts with a letter, the tuner might not work.

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op maandag 17 december 2001 17:08 schreef BezurK het volgende:

[..]

heel boeiend enzo, maar wat heeft de topic poster hieraan? |:(
Dat ik voor 'm kan kijken op de chips, zodat ie z'n geliefde game-gear niet hoeft open te raggen? Dat ie met mij kan vergelijken of 't zelfde op de chips staat? dat soort dingen :)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Op de eio site staat wel iets over het LCDtje, maar das allemaal uit 1999 en die sites zijn er niet meer, hoewel er niet veel nuttige info over te vinden was, maar er stonden wel plaatjes van de opengeschroefde GameGear. Dus nu zal ik toch iemand van jullie om een gunst willen vragen om er ff een paar pics van te maken :)

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

ik heb hier ook nog een game gear liggen dus als het wat word enzo... dat je em kan aansluiten dan help ik mee dit temaken :)

ow ja grote schroef moet je verhitten met een soldeerbout dan zal het plastic smelten, waar de schroef in zit en kan je em er zo uit draaien, zo doe ik dat tenminste altijd met muurvaste schroefen en het heeft altijd nog geholpen..

btw hoe ziet een lcd controler er eigenlijk ong uit?? hoe groot enz enz? heb nu een pocket line gripz open gemaakt om tekijken waar die lcd controler zit mischien dat ik em op me pc kan aansluiten.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 20:38 schreef DAMAGE het volgende:
btw hoe ziet een lcd controler er eigenlijk ong uit??
Een klein plat zwart rechthoekig blokje met een aantal cijfers/letters erop en een heleboel kleine pinnetjes.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Als dit project lukt, dan ben ik een hema-worst. >:) Dat ding wordt weer eens fijn door het interne processortje aangestuurd, dus het gaat een dure/moeilijke geschiedenis worden om dit werkend te krijgen.
Mind you: Er zijn cardridges voor de Game Gear geweest waarmee je tv kon kijken. Als je er zo een kunt opsnorren, dan kun je nog eens iets proberen TVout->modulator->Cardridge->LCD.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

ja ik heb em opengeschroeft en denk ook niet dat dit wil jongens.... dit is iets heel anders als een lcd... en word moeilijk ... heb em maar weer dicht gemaakt kon et niet goed zien ook omdat die dikke schroef er nog bij zit... die krijg je er nie goed uit maar wil em ook nie slopen vandaar :) sorry dat ik dus geen fotos kan maken, maar kan je wel vertellen dat het heel moelijk gaat worden die lcd what ever lijkt net een kleine tv man

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Corn

Corn

Raar jongetje

.... wel vertellen dat het heel moelijk gaat worden die lcd what ever lijkt net een kleine tv man
Jep, dat dacht ik dus eerst ook. Maar als je een 'pelletje 'peelt dan zie je soms dat ie sporen trekt, zoals op een echt passive matrix lcd. Dus het gaat echt nix worden. Het is wel redelijk stoer als je hem op je videokaart weet aan te sluiten natuurlijk.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Op maandag 17 december 2001 21:05 schreef Cornholio2001 het volgende:

[..]

Jep, dat dacht ik dus eerst ook. Maar als je een 'pelletje 'peelt dan zie je soms dat ie sporen trekt, zoals op een echt passive matrix lcd. Dus het gaat echt nix worden. Het is wel redelijk stoer als je hem op je videokaart weet aan te sluiten natuurlijk.
dan ben je echt wel de man als je dat kunt :)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 19:21
jammer, heb ook nog ergens een (half opengamaakt ) game gear liggen!

kan dat btw wel met een supervision (soort oude grote gameboy) schermpje??

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Het LCD gebruiken kun je vergeten. Heb ik lang geleden ook geprobeerd.

Maar: dat mini-TL balkje wat erin zit, daar kunnen jullie case-modders leuke dingen mee doen. De inverter zit er zelfs gewoon los bij: een printje van 2x2cm ofzo.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Op maandag 17 december 2001 17:02 schreef Masterdam het volgende:
Ik hem mijn Game Gear ook gemold uit nieuwsgierigheid. :(

Iemand nog een Game Gear te koop?! (serieus)

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

die tl zie ik nu ook cewl man... wat is die inverter eigenlijk??? en hoe sluit je em aan? wil ik super graag weten

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Op dinsdag 18 december 2001 01:02 schreef gcb het volgende:

[..]

waarom zou je een nieuwe willen kopen dan?

Verwijderd

Topicstarter
tjah als ik er verder nix mee kan doen heb ik er nog wel een liggen, met een zooitje spellen...

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

waar zit die inverter dan eigenlijk en hoe issie aantesluiten?? wil ik erg graag weten nml

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 12:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gamegear gebruikt volgens mij gewoon een videosignaal om alles op het LCD te krijgen (het is immers een SEGA 8bit in een klein jasje). Wat die tv tuner kan, kan jij ook. Gewoon aan je TV out hangen.

Verwijderd

Lijkt me onlogisch. Alles zit in 2 ASIC's gegoten. En de fabrikant zou wel dom zijn om er dan eerst een CVBS signaal van te maken, om het vervolgens weer te digitaliseren en te verwerken.

Hoe je die inverter van de GameGear aansluit weet ik niet precies uit m'n hoofd. Volg de aansluitingen van de CCFL naar de inverter, en meet welke spanning waarop staat. Dat ding heeft maar 4 of 5 pootjes, dus dat valt nog wel uit te zoeken.

• D-Three
  • Laatst online: 21-08 18:39
Hallo,

Ik heb ook nog twee kapotte GG's liggen. De ene heeft een kapotte LCD, bij de andere is de elektronica kapot (hoe zou dat toch komen?) maar is de LCD nog oké. Ik heb al geprobeerd de LCD's te verwisselen, maar dat is een beetje mislukt.
Nu ja, dit terzijde, ik weet dat het mogelijk is om jouw Game Gear (mits enkele kleine modificaties en het toevoegen van wat elektronica) aan te sluiten op een TV-toestel. Het nadeel is dat de output NTSC is en niet PAL. Dit heb ik nog niet geprobeerd, eerst ga ik uitzoeken of ik op één of andere manier NTSC kan omvormen naar een PAL signaal (waarschijnlijk niet, maar kom), dan zou ik mijn GG kunnen aansluiten op het tv-toestel en heb ik die LCD niet meer nodig (niet echt portable natuurlijk).
Maar met dat bovenstaande ben je natuurlijk ook niet veel... Wat jij wil moet wel realiseerbaar zijn, maar niet door de LCD uit de Game Gear te nemen, de GG is uitgerust met een Z80 processor, dus laat die maar het werk doen voor jou. Volgens mij kan je het LCD aansturen op 3 manieren:
1. Er is voor de GG is TV-Tuner beschikbaar, als je die op één of andere manier zou kunnen ombouwen (of er zelf één maken) zodat je die op de tv-out van jouw videokaart kan aansluiten, dan moet dat toch een leuke kleuren LCD zijn?? Dan kan je daarop bijvoorbeeld het dashboard van Motherboard Monitor 5 tonen.
2. Bovenstaande zal waarschijnlijk moeilijk realiseerbaar zijn aangezien er weinig info over beschikbaar is. Wat wel realiseerbaar is, is het maken van jouw eigen software voor de Game Gear. De cartridge van zulke consoles (al dan niet draagbaar), is niet meer dan een geheugen (een ROM van 32k of meer). Ik heb al enkele programma's gezien voor de GG gezien. Van een envoudige tekst op de display plaatsen tot een soort van Windows. Je moet je daar nu niet teveel van voorstellen, maar als het mogelijk is om een soort van "notepad" en "paint" te programmeren, dan moeten ook andere leuke dingen mogelijk zijn... Het enige wat dan nog mogelijk moet gemaakt worden, is een verbinding met de PC (parallelle poort). Vooraleer je een zelfgeschreven proggie uitprobeerd op je GG, kan je dat natuurlijk altijd testen op een GG emulator (voor PC), dat is natuurlijk wel een voordeel, zo moet je niet telkens een ROM programmeren.
3. Het moet natuurlijk ook mogelijk zijn om de LCD zelf aan te sturen (dus zonder gebruik te maken van de GG), maar dat zal dan nog moeilijk zijn dan bovenstaande, aangezien er nog bijkomende elektronica nodig is...

De eerste 2 manieren lijken mij het best, vooral de 1ste zou de leukste zijn. Eénmaal de GG zou verbonden zijn met de PC (1ste of 2de manier), zou je dan natuurlijk de GG volledig uit elkaar kunnen halen en inbouwen in één of ander kastje, zodat die bijvoorbeeld in een 5,25" past en dat enkel de LCD zichtbaar is.

Voilà, ik heb gezegd... :)
Denk nu niet dat ik een expert ben in elektronica ofzo, dus stel geen moeilijke vragen ;)
Waarschijnlijk ga ik nog wel proberen om mijn GG aan mijn PC te koppelen, maar daar heb ik nu jammergenoeg niet veel tijd voor. Ten vroegste begin februari of maart 2002. En ik moet natuurlijk ook nog een nieuwe GG bemachtigen (30 euro ofzo, toch goedkoop voor een kleuren LCD?) of mijn oude herstellen.

Groeten,
Laagvliegerke

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:58

DSK

boeiend...

Heb ook een GG, en ook zo'n TV-dinges, waarmee je TV kunt kijken op het schermpje, daar is dus ook een ingang aan, heb ik zojuist eens geprobeert op TV-out van me computer, en dat is echt maf, je computerschermzien daarop, moet je wel de res. ferm verlagen, en aan kabelTV hangen werkt ook. Misschien dat ik hem nog eens ga gebruiken (ligt nu al zeker 2 jaar in de kast...)

Blog (Linux-related)

• D-Three
Cool! >:)
Dan kan je die GG toch gebruiken als een tweede scherm? Dan kan je daarop Dashboard van Motherboard Monitor tonen... Altijd de info van jouw PC op een kleurenLCD... :) :)
Ik ga eens op zoek gaan naar zo een TV-module, dat moet nog wel ergens te vinden zijn... Goedkoop is het waarschijnlijk niet. Wist je trouwens dat die TV-module niet werkt op alle GG's?
Het zou natuurlijk nog leuker zijn om die LCD rechtstreeks te kunnen aansturen met een klein stukje elektronica en wat software... Maar zoals ik al eerder zei, dat zal wel moeilijk realiseerbaar zijn...

• Maverick
  • Laatst online: 21-08 19:21
hoeveel kost zo'n tvtuner voor je GG op dit moment nog?? of zijn ze zoiezo niet meer te krijgen?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 december 2001 14:48 schreef dave_hagenaars het volgende:
hoeveel kost zo'n tvtuner voor je GG op dit moment nog?? of zijn ze zoiezo niet meer te krijgen?
ff ebay.nl of devonst doorbladeren.
DAT is ook wel erg stoer, beetje dat ding aan de zijkant van je pc inbouwen moet wel lukken, een bay wordt te moeilijk, die GG is best breed. Gewoon de knopjes op laten zitten denk ik, maar dan in je case tuulik.

TnX voor jullie ideeën.
Hint: the TV Tuner is not made by SEGA and not every GameGear supports this device - if the model number of your GameGear starts with a letter, the tuner might not work.
En wat wil het toeval? Juist, mijne begint met een letter (P). ;(
TV tuner. Newer GG models do not support the TV Tuner. If the model number of your GG ends with a letter, then it does not support the TV Tuner.
Nou snap ik het niet meer :?

Verwijderd

Topicstarter
Jaja eindelijk een OPEN GG gevonden.
Afbeeldingslocatie: http://members.aol.com/CompPicts/gamegear.jpg

• D-Three
Op donderdag 27 december 2001 14:53 schreef BananeKoning het volgende:

[..]

ff ebay.nl of devonst doorbladeren.
DAT is ook wel erg stoer, beetje dat ding aan de zijkant van je pc inbouwen moet wel lukken, een bay wordt te moeilijk, die GG is best breed. Gewoon de knopjes op laten zitten denk ik, maar dan in je case tuulik.

TnX voor jullie ideeën.
Zou inderdaad erg stoer zijn!
Op donderdag 27 december 2001 14:53 schreef BananeKoning het volgende:

[..]

En wat wil het toeval? Juist, mijne begint met een letter (P). ;(
[..]

Nou snap ik het niet meer :?
Die berichten spreken elkaar tegen, dat heb ik ook al gezien... Je kan er dus niet echt op vertrouwen...

Verwijderd

volgens mij zit er gewoon een beeldbuis in zo'n ding en geen lcd

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 20:25
mmm, jij hebt er duidelijk verstand van, een draagabre beeldbuis van 2 a 3 cm dik, d8 het niet, ding heeft ook maar een heel beperkte invalshoek

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op donderdag 27 december 2001 20:15 schreef dennievg het volgende:
Tuurlijk, op die foto hierboven zie je duidelijk een beeldbuis + alle hoogspanningscircuits. Dat ding woog ook een ton en het scherm was altijd hartstikke statisch.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 23:47

mvz

muziek verslaafde

is het dan niet handiger om i.p.v een tv module zoeken, gewoon een portable kleuren teeveetje te gebruiken? 199,- zijn die dingen.. zo groot als een gameboy, plat, en met kleuren tft of lcd of what het maar is.. maar dus ook ingangen die de mogelijkheid bieden tot 2e scherm.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• D-Three
Op donderdag 27 december 2001 20:15 schreef dennievg het volgende:
Neen hoor, er zit geen beeldbuis in. Er staat wel op "HIGH VOLTAGE" maar dat is voor de lamp die achter het LCD scherm zit, daar staat een heel hoge spanning op.

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 19:30
Staat die spanning altijd op die lamp?
of ik kan ik der veilig uithalen?
ik wil em wel in me kast ennuh wat voor kleur is het?
wit of beetje blauwig maybe???

en owja waar zit de controller?

Greetz

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op vrijdag 01 februari 2002 18:04 schreef jackel7007 het volgende:

Greetz
Er kan nog wel spanning staan op de condensatoren die de hoogspanning leveren voor die lamp (is gewoon een CCFL volgens mij).. ik weet niet hoe lang die daarop blijft staan.

• Corn

Corn

Raar jongetje

Greetz
Waarom een oude topic? En Greetz gelieve niet te gebruiken

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 19:30
hoezo waarom een oude topic?

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 01:02 schreef gcb het volgende:

[..]

Ja ik, woonachtig in amersfoort naast station schothorst rondeelstraat **

• D-Three
Op vrijdag 01 februari 2002 18:07 schreef Bigs het volgende:
Er kan nog wel spanning staan op de condensatoren die de hoogspanning leveren voor die lamp (is gewoon een CCFL volgens mij).. ik weet niet hoe lang die daarop blijft staan.
Er kan inderdaad nog spanning staan op de condensatoren. Even voelen en je zal het wel weten ;o)
Wit!

Verwijderd

Op donderdag 27 december 2001 22:35 schreef arjandijk het volgende:
mmm, jij hebt er duidelijk verstand van, een draagabre beeldbuis van 2 a 3 cm dik, d8 het niet, ding heeft ook maar een heel beperkte invalshoek
ik heb net ff me oude sony video 8 camera voor jou gesloopt om te laten zien dat er ook kleine beeldbuisjes bestaan
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012903270
Pagina: 1