vsync = verticale syschronisatie? Wat doet het?

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:22
Ik las dat je vsync uit moet zetten voor betere resultaten, waarom dan eigenlijk? En wat doet vsync eingelijk? En is vsync verticale syschronisatie?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 22:08
Okee.. ik doe een poging speciaal voor jou ;)

Als je de Vsync AAN zet, dan zet je als het ware een limiter op het aantal frames per seconde. Die limiet is afgesteld op de refreshrate die je hebt ingesteld voor je monitor (bijv. 85hz).
Heb je dus een refreshrate van 85hz ingesteld, dan krijg je nooit meer dan 85fps te zien. Dit heeft als voordeel dat je geen last hebt van 'tearing'.

Doe je de Vsync echter UIT, dan is er geen limiter (hooguit door het spel zélf; zoals bijv. bij half-life -die laat nooit meer dan 100fps door). Dit heeft als voordeel dat je dus alle frames per seconde te zien krijgt die je computer kan berekenen.

Heb je een hoge refreshrate (ik heb bijv. een rate van 100Hz), dan kan het meestal geen kwaad de vsync UIT te zetten omdat de zichtbare tearing te verwaarlozen is (& vrijwel geen framedrops) en je dus zoveel mogelijk frames per seconde op je monitor te zien krijgt =>soepeler beeld =>relaxr voor de oogjes =minder hoofdpijn :D

" Play the violent strings of my symphony "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 22:08
VERVOLG:

Doe je met 120hz de Vsync aan, dan levert dit hoogstwaarschijnlijk ongeveer hetzelfde beeldresultaat op als met de Vsync UIT, omdat je het dan gewoon om vreselijk veel fps per seconde gaat (mits je een wreed snelle pc hebt die het allemaal kan bijhouden).

Vsync UIT is dus niet beter; het is een keuze. Veel mensen doen de Vsync UIT omdat ze dan dus meer fps hebben. heb je last van tearing omdat je monitor niet al te hoge refreshrates ondersteund, dan is het misschien beter met de Vsync AAN te spelen.

hope to have helped :7

" Play the violent strings of my symphony "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collidor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 17:56

Collidor

Hoezo 'Dat kan niet!&#039

Ik weet, ik weet... Very oud topic :) , maar I used the search and found this...

Wat VSync doet snap ik nu. Alleeeennn. Dat tearing waar Symphony het over heeft: Hoe ziet dat er precies uit?

(Is dat wanneer je b.v. snel omdraait in Quake III dat het dan lijkt of de bovenkant van je scherm verder is dan de onderkant??).

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1795

Beetje loze schop dit, wat tearing is is ook met de search en/of google te vinden.

Als je het woordenboek pakt staat het er zelfs in, scheuren/gescheurd betekent het.

Dit topic is gesloten.