Toon posts:

Diamondtron of Shadowmask?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een PC aangeschaft en nu wil ik daar graag een beeldscherm bij. Mijn oog is gevallen op de Iiyama Vision Master Pro452. Dit is een 19" beeldscherm.
Nou zijn er van dit beeldscherm 2 typen beschikbaar voor precies dezelfde prijs. Deze hebben exact dezelfde specificaties, op een ding na. De een heeft "Flatscreen Diamandtron NF" en de ander "Flatscreen Shadowmask"

Wat is het verschil, en welke kan ik beter bestellen? :?

(Het gaat om deze PC, mocht dat verschil uitmaken)
- AMD Athlon XP 1800+
- Asus GeForce 3

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:33

Metten

ik hou het graag simpel

Ze hebben dus ook allebei een 100% vlakke beeldbuis? iig: 'flatscreen' is een term die ook nog wel werd gebruikt voor iets minder dan normale bolle monitoren, maar ik geloof dat iiyama tegenwoordig ook 100% vlakke shadow mask buizen heeft.

Het grote voordeel van diamond/trini/flattron is dat ze helderder zijn en ook scherper. Nadeel van diamond en trinitron is volgens sommigen dat er horizontale steunlijnen zichtbaar zijn. Of je de hinderlijk vindt is aan jou, ik heb er zelf totaal geen last van met mijn iiyama vision master pro 411, ze zijn alleen bij lichte achtergronden echt zichtbaar, maar een stuk dunner dan een pixel dus je hebt er niet echt last van.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op maandag 17 december 2001 13:58 schreef Luca het volgende:
Ik heb laatst een PC aangeschaft en nu wil ik daar graag een beeldscherm bij. Mijn oog is gevallen op de Iiyama Vision Master Pro452. Dit is een 19" beeldscherm.
Nou zijn er van dit beeldscherm 2 typen beschikbaar voor precies dezelfde prijs. Deze hebben exact dezelfde specificaties, op een ding na. De een heeft "Flatscreen Diamandtron NF" en de ander "Flatscreen Shadowmask"

Wat is het verschil, en welke kan ik beter bestellen? :?

(Het gaat om deze PC, mocht dat verschil uitmaken)
- AMD Athlon XP 1800+
- Asus GeForce 3
"Flatscreen Diamandtron NF": Gaatje die pixel's definieren worden inderdaad gedaan met draden ( a la trinitron), die bij diamnondtron schuin staan, zodat er ipv een vierkantje een diamand-model ontstaat (ruitje). Vandaar de naam. Grootste nadeel: kwetsbare constructie. Daarom zitten er ook 2 draden in het scherm om de draden gescheiden te houden, deze zou je kunnen zien....

"Flatscreen Shadowmask": Gewoon bordkarton met gaatjes, waar de electronen doorheen gaan, vrij robuust door, maar niet zo fijn als een diamondtron.

Frequenties zijn allebei 96 kHz, maar dat betekend dus 1280 @ 89 Hz.

Ik heb zowel op mijn werk als thuis een Pro 452 staan en ben ontzettend tevreden over de kwaliteit. Scherp, helder en stabiel. Aangezien ik het verschil tussen 75 en 85 hz wel kan zien/merken (de rest hier iig niet) kan ik igg stellen dat de pro-452 aan te bevelen is.

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 10:58
In het kort dus:

Flatscreen Diamandtron NF = 100% vlak
Flatscreen Shadowmask = bolle beeldbuis

Ik zou voor de Diamontron gaan

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Diamontron is veel fijner om mee te werken.
Die dus :).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema