Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Phase Change] Warmtewisselaar, deel 2 (376k pics)

Pagina: 1
Acties:
  • 638 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waarschuwing vooraf: Deze plaatjes staan weer op een vrij trage server. Verplaatsen naar een snellere hoeft niet: ik gooi ze binnenkort op m'n webstekje

Okee, hier de pics van het vervolg van het warmtewisselaar-project.

Eerst moesten er rechte pijpjes aan de spiraal (Zie [hier voor de voorgeschiedenis) gesoldeerd worden. Omdat dit de verdamper voor het freon is, moest dit met zilversoldeer gebeuren.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/spiraal_zilversolderen_rookpluimpje.jpg

Ondertekende druk aan het bakken:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/spiraal_zilversolderen_DaBit.jpg

Het resultaat. Die pijpjes solderen viel achteraf nog reuze mee met een zuurstof/acetyleen stookmachine. Het enige echte probleem was dat mijn vloeimiddel (pure natriumboraat, borax. Geen 'officieel' vloeimiddel :( ) nogal klonterig was.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/spiraal_zilversolderen_klaar.jpg

Okee, het begin was er. Nu dus de kappen voor de 80mm koperen buitenpijp. Alle credits voor dit staaltje moderne magie gaan naar een collega van me (Thanks MvdL).

We zijn begonnen met een staaf 90mm koper af te draaien tot 80mm (buitendiameter van de koperen pijp):

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/draaien_kappen_begin.jpg

Daarna naar 75.4mm zodat-ie in de pijp past:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/draaien_kappen_bijnaklaar.jpg

Afzagen met een lintzaag:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/zagen_kappen.jpg

Het eindresultaat na de bovenkant van de kap vlakgedraaid te hebben:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/kappen_klaar.jpg

En het past ook nog!

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/kap_past.jpg

Na nog wat gaten geboord te hebben en dergelijke, zijn dit de onderdeeltjes van de warmtewisselaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/warmtewisselaar_onderdelen.jpg

In elkaar gestoken ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/warmtewisselaar_ongesoldeerd.jpg

Nu het grootste rampenplan ooit (tot nu toe..): het solderen van de zijkanten met normaal vloeimiddelloos koperhardsoldeer. Dit valt lichtelijk best wel een klein beetje gruwelijk tegen :( . De kappen zijn bijna een centimeter dik, de pijp is ook vrij lomp, en om dat netjes heet te stoken zonder zo hard te blazen dat je het soldeer weer wegblaast...

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/warmtewisselaar_randsolderen.jpg

Het resultaat tot nu toe. Echt netjes is anders, maargoed. Ik heb weinig ervaring met dit soort werk, en alle begin is moeilijk. Ik kan niet verwachten dat ik zomaar hetzelfde werk aflever als een vakman.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/warmtewisselaar_1zijde_gesoldeerd.jpg

Nu dus de andere kant nog, en dan is de warmtewisselaar in ieder geval af.

Verwijderd

I am impressed :) Ben benieuwd wat het eindresultaat wordt. Ik zou willen dat ik zo zou kunnen solderen, lassen en draaien :(

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07

chromeeh

the Gnome

Damn, wou dat ik zo'n werkruimte had ;)

Maar strak werk!

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
waneer hebbie het klaar ... ?
Ziet er wel zeer stoer uit :9~

Hoe ga je zo'n ding gebruiken in je kast ?

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-11 20:27
Damn that looks nice. Much respect.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik vind dat de naam van het forum wel weer terug mag naar Die-Hard Overclocking & Casemodding... >:)
Mooi werk, DaBit! :9

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ziet er heel errug coowl uit...

maar hoe gaat het precies in zn werk??? je koelt je CPU met vloeistof (water?), dat leidt je naar buiten, naar de warmtewisselaar, een daar koel je het water weer af met een andere vloeistof?? en hoe laat je dat weer afkoelen dan??

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat een mean-ass draaibank heb je weten te regelen zeg :)

I reject your reality, and substitute my own.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Geinig stukkie handwerk :P

Maar eh, die kappen draaien, was dat niet superduur? (Duurder dan ze kant en klaar ergens vandaan te halen?)

Trouwens, nu je XP niet geunlocked is, ga je dan een nieuwe aanschaffen? Want met dit monster moet je toch wel heel wat kunnen presteren...

Verwijderd

Op maandag 17 december 2001 12:39 schreef Demoniac het volgende:
Ik vind dat de naam van het forum wel weer terug mag naar Die-Hard Overclocking & Casemodding... >:)
Mooi werk, DaBit! :9
Dit verdient wel de titel Die-Harder

Zeer mooi werk

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-11 23:06
DaBit.. Dat ziet er erg veelbelovend uit :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08
Erg mooi, ben benieuwd naar de resultaten!

Verwijderd

Topicstarter
I am impressed :) Ben benieuwd wat het eindresultaat wordt. Ik zou willen dat ik zo zou kunnen solderen, lassen en draaien :(
Hmm, dat draaien kan ik dus ook niet. En dat solderen is ook de eerste keer met dit soort apparatuur.
Damn, ik ook! :)
Btw, dit is dus gedaan in een werkplaats van een PVC fabriek.

TheDarkLord666:
Voordat 't klaar is zal nog wel even duren. De warmtewisselaar hoop ik deze week toch wel af te kunnen hebben :P
Verder gebruik ik dit ding ipv een radiator in een 'normale' waterkoeling.

Demoniac:
Vind ik ook, maar ik heb me al bij de nieuwe naam neergelegd :)

RonnieB82:
Zoek es naar wat ouydere topics van me. Daar vind je alles wat je weten wilt.

_sNaRs_:
Ja, geinig spulletje. Zo'n ding had ik nou ook aan Sinterklaas gevraagd, maar die vond een chocoladeletter toepasselijker.

AcouSE:
Het mooie is: dit grapje heeft me geen cent gekost!
M'n collega vond het reuze interessant om er aan mee te werken.
Of ik een nieuwe XP aan ga schaffen? Geen idee. Tegen de tijd dat dit af is dan zal de XP 2200+ al wel te krijgen zijn... We zien wel. Beter RAM moet ik iig een keer hebben.

• MaNDaRK
  • Laatst online: 30-11 22:53
* MaNDaRK kijkt uit naar het volgende [Phase Change] Topic!

Tering DaBit, super... echt SUPER... nu maar hopen dat echt alles goed gaat!

Maar echt :9~ hoor!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:24

Epsilon

netjes dabit :)
als je dat zwarte eraf schuurt ziet het er al een stuk beter uit hoor!

lijkt allemaal heel vies maar dat is maar de buitenkant

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad: een keer met de schuurband of draaibank overheen, en 't ziet er goed uit.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op maandag 17 december 2001 13:55 schreef DaBit het volgende:
Inderdaad: een keer met de schuurband of draaibank overheen, en 't ziet er goed uit.
Ag, je moet het ding denk ik toch isoleren, dus dat maakt ook niet zoveel uit..
Bovendien boeit uiterlijk toch niet? Werking is toch wel wat belangrijker! (oei, daar gaan de cm-ers het niet mee eens zijn >:))

Verwijderd

erg netjes DaBit, wanneer kunnen we de eerste resulaten verwachten?

• Cryolite
  • Laatst online: 10:01
Mooi werk, hierdoor krijg je toch gewoon zin om je vaders schuur eens te plunderen en ook zoiets in mekaar te proberen te flansen.
Wij wachten met smart op het vervolg.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik zou hem niet verder afdraaien, om hem schoon te krijgen, maar gewoon ouderwets met zoutzuur en een stukje schuurlinnen oid. Wie weet kom je met draaien een luchtbel tegen, die in de soldeer is blijven hangen.

Heb je hem trouwens al afgeperst om te kijken of hij niet lekt?

---nee, natuurlijk niet, je moet eerst die andere deksel solderen--- |:(

• Demo

Demo

Op maandag 17 december 2001 13:55 schreef DaBit het volgende:
Ik denk niet dat dat ding er netjes uit ziet als je 'm nu met een draaibank gaat bewerken... hij is niet echt in balans lijkt mij, dus als je gaat draaien dan zal ie wel te veel schudden...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Bert-Jan
  • Laatst online: 17-02-2024
ok dit is vet vooral die kap ziet er supernetjes uit. dat soldeer weer niet maar dat gaf je zelf ook aan, en het zit dicht en daar gaat het om :) nog veel suc6 verder

• ZroBioNe
  • Niet online
Wow.. knap werk. Als ik zoiets zou kunnen maken zou ik totaal geen moeite hebben met het uiterlijk. Dit is netjes zat en zeker als je het voor 't eerst doet!

Verwijderd

De verwachttingen worden erg hoog gezet. Ben benieuwd naar deel 2.

Erg :9~

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

wow looks phat! maar hoe ga je dat ding precies gebruiken?

iStockphoto

• Demo

Demo

Op maandag 17 december 2001 15:14 schreef Bert-Jan het volgende:
ok dit is vet vooral die kap ziet er supernetjes uit. dat soldeer weer niet maar dat gaf je zelf ook aan, en het zit dicht en daar gaat het om :) nog veel suc6 verder
Dat die kap er zo netjes uit ziet, komt omdat dat koper net afgedraaid is... dus vers zeg maar... dat andere is aangetast door oxidatie (roest). Maar dat gebeurt met die kappen ook als je ze zo laat...

Verwijderd

Topicstarter
Oei, nou kan ik het hele phase-change project niet meer laten mislukken en het een stille dood laten sterven. Dan staat straks half GoT met 'wij willen phase-change benches' spandoeken voor m'n huis :P

Dat afdraaien niet zo'n goed plan is bedacht ik me ook. Het zal wel gewoon een schuurmachine worden denk ik.

Sja, en deze warmtewisselaar kost al vrij veel moeite. En toch is 't nog maar een radertje in het geheel.

• Demo

Demo

Op maandag 17 december 2001 16:46 schreef DaBit het volgende:
Oei, nou kan ik het hele phase-change project niet meer laten mislukken en het een stille dood laten sterven. Dan staat straks half GoT met 'wij willen phase-change benches' spandoeken voor m'n huis :P
Willen we zeker! :P

Ennuh, misschien kan de crew jou een speciale Die-Hard member status geven? >:)

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Wow, Dabit dat heb je snel gedaan, Toen ik zaterdag bij je was had je die deksels enzo nog niet. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar deel 3. :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 17 december 2001 16:58 schreef TD-DMZ het volgende:
Wow, Dabit dat heb je snel gedaan, Toen ik zaterdag bij je was had je die deksels enzo nog niet. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar deel 3. :)
Nope, zondag lekker zitten hobbyen :)

De rest hoop ik dus ook deze week nog af te krijgen.

Verwijderd

Boh! Het moet niet veel gekker worden DaBit :P

Dit soort fratsen verdienen inderdaad de status die-hard. Knap werk hoor!

• ice-T106
  • Laatst online: 15:57
Ziet er heel netjes uit. Ga je dit hele ding nog in of aan je kast bouwen, hij best groot geworden vooral als er nog isolatie op komt.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 09:26
Zeer indrukwekkend.. whatever it is >:)

• TUNER
  • Laatst online: 02-05-2020

TUNER

Zo is't maar net.

DaBit --> You're Da'Man.

It's lookin' sweet. 8-)

....You're just Furious 'cause your car isn't Fast

• Twynn
  • Laatst online: 24-11 16:08
Zeker weten.. Dus schiet maar op..

Ik weet waar jouw huis woont >:)

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 21:19
:9~ :9~ DaBit jij bent echt een super Tweaker

Ik wil best wel zien hoe het afloopt met dit allemaal

Wèh zedde gij??

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 10:35

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Op maandag 17 december 2001 21:50 schreef Havocnl het volgende:
:9~ :9~ DaBit jij bent echt een super Tweaker

Ik wil best wel zien hoe het afloopt met dit allemaal
vind ik ook

ziek hoor, maar het verdient een Ere-plaats
hiermee kan je + je peltier zoals ik al las best een belachelijke eind oc'en :9~

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

Topicstarter
Bitvreter:
Het moet niet gekker worden? Ehm, dan zal ik m'n mond maar houden over eventuele vervolgprojectjes....

ice-T:
Ik denk dat als het hele phase-change spul af is, dat ik dan toch echt een custom case moet bouwen. Nouja, als het zover komt, dan is het maken van een kast van Trespa met hergebruik van de HX08 mobo/hdd frames een eitje, vergeleken met deze zelfmarteling.

Twynn:
Ik weet ook waar jouw huis woont jonguh! Nie fokken met mij jonguh! ;)

Verwijderd

DaBit-------> da man.....

Keurig kerel die gedraaide kappen, dat komt heel dicht in de buurt van mijn andere hobby naast het pc`en, jessus zeg, zo`n werkplaatst wil ik ook wel, pffffff da`s wel effe beter als mijn draaibankje thuis.......

Enne MASSIEF roodkoper staf 80mm :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

En ook nog een zuurstof/acytileen brander er bij ....DaBit ik i envy you....... maar goed, goed gereedschap is het halve werk zeggen ze, + een goede voorbreiding is al een eind op weg naar een goed resultaat.

Ga vooral zo door........ ik volg je topic`s op de voet.

DaBit is nominated for " Die Hard Overclocker "

Greetzzzz

doehetzelver

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Dat afdraaien niet zo'n goed plan is bedacht ik me ook. Het zal wel gewoon een schuurmachine worden denk ik.
Schiet me net even wat binnen: In die goeie ouwe tijd dat ik nog eindtrappen assembleerde voor JK Acoustics in 't Harde (stage) hadden we dikke koperstrippen om de voedingscondensatoren te verbinden. Omdat we niet van die leuke witte handschoentjes gebruikten kregen we constant superlelijke vingerafdrukken op het gepoetste koper. Daarom hebben we ze laten vergulden. Ik kan me niet precies herinneren wat dat kostte, maar dat viel 100% mee.

moraal: Misschien zou je je warmtewisselaar ergens in een verguld/anodiseerbadje* kunnen dumpen. Stel je eens voor, een mooi glimmend goudlaagje op die dikke buis! :9~

*kun je koper anodiseren?

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 10:03 schreef AcouSE het volgende:

[..]

Schiet me net even wat binnen: In die goeie ouwe tijd dat ik nog eindtrappen assembleerde voor JK Acoustics in 't Harde (stage) hadden we dikke koperstrippen om de voedingscondensatoren te verbinden. Omdat we niet van die leuke witte handschoentjes gebruikten kregen we constant superlelijke vingerafdrukken op het gepoetste koper. Daarom hebben we ze laten vergulden. Ik kan me niet precies herinneren wat dat kostte, maar dat viel 100% mee.

moraal: Misschien zou je je warmtewisselaar ergens in een verguld/anodiseerbadje* kunnen dumpen. Stel je eens voor, een mooi glimmend goudlaagje op die dikke buis! :9~

*kun je koper anodiseren?
Kuch kuch, een gouden (oke vergulde) warmtewisselaar.... Daar krijg je zelfs de meest verwende CMer mee stil. Ene, een stuiver een verguld laagje geven hebben we toch allemaal in een van de eerste lessen van scheikunde gehad? (of had ik nu alleen zoŽn leuke leraar?).

Maar petje af hoor Dabit, petje af.

Vraagje, waarom koper? Zijn andere materialen niet geschikt qua druk, temp of verwerkbaarheid? De warmtewisselaars uit mŽn studie waren over het algemeen van RVS (levensmiddelen, dus dat was bijna een vereiste) maar die werden dus wel mooi gekocht of door de technische werkplaats gemaakt.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op dinsdag 18 december 2001 10:15 schreef ascii het volgende:
Kuch kuch, een gouden (oke vergulde) warmtewisselaar.... Daar krijg je zelfs de meest verwende CMer mee stil. Ene, een stuiver een verguld laagje geven hebben we toch allemaal in een van de eerste lessen van scheikunde gehad? (of had ik nu alleen zoŽn leuke leraar?).
Hmmm, dat komt me bekend voor. Hoe ging dat ook al weer?

Verwijderd

Laten verchromen kan ook, chroom hecht uitstekend op koper, enne hier op de zaak laten we regelmatig spullen verchromen/vernikkelen/vergulden (luxe sanitair) en de prijzen vallen best mee ja, maar die warmte wisselaar is natuurlijk geen simpel fonteinkraantje :) .

Ach het gaat toch om de werking en niet of het je tegemoet glimt ?

{edit} na poetsen met blanke lak inspuiten is ook een goeie(kope) oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Doehetzelver:

Tsja, zo'n werkplaats in m'n achtertuin zou erg ideaal zijn. Ik heb er nog wel even aan zitten te denken om die draaibank en zuurstof/acetyleen brander in m'n binnenzak te stoppen, maar helaas, dat paste niet :) .

Als jij nou die dikke pijp zou moeten hardsolderen, hoe zou jij die zuurstof/acetyleen brander afstellen? En wat voor kop zou jij gebruiken? Ik werk dus normaal nooit met dat spul (thuis alleen een butaanbrander op campinggas). Zou jij een hele hete puntige vlam pakken (meer las-idee), of juist langzamer heet stoken? Ik heb geprobeerd om het lokaal heet te stoken, maar die kappen zijn 8-10mm dik, vrijwel massief, en de pijpwand is 2.5mm dik. Om dat gelijkmatig te verhitten is een ramp. Plus dat de brander dan zo hard blaast dat je gewoon het soldeer wegblaast, alsof je een druppel water op een glasplaat vooruit blaast.

Makkelijk is toch echt anders. Pijpjes gaat wel, maar dit is andere koek.

En ik moet leren om niet te schrikken als de vlam uitgaat (*KNAL!*, en hard.) :)
moraal: Misschien zou je je warmtewisselaar ergens in een verguld/anodiseerbadje* kunnen dumpen. Stel je eens voor, een mooi glimmend goudlaagje op die dikke buis!
Zou leuk zijn, maar wel zonde. Die hele buis word in neopreen oid ingepakt. Als wat ik van plan ben ook lukt, dan word die buis toch -20 of kouder..

Of je koper kunt anodiseren weet ik niet. Ik denk het niet, want ik heb het nog nooit gezien, terwijl het een mooie en goedkope manier van afwerken zou zijn. Vergulden zou ik wel kunnen. Als het goed is heb ik nog kaliumcyanide staan, en een stukje goud moet ook lukken. Goudchloride (wat ze meestal bij scheikundeles gebruiken) laat geen goed hechtende laag achter, en is bijna niet te krijgen. Maar toch werk ik stiekum niet graag met kaliumcyanide. En dan moet ik weer ergens een persluchtmasker regelen enzo. 't is nogal giftig, zeker als er om wat voor reden dan ook waterstofcyanide vrijkomt (blauwzuurgas).
Vraagje, waarom koper? Zijn andere materialen niet geschikt qua druk, temp of verwerkbaarheid?
Tsja. De binnenspiraal wil ik graag van koper hebben vanwege het warmtegeleidend vermogen. De buitenkant had van een ander materiaal gemaakt kunnen worden. Maar welk materiaal? Aluminium kun je niet makkelijk met koper verbinden, plus dat 't net zo lastig te bewerken is. Puur staal roest. RVS had gekund, maar dat kan ik niet solderen. Je kunt het wel lassen, maar ook daarvoor moet ik elders naartoe. En dan zit ik met het probleem dat ik zo gauw niet weet hoe ik een dichte koper/RVS verbinding moet maken die ook nog tegen die lage temps kan. PVC was makkelijker geweest, zeker in het verwerken, maar dat word bros bij lage temps. PE had gekund, maar dat kan ik ook weer niet verwerken. Acrylglas heb ik nog aan gedacht, maar daarvan weet ik ook niet hoe 't met lage temps zit.

Koper was dus gewoon het makkelijkste verkrijgbaar (een vriend van me kwam met die pijp aangezet), en relatief het beste te verwerken. Relatief dus.

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 10:57 schreef DaBit het volgende:
Vergulden zou ik wel kunnen. Als het goed is heb ik nog kaliumcyanide staan, en een stukje goud moet ook lukken. Goudchloride (wat ze meestal bij scheikundeles gebruiken) laat geen goed hechtende laag achter, en is bijna niet te krijgen. Maar toch werk ik stiekum niet graag met kaliumcyanide. En dan moet ik weer ergens een persluchtmasker regelen enzo. 't is nogal giftig, zeker als er om wat voor reden dan ook waterstofcyanide vrijkomt
En dat schrijft iemand die liever zŽn phase change niet vult met een propaan / butaan mengsel :)

Maar het wel makelijk te herkennen hoor, ruikt gewoon naar amandeltjes.

Verder voor AcouSE

Vergulden, verzilveren, verkoperen gaat door in een oplossing van een zout van het betrefende materiaal (eeuh een beetje drogist moet het toch wel hebben, of anders een goede hobbyzaak en desnoods de chemicalien winkel van twee straten verder) een aantal volts te zetten tussen het te object en een kathode van of het te gebruiken materiaal, of een koolstof staafje. Het aantal voltjes is afhankelijk van het gekozen zout, binas tabel weet ik niet meer uit mŽn hoofd, en bij gebruik van een koolstof kathode even uitkijken met welk gas daar dan geproduceerd wordt (oftewel gewoon buiten doen).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 18 december 2001 11:14 schreef ascii het volgende:
En dat schrijft iemand die liever zŽn phase change niet vult met een propaan / butaan mengsel :)

Maar het wel makelijk te herkennen hoor, ruikt gewoon naar amandeltjes.
uh-huh. Dat vergulden met een kaliumcyanide/goud oplossing is een eenmalige business, en als het gebeurd is, dan is het gevaar geweken. Een koelsysteem gevuld met butaan/propaan of andere hoogbrandbare of giftige gassen kan ook problemen gaan vertonen als ik lekker lig te slapen op 3 meter afstand van m'n PC.

Verder wil ik niet weten hoe waterstofcyanide ruikt. Dus het vergulden van contacten doen we buiten, en als ik m'n pijp zou vergulden, dan zou ik dat niet doen zonder persluchtmasker en beschermende kleding. Ik heb ooit een flinke snuif chloorgas binnengekregen, en de dag erop had ik een zwemwedstrijd. Ik heb 6 minuten gedaan over de 100 meter vrije slag. Normaal was dat 1:04 ofzo.
Vergulden, verzilveren, verkoperen gaat door in een oplossing van een zout van het betrefende materiaal (eeuh een beetje drogist moet het toch wel hebben, of anders een goede hobbyzaak en desnoods de chemicalien winkel van twee straten verder) een aantal volts te zetten tussen het te object en een kathode van of het te gebruiken materiaal, of een koolstof staafje.
Klopt, maar niet elk metaal hecht goed op de drager. Als je aluminium of staal wilt verchromen, dan zul je toch echt eerst een laagje nikkel aan moeten brengen.

Het aantal voltjes is niet zo heel belangrijk, zolang de laag maar niet te hard groeit. Voor vergulden is 2.5 - 3V een mooie spanning.

Verwijderd

Dabit,

Ik zou zelf niet met de witte felle branderpunt lokaal gaan heetstoken, dan concentreerd de warmte zich op een specifieke plaats en kan je het koper te heet stoken (op smelt temperatuur brengen), ik denk dat je de vlam zo moet afstellen dat de witte kegel wat groter is (de vlam "raast" dan ook meer) en dan al zwaaiend de soldeerplek moet heetstoken.

Ik geef toe, met zulke materiaal diktes heb ik nog niet gewerkt, kappen van ca 1cm dik, maar ik zeg het nogmaals, bouw een oventje van vuurvaste steen en zet je werkstuk daarin en ga heetstoken, zoals je nu soldeert in de bankschroef vloeit echt veel warmte weg de lucht in, en dat is zonde.

In zo`n oventje benut je veel meer de capaciteit van je brander en zou het zo moeten zijn dat het solderen makkelijker gaat, gebruik wel lashandschoenen want zo`n oventje houd tuurlijk veel warmte vast, als je daar met je staafje soldeer nog eens bij moet pfffffffff zweten erg warm.

Ik zou de grootst mogelijke brander kop nemen, pit 4 of 5,
die geven de meeste warmte af, en dat heb je nodig.

Verder probeer eens niet direct in de vlam maar er vlak naast te solderen, zilver wordt bijna vloeibaar als water als alles goed op temperatuur is, dan blaas je het ook niet meer weg.

Met een ketel van een vriend van me hebben we ook zo iets gehad,
- ik hield de brander vast en hij het soldeer (aanrader met z`n 2en werken) buis op temperatuur gebracht, toen het zilver begon te vloeien zijn we " rond gelopen" ik stukje bij beetje verhiten en hij er achter aan met het zilver, rustig aan, al zwaaiend ben ik met de vlam die ketel rond gegaan, dat ging perfect.

Af en toe als het even niet meer ging, zijn we gestopt, laten afkoelen, even die ketel in het zuur gehangen, alle oxiden er af laten zuren, uitspoelen opnieuw goed fluxen en weer opnieuw verhitten en verder solderen.

Zijn buis is 80mm rond, 20cm lang 1.5mm dik kappen uit 1.5mm plaat geklopt.

En dat is perfect gegaan

sux6

• Devian
  • Laatst online: 16:29
Euhm, zou iemand mij kunnen uitleggen wat je nu met een warmtewisselaar kunt doen? :+

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Jeez, wat een werk! ;)

Had je niet ergens een tweedehands of kapot boilertje kunnen weghalen? Je hebt ze geloof ik al met 5 liter.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EAASHMPMHHE
Afbeeldingslocatie: http://www.dznet.nl/showroom/dekorado/03-producten/images2/330040.gif

Die liggen vast wel bij oud-metaalhandelaren.
Tweedehands en werkend kosten ze zo'n 125 piek. Dus met kapot of een 'gaatje' (dat je even dichtsoldeert) zal ie zo'n 25 gulden kosten, gok ik.
Inbouwboilers zitten ook in caravans en campers.

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 14:17 schreef skinhead het volgende:
Euhm, zou iemand mij kunnen uitleggen wat je nu met een warmtewisselaar kunt doen? :+
warmte wisselen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou zelf niet met de witte felle branderpunt lokaal gaan heetstoken, dan concentreerd de warmte zich op een specifieke plaats en kan je het koper te heet stoken (op smelt temperatuur brengen), ik denk dat je de vlam zo moet afstellen dat de witte kegel wat groter is (de vlam "raast" dan ook meer) en dan al zwaaiend de soldeerplek moet heetstoken.
Tot nu toe heb ik de beste resultaten met een felblauwe vlam. Zo eentje dat je zonder laskap nog net geen last van het licht hebt. Nouja, die kleur is wel een beetje zichtbar op de foto's. En dan moet je inderdaad zwaaien om gelijkmatig heet te stoken. Die kappen gaan maar lastig, de buis zelf gaat sneller, maar die geeft zijn warmte ook weer erg snel af. Maar ik was dus wel goed bezig dus, met die 'douchekop' branderkop.

Hoe stel jij de gasdrukken op de flessen af (hoeveel bar acetyleen, hoeveel bar zuurstof)? Ik heb ze maar gewoon laten staan zoals ze stonden.
Ik geef toe, met zulke materiaal diktes heb ik nog niet gewerkt, kappen van ca 1cm dik, maar ik zeg het nogmaals, bouw een oventje van vuurvaste steen en zet je werkstuk daarin en ga heetstoken, zoals je nu soldeert in de bankschroef vloeit echt veel warmte weg de lucht in, en dat is zonde.
Er was helaas daar niets aanwezig waarmee ik zo'n oventje kon bouwen. Voor m'n waterblok heb ik het destijds wel gedaan, een overn gebouwd van betonsteen, en het scheelt veel. Maar ik moest in die bankschroef solderen.

Als ik wat glaswol rondom de buis draai, zou dat goed gaan? Ik kan geen tig kilo steen op de brommer meenemen :( Een keer op en neer rijden zit er ook al niet in: de werkplaats zit ca. 50km van mijn woonplaats weg.
oventje houd tuurlijk veel warmte vast, als je daar met je staafje soldeer nog eens bij moet pfffffffff zweten erg warm.
Yup, daar heb ik ervaring mee. Gelukkig heb je als praktiserend elektroboer al vrij snel knap vuurvaste vingers :) . Maar na het solderen van die buis had ik het zweet ook op m'n voorhoofd staan. Zowel van de hitte als van het gewicht van de brander.
Verder probeer eens niet direct in de vlam maar er vlak naast te solderen, zilver wordt bijna vloeibaar als water als alles goed op temperatuur is, dan blaas je het ook niet meer weg.
Dat valt dus tegen he. Het zal wel gebrek aan ervaring zijn, maar eventjes de staaf in de buurt van de vlam houden, en het vloeit mooi. Hou je de staaf gewoon op het metaal zelf, dan kost het nogal wat moeite om het eenmaal aan het vloeien te krijgen. Verder transporteert het koper knap snel de warmte weg van de soldeerplek
Met een ketel van een vriend van me hebben we ook zo iets gehad,
<knip>
Zijn buis is 80mm rond, 20cm lang 1.5mm dik kappen uit 1.5mm plaat geklopt.
Dat is vrij dun spul. Dat gaat inderdaad wel lekker makkelijk. Vooral met dat vloeimiddelloze hardsoldeer. Met zilversoldeer moet je dan inderdaad regelmatig nieuwe flux aanbrengen.

Overigens hebben we de buis ook met z'n tweeen gesoldeerd. Anders kom je handjes tekort, want je zult ook zo af en toe eens de buis moeten draaien. En je kunt beter mikken als je de staaf soldeer nog met een vinger geleid.

Nuja, hopen dat ik donderdag de kans krijg om het zaakje af te maken. Oefening baart kunst, dus de 2e kap erop zal wel makkelijker gaan.

• LeonM
  • Laatst online: 29-10 14:18
Op dinsdag 18 december 2001 14:54 schreef spock13 het volgende:
warmte wisselen :)
Jaha, ik zie het al voor me:

"Goedendag waarmee kan ik u helpen?"
"Ik zou graag 30 graden warmte willen wisselen in een van 20 en 2 van 5 graden celcius"
"Sorry meneer, wij rekenen vanaf 2002 alleen nog maar in Kelvin"

:D

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 14:52 schreef augustus het volgende:

Had je niet ergens een tweedehands of kapot boilertje kunnen weghalen? Je hebt ze geloof ik al met 5 liter.

knipperdeknip
Tja, maar een boiler is geen warmte wisselaar.

Maar je hebt wel een punt, Dabit waarom heb je niet gekeken naar een oude hr combi ketel? Die hebben vaak een pracht van een platen warmtewisselaar in. Eventueel een kleine boiler van een combi ketel, daar gaat cv water in en verwarmt het kraanwater. Alleen zou ik niet weten waar je die 2de hands voor een prikkie kunt halen.

Overigens is dit natuurlijk wel mosterd na de maaltijd, maar goed.

Verwijderd

Op dinsdag 18 december 2001 15:09 schreef DaBit het volgende:

[..]

Tot nu toe heb ik de beste resultaten met een felblauwe vlam. Zo eentje dat je zonder laskap nog net geen last van het licht hebt. Nouja, die kleur is wel een beetje zichtbar op de foto's. En dan moet je inderdaad zwaaien om gelijkmatig heet te stoken. Die kappen gaan maar lastig, de buis zelf gaat sneller, maar die geeft zijn warmte ook weer erg snel af. Maar ik was dus wel goed bezig dus, met die 'douchekop' branderkop.

Hoe stel jij de gasdrukken op de flessen af (hoeveel bar acetyleen, hoeveel bar zuurstof)? Ik heb ze maar gewoon laten staan zoals ze stonden.
Ik dacht acytileen op ca 0,3-0,5 bar en zuurstof op ca 5 bar uit mijn hoofd.

[/quote]
Als ik wat glaswol rondom de buis draai, zou dat goed gaan? Ik kan geen tig kilo steen op de brommer meenemen :( Een keer op en neer rijden zit er ook al niet in: de werkplaats zit ca. 50km van mijn woonplaats weg.
[/quote]

Yep dat gaat werken alleen plakt die glaswol wel ontzettend aan je buis als het erg heet is geweest, goed schoonmaken dus achteraf.

[/quote]

Dat valt dus tegen he. Het zal wel gebrek aan ervaring zijn, maar eventjes de staaf in de buurt van de vlam houden, en het vloeit mooi. Hou je de staaf gewoon op het metaal zelf, dan kost het nogal wat moeite om het eenmaal aan het vloeien te krijgen. Verder transporteert het koper knap snel de warmte weg van de soldeerplek
[/quote]

Idd dat klopt, je moet het staafje even bij de vlam houden en als het gaat vloeien "rond" gaan lopen met soldeer en vlam, oefening baart kunst.

Verwijderd

Topicstarter
Maar je hebt wel een punt, Dabit waarom heb je niet gekeken naar een oude hr combi ketel? Die hebben vaak een pracht van een platen warmtewisselaar in.
Heb ik gedaan. Ik ben verscheidene slopen afgeweest. Alleen zit je met die dingen met het probleem dat ze of te lomp zijn, of ze zijn als vloeistof->vloeistof warmtewisselaars uitgevoerd, en niet om te bouwen naar gebruik met koelmiddelen zoals R134a of R290. Ook de kou of juist de druk kan een probleem zijn. Deze warmtewisselaar is gemaakt volgens de geldende regels, dus de verbindingen in het koelmiddelcircuit zijn met zilversoldeer uitgevoerd, en het ding zou tegen een vrij hoge druk moeten kunnen.

En het is ook wel een beetje grenzen verleggen voor mezelf. Gewooon leuk bezig zijn. Ik had ook een Vapochill kunnen kopen.

Doehetzelver:

Dan stond de gasdruk wel goed. Acetyleen stond op 0.4 bar ofzo, zuurstof op 5 bar.

De buis moet ik toch schoonmaken en isoleren, dus wat glaswol erop is niet erg. Behalve dat casemodders hier gaan gruwelen als ze dan een pic zien ;)

Overigens: zojuist hoorde ik van een vakman die het werk heeft bekeken (zo'n mens die op het blote oog een stuk staal op de micrometer nauwkeurig afwerkt) dat die rand zo slordig is omdat de delen toch nog niet heet genoeg geweest zijn. Dat word dus glaswol of een extra propaanbrander.

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik heb niet alle reacties meer gelezen, maar wat is er nou mooier dan zelf iets gemaakt hebben dat daarna ook nog eens goed werkt?

Dat lijk mij iig de spirit van een echte tweaker :D

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

**** SCHOP *****

DaBit wat is de status ???????????

Verwijderd

Zeg DaBit,

Als je nu die brander eens niet zo dicht op je koper houdt dan:

a) is de vlam warmer
b) Dan krijg je niet van die zwarte muk.

Ziet er verder prima uit.

Verwijderd

Topicstarter
doehetzelver:

Met een beetje geluk kan ik morgen weer in de werkplaats terecht om het zaakje af te maken. Ik hoop 't, in ieder geval.

MrK:

Is het bij een zuurstof/acetyleenvlam niet ook zo dat de vlam het warmste is aan de uiteinden van de kegel (kegels bij de 'douchekop')? En die zwarte meuk, da's toch gewoon koperoxide? Daar doe ik toch niks aan?

Hmm, verder weg houden. Ik zal het eens proberen. Het is toch wat experimenteren voor mij. Ze hebben me nooit laten zien hoe het moet, dus moet ik het zelf uitzoeken.

Verwijderd

Je vlam is idd aan het einde van de kegel het heetst.

Misschien dat het gezichtsbedrog is.

Verwijderd

Topicstarter
De foto is zwaar overbelicht op de plek van de vlam. Dat snappen digitale camera's op automaatstand niet.. De vlam zelf is ook blauw, niet wit.

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 04-11 21:05
Op maandag 17 december 2001 12:36 schreef crashoverride het volgende:

Maar strak werk!
Ik zit nog op school en daar hebben ze een nog mooiere werkplaats. Eeen hoop machines.

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 04-11 21:05
Op woensdag 19 december 2001 14:13 schreef DaBit het volgende:
doehetzelver:

Met een beetje geluk kan ik morgen weer in de werkplaats terecht om het zaakje af te maken. Ik hoop 't, in ieder geval.

MrK:

Is het bij een zuurstof/acetyleenvlam niet ook zo dat de vlam het warmste is aan de uiteinden van de kegel (kegels bij de 'douchekop')? En die zwarte meuk, da's toch gewoon koperoxide? Daar doe ik toch niks aan?

Hmm, verder weg houden. Ik zal het eens proberen. Het is toch wat experimenteren voor mij. Ze hebben me nooit laten zien hoe het moet, dus moet ik het zelf uitzoeken.
Je moet de vlam er juist dicht ophoden. Je moet zorgen dat je met het kleine kegeltje wat eruit komt last.

Ga maar eens metaal lassen dan merk je het ook echt.

Verwijderd

Ik heb mijn koperen waterblokje schoon gemaakt met scotch brite. wel een beetje duur spul, verkrijgbaar bij de gamma geloof ik. Maar t gaat wel vet lang mee, en werkt perfect.

Alles glom redelijk, nog geen hoogglans natuurlijk. Ik kan t van het werk mee krijgen, hehe :) dus t maakt niet zoveel uit.

Verwijderd

Topicstarter
Het grote voordeel van metaal is dat het niet zo als een gek warmte afvoert....

• bredend
  • Laatst online: 29-11 12:03
!
Uiterst relaxt

ps Met een dremel kan het ook. :+

• Tubby
  • Laatst online: 28-11 21:35

Tubby

or not to be

Aj, ik vrees dat DaBit op de volgende lan een 16A groep voor zichzelf reserveert >:)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 23:28 schreef Tubby het volgende:
Aj, ik vrees dat DaBit op de volgende lan een 16A groep voor zichzelf reserveert >:)
LOL. Ziet er mooi uit, ik ken haast niet w8en op de temps :)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Heel erg netjes weer allemaal :)

Dan ben ik maar een watje met gewone waterkoeling.

Ik heb mijn koelblokje gewoon voorverwarmd op het kookplaatje dat we ook voor het verwarmen van bussen e.d. gebruiken. Werkt ook prima (als je tenminste de zooi niet te heet stookt :))

Je warmtewisselaar lijkt trouwens toevallig veel op mijn reservoir (ik heb alleen de pijp uitgedraaid en daar de deksels in laten vallen), alleen heeft die van jou nog een binnenwerkje ;).

* mrknowitall is verry impressed

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 16:38 schreef amd_ruluzzz het volgende:

[..]

Je moet de vlam er juist dicht ophoden. Je moet zorgen dat je met het kleine kegeltje wat eruit komt last.

Daar gaat het juist mis AMD_RULZZZZZ ,DaBit is aan het SOLDEREN, het metaal mag NIET smelten, alleen het soldeer moet smelten en gaan vloeien, Daar heb je een hoop warmte voor nodig, want het hele deksel moet op soldeer temperatur komen, plaatselijk verwarmen heeft dus weinig nut, Juist met een wat breder deel van de vlam al zwaaiend verwarmen zal een groter oppervlak op soldeer temperatuur komen en niet het koper laten smelten.

Al blijft het hard solderen van een volledig koper werkstuk van die maten een lastig klusje, het kost veel warmte en alles zit onder de oxiden , goed vloeimiddel gebruiken en veel geduld hebben is een goed begin.

DaBit keep up the good work

Verwijderd

Op woensdag 19 december 2001 16:38 schreef amd_ruluzzz het volgende:

[..]

Wat een onzin, je wilt toch niet dat het materiaal smelt of wel.
Je vlam is het heetste aan het einde van de vlam.
Ideaal voor heetstoken dus.
Als je gaat lassen dan wil je juist warmte op een lokaal oppervlak hiervoor gebruik je die kegel bij een acetyleenbrander, en juist niet het einde van de vlam omdat je dan teveel materiaal heetstookt.

Zo.

Verwijderd

doehetzelver ziet dat MRK het met hem eens is :)

Verwijderd

'mmm het staat er zelf boven. niet gezien.

Ik ben altijd veel te snel als mensen dat soort minder slimme dingen posten.

• BrZ
  • Laatst online: 17:03

BrZ

Lassen met een vlam is voor mij sowieso nieuw :o

Verwijderd

Op donderdag 20 december 2001 12:10 schreef BrZ het volgende:
Lassen met een vlam is voor mij sowieso nieuw :o
Ach ja, autogeen lassen bestaat al een tijdje hoor, was er al nog voor er electrische lasapparaten bestonden.

Alleen is electrisch lassen makkelijker, je brengt minder warmte in het metaal, je kan gerichter lassen, apaarte metalen (rvs) lassen, dat gaat met de vlam niet.

//korte autogeen las inleiding//

Dabit,

Je hebt het over een "douchekop" met vlamkegeltjes, begrijp ik hieruit dat je met een "heetstoker" aan het stoken bent ?

Dat is wel okee, die geven helemaal een berg warmte af meer als een normale pit 5 autogeen laspit.

//edit//

even naar de pics gekeken, idd je gebruikt daar een "heetstoker" helemaal niks mis mee, perfect zelfs, je zou zelfs de acytileen druk iets mogen verogen volgens mij, 1 of 2 tienden bar er bij zodat je rond de 0.5 - 0.6 bar uitkomt, kwestie van proberen.

• BrZ
  • Laatst online: 17:03

BrZ

Op donderdag 20 december 2001 13:48 schreef doehetzelver het volgende:

[..]

Ach ja, autogeen lassen bestaat al een tijdje hoor, was er al nog voor er electrische lasapparaten bestonden.

Alleen is electrisch lassen makkelijker, je brengt minder warmte in het metaal, je kan gerichter lassen, apaarte metalen (rvs) lassen, dat gaat met de vlam niet.

//korte autogeen las inleiding//
Weer wat geleerd :)
Dabit,

Je hebt het over een "douchekop" met vlamkegeltjes, begrijp ik hieruit dat je met een "heetstoker" aan het stoken bent ?

Dat is wel okee, die geven helemaal een berg warmte af meer als een normale pit 5 autogeen laspit.

//edit//

even naar de pics gekeken, idd je gebruikt daar een "heetstoker" helemaal niks mis mee, perfect zelfs, je zou zelfs de acytileen druk iets mogen verogen volgens mij, 1 of 2 tienden bar er bij zodat je rond de 0.5 - 0.6 bar uitkomt, kwestie van proberen.
Hmm... hij zou vandaag weer naar die werkplaats gaan... dus misschien kan hij dit niet meer lezen ;)

Verwijderd

Topicstarter
O jawel, ik lees dit wel.
Morgen foto's. Ding is af :)

• Orcie
  • Laatst online: 20-11 15:00
w00t

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op donderdag 20 december 2001 21:26 schreef DaBit het volgende:
O jawel, ik lees dit wel.
Morgen foto's. Ding is af :)
:9~ ik ben benieuwd DaBit :9

39

Verwijderd

Mooi spul ! :9~

Geen mogelijkheden om je eindkappen te laten
frictie-lassen ?

Typo- is geen fructie lassen, maar frictie....:Z

• Cryolite
  • Laatst online: 10:01
Het is al morgen. :y)
Zenuwachtig. :9~
>:)

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 17:15
we want pics it is the next morning >:)

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

Verwijderd

Topicstarter
Die zijn er ook, in een nieuw topic:

[topic=357312/1]

Toen ik gisteren m'n berichtje posste zat ik ik nog in de werkplaats. Vandaar dat er gisteren geen foto's kwamen.
Pagina: 1